Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar del VII

Okej, referenshanteringssystem... erfarenheter?
Jag har väl efter hmhm års studerande insett att det är en bra grej (och institutionen hrrm... handfast sagt just det - med eftertryck), efter att surmulet bara inte orkat lära mig en sån smart grej. Fattar inte att jag vart så korkad att jag knackat mig igenom alla tidigare texter manuellt.

Kommer jag vilja skjuta mig bakom vedboden nu, eller är det smidigt att lära sig att ha ett hjälpsystem?
 
Okej, referenshanteringssystem... erfarenheter?
Jag har väl efter hmhm års studerande insett att det är en bra grej (och institutionen hrrm... handfast sagt just det - med eftertryck), efter att surmulet bara inte orkat lära mig en sån smart grej. Fattar inte att jag vart så korkad att jag knackat mig igenom alla tidigare texter manuellt.

Kommer jag vilja skjuta mig bakom vedboden nu, eller är det smidigt att lära sig att ha ett hjälpsystem?
Jag har använt Zotero när jag skrivit stora uppsatser, tycker det har funkat bra och varit smidigt! Inte allt för komplicerat att lära sig heller
 
Jag har använt Zotero när jag skrivit stora uppsatser, tycker det har funkat bra och varit smidigt! Inte allt för komplicerat att lära sig heller
Gissar att 30hp masteruppsats faller under begreppet "stor", bra om ngt kan vara smidigt där. Ska ta tag i eländet och övningsköra på några rapporter. Tack för input!
 
Jag har använt Zotero när jag skrivit stora uppsatser, tycker det har funkat bra och varit smidigt! Inte allt för komplicerat att lära sig heller

Kan det funka bra till en kandidatuppsats? Är det kompatibelt med Word och finns APA 7 i det? I word har jag bara APA edition 6 och ingen möjlighet att uppdatera. 7 är rekommenderat av skolan.
 
Okej, referenshanteringssystem... erfarenheter?
Jag har väl efter hmhm års studerande insett att det är en bra grej (och institutionen hrrm... handfast sagt just det - med eftertryck), efter att surmulet bara inte orkat lära mig en sån smart grej. Fattar inte att jag vart så korkad att jag knackat mig igenom alla tidigare texter manuellt.

Kommer jag vilja skjuta mig bakom vedboden nu, eller är det smidigt att lära sig att ha ett hjälpsystem?

Jag har använt Mendeley i över 12 år. Gratis, man kan dela mappar med artiklar med andra (om de behöver se kommentarer i texterna t.ex.) och dunkar bra med word. Lätt att lägga in referenser manuellt om det behövs (om man har en bok fysiskt t.ex.). De har formateringen för större referens systemen och journals automatiskt inlagda. För andra journals kan man importera de flesta från deras hemsida, än så länge har det inte varit någon som inte funnits där (och då har jag publicerat ock skickat in artiklar till mindre journals i mitt fält ett antal gånger). Det är också lätt att uppdatera informations fälten för artiklar om det har blivit något fel när den har importerats (det händer inte så ofta längre).
 
Okej, referenshanteringssystem... erfarenheter?
Jag har väl efter hmhm års studerande insett att det är en bra grej (och institutionen hrrm... handfast sagt just det - med eftertryck), efter att surmulet bara inte orkat lära mig en sån smart grej. Fattar inte att jag vart så korkad att jag knackat mig igenom alla tidigare texter manuellt.

Kommer jag vilja skjuta mig bakom vedboden nu, eller är det smidigt att lära sig att ha ett hjälpsystem?
Smidigt, säger jag! Har liksom andra här använt Zotero, funkar mkt bra med word och enkelt att använda.
 
Ni som sökt studiemedel, både bidrag och lån, hur lång tid har ni fått vänta på besked? Har väntat ca 2v nu, står handläggningstiden är på 4v

Men kompisen som går samma utbildning fick svar direkt, men hon bara sökt bidrag.
 
Ni som sökt studiemedel, både bidrag och lån, hur lång tid har ni fått vänta på besked? Har väntat ca 2v nu, står handläggningstiden är på 4v

Men kompisen som går samma utbildning fick svar direkt, men hon bara sökt bidrag.
När jag sökte i våras tog det svinlångtid men det berodde på att skolan jag gick på då aldrig rapporterade inte till CSN att jag gick där. Så fick tjata.

Nu på den skolan jag går på nu så tog det bara någon vecka. Har både bidrag och lån.
 
Första tentan inlämnad. Sista dag var på söndag, men känner jag att jag ville ha in den i tid så jag kanske hinner få feedback och eventuella kompletteringar innan nästa kurs sätter igång på måndag.
 
Har börjat plugga på ungefär halvfart vid sidan av jobbet och det är lite tufft ibland!

Samtidigt som det är kul så går verkligen väldigt mycket fritid åt till plugget, men det är det väl värt.

Känner mig ringrostig iom att det är ganska länge sedan min förra examen, men försöker trösta mig med att jag knappast är ensam om att vara lite vilse i början.
 
Har pluggat idag men är så vansinnigt trött hela tiden. Blir alltid så för mig när hösten kommer och det blir mörkare. Men har fått läst en del och skrivit ner en del hållpunkter om metod så imorgon ska jag fortsätta med att börja skriva metodavsnittet i min uppsats.
 
Nu ska jag avsluta för idag, har skrivit i uppsatsen om metod och materialurval idag. Känner mig dock inte helt klar med någon del av dem. Jag har också skrivit ut det jag skrivit hittills och ägnat mig åt lite korrekturläsningar, hittade en del syftningsfel och annat som var lite oklart.

Känner att jag har tunga delar kvar som att hitta en vetenskaplig teori och skriva om tidigare forskning. Men det får ge sig efterhand. Har iallafall skrivit runt 15 sidor hittills med bakgrund, inledning och så vidare. Så känns ändå väldigt skönt att ha kommit igång. :)

Har också insett att när jag har två dagar i veckan så kommer en dag att kännas lite segare då jag mest ägnar mig åt inläsning av material och en dag som är mer produktiv när jag skriver. Ser det mönstret och innan tycker jag inte att jag har kommit nånstans vissa dagar men inser att det bara är olika delar av uppsatsprocessen som jag gör och skrivandet blir så mycket enklare när jag läst in mig på en lite större mängd material dagen innan, då för jag bara stödanteckningar.
 
Meddela mitt CSN problem löste sig. Ringde dom idag och fråga hur gick med mitt ansökan. Svarade hon i telefon dom hade fastnat om jag skött mina tidigare studier. Så hon skulle kolla och gick på några sekunder, sa hon bara va lämna studieförsäkran O_o
 
Vi har väldigt mycket litteratur som finns som e-böcker + artiklar som finns som pdf.

Eftersom jag läser mest och bäst på rygg i soffan :angel: har jag idag köpt en läsplatta för att underlätta läsningen.

Har funderat på det ett tag, men blev så trött på att sitta framför datorn förra helgen och skrolla tiotals sidor så nu gjorde jag slag i saken och köpte en relativt förmånlig padda från Lenovo.
 
Jobbar på med min uppsats men känner mig hemskt ineffektiv jämfört med andra studier där man har mer ramar… min enkät har i allafall gett upphov till drygt 100 svar den första veckan. Målet är över 200 och det känns i alla fall inte omöjligt. Har även skrivit en första version av inledningen och kommit en bit på litteraturöversikten, men tycker det går segt. Var ett tag sedan (2015/2016) jag skrev kandidatuppsatsen iom studieuppehåll och ringrostigheten är påtaglig :angel:

Men det är bara att hålla ut, 3,5 månader till examen nu! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 493
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 909
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp