Vi som pluggar - del 5

Kommunikation brukar tillhöra samhällsvetenskaplig fakultet, och kultur sociologi/socialantropologi - är du säker på att det är humaniora ni läser? Vilken institution är det som ger kurserna?

Procenten säger inte så mycket, man anpassar ju poängen efter vad som är godkänt. Så om 70% är gränsen för G, så är man mycket generösare med poängen än om 50% är gränsen för G.

Det är institutionen för idéhistoria som ger alla "kultur"kurser.

I vissa fall har det absolut varit så, i andra är jag lite mer osäker/det inte varit lika tydligt så. Men jag vet inte, jag har ju fått G på allt, så jag klagar inte ;)
 
Idag har jag lämnat in uppsatsen. Återstår att se hur mycket jag behöver skriva om och när den rättas. Typ ett år försenat gör ju inte att jag kan kräva någon snabb feedback direkt. Men nu är den inlämnad vilket gör att jag tillåter mig själv att börja på den nya kursen.
 
Någon som kan kasta hit lite motivation? Pretty please?

Så nära slutet men ändå så långt bort. Jag är mest bara trött. Det känns som att allt vi gjort i snart tre år har varit ältande och åter ältande. Klart att det har varit intressant och lärorikt, men många av kurserna har gått in i varandra så pass mycket att det mest känts som att man står och stampar på samma ställe hela tiden. Man gör samma uppgifter, lämnar in samma uppsats. Om och om igen. Nu är jag sugen på nytt, och något mer handlingskraftigt! Kan knappt vänta på att få bli klar och samtidigt så tryter motivationen något enormt.

Inte blir det bättre av att så många minsann har tusen idéer om kandidatuppsats, medan jag mest ser ut som ett frågetecken. :angel:
 
Någon som kan kasta hit lite motivation? Pretty please?

Så nära slutet men ändå så långt bort. Jag är mest bara trött. Det känns som att allt vi gjort i snart tre år har varit ältande och åter ältande. Klart att det har varit intressant och lärorikt, men många av kurserna har gått in i varandra så pass mycket att det mest känts som att man står och stampar på samma ställe hela tiden. Man gör samma uppgifter, lämnar in samma uppsats. Om och om igen. Nu är jag sugen på nytt, och något mer handlingskraftigt! Kan knappt vänta på att få bli klar och samtidigt så tryter motivationen något enormt.

Inte blir det bättre av att så många minsann har tusen idéer om kandidatuppsats, medan jag mest ser ut som ett frågetecken. :angel:

Nu har jag ju ingen aning om vilket ämne du läser men jag känner verkligen igen mig inför examensarbetet på min lärarutbildning. Är naturvetare i grunden och där gör man sina kandidat- och mastersarbeten i en forskargrupp, dvs det finns folk som är intresserade på riktigt av vad man gör. Bara skriva en uppsats för sakens skull som det var på lärarutbildningen, där ingen (inte ens jag) på riktigt var intresserad av vad jag kom fram till var sjukt oinspirerande (blev heller aldrig klar med det men fick min examen på annat sätt men det är en annan historia).Mitt råd för att hitta inspiration är alltså att försöka hitta något som det finns någon eller några som verkligen är intresserade av att få undersökt. Har du dessutom möjlighet att arbeta med dessa människor är det ju ännu bättre. Jag vet att det inte är så det gåt till på många institutioner men går det att ordna kan det vara ett sätt.
 
Nu har jag ju ingen aning om vilket ämne du läser men jag känner verkligen igen mig inför examensarbetet på min lärarutbildning. Är naturvetare i grunden och där gör man sina kandidat- och mastersarbeten i en forskargrupp, dvs det finns folk som är intresserade på riktigt av vad man gör. Bara skriva en uppsats för sakens skull som det var på lärarutbildningen, där ingen (inte ens jag) på riktigt var intresserad av vad jag kom fram till var sjukt oinspirerande (blev heller aldrig klar med det men fick min examen på annat sätt men det är en annan historia).Mitt råd för att hitta inspiration är alltså att försöka hitta något som det finns någon eller några som verkligen är intresserade av att få undersökt. Har du dessutom möjlighet att arbeta med dessa människor är det ju ännu bättre. Jag vet att det inte är så det gåt till på många institutioner men går det att ordna kan det vara ett sätt.

Jag läser samhälls- och kulturanalys, LiU.
Kandidatuppsatsen kan man absolut göra i samband med t ex ett företag eller ett projekt. Frågan är ju bara inom vad. Mitt program är väldigt brett, vilket ju är både positivt och negativt. Jag gillar ramar, så för egen del är det nog mest negativt. :angel: :D
 
Jag läser samhälls- och kulturanalys, LiU.
Kandidatuppsatsen kan man absolut göra i samband med t ex ett företag eller ett projekt. Frågan är ju bara inom vad. Mitt program är väldigt brett, vilket ju är både positivt och negativt. Jag gillar ramar, så för egen del är det nog mest negativt. :angel: :D

Då skulle jag börja med att försöka hitta projekt eller företag som har möjliga kandidatarbeten, och sen se om det finns nått jag skulle kunna tänka mig. Hur man hittar sånna vet jag ju inte men ibland finns det listor hos studievägledare eller programansvariga. En annan idé är att kontakta forskargrupper inom området och fråga om de har nått de vill ha gjort som kan passa.
 
Då skulle jag börja med att försöka hitta projekt eller företag som har möjliga kandidatarbeten, och sen se om det finns nått jag skulle kunna tänka mig. Hur man hittar sånna vet jag ju inte men ibland finns det listor hos studievägledare eller programansvariga. En annan idé är att kontakta forskargrupper inom området och fråga om de har nått de vill ha gjort som kan passa.

Jodå, en förslagslista har vi fått, som i princip bara rörde kommunen. :meh: Men forskargrupper har jag inte tänkt på, tack för tipset!
 
Någon som kan kasta hit lite motivation? Pretty please?

Så nära slutet men ändå så långt bort. Jag är mest bara trött. Det känns som att allt vi gjort i snart tre år har varit ältande och åter ältande. Klart att det har varit intressant och lärorikt, men många av kurserna har gått in i varandra så pass mycket att det mest känts som att man står och stampar på samma ställe hela tiden. Man gör samma uppgifter, lämnar in samma uppsats. Om och om igen. Nu är jag sugen på nytt, och något mer handlingskraftigt! Kan knappt vänta på att få bli klar och samtidigt så tryter motivationen något enormt.

Inte blir det bättre av att så många minsann har tusen idéer om kandidatuppsats, medan jag mest ser ut som ett frågetecken. :angel:

Det finns en orsak till att jag under många år satt o glodde på en gul post-it-lapp "Det tar bara lite längre tid". Uppsatsen var FRUKTANSVÄRD att skriva, hela den tiden var hemskt. Älskade mitt ämne (o gör än idag) men själva projektet - hemskt! Känner så igen känslan o orden om att vara så nära men ändå så långt bort.
 
Tentan och projektet inlämnat.
Nu hoppas jag det blir godkänt så kan jag släppa det här.

Tentan godkänd. Lite sur att jag inte orkade ta fram litteraturen för då hade jag klarat minst betyg 4. Men 3 med lite marginal från minnet känns helt ok. Speciellt eftersom halva tiden hördes ”mamamamam” och någon drog i mina byxor för pappan somnade.

Nu hoppas jag bara att projektet duger med de ändringar läraren föreslog.
 
Tenta nästa vecka på tidernas märkligaste kurs. Allt är bara rörigt och nästan ingen fattar något. Jag är faktiskt lite inställd på att kugga första gången. Efter tentan? Jaaa... En kurs som enligt tidigare studenter ska vara jävligt tung. Tack för den! :P smekmånaderna är slut.
 
Nationellt prov om två veckor och nu ger jag upp. Jag läser, jag försöker förstå, jag provar, det blir fel och nu gråter jag och känner hur mycket JAG HATAR MATTE!!!!!!:wtf::rage::yuck::arghh::banghead::banghead::banghead::banghead::cry:
Kommer inte klara provet och gissar på att det innebär underkänd kurs och då är det slut på csn om jag vill plugga nåt mer sen. Ok, kommer ju inte in på nåt större utan den här kursen, så det är väl skitsamma ändå.

Sorry, behövde ösa ur mig :o
 
Skjut mig.
Tänkte plugga hela dagen idag. Läser ju på distans så våra föreläsningar är filmer. Tror ni inte hemsidan där filmerna finns ligger nere? :arghh: Har tenta på onsdag och skulle verkligen behöva kolla igenom filmerna för boken är en mardröm :arghh: Funkar det inte imorgon så vet jag inte vad jag gör, kanske sätter mig ner och söker massa jobb och hoppar av :arghh:
 
Skjut mig.
Tänkte plugga hela dagen idag. Läser ju på distans så våra föreläsningar är filmer. Tror ni inte hemsidan där filmerna finns ligger nere? :arghh: Har tenta på onsdag och skulle verkligen behöva kolla igenom filmerna för boken är en mardröm :arghh: Funkar det inte imorgon så vet jag inte vad jag gör, kanske sätter mig ner och söker massa jobb och hoppar av :arghh:
Nej, nu kämpar du på! Kolla på Youtube, finns säkert något som fungerar!:)
 
Har skaffat mig studentkonto på Lunds universitet och tagit mig in i deras lärplattform. Tyvärr öppnar inte kursrummet förrän kursen börjar på måndag så jag får ge mig till tåls, synd, hade varit mycket roligare än att rätta prov och labbrapporter på jobbet...
Kursboken är i alla fall skickad enligt Adlibris så om inte posten tappar bort den borde den komma på onsdag.
 
Intressant. Boken som Adlibris säger sig skickat med A-post säger Postnord att de ska leverera med ekonomipost. Hoppas att jag hinner få den innan helgen. Jag är nyfiken och peppad.
 
Lite nyfiken, ungefär hur länge kan ni hålla koncentrationen uppe innan ni måste ta en paus?
Har skrivit intensivt på en hemtentamen de senaste dagarna, och insett följande:
Jag kan hålla koncentrationen uppe i ca. 45 min åt gången, sedan måste jag ta en 3-5 min paus.
Jag orkar max med 5 st såna här 45 min sessioner (alltså ca. 4 h totalt) innan min hjärna lägger av helt, och jag måste ta en längre rast (minst 30 min) för att "återhämta mig".
Jag vet inte varför, men det känns så "dåligt" och "ineffektivt" på något sätt. Jag skulle vilja orka längre och effektivare, men ju mer jag pressar mig, ju sämre går det...
Tips på hur man orkar hålla koncentrationen uppe längre och kunna skippa pauser?
Eller är det bara mina hjärnspöken som blåser upp problemet till höjder det egentligen inte har?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 762
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp