Vi som pluggar del VII

Jag har sökt lite kurser då mitt vikariat går ut under sommaren. Jag vill egentligen inte läsa mer, men jag pluggar hellre än är arbetslös. 🤷
 
Vad läser ni i tråden? Har koll på några men inte så många. Har ni sökt något till höstterminen?

Jag hoppade in på termin fem i biblioteks- och informationsvetenskap. Läste programmet för 20 år sen ungefär och hoppade av det då. Sen har jag längs vägen läst en del juridikkurser men nu var det 10 år sen jag pluggade och det har milt sagt varit svårt. Läste vetenskapsteori- och metod denna terminen , kursen tog slut i torsdags. är på 50 procent distans. Den andra kursen denna terminen behöver jag inte läsa. Så sen blir det uppsats i höst, ska nog skriva om bibliotekariens profession och e-böcker och hur det förändrat bibliotekariens roll.

Läser mest för att kunna plocka ut en kandidat har inget intresse för att jobba som bibliotekarie men kan nu få en generell examen där jag kan lägga in mina juridikkurser. Märker när jag söker en del jobb att det är tvärstopp inom offentliga sektorn om jag inte har en kandidatexamen tyvärr oavsett om jag har massa erfarenhet som är rätt för vissa arbeten så tittar de inte ens på ansökan.
 
Puttar upp tråden lite!

Tyckte jag var smart igår som körde tentaplugg först under e.m. och sen gjorde röntgenutlåtandeuppgiften som skulle in idag 8:00, så jag skulle bli tvungen att göra både och. Och så blev det, tog lite längre tid med uppgiften än jag tänkt bara med resultatet att den lämnades in kl 03. Mvh tidsoptimisten :angel:
 
Vad läser ni i tråden? Har koll på några men inte så många. Har ni sökt något till höstterminen?

Nu räknas jag kanske inte som en i tråden, men jag pluggar ju som enda sysselsättning och svarar ändå :D

Tvåårig YH-utbildning till frontendutvecklare 🥳 programmeringen är kul men svår, skrivuppgifterna är märkliga. Särskilt med en kandidat i England i bagaget sen tidigare. De kräver inga källor? Wut? 😅

Måste hitta praktik till i höst (stressen!), sen är jag klar 2023, helt galet.
 
Jahaja.
Tid att söka masterutbildningen. För... öhm... 3e (4e?) året i rad. Med skillnaden att jag denna gång är opererad och kan acceptera platsen. Utgår alltså naivt från att jag kommer in map goda meriter och att jag kommit in varenda gång tidigare.

Men!
Nu undrar jag om jag börjar ångra mig, och bara vill ha ett vanligt jävla kneg och dra in kalla kulor. Eller läsa en synnerligen praktisk yrkesutbildning. Eller bara en förnuftig kandidat (pga har gjort grundnivå en massa tidigare - borde vara smutt).

Gissningsvis är jag mest fattig och lite covidtrött efter ett par år av ohälsa och suspekta anställningsvillkor... Klart utbildningen ska sökas.
 
Hämtade ut tentan jag var så säker på att jag måste ha legat precis på godkäntgränsen på (trodde ju jag var körd innan resultatet kom). Hade i själva verket 12 poäng över gränsen vilket jag verkligen aldrig hade trott! Det fall med ett ämne jag knappt hann läsa till gick förstås inte bra, men övriga fall gick faktiskt himla bra med full pott på två av dem och ”väldigt bra svarat” på ett.

Är glad att jag hämtade ut tentan, ibland kan man verkligen mer än man tror! Det gav en liten motivationsskjuts vilket är välbehövligt på en utbildning där ”hjälp jag kan ingenting”-känslan är ständigt närvarande :angel:
 
Senast ändrad:
Väntar fortfarande på resultatet från min inlämningsuppgift. Inte blir det mindre jobbigt att några fick sitt resultat efter typ tre dagar. Blir ju typ supernervös över hur många fel de hittar i min rapport. :arghh:
 
Vi har tenta igen för tredje eller fjärde veckan i rad eller så nu 😂😏 Är rätt less överhuvudtaget på att plugga för tillfället.
 
Tentapluggar. Har fem tentor och en praktisk examination på 5,5 veckor nu men den största tentan är i alla fall först så det kommer kännas lite lättare när den är klar. Vi har till 90% salstentor av korvstoppningsvarianten så min hjärna börjar kännas full nu men det är bara att hänga i fram till sommaren!

Jag borde kanske vara glad som tentapluggar hästmedicin men längtar mest till sommaren så jag kan fördjupa mig mer i det jag vill på fritiden - dvs smådjur :angel:
 
Är det någon här inne som sitter på en riktigt bra kursbok kring kvantitativ metod, riktad mot sociologi/samhällsvetenskap.

Jag har två olika upplagor "Att skriva en bra uppsats", som vi har som kurslitteratur. Men det står väldigt lite om tex Cramers V där och då min handledare gärna vill att jag kompletterar med ett tredje signifikanstest då jag inte kan använda chi2 test pga för lågt urval. Eller jag kan använda den, men den kan varken bekräfta eller förkasta mina hypoteser.

Jag vill inte "slösa" på min handledartid genom att maila handledaren om detta, varav en fråga här för jag vet att fler skrivit uppsatser med kvantitativ metod :)
 
Är det någon här inne som sitter på en riktigt bra kursbok kring kvantitativ metod, riktad mot sociologi/samhällsvetenskap.

Jag har två olika upplagor "Att skriva en bra uppsats", som vi har som kurslitteratur. Men det står väldigt lite om tex Cramers V där och då min handledare gärna vill att jag kompletterar med ett tredje signifikanstest då jag inte kan använda chi2 test pga för lågt urval. Eller jag kan använda den, men den kan varken bekräfta eller förkasta mina hypoteser.

Jag vill inte "slösa" på min handledartid genom att maila handledaren om detta, varav en fråga här för jag vet att fler skrivit uppsatser med kvantitativ metod :)
Den här pärlan kanske? Brukar finnas på bibliotek, svindyr i inköp
20220410_151310.jpg
 
Är det någon här inne som sitter på en riktigt bra kursbok kring kvantitativ metod, riktad mot sociologi/samhällsvetenskap.

Jag har två olika upplagor "Att skriva en bra uppsats", som vi har som kurslitteratur. Men det står väldigt lite om tex Cramers V där och då min handledare gärna vill att jag kompletterar med ett tredje signifikanstest då jag inte kan använda chi2 test pga för lågt urval. Eller jag kan använda den, men den kan varken bekräfta eller förkasta mina hypoteser.

Jag vill inte "slösa" på min handledartid genom att maila handledaren om detta, varav en fråga här för jag vet att fler skrivit uppsatser med kvantitativ metod :)

Kvantitativ metod från början av Annika Eliasson, inte hela boken men det finns guldbitar.

Och Statistik för beteendevetare av Elisabet Borg och Joakim Westerlund.

Förutom Bryman då förstås :)
 
Vet ju att flera skrivit uppsatser här. Undrar lite hur det fungerar med handledartid? Jag gissar ju att man har en begränsad tid såklart men hur fördelas den? Fick ni själva ta initiativ till möten när ni kände att ni behövde det eller var det fasta tider under terminen? Så hade handledare läst till dess? Jag förstår att det kan se otroligt olika ut men hade varit intressant att ta del av era erfarenheter.
 
Vet ju att flera skrivit uppsatser här. Undrar lite hur det fungerar med handledartid? Jag gissar ju att man har en begränsad tid såklart men hur fördelas den? Fick ni själva ta initiativ till möten när ni kände att ni behövde det eller var det fasta tider under terminen? Så hade handledare läst till dess? Jag förstår att det kan se otroligt olika ut men hade varit intressant att ta del av era erfarenheter.

Vi har förbokade tillfällen, varav 3 tillfällen i grupp och sedan 2 eller 3 individuella. Minns inte vilket. Min handledare sa att de får 10 timmar per student, men det innebär även läsning av uppsatsen under processens gång. Om man mailar frågor så kan det dras av på den individuella tiden. Mest troligt att det dras av, men det får varje handledare bedöma själv.

Vi ses på fredagar, och uppsatsen ska vara till handledare senast tisdagen kl 16 samma vecka. Grupptillfällena är på 2 timmar, och de individuella är på 1 timme tror jag. Så ganska lite tid om man kör fast.
 
Vi har förbokade tillfällen, varav 3 tillfällen i grupp och sedan 2 eller 3 individuella. Minns inte vilket. Min handledare sa att de får 10 timmar per student, men det innebär även läsning av uppsatsen under processens gång. Om man mailar frågor så kan det dras av på den individuella tiden. Mest troligt att det dras av, men det får varje handledare bedöma själv.

Vi ses på fredagar, och uppsatsen ska vara till handledare senast tisdagen kl 16 samma vecka. Grupptillfällena är på 2 timmar, och de individuella är på 1 timme tror jag. Så ganska lite tid om man kör fast.

Tack för svar det låter verkligen inte som jättemycket hjälp. På vilken nivå har du skrivit uppsats? Är det kandidat?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 953
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 321
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 558
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp