Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sökt några lösa kurser till nästa termin. Vet inte om jag kommer hinna läsa dom, men tänkte att jag ångrar mig nog om jag inte söker.

Håller på med övningar inför denna veckas lab. Blev godkänd på förra veckans efter några korrigeringar.
 
Fick en uppgift efter gårdagens seminarie att jag ska skriva ett research proposal. Suttit hela dagen och funderat på vad det ska handla om..
 
Dessa två veckors inlämningsuppgift kändes mer rimlig än den förra vilken jag nog la säkert 15h på (av tänkta ca 20h studietid iom 25%).
Nu ska jag nog hinna plugga lite mer och göra andra övningsuppgifter.

Det är så himla kul ändå. 😀
 
Ser att ni diskuterar vårens kurser, själv ska jag äntligen läsa socialrätt och fortsätta på sociologi B. Kom in på socialrätt i våras men begärde anstånd med drygt 9 papper om varför den behövde skjutas upp 1 år. Det blev beviljat mot att behörighetskraven ska vara detsamma. Då behörighetskraven är detsamma som då så har jag en plats, försökte dock få deras kundtjänst att svara på om min bifogade fil om beviljat anstånd var giltlig då det blev helknas att konvertera från jpg-fil till pdf-format.

Funderar på en 7,5 HP kurs under första perioden då det är rätt lugnt tempo på kursen redan nu. Dock inför B-uppsatsen vill jag inte läsa 125 %.

Fick även timvik-jobbet som jag var på intervju hos. Vi väntar bara in viktiga papper innan vi planerar in en sk provdag. Chefen kräver att alla nyanställda går en provdag, sen pratar man igenom ifall det känns bra åt båda håll. Nackdelen är att de jobbar antingen dygn eller 07.00 - 22.00. Det var lite dumt, men samtidigt är det världens chans att utöka min erfarenhet och CV.
 
Det här med självstudier...
Jag blir bättre på det för varje termin som går, men det är fortfarande svårt ibland att hitta motivationen till att börja samt behålla fokus när man väl sätter igång. För mig funkar det ofta att byta miljö, så jag åker gärna till universitet/bibliotek/lugnt café för att plugga, men det är ju inte alltid man kan göra det. Att plugga hemifrån är toppen när det funkar, men hemma är ju distraktionerna betydligt fler. Fördelarna med hemmaplugg är ju annars många, bara en sådan sak som att man kan ha på sig pyjamasbyxor, ta en snabb pilatespaus och gå till köket när man känner för det är ju rätt nice. ;)

Hur gör ni med era självstudier? Har ni några knep? :) (bifogar bild på hur det ibland blir när man pluggar hemifrån:angel:)


36725
 
Senast ändrad:
Idag kom fakturan från Studentkåren. På vår skola är det obligatoriskt att vara medlem, och avgiften känns bara så.. Sur. Vi har inte haft en enda aktivitet sedan jag började förra året och det finns inga planerade för den här terminen heller. En gång bjöd de på frukost vilket var kaffe och knäckebröd med gurka. Hade inte haft något emot att betala om man faktiskt fick ut något av det, hade varit jättekul med någon aktivitet eller vad som helst. Men nu känns det bara segt.
 
Idag kom fakturan från Studentkåren. På vår skola är det obligatoriskt att vara medlem, och avgiften känns bara så.. Sur. Vi har inte haft en enda aktivitet sedan jag började förra året och det finns inga planerade för den här terminen heller. En gång bjöd de på frukost vilket var kaffe och knäckebröd med gurka. Hade inte haft något emot att betala om man faktiskt fick ut något av det, hade varit jättekul med någon aktivitet eller vad som helst. Men nu känns det bara segt.
Studiesociala aktiviteter är väl bra, men kåren gör så mycket mer än så.
 
Det här med självstudier...
Jag blir bättre på det för varje termin som går, men det är fortfarande svårt ibland att hitta motivationen till att börja samt behålla fokus när man väl sätter igång. För mig funkar det ofta att byta miljö, så jag åker gärna till universitet/bibliotek/lugnt café för att plugga, men det är ju inte alltid man kan göra det. Att plugga hemifrån är toppen när det funkar, men hemma är ju distraktionerna betydligt fler. Fördelarna med hemmaplugg är ju annars många, bara en sådan sak som att man kan ha på sig pyjamasbyxor, ta en snabb pilatespaus och gå till köket när man känner för det är ju rätt nice. ;)

Hur gör ni med era självstudier? Har ni några knep? :) (bifogar bild på hur det ibland blir när man pluggar hemifrån:angel:)


Visa bifogad fil 36725
Jag älskar att vara hemma! Sitter i soffan och kör på, tar massor av minipauser genom att typ gå ut och kela med grannens katt, titta till mina nykläckta kycklingar eller se om det finns något gott i kylskåpet. Om det är liveföreläsning så brukar jag fila naglarna om jag inte behöver anteckna just då. :D
Jag har ett "veckoschema" då jag läser tre kurser på samma gång, då vet jag att jag måste göra vissa saker en dag. Och om jag har gjort en aktivitet så får jag stryka över den, väldigt tillfredsställande. Det försvinner dock minst 6h för mig att åka till uni, så jag uppskattar VERKLIGEN att vara hemma.
 
Studiesociala aktiviteter är väl bra, men kåren gör så mycket mer än så.

Jag förstår faktiskt inte vad de gör. Jag har läst årsrapporten och budgeten men det framgår inte vad de gör. Det är aldrig någon på plats och det går inte att få tag på dem. När de skulle presentera sig för nya studenter så visste dem inte ens vilka som var med eller inte, och var dessa var. De har inget med själva studiesituationen att göra utan har man några synpunkter på något ska man vända sig direkt till läraren eller kurssamordnare. Så jag vet faktiskt inte alls vad de gör.

Men jag väljer ju att bara betala den där avgiften och låta det vara, eftersom jag själv inte orkar engagera mig. Så jag får skylla mig själv, men tycker ändå det är lite surt att tvingas lägga pengar på något som ger mig noll tillbaka.
 
Just nu känns det så bra! Juridik är ju barnsligt roligt trots att det känns som hjärnan ska smälta när man ska vrida, vända, tolka och försöka hitta rätt i lagdjungeln, men jag har genuint kul när jag försöker lösa uppgifterna inför veckans seminarium ( med varvning av förtvivlan när det man nyss trodde man fattade plötsligt inte alls känns logiskt längre) :D
 
Just nu känns det så bra! Juridik är ju barnsligt roligt trots att det känns som hjärnan ska smälta när man ska vrida, vända, tolka och försöka hitta rätt i lagdjungeln, men jag har genuint kul när jag försöker lösa uppgifterna inför veckans seminarium ( med varvning av förtvivlan när det man nyss trodde man fattade plötsligt inte alls känns logiskt längre) :D
Det är ju det som är så kul med juridik, nästan så att jag funderar på att läsa en kurs eller två för "husbehov". Har haft kontakt med flera jurister i sommar pga frågeställningar på jobbet och typ fått olika svar av alla! Spännande när det går att tolka och att det inte nödvändigtvis finns klara svar :D
 
Det här med självstudier...
Jag blir bättre på det för varje termin som går, men det är fortfarande svårt ibland att hitta motivationen till att börja samt behålla fokus när man väl sätter igång. För mig funkar det ofta att byta miljö, så jag åker gärna till universitet/bibliotek/lugnt café för att plugga, men det är ju inte alltid man kan göra det. Att plugga hemifrån är toppen när det funkar, men hemma är ju distraktionerna betydligt fler. Fördelarna med hemmaplugg är ju annars många, bara en sådan sak som att man kan ha på sig pyjamasbyxor, ta en snabb pilatespaus och gå till köket när man känner för det är ju rätt nice. ;)

Hur gör ni med era självstudier? Har ni några knep? :) (bifogar bild på hur det ibland blir när man pluggar hemifrån:angel:)


Visa bifogad fil 36725
Här är jag tacksam över våra inlämningar varannan vecka, det går inte att skjuta upp pluggandet. Även om jag ondgjort mig en del över dom här så är det ändå bra. Jag sätter mig gärna på ett mysigt café med fri Wifi, sköna fåtöljer och en stor latte. Sen har jag bestämt vad jag ska fokusera på annars hattar jag gärna runt. Jag kan plugga någorlunda fokuserat i ca 2h med korta avbrott var 30min sen behöver jag göra något annat ett tag och sen kan jag göra en sån 2h-period igen om det skulle behövas.
Eftersom jag läser vid sidan av heltidsjobb plus, så behöver jag gärna ligga lite före.

Hittade denna bild tidigare i kväll. :D
FB_IMG_1568750920830.jpg
 
Har hittat en Yh utbildning jag nog vill läsa, skulle anmäla mig till den nu ikväll men det visar sig att dom har samma system som när jag sökte Yh utbildning sist (typ 2014) & då skulle man tydligen använda samma lösenord... som att jag kommer ihåg det :meh: Hade också använt den enda mejladressen jag någonsin haft som inte existerar längre :banghead::banghead: Det går bra nu! Men fått iväg ett mejl till dom om det så hoppas det löser sig innan anmälningstiden går ut 30/9...
 
Fick tillbaks första inlämningsuppgiften idag. Blir alltid lite nedslagen för det är sååååå många kommentarer. I den sammanfattande fick jag dock ändå "Excellent work!" och att jag inte skulle tänka på mängden kommentarer i de delar med fritt skrivande då det brukar bli ungefär lika många hos irländska studenter på irländska universitet (och då är språket obligatoriskt ämne i hela grundskolan). Så något verkar ändå fastna. :D
 
Det här med självstudier...
Jag blir bättre på det för varje termin som går, men det är fortfarande svårt ibland att hitta motivationen till att börja samt behålla fokus när man väl sätter igång. För mig funkar det ofta att byta miljö, så jag åker gärna till universitet/bibliotek/lugnt café för att plugga, men det är ju inte alltid man kan göra det. Att plugga hemifrån är toppen när det funkar, men hemma är ju distraktionerna betydligt fler. Fördelarna med hemmaplugg är ju annars många, bara en sådan sak som att man kan ha på sig pyjamasbyxor, ta en snabb pilatespaus och gå till köket när man känner för det är ju rätt nice. ;)

Hur gör ni med era självstudier? Har ni några knep? :) (bifogar bild på hur det ibland blir när man pluggar hemifrån:angel:)


Visa bifogad fil 36725
Försöker sätta mig direkt efter frukost, ev en liten sväng med hunden först om inte sambon tagit ut honom. Sitter några timmar sen. Känner i nuläget inte att jag kan eller vill plugga nån annanstans än hemma. Sitter även på kvällen några timmar.
 
Klar med veckans lab. Har inte skickat in den än, har gått igenom den flera gånger och ändrat saker :p. Som tur är skulle man beskriva hur man genomfört den och därmed varför man fått dom svar man fått, så förhoppningsvis blir den godkänd.
 
Förra veckans lab godkänd. Lika skönt besked som alltid, då kan jag släppa det liksom.
Sitter med ansökningar till LIA, måste få iväg det denna vecka känner jag. Så jag förhoppningsvis kan släppa det med sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
549
· Visningar
29 217
Senast: MiaMia
·
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 912
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp