Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppar in i den här tråden :D Läser ämneslärarprogrammet termin tre på distans.

Sitter just nu och skriver en rapport efter en observationsundersökning som vi gjort. Jag hatar rapportskrivande... Det är så enkelt egentligen för jag har bra rådata och tidigare forskning men det här med att skriva om tidigare forskning utan att bara sammanfatta det jag hittat är ju omöjligt! Ska jag dra en slutsats av all forskning jag läst blir det typ fyra rader vilket jag inte tror är accepterat :cautious: Nu har jag skrivit och skrivit om tre gånger så det är klart mina ord, men fortfarande mest sammanfattande vad som står i de olika avhandlingarna och artiklarna...
 
Jag hoppar in i den här tråden :D Läser ämneslärarprogrammet termin tre på distans.

Sitter just nu och skriver en rapport efter en observationsundersökning som vi gjort. Jag hatar rapportskrivande... Det är så enkelt egentligen för jag har bra rådata och tidigare forskning men det här med att skriva om tidigare forskning utan att bara sammanfatta det jag hittat är ju omöjligt! Ska jag dra en slutsats av all forskning jag läst blir det typ fyra rader vilket jag inte tror är accepterat :cautious: Nu har jag skrivit och skrivit om tre gånger så det är klart mina ord, men fortfarande mest sammanfattande vad som står i de olika avhandlingarna och artiklarna...
Jag ångrar att jag inte läste på distans, men det är lika tråkiga skrivarbeten med campus också. ;) Sitter just nu och skriver om historiesyn och annat elände. :(
 
Jag ångrar att jag inte läste på distans, men det är lika tråkiga skrivarbeten med campus också. ;) Sitter just nu och skriver om historiesyn och annat elände. :(

Distans är fantastiskt :D Så skönt att sitta hemma i soffan med katterna istället för i en föreläsningssal ;) Haha ska vi byta? jag skriver om talinteraktion i klassrummet ur ett genusperspektiv. Intressant men den här förbannade rapporten alltså...
 
Distans är fantastiskt :D Så skönt att sitta hemma i soffan med katterna istället för i en föreläsningssal ;) Haha ska vi byta? jag skriver om talinteraktion i klassrummet ur ett genusperspektiv. Intressant men den här förbannade rapporten alltså...
:D Just nu skulle jag nog kunna göra det! Jag bara längtar efter att få börja med B-uppsatsen, det kommer jag väl att få äta upp om några veckor men det här känns så meningslöst, mest en kontroll av att vi har läst litteraturen. :(
Jag läste på distans innan jag hoppade på programmet och så här i efterhand så ångrar jag mig även om själva utbildningen är bra men pendlingen tar stundtals knäcken på mig. :( Tack och lov har jag haft typ världens bästa VFU-plats 2 av 3 perioder och ska tillbaka till den för den sista perioden igen, den gör all pendling värd! :D
 
Vad är era bästa tips när det är mycket text som ska läsas och bearbetas varje vecka? Vi har 3 seminarium i veckan, till dem ska ca 30-50 sidor läsas + uppgifter som ska lösas inför varje seminarium.
Vid mina tidigare studier har det absolut varit mycket text, men inte så mycket uppgifter mellan inlämning av tentor och sådana "större" grejer. Känner att min hjärna redan går upp i varv och funderar på hur jag ska hinna med plus faktiskt komma ihåg text och uppgifter.
Antar med tidsschemat vi har (ibland 2 seminarium 2 dagar på raken) att man måste ligga minst ett seminarium före?
 
:D Just nu skulle jag nog kunna göra det! Jag bara längtar efter att få börja med B-uppsatsen, det kommer jag väl att få äta upp om några veckor men det här känns så meningslöst, mest en kontroll av att vi har läst litteraturen. :(
Jag läste på distans innan jag hoppade på programmet och så här i efterhand så ångrar jag mig även om själva utbildningen är bra men pendlingen tar stundtals knäcken på mig. :( Tack och lov har jag haft typ världens bästa VFU-plats 2 av 3 perioder och ska tillbaka till den för den sista perioden igen, den gör all pendling värd! :D
Haha ja risken finns ju ;) Vad läser du för något?
 
