Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar del VII

1665001372081.png
Första hemtentan klar! Kul läraren ser potential, och jag är svinnöjd över ett G på den, tyckte va lite mastig inlämning (enligt mig) ha 3dagar på sig att göra. Så blir fira med nått gott antar jag 🥳
 
Jaha torsdag och dags att sitta med uppsatsen i två dagar. :)Vi har inlämning imorgon eftermiddag till handledning två som är nästa vecka och en föreläsning om metod och analys idag. Känns som att tiden mot inlämning går alldeles för snabbt nu.
 
Har bytt kurs och därmed projektgrupp. Läraren är inte min cup of tea och min projektgrupp är den oseriösaste någonsin. Dom är schyssta och roliga så det är lugnt så men håller dom min höga ambitionsnivå? Svar nej. Blir nog kämpigt det här, tur att kursen inte är så lång.
 
Sitter och försöker göra anteckningar. Vi har inspelade videor som vi tittar på. 10 min video tar ca 1 timme att gå igenom om man verkligen vill göra bra anteckningar. Jag försökte få det att fungera med automatisk transkribering för att få ner tidsåtgången något. Men tyvärr så är den funktionen inte så pass bra som jag skulle hoppats. Jag fick redigera alldeles för mycket på ställen som jag sedan fick leta rätt duktigt efter för att höra vad föreläsaren sa. Det kanske är mer tidseffektivt - men mitt tålamod räckte inte till alls.
Så det blir helt enkelt att ta denna enorma tid för att göra anteckningar. Men jag vet ärligt talat inte hur jag ska hinna. Det känns som att jag lägger otroligt mycket tid på detta - men jag vill liksom inte göra sämre anteckningar om jag inte måste. Framförallt som vi får ha med anteckningar på tentan.
 
Sitter och försöker göra anteckningar. Vi har inspelade videor som vi tittar på. 10 min video tar ca 1 timme att gå igenom om man verkligen vill göra bra anteckningar. Jag försökte få det att fungera med automatisk transkribering för att få ner tidsåtgången något. Men tyvärr så är den funktionen inte så pass bra som jag skulle hoppats. Jag fick redigera alldeles för mycket på ställen som jag sedan fick leta rätt duktigt efter för att höra vad föreläsaren sa. Det kanske är mer tidseffektivt - men mitt tålamod räckte inte till alls.
Så det blir helt enkelt att ta denna enorma tid för att göra anteckningar. Men jag vet ärligt talat inte hur jag ska hinna. Det känns som att jag lägger otroligt mycket tid på detta - men jag vill liksom inte göra sämre anteckningar om jag inte måste. Framförallt som vi får ha med anteckningar på tentan.


Usch vad segt, påminner mig om när jag hade lärare i historia på gymnasienivå. Han stod och föreläste på alla lektioner enbart och tog du inte anteckningar var du körd. Vi hade inga kursböcker alls utan han stod och föreläste i 90 minuter varje gång. Då fanns inte heller några bärbara datorer så det var bara att skriva för glatta livet för hand. Sen hade vi ett prov på hela terminens föreläsningar och hade du missat nån lektion så hade typ missat 50 år av historien kanske. Minns fortfarande den gymnasiekursen med fasa, läraren frågade om vi ville ha instuderingsfrågor och det ville vi. Då kunde du lägga ner hur mycket tid som helst på då vissa var väldigt omfattande frågor. Var tvungen att ha godkänt i den kursen, historia A. Det var kämpigt och helt meningslös utantill kunskap som jag inte minns nånting av.

Hoppas du lyckas bra nu förstår att det är segt. Fint att ni ändå får ha med er anteckningar på tentan.
 
Anteckningar från inspelade videor är verkligen segt!
Höll också på med det nyligen. Man kan verkligen lägga HUR mycket tid som helst.

Jag har ännu inte kommit på nån bra metod för det där, men delar frustrationen.

Jag drömde om en tentabok i natt så att.... Åtminstone är ju fliten tillräckligt stor när jag till och med drömmer om kurslitteratur :crazy:O_o
 
Usch vad segt, påminner mig om när jag hade lärare i historia på gymnasienivå. Han stod och föreläste på alla lektioner enbart och tog du inte anteckningar var du körd. Vi hade inga kursböcker alls utan han stod och föreläste i 90 minuter varje gång. Då fanns inte heller några bärbara datorer så det var bara att skriva för glatta livet för hand. Sen hade vi ett prov på hela terminens föreläsningar och hade du missat nån lektion så hade typ missat 50 år av historien kanske. Minns fortfarande den gymnasiekursen med fasa, läraren frågade om vi ville ha instuderingsfrågor och det ville vi. Då kunde du lägga ner hur mycket tid som helst på då vissa var väldigt omfattande frågor. Var tvungen att ha godkänt i den kursen, historia A. Det var kämpigt och helt meningslös utantill kunskap som jag inte minns nånting av.

Hoppas du lyckas bra nu förstår att det är segt. Fint att ni ändå får ha med er anteckningar på tentan.
Både plus och minus med att få ha med bok och anteckningar på tentan... Provet kommer vara sjukt svårt. Men jag tror att det passar mig bättre ändå. Tentor som går ut på att bara memorera ord är inte min starka sida. Hur saker hänger ihop är så mycket lättare.

Anteckningar från inspelade videor är verkligen segt!
Höll också på med det nyligen. Man kan verkligen lägga HUR mycket tid som helst.

Jag har ännu inte kommit på nån bra metod för det där, men delar frustrationen.

Jag drömde om en tentabok i natt så att.... Åtminstone är ju fliten tillräckligt stor när jag till och med drömmer om kurslitteratur :crazy:O_o
Ja herregud. Gjorde klart en föreläsning igår. Det var det enda jag gjorde på hela dagen. 1 h och 10 min film. Då är det inte roligt.

Tur att ämnet är intressant iaf.

Laktationsbiologi, mycket hormoner som jag tycker är intressant och kul!
 
Kämpar på med uppsatsen har fått lite bra buketips i egen tråd hur jag ska ta mig an tidigare forskning utan att det blir övermäktigt. Har påbörjat att skriva en del om det idag faktiskt så jag är jag glad för stöttningen och alla bra tips! Försöker nu traggla mig igenom en SOU där en del är skriven av en från Norge, konstaterar att det är svårare med norska än med engelska,. :D Svårt att förstå en del svåra ord så google translate är rätt flitigt använt för att skapa mig en uppfattning ialalfall om vissa saker.
 
Som några vet så nådde inte min c-uppsats hela vägen i våras. Jag gav ett försök att revidera den till godkänt, och våren är en dimma av nytt jobb och studier kvällar/helger då jag även läste en yrkeshögskoleutbildning. Alldeles för intensivt tempo med facit i hand. När revideringen inte blev godkänd så valde jag att släppa allt, och fokusera på en opponering tidigast i januari 2023. Idag läste jag de kommentarer som examinatorn gjorde på den reviderade texten. Med klarare ögon och med distans på texten så ser jag tydligt vad han menar, och det är ingen omöjlig uppgift att klara :D Däremot fick jag ta tillbaka en semestervecka av personliga skäl vilket innebär att jag har drygt 9 dagar på mig, inklusive helger att revidera den igen.
 
Jag har valt att ändra titeln på uppsatsen och har nu fastnat på huvudtiteln. "Lånade" undertiteln från en annan uppsats, givetvis ändrat utifrån min uppsats men vill inte ha en liknande huvudtitel. Jag har en del idéer men just nu är min dotter på 1 år vaken och i full upptäckarfart så jag fick lämna datorn.
 
Något av det värsta jag vet är när man ska läsa vetenskapliga artiklar och hela artikeln är bara konstig. Vi ska utvärdera metoden. Det finns ingen metoddel. Det verkar vara en review, men det står inte hur de har gjort på något sätt. Det enda som gör att jag fattar nånting överhuvudtaget är att titeln på artikeln är väldigt förklarande. Utifrån den så vet jag iaf vad de har försökt att göra. Men jag kan inte alls avgöra hur de har utvärderat dessa två metoder.

Gud jag hatar att analysera artiklar som jag inte får välja själv när det blir såhär. Resultatet blir bara att jag lägger alldeles för mycket tid på artiklar som jag ändå aldrig kommer att fatta. Med det i bakhuvudet så tänker jag nu lägga den artikeln åt sidan och hoppas på att någon av mina gruppkamrater fattar den. Men med tanke på vilka jag har fått i gruppen så är inte det speciellt troligt.

Åh andra sidan så är faktiskt "Artikeln är svår och krånglig, omöjligt att följa vad de har gjort och hur de har kommit fram till sina slutsatser" också en slutsats. Inte en vidare bra sådan. Men ändock.
 
Är nästan i chock över vilka positiva kommentarer jag fick på handledningen av uppsatsen idag. Hade inställningen jag räknar med att bli sågad, men näpp fick höra att det var väldigt gediget, välgenomtänkt och bearbetat på ett bra sätt och med god källkritik hittills. Jag bara satt där och inväntade att snart kommer de negativa kommentarerna men det kom inga i princip.
De (vi har två handledare på sex uppsatser) sa att det är sällan vi ser att en uppsats kommit så här långt så här tidigt i processen.

Fick sen lite tips på teorier att kolla på där jag kände att jag verkligen satt fast så det kändes verkligen bra. Sen sa de att de tyckte jag skulle behålla den teori som jag själv letat fram också. Så fick jag lite synpunkter på uppsatsens struktur vilket jag bett om specifikt idag, vi får ställa fyra frågor och så diskuterade vi lite kring materialurval. Dessutom kändes som jag gjorde en aktiv opponering på dens text som vi skulle opponera på och även var aktiv på de andra uppsatserna när de ventilerades. Har varit lite orolig för den biten då jag inte opponerat nån gång så det känns väldigt bra att vi göra miniopponeringar på nån annans text, mini för att texterna är ju långtifrån klara ännu.

Så känns otroligt skönt att jag ändå verkar vara på rätt spår med råge! :)
 
Tack! Ja det kändes riktigt bra! Hoppas det går bra med essäerna!
Tack för peppet! I början var jag väldigt förvirrad och hade svårt att skriva något vettigt, men nu har det blivit min tradition att hålla på med dem. Så det går framåt, bara ett par kvar så är kursen slut.
Och det blir dags för nästa kurs.

Men jag gillar den här typen av inlärning, sitter gärna och skriver och/eller besvarar kortare frågor istället för att råplugga till en större tenta i slutet av en kurs.
 
Full av energi inför dagens arbete med uppsatsen efter gårdagens positiva kommentarer. Köpte en croissant till frukost när jag på Willys och handlade nu för att fira lite och ge mig själv positiv energi inför dagen. :) Är generellt för dålig på att uppskatta mig själv när jag gjort något bra så jag tränar på det!
 
Full av energi inför dagens arbete med uppsatsen efter gårdagens positiva kommentarer. Köpte en croissant till frukost när jag på Willys och handlade nu för att fira lite och ge mig själv positiv energi inför dagen. :) Är generellt för dålig på att uppskatta mig själv när jag gjort något bra så jag tränar på det!

Det har du verkligen förtjänat, det lät ju som ett jättefint omdöme :).

Själv är jag snart klar med min litteraturdel (förhoppningsvis idag) och ska skicka den till handledaren så att hon får läsa :nailbiting:. Sen blir det journalsök för hela slanten, och min enkät har genererat ett helt okej antal svar än sålänge. Den är öppen en vecka till.
 
Det har du verkligen förtjänat, det lät ju som ett jättefint omdöme :).

Själv är jag snart klar med min litteraturdel (förhoppningsvis idag) och ska skicka den till handledaren så att hon får läsa :nailbiting:. Sen blir det journalsök för hela slanten, och min enkät har genererat ett helt okej antal svar än sålänge. Den är öppen en vecka till.

Tack! 🙂 Skönt att du fått helt ok med svar på enkäten. Får ni handledning mellan de muntliga handledningstillfällena eller är det inför handledning du ska skicka din text?
 
Tack! 🙂 Skönt att du fått helt ok med svar på enkäten. Får ni handledning mellan de muntliga handledningstillfällena eller är det inför handledning du ska skicka din text?

Vår handledning är inte så strukturerad utan man får göra upp själv med handledaren hur det passar bäst att fördela de 20 handledningstimmarna. Har träffat min handledare en gång, i övrigt kör vi mejlfeedback. Skickar arbetet till henne för feedback när jag har något nytt att komma med helt enkelt, väldigt smidigt :). Det vi har som är bestämt på förhand är en deadline för färdigskriven inledning, syfte, material/metod och litteraturdel i mitten på november, och så deadline för i princip färdigt arbete i december.
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 216
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 663
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 598
Senast: Madalitso
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp