Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Unafraid Grupparbete kan verkligen vara fruktansvärt när man råkar hamna med fel personer! Förstår verkligen frustrationen!

-------------

Vi fick tillbaka våra Pm idag och till min stora lycka var det godkänt! Så skönt att inte ha det hängande över sig, så nu är det bara att invänta resultatet från tentan. Under tiden har vi en kurs som går i raketfart.
 
Jag fick för övrigt tillbaka en tenta för någon dag sen. VG, men omtenta på en del. Insåg att jag egentligen kunde svaren, var 0,5p ifrån godkänt (det var bara tre frågor och typ 8p totalt) så jag skickade faktiskt ett mail till kursansvarige om jag kunde få diskutera det med den externa läraren. Det är ingen katastrof för mig att göra om egentligen, jag kunde allt utom en liten grej, som jag kan nu, så jag behöver inte plugga något. Men jag kommer behöva åka 30 mil en lördag för att skriva i fem minuter, det känns så onödigt. :cautious: det skulle alltså ta mig typ 8-10 timmar av en ledig dag.

Är det någon som har lyckats med något liknande?
 
Jag fick för övrigt tillbaka en tenta för någon dag sen. VG, men omtenta på en del. Insåg att jag egentligen kunde svaren, var 0,5p ifrån godkänt (det var bara tre frågor och typ 8p totalt) så jag skickade faktiskt ett mail till kursansvarige om jag kunde få diskutera det med den externa läraren. Det är ingen katastrof för mig att göra om egentligen, jag kunde allt utom en liten grej, som jag kan nu, så jag behöver inte plugga något. Men jag kommer behöva åka 30 mil en lördag för att skriva i fem minuter, det känns så onödigt. :cautious: det skulle alltså ta mig typ 8-10 timmar av en ledig dag.

Är det någon som har lyckats med något liknande?

Här skulle en halv poäng från godkänt vara FX och därmed möjligt att komplettera utan ny tentamen.
 
Det här med opponering på uppsats, jag har aldrig varit med om att opponera på den som opponera på mig men är nu tilldelad samma person. Ingen av de andra grupperna har samma upplägg heller. Men ska man orka bry sig? För mig spelar det ingen roll, personen börjar med att opponera på mig och jag opponerar på hen dagen efter. Men för andra kan jag tänka mig att det kan vara känsligt?

När vi skrev kandidaten så var det raka opponeringar. Under masteropponeringen så var det ofta triangelbyten, med opponeringar löpande under hela dagarna så det gjorde det möjligt att ev ta ett par extra minuter med examinator (de byttes av) utanför när man varit respondent. "Min" förmiddag började med att jag var opponent i 1,5h sedan respondent i (sen var mina respondenter opponenter på mina opponenter men då hade jag ett snack med min examinator och sedan lunch). Jag tycker att det är en del av processen att hantera kritik (även om den kanske inte är presenterad optimalt) och att det är rimligt att förvänta sig att studenter bör klara av det på åtminstone C-nivå.
 
När vi skrev kandidaten så var det raka opponeringar. Under masteropponeringen så var det ofta triangelbyten, med opponeringar löpande under hela dagarna så det gjorde det möjligt att ev ta ett par extra minuter med examinator (de byttes av) utanför när man varit respondent. "Min" förmiddag började med att jag var opponent i 1,5h sedan respondent i (sen var mina respondenter opponenter på mina opponenter men då hade jag ett snack med min examinator och sedan lunch). Jag tycker att det är en del av processen att hantera kritik (även om den kanske inte är presenterad optimalt) och att det är rimligt att förvänta sig att studenter bör klara av det på åtminstone C-nivå.
Det här är på B-nivå, och jag tror egentligen att det går bättre och bättre att ta kritik ju längre man kommer, en del av dem som läser kursen med mig är inte så bra på att ta kritik alls tyvärr, inte ens när det är helt rimlig kritik. Den jag ska opponera på känner jag egentligen inte alls, men hen börjar att opponera på mig så det finns ingen risk att hen "hämndopponerar" för tyvärr finns det en hel del svagheter i hens uppsats. Men det är tydligt att de olika handledarna har olika åsikter om vad som ska vara med i uppsatsen. Den jag hade tryckte på att det måste vara tydlig "tidigare forskning" men att vi kunde strunta i teori på den här nivån. Andra verkar ha lagt all energi på att det ska finnas en teori men inte någon tidigare forskning. ;)
 
Vet någon vad man som student har för rättigheter om man inte får tillbaka en tenta i tid? Vi ska få tillbaka våra tentor inom 3 veckor, 15 arbetsdagar, men denna gång verkar det inte bli så.. Är det något vi kan "klaga" på eller är det bara att vänta vidare?
 
Vet någon vad man som student har för rättigheter om man inte får tillbaka en tenta i tid? Vi ska få tillbaka våra tentor inom 3 veckor, 15 arbetsdagar, men denna gång verkar det inte bli så.. Är det något vi kan "klaga" på eller är det bara att vänta vidare?
Har ni någon typ av rättighetslista på skolan?
 
Vet någon vad man som student har för rättigheter om man inte får tillbaka en tenta i tid? Vi ska få tillbaka våra tentor inom 3 veckor, 15 arbetsdagar, men denna gång verkar det inte bli så.. Är det något vi kan "klaga" på eller är det bara att vänta vidare?
Klart ni kan driva ärendet om de inte levererar som utlovat!
 
Vi har två externa opponenter plus vår professor som opponerar på våra arbeten, så vi opponerar inte själv. Tycker det är perfekt, ger mest. Även om vi under mitt kandidatarbete hade en rätt värdelös extern opponent som inte kom med några värda kommentarer alls typ.

Den skriftliga delen, som dock är en väldigt liten del av examen, opponerar vi dock på varandras arbeten. På kandidaten opponerade jag på den som opponerade på mig.

Men vi har väldigt mycket "opponeringar" på utbildningen. Vid varje kursavslut och vid varje utställning vi har på skolan.

Går en konstnärlig master, så annorlunda struktur.
 
En av kurserna vi läser nu är svår. Det är ett svårt ämne som vi inte läst innan och som delvis (eller mestadels) ligger utanför vårt fält så vi kan inte språket liksom. Läraren använder inte powerpoint utan har text sida upp och sida ner på ett gäng A4an som han läser från med en entonig röst och i ett jäkla snabbt tempo. Trots att jag skriver så pennan glöder och lyssnar så hårt jag kan känns det som jag bara får med typ 20%. Inte lägger han upp sina anteckningar på kurswebben heller.

Nu har vi fått en första seminarieuppgift som innehåller ett två sidigt PM samt en diskussionsdel som ska förberedas. Så himla svårt! Vet knappt var jag ska börja. Diskussionsdelen och PM delen hör inte ihop alls heller så det är mängder att sätta sig in i. Känns lite som att PMuppgiften bara är för att vi ska ha en uppgift, inte för själva innehållets del. Men det är bara att köra på och försöka lära sig antar jag :laugh:
 
Har hamnat i en situation som känns helt absurd. :crazy:

Jag och min skrivkompis skrev PM under vårterminen. Vi deltog på första idéseminariet, alla följande handledningstillfällen och opponeringen/examinationen. Vi blev godkända på opponeringen men fick en liten del att ändra på vårat PM - något vi inte hann rätta till innan datum för sista revideringen och vår handledare ville därför inte kolla på/ev godkänna vårat PM. Kursansvarig sa då att vi skulle omregistrera oss på kursen nu till hösten så vi kunde tilldelas en ny handledare och få vårat PM godkänt.

I måndags var det uppstart på kursen och vi gick till lektionen för att närvara på upprop, och meddelade sedan kursansvarig att vi ej kommer delta på kursens fysiska träffar eftersom att vi har andra kurser som löper parallellt, och så att säga redan har gått kursen en gång och nu endast vill få vårat PM godkänt. Det lät på kursansvarig som att det inte skulle vara några konstigheter, hon ville bara att vi skulle meddela det till vår handledare oxå. Jag mejlade våran handledare som menade att alla fysiska träffar är obligatoriska och att vi måste närvara - trots att kommentarer och komplettering till PM helt och hållet sköts via mejl. Ingen tid finns till att läsa vårat PM på fysiska träffar. Jag mejlar kursansvarig och får samma svar - för att få godkänt i kursen ska vi närvara på alla fysiska träffar - dvs idéseminarium, handledningstillfällen x 2 och opponering, trots att dessa moment redan är godkända under tidigare termin. Känns helt galet?

Jag läser flera andra kurser nu och handledaren vi har blivit tilldelade har alla fysiska träffar på campus i en annan ort, dvs ej på det campus jag egentligen pluggar på, då det "inte fanns plats i några andra handledningsgrupper". Ska alltså sitta och åka dit flertalet gånger, ta tid från andra viktiga kurser/VFU, för att göra om moment jag redan är godkänd i???? Ska närvara på idéseminarium när vi redan har skrivit ett helt PM samt sitta på en ny opponering trots att det redan är inlagt i Ladok som godkänt?

Någon som har koll på hur man kan gå vidare? Gissar att det är olika på olika lärosäten men någon har kanske varit i liknande situation, eller har bättre koll på mig kring hur sånt här går till eller vem kan kan vända sig till. Känns som att lärosätet gör allt dom kan för att försvåra för oss studenter :banghead:
 
Så himla märkligt att ha VFU. Jag är i full färd med att specialisera mig och vidareutbildar mig till en annan typ av tjänst efter typ tio år i samma gebit, har läst 1,5 år av påbyggnadsutbildningen nu (är i mitten av studietiden), och har min första VFU på samma ställe som jag i princip hade min första anställning. Skoj, men skumt samtidigt. Det är bara nytt folk dock så det påverkar inget direkt, utöver känslan av halvdan deja vu.
 
Det här är på B-nivå, och jag tror egentligen att det går bättre och bättre att ta kritik ju längre man kommer, en del av dem som läser kursen med mig är inte så bra på att ta kritik alls tyvärr, inte ens när det är helt rimlig kritik. Den jag ska opponera på känner jag egentligen inte alls, men hen börjar att opponera på mig så det finns ingen risk att hen "hämndopponerar" för tyvärr finns det en hel del svagheter i hens uppsats. Men det är tydligt att de olika handledarna har olika åsikter om vad som ska vara med i uppsatsen. Den jag hade tryckte på att det måste vara tydlig "tidigare forskning" men att vi kunde strunta i teori på den här nivån. Andra verkar ha lagt all energi på att det ska finnas en teori men inte någon tidigare forskning. ;)
Har ni fått vettiga instruktioner om vad som ska tas upp? Upplever själv att det är roligare, både som opponent och repondent, om det går att få till en bra diskussion istället för att lista formalia-och stavfel. Fast sånt verkar ju också variera mellan lärosäten och kurser. Jag har alltid haft frågor och kommentarer, ett par exempel på stav eller formaliafel samt en korrektur med massor med kommentarer eller ändringar i stavningen. Sen har både examinator och respondent fått både frågorna och korrekturen sedan (eftersom inte allt har hunnits med).

Sen KAN det vara svårt att både ge och få feedback ibland men det är ohyggligt nyttigt senare. Det är kämpigt att ge feedback till någon som verkligen inte kan ta den, då blir det lätt lite tjatigt istället för lärorikt. Jag jobbade nära en person i två terminer på utbildningen som hade svårt att både ge och få vettig konstruktiv kritik och trodde att det var ett personligt påhopp varje gång någon inte höll med henom...
 
Har ni fått vettiga instruktioner om vad som ska tas upp? Upplever själv att det är roligare, både som opponent och repondent, om det går att få till en bra diskussion istället för att lista formalia-och stavfel. Fast sånt verkar ju också variera mellan lärosäten och kurser. Jag har alltid haft frågor och kommentarer, ett par exempel på stav eller formaliafel samt en korrektur med massor med kommentarer eller ändringar i stavningen. Sen har både examinator och respondent fått både frågorna och korrekturen sedan (eftersom inte allt har hunnits med).

Sen KAN det vara svårt att både ge och få feedback ibland men det är ohyggligt nyttigt senare. Det är kämpigt att ge feedback till någon som verkligen inte kan ta den, då blir det lätt lite tjatigt istället för lärorikt. Jag jobbade nära en person i två terminer på utbildningen som hade svårt att både ge och få vettig konstruktiv kritik och trodde att det var ett personligt påhopp varje gång någon inte höll med henom...
Nix informationen om vad som ska tas upp har varit under all kritik på kursen men vi har gemensamt på i facebookgruppen hjälpts åt för att reda ut hur man ska gå tillväga. Sjukt nog verkar inte handledarna/examinatorerna ha pratat ihop sig hur det hela ska gå till heller, så en examinator vägrar ge feedback om inte uppsatsen riskerar att bli underkänd. De andra tre ger feedback på alla hur man kan förbättra.
Jag fick bra feedback idag även om den som gav mest var examinatorn, i och för sig inte så konstigt eftersom hen ska vara kunnigast. Jag hoppas att hen jag ska opponera på i morgon tar min feedback på bra sätt. Jag kommer att ge hen dokumentet med kommentarer på sidan av för det är mycket stav och syftningsfel, så det tänker jag bara säga att det finns en del att arbeta på, under själva opponeringen och istället lägga fokus på uppsatsen som helhet och ge förslag på hur den kan förbättras ur andra synvinklar. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
726
· Visningar
37 758
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 955
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 599
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp