Tråkigt.."Tyvärr" så har vi en ganska enkel utbildning, så det går utmärkt att fuska under grupparbeten.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tråkigt.."Tyvärr" så har vi en ganska enkel utbildning, så det går utmärkt att fuska under grupparbeten.![]()
Jag fick för övrigt tillbaka en tenta för någon dag sen. VG, men omtenta på en del. Insåg att jag egentligen kunde svaren, var 0,5p ifrån godkänt (det var bara tre frågor och typ 8p totalt) så jag skickade faktiskt ett mail till kursansvarige om jag kunde få diskutera det med den externa läraren. Det är ingen katastrof för mig att göra om egentligen, jag kunde allt utom en liten grej, som jag kan nu, så jag behöver inte plugga något. Men jag kommer behöva åka 30 mil en lördag för att skriva i fem minuter, det känns så onödigt.det skulle alltså ta mig typ 8-10 timmar av en ledig dag.
Är det någon som har lyckats med något liknande?
FX?Här skulle en halv poäng från godkänt vara FX och därmed möjligt att komplettera utan ny tentamen.
Vi har skalan F-A där F är underkänt och E godkänt, Fx hamnar mitt emellan, man behöver komplettera men slipper göra om.
Aha! Vi har U, G och VG. Jag hoppas en komplettering kan vara möjlig, det hade varit kanon.Vi har skalan F-A där F är underkänt och E godkänt, Fx hamnar mitt emellan, man behöver komplettera men slipper göra om.
Det här med opponering på uppsats, jag har aldrig varit med om att opponera på den som opponera på mig men är nu tilldelad samma person. Ingen av de andra grupperna har samma upplägg heller. Men ska man orka bry sig? För mig spelar det ingen roll, personen börjar med att opponera på mig och jag opponerar på hen dagen efter. Men för andra kan jag tänka mig att det kan vara känsligt?
Det här är på B-nivå, och jag tror egentligen att det går bättre och bättre att ta kritik ju längre man kommer, en del av dem som läser kursen med mig är inte så bra på att ta kritik alls tyvärr, inte ens när det är helt rimlig kritik. Den jag ska opponera på känner jag egentligen inte alls, men hen börjar att opponera på mig så det finns ingen risk att hen "hämndopponerar" för tyvärr finns det en hel del svagheter i hens uppsats. Men det är tydligt att de olika handledarna har olika åsikter om vad som ska vara med i uppsatsen. Den jag hade tryckte på att det måste vara tydlig "tidigare forskning" men att vi kunde strunta i teori på den här nivån. Andra verkar ha lagt all energi på att det ska finnas en teori men inte någon tidigare forskning.När vi skrev kandidaten så var det raka opponeringar. Under masteropponeringen så var det ofta triangelbyten, med opponeringar löpande under hela dagarna så det gjorde det möjligt att ev ta ett par extra minuter med examinator (de byttes av) utanför när man varit respondent. "Min" förmiddag började med att jag var opponent i 1,5h sedan respondent i (sen var mina respondenter opponenter på mina opponenter men då hade jag ett snack med min examinator och sedan lunch). Jag tycker att det är en del av processen att hantera kritik (även om den kanske inte är presenterad optimalt) och att det är rimligt att förvänta sig att studenter bör klara av det på åtminstone C-nivå.
Har ni någon typ av rättighetslista på skolan?Vet någon vad man som student har för rättigheter om man inte får tillbaka en tenta i tid? Vi ska få tillbaka våra tentor inom 3 veckor, 15 arbetsdagar, men denna gång verkar det inte bli så.. Är det något vi kan "klaga" på eller är det bara att vänta vidare?
Klart ni kan driva ärendet om de inte levererar som utlovat!Vet någon vad man som student har för rättigheter om man inte får tillbaka en tenta i tid? Vi ska få tillbaka våra tentor inom 3 veckor, 15 arbetsdagar, men denna gång verkar det inte bli så.. Är det något vi kan "klaga" på eller är det bara att vänta vidare?
Har ni någon typ av rättighetslista på skolan?
Klart ni kan driva ärendet om de inte levererar som utlovat!
Har ni fått vettiga instruktioner om vad som ska tas upp? Upplever själv att det är roligare, både som opponent och repondent, om det går att få till en bra diskussion istället för att lista formalia-och stavfel. Fast sånt verkar ju också variera mellan lärosäten och kurser. Jag har alltid haft frågor och kommentarer, ett par exempel på stav eller formaliafel samt en korrektur med massor med kommentarer eller ändringar i stavningen. Sen har både examinator och respondent fått både frågorna och korrekturen sedan (eftersom inte allt har hunnits med).Det här är på B-nivå, och jag tror egentligen att det går bättre och bättre att ta kritik ju längre man kommer, en del av dem som läser kursen med mig är inte så bra på att ta kritik alls tyvärr, inte ens när det är helt rimlig kritik. Den jag ska opponera på känner jag egentligen inte alls, men hen börjar att opponera på mig så det finns ingen risk att hen "hämndopponerar" för tyvärr finns det en hel del svagheter i hens uppsats. Men det är tydligt att de olika handledarna har olika åsikter om vad som ska vara med i uppsatsen. Den jag hade tryckte på att det måste vara tydlig "tidigare forskning" men att vi kunde strunta i teori på den här nivån. Andra verkar ha lagt all energi på att det ska finnas en teori men inte någon tidigare forskning.![]()
Nix informationen om vad som ska tas upp har varit under all kritik på kursen men vi har gemensamt på i facebookgruppen hjälpts åt för att reda ut hur man ska gå tillväga. Sjukt nog verkar inte handledarna/examinatorerna ha pratat ihop sig hur det hela ska gå till heller, så en examinator vägrar ge feedback om inte uppsatsen riskerar att bli underkänd. De andra tre ger feedback på alla hur man kan förbättra.Har ni fått vettiga instruktioner om vad som ska tas upp? Upplever själv att det är roligare, både som opponent och repondent, om det går att få till en bra diskussion istället för att lista formalia-och stavfel. Fast sånt verkar ju också variera mellan lärosäten och kurser. Jag har alltid haft frågor och kommentarer, ett par exempel på stav eller formaliafel samt en korrektur med massor med kommentarer eller ändringar i stavningen. Sen har både examinator och respondent fått både frågorna och korrekturen sedan (eftersom inte allt har hunnits med).
Sen KAN det vara svårt att både ge och få feedback ibland men det är ohyggligt nyttigt senare. Det är kämpigt att ge feedback till någon som verkligen inte kan ta den, då blir det lätt lite tjatigt istället för lärorikt. Jag jobbade nära en person i två terminer på utbildningen som hade svårt att både ge och få vettig konstruktiv kritik och trodde att det var ett personligt påhopp varje gång någon inte höll med henom...