Vad är era bästa tips när det är mycket text som ska läsas och bearbetas varje vecka? Vi har 3 seminarium i veckan, till dem ska ca 30-50 sidor läsas + uppgifter som ska lösas inför varje seminarium.
Vid mina tidigare studier har det absolut varit mycket text, men inte så mycket uppgifter mellan inlämning av tentor och sådana "större" grejer. Känner att min hjärna redan går upp i varv och funderar på hur jag ska hinna med plus faktiskt komma ihåg text och uppgifter.
Antar med tidsschemat vi har (ibland 2 seminarium 2 dagar på raken) att man måste ligga minst ett seminarium före?

Jag skriver alltid en punktlista med nyckelord och sånt som är viktigt att komma ihåg efter varje kapitel. Sedan får man tänka på lästeknik och försöka sortera ut vad som är viktigt och inte. Första meningen på varje stycke brukar ge en hint om vad stycket handlar om.
Men jag tycker också det är svårt när det blir allt för mycket att läsa. Första veckan den här terminen hade vi över 200 sidor om tre olika ämnen...
 
Haha ja risken finns ju ;) Vad läser du för något?
Ämneslärare, termin 7, Svenska/historia så nu läser vi Historia IIIb med en B-uppsats som vår "stora" grej den här terminen. :D Metodkurs nu innan, en kurs "hur undervisar man historia" som går parallellt och sen en muntlig historia och ännu mer historievetenskap på slutet. Lite tungt att vi sen börjar nästa termin med ännu mer metod och skolans utbildningshistoria :arghh: Sen c-uppsats! :D
 
Vad är era bästa tips när det är mycket text som ska läsas och bearbetas varje vecka? Vi har 3 seminarium i veckan, till dem ska ca 30-50 sidor läsas + uppgifter som ska lösas inför varje seminarium.
Vid mina tidigare studier har det absolut varit mycket text, men inte så mycket uppgifter mellan inlämning av tentor och sådana "större" grejer. Känner att min hjärna redan går upp i varv och funderar på hur jag ska hinna med plus faktiskt komma ihåg text och uppgifter.
Antar med tidsschemat vi har (ibland 2 seminarium 2 dagar på raken) att man måste ligga minst ett seminarium före?

Jag har gjort lite olika metoder, beror ju på vad ni ska göra på seminarierna.
  • När vi bara ska diskutera huvudpoängen = snabb genomläsning (ev. bara läsa abstract vid artiklar) skriva ner stödord.
  • Anteckna religiöst under tiden jag läser.
Hur läser du?
30-50 sidor är ju inte så jätte mycket. 150 sidor totalt per vecka är ju inget konstigt men visst det kräver disciplin och planering
 
Känner mig lite stressad, har inlämning och redovisning nästa onsdag och jag har inte jobbat något praktiskt med mitt projekt. Ska guida en performance med två personer och filma ur olika vinklar och sedan klippa ihop.
Ska förhoppningsvis filma på torsdag kväll, så hoppas att jag hinner klippa färdigt..
 
Känner mig som en så sjuk dålig student som bestämt mig för att hoppa över seminariet jag har i morgon, men det är helt omöjligt att jag i morgon på förmiddagen hinner göra allt som måste förberedas inför det.. Så då jobbar jag hellre vidare med andra uppgifter (både studie-relaterade och andra), och biter i det sura äpplet när kompletteringsuppgiften dyker upp!
 
Har ett pm som ska in nästa vecka men ligger helt däckad av förkylning sedan 1,5 vecka tillbaka. Har släpat mig iväg till föreläsningarna eftersom dem är obligatoriska men annars bara vilat, ändå blir jag fortfarande bara sämre och sämre :arghh: Jag hade tänkt börja lite smått idag men vi får se, huvudet är som mos och dessutom tror jag att jag håller på att få ögoninflammation :turd:

Den här terminen har börjat med två väldigt tuffa kurser och det känns som att vi alla får kämpa ordentligt för att ens försöka hänga med. Väldigt mycket att läsa med runt 1500 sidor i veckan och läsningen är dessutom ganska svår. Men det är väl lika bra med en rivstart så att man kommer in i det igen :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 086
· Visningar
58 610
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 166
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
646
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 819
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp