Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här som i rollen som student har erfarenhet av grupphandledning på uppsatskurs som har fungerat bra? Hur har det i så fall varit upplagt och vad har fungerat bra? Vad har fungerat mindre bra eller rent av dåligt. Jag tar tacksamt emot dos and don'ts.
Det hänger rätt mycket på gruppen visserligen men jag gillar att man läser varandras utkast och diskuterar. Nu har jag bara gjort det inom historia men det var guld värt att kunna tipsa varandra om litteratur och källor. När man har lite koll på vad andra skriver om så kan man konstatera att det här var inte intressant för mig, men fia som skriver om det här kanske inte har sett just den artikeln eller vad det nu är.

Men inte låta samma studenter läsa varandras varje gång, utan växla runt i gruppen. Inte låta en person ta all plats, vara strikt på 5 min/person eller vad man nu har. Lätt att säga svårare att genomföra. ;)

Några spontana tankar åtminstone:)
 
Är det någon här som i rollen som student har erfarenhet av grupphandledning på uppsatskurs som har fungerat bra? Hur har det i så fall varit upplagt och vad har fungerat bra? Vad har fungerat mindre bra eller rent av dåligt. Jag tar tacksamt emot dos and don'ts.

Vi har haft så på B-uppsatsen och då läst varandras enligt mall, kommenterat i gruppen och så har handledaren fyllt på med sina tankar.

Jag tror det kräver hyfsat ”mogna” studenter för att alla ska känna sig bekväma. Och tydliga instruktioner för vad man ska kommentera och inte (bra och dåligt osv).
 
Jag trodde jag skulle få svar idag, men än så länge står det bara handläggning pågår. Kommer kanske senare i dag då:)
Sena anmälningar behandlas ofta efter att ordinarie omgångar är klara. Sedan tas de sena allteftersom i den ordning de kommit in. Det är jättesvårt att säga när du får ditt, men hur långt efter ansökningstiden stängde kan ge en fingervisning om du behöver vänta länge eller om det kanske kommer snart. :)

Och något som inte är så tydligt som du kanske har koll på- att en kurs är öppen för sen anmälan innebär inte att det finns platser på den. :)
 
Sena anmälningar behandlas ofta efter att ordinarie omgångar är klara. Sedan tas de sena allteftersom i den ordning de kommit in. Det är jättesvårt att säga när du får ditt, men hur långt efter ansökningstiden stängde kan ge en fingervisning om du behöver vänta länge eller om det kanske kommer snart. :)

Och något som inte är så tydligt som du kanske har koll på- att en kurs är öppen för sen anmälan innebär inte att det finns platser på den. :)
Okej! Tack för svar, då vet jag att de bara är att vänta och hålla tummarna😊
 
Har fortfarande inte fått min ansökan om studieuppehåll godkänd/nekad.. Skickade in den 8 december och mejlade och frågade om den kommit fram ordentligt idag utan svar. Förhoppningsvis får jag ett jakade svar i morgon eller inom kort :)
 
Jag kom in på Barn, unga och vuxna med neuropsykiatriska funktionshinder :banana:

Något jag själv upplevt som NPF-förälder är det ofta brister i bemötande från skolor och andra verksamheter där barnet vistas. Så det är både en nyttokurs inför mina framtida kurser samt en kurs för min egna privata nöje.
 
Skolan har infört jullov, så en hel vecka ledigt nu. Men kunde gå på jullov tisdag fm förra veckan. Känns så lyxigt! Den här tiden förra året satt jag och pluggade för fullt.

Imorgon har det gått 15 arbetsdagar sen vi lämnade in vår B-uppsats. Inväntar nervöst omdöme. Störigt dock att den andra studiegruppen fick sitt svar i lördags..
 
Skolan har infört jullov, så en hel vecka ledigt nu. Men kunde gå på jullov tisdag fm förra veckan. Känns så lyxigt! Den här tiden förra året satt jag och pluggade för fullt.

Imorgon har det gått 15 arbetsdagar sen vi lämnade in vår B-uppsats. Inväntar nervöst omdöme. Störigt dock att den andra studiegruppen fick sitt svar i lördags..
Vilket fusk med jullov! Själv sitter jag med min c-uppsats och försöker bli klar :meh:
 
Jag har rent tekniskt jullov. Men jag har tenta den 14e som verkar bli salstenta, så jag pluggar på.

Skrev ut inläsningsanvisningarna igår och jobbar på att kryssa av dem.

I andra kursen har jag två inlämningsuppgifter som ska vara klara den 15, så jag borde väl göra dem med. Men jag har tröttnat lite på att sitta vid datorn så jag sitter i soffan och virkar istället...
 
Jag har en uppgift på 1-2 A4 som ska in på torsdag, borde ta tag i den men behöver en sak från min handledare som jag ska få på onsdag.

Sedan är det tenta i arbetsrätt 17/1 men den tror jag är under kontroll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 701
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 323
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 469
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp