Vi som pluggar del VII

Tjohoo jag börjar nog hitta en vetenskaplig teori jag kan bygga min uppsats runt. Har kollat runt lite på tidigare masteruppsatser för att hitta någon startpunkt för olika teorier. Sen har jag gått vidare och sökt efter vissa begreppsord kring teorierna för att bilda mig en egen uppfattning utifrån böcker och vetenskapliga artiklar om vad teorierna innebär. Får väl se om handledarna håller med nästa vecka att det kan vara en bra teori. :D Men känner mig ändå väldigt lättad att ha lite ideér att presentera nästa vecka och egna tankar då detta varit det som stressat mig mest av allt.

En reflektion är att det är så otroligt mycket lättare att plugga nu än för 20 år sen då informationssökning via bibliotekets databaser underlättar så otroligt mycket. Jag hittar något intressant och då kan jag genast få tillgång till artikeln eller e-boken direkt och behöver inte sitta på biblioteket för att kolla i nån tidskrift manuellt och leta rätt på rätt nummer eller rätt bok eller vänta i en evighetslång kö på boken. :)
 
Sitter mest just nu och känner att jag hatar grupparbeten! Jag förstår varför man gör dem, men det känns som att de ofta bara blir bökiga, onödigt komplicerade och i slutändan jobbigare än om man gjort allt själv. I det här grupparbetet tog jag på mig en uppgift som visade sig vara mycket svårare än det först såg ut som och jag känner mig så dålig och så less. Känner också att jag helt enkelt inte ORKAR lägga ner all min tid och ork för ett egentligen ganska litet, men krävande, arbete.

Har skrivit till min grupp och förklarat att jag inte lyckas hitta det vi behöver, känns som ett sådant nederlag och jag är nervös att de ska bli arga på mig och tycka att jag är lat och dålig, men jag vet inte vad jag annars ska göra. Har föreslagit en alternativ väg som kanske kan funka samt tar på mig att göra annat "grovjobb" istället, men ja... hatar grupparbeten! :down:
 
Sitter mest just nu och känner att jag hatar grupparbeten! Jag förstår varför man gör dem, men det känns som att de ofta bara blir bökiga, onödigt komplicerade och i slutändan jobbigare än om man gjort allt själv. I det här grupparbetet tog jag på mig en uppgift som visade sig vara mycket svårare än det först såg ut som och jag känner mig så dålig och så less. Känner också att jag helt enkelt inte ORKAR lägga ner all min tid och ork för ett egentligen ganska litet, men krävande, arbete.

Har skrivit till min grupp och förklarat att jag inte lyckas hitta det vi behöver, känns som ett sådant nederlag och jag är nervös att de ska bli arga på mig och tycka att jag är lat och dålig, men jag vet inte vad jag annars ska göra. Har föreslagit en alternativ väg som kanske kan funka samt tar på mig att göra annat "grovjobb" istället, men ja... hatar grupparbeten! :down:
Jag tror att det är lite av läxan. Att man ska lära sig att jobba i grupp på ett bra sätt eftersom det är det man gör på arbetsplatser. Jag har hatat grupparbeten, men nu är jag helt ok med dem. Jag försöker se det som att vi är ett team när vi gör en uppgift. Och jag försöker acceptera att alla har olika ambitionsnivå - men vill någon lägga sig högt över min nivå så får den personen också ta ansvar för det. Jag kämpar inte som en gris för att göra andra nöjda, det gjorde jag i början.


Och är det någon som inte drar sitt strå till stacken alls så går jag till kursledare så får denne hantera det. Jag är liksom inte arbetsledare. Något som jag gärna tog på mig innan, men som drog mer energi från mig än jag skulle önska.
 
Ahapp, blev inkastad i studievärlden hastigt och lustigt. Kom ej in på Medcinsk Sekreterare som reserv, slutade på nr3 snopet efter droppat massvis av platser.

Däremot sökte till Instrument- och Sterlingseringstekniker , som jag sökt förr men kom ej in på. Men sökte denna gång distans på orterna, Umeå, Uddevalla och Malmö. Umeå hade platser för sent intag och jag tackade ja till platsen.

Allt på distans utöver 6st frivilliga studiebesök, tänker dom få gångerna blir av kan man ta Nattåg känner behöver åka dit.

Så avvaktar jag CSN ska godkänna studiemedlen.
 
Jag tror att det är lite av läxan. Att man ska lära sig att jobba i grupp på ett bra sätt eftersom det är det man gör på arbetsplatser. Jag har hatat grupparbeten, men nu är jag helt ok med dem. Jag försöker se det som att vi är ett team när vi gör en uppgift. Och jag försöker acceptera att alla har olika ambitionsnivå - men vill någon lägga sig högt över min nivå så får den personen också ta ansvar för det. Jag kämpar inte som en gris för att göra andra nöjda, det gjorde jag i början.


Och är det någon som inte drar sitt strå till stacken alls så går jag till kursledare så får denne hantera det. Jag är liksom inte arbetsledare. Något som jag gärna tog på mig innan, men som drog mer energi från mig än jag skulle önska.
Ja jag förstår som sagt varför man gör dem, och har haft många grupparbeten som funkat superbra, men just detta känns bara jobbigt... Precis som du säger så är det ju en process att lära sig fungera i grupparbeten, men ibland känns det svårt. Nu jobbar jag med en jättebra grupp, men det har varit många oklarheter kring själva uppgiften och jag själv blir stressad av att känna att jag kanske gör någon besviken när det inte blir som man tänkt. Försöker komma ihåg att andas och lita på att går bra i slutändan, för det gör det nog!
 
Jag tror att det är lite av läxan. Att man ska lära sig att jobba i grupp på ett bra sätt eftersom det är det man gör på arbetsplatser. Jag har hatat grupparbeten, men nu är jag helt ok med dem. Jag försöker se det som att vi är ett team när vi gör en uppgift. Och jag försöker acceptera att alla har olika ambitionsnivå - men vill någon lägga sig högt över min nivå så får den personen också ta ansvar för det. Jag kämpar inte som en gris för att göra andra nöjda, det gjorde jag i början.


Och är det någon som inte drar sitt strå till stacken alls så går jag till kursledare så får denne hantera det. Jag är liksom inte arbetsledare. Något som jag gärna tog på mig innan, men som drog mer energi från mig än jag skulle önska.

Precis, det är ju ett sätt att lära sig arbeta på ett sätt som är ”good enough” tillsammans med andra människor.
 
Sitter mest just nu och känner att jag hatar grupparbeten! Jag förstår varför man gör dem, men det känns som att de ofta bara blir bökiga, onödigt komplicerade och i slutändan jobbigare än om man gjort allt själv. I det här grupparbetet tog jag på mig en uppgift som visade sig vara mycket svårare än det först såg ut som och jag känner mig så dålig och så less. Känner också att jag helt enkelt inte ORKAR lägga ner all min tid och ork för ett egentligen ganska litet, men krävande, arbete.

Har skrivit till min grupp och förklarat att jag inte lyckas hitta det vi behöver, känns som ett sådant nederlag och jag är nervös att de ska bli arga på mig och tycka att jag är lat och dålig, men jag vet inte vad jag annars ska göra. Har föreslagit en alternativ väg som kanske kan funka samt tar på mig att göra annat "grovjobb" istället, men ja... hatar grupparbeten! :down:
Jag hatar också grupparbeten. Trodde i min enfald att vi fått till en bra grupp i distanskursen jag läser. Planerat fasta dagar för möten och när vi ska göra saker och börjat med uppgiften. Kändes bra och hanterbart. Sen har den kursansvariga plötsligt lagt till fyra okända personer till och glatt meddelat i kursrummet att ”nu kan ni börja arbeta” utan att kolla med oss och mindre än en vecka innan arbetet ska lämnas in…Skulle det fungerat liknande på någon av mina arbetsplatser så skulle jag sagt upp mig.

Orkar inte med något tjafs och omplaneringar så skrev vilka tider vi bestämt och att de som kunde då var varmt välkomna :o
 
Skrivit på uppsatsen idag. Känns som allt tar så galet lång tid typ två sidor empiri på åtta timmar. Har läst och informationssökt en del med. Hur farao hinner man med en hel uppsats? 🫤
 
Skrivit på uppsatsen idag. Känns som allt tar så galet lång tid typ två sidor empiri på åtta timmar. Har läst och informationssökt en del med. Hur farao hinner man med en hel uppsats? 🫤

Jag upplevde att det blev lättare ju mer text som skrevs. I början kändes det oövervinnerligt.

Min uppsats ska dock upp på ny opponering i januari är tanken då den inte blev godkänd,framförallt då examinatorn och handledaren tyckte helt olika. Jag ska då revidera den en gång till på endast 2 veckor 🥴🙈
 
Tycker helt ärligt att det är rätt skönt att bara läsa 50 procent just nu, då får jag tid att andas. För jag har känt mig väldigt trött och less överhuvudtaget på studier efter 5 år på universitetet. Har bytt inriktning en gång där av mina 5 år.
Men det är en kurs som intresserar mig så den är spännande. Lite nya tankegångar skapas.
 
Jag upplevde att det blev lättare ju mer text som skrevs. I början kändes det oövervinnerligt.

Min uppsats ska dock upp på ny opponering i januari är tanken då den inte blev godkänd,framförallt då examinatorn och handledaren tyckte helt olika. Jag ska då revidera den en gång till på endast 2 veckor 🥴🙈


Ja jag får hoppas på det att det går lättare sen. Känns bara så att jag har så många oklara bitar nu handledarna verkade inte helt övertygade om min teori jag tänkte utgå ifrån. Så de sa att jag borde kolla vidare.

oj vad tungt att inte bli godkänd hoppas att den blir godkänd då. Det där är ju mardrömmen känns det som att inte bli godkänd.
 
Ja jag får hoppas på det att det går lättare sen. Känns bara så att jag har så många oklara bitar nu handledarna verkade inte helt övertygade om min teori jag tänkte utgå ifrån. Så de sa att jag borde kolla vidare.

oj vad tungt att inte bli godkänd hoppas att den blir godkänd då. Det där är ju mardrömmen känns det som att inte bli godkänd.

Har du hittat några liknande uppsatser kring ämnet du valt där du kan se vad de valt för teori? Vi hade en uppgift med att vi skulle analysera 10 valfria uppsatser inom vårt eventuellt valda ämne för att se vad de hade för teorier. Det gav mig en teori som jag inte lärt mig i utbildningen men som visade sig passa bra.

Ja där och då var det tufft och ledsamt att inte bli godkänd. Nu med några månaders distans så är jag med än nöjd med min insats då jag fick fjärde barnet I oktobet 2021 där det var mycket sjukhusbesök, parallellt med 150 studier på yrkeshögskolan och högskolan. Började sen heltidstjänst på statlig myndighet i februari 2022, opponering/uppsats i april 2022 på YH-utbildningen samt opponering på C-uppsatsen i maj 2022. Så med handen på hjärtat så fick inte C-uppsatsen den tiden eller engagemang som hade behövts få att få godkänt.
 
Senast ändrad:
Har på något sätt lyckats skicka in min lesson plan! trodde jag hade missat det! Håller på med en PGCE (masters kurs). (jag kom på i Tisdags, trodde den skulle in i Söndags men de ska in den 18:e, phew). Vi ska sen skriva 3000 ord om den specifika lesson plan och hur den grundar sig i olika "learning theories".

Arbetar som lärare, jobbade som forskare innan med elever under mig på universitets nivå: men inte tusan kan jag hålla rätt på en deadline fast jag avlivar mina elever om de missar en!
 
Har du hittat några liknande uppsatser kring ämnet du valt där du kan se vad de valt för teori? Vi hade en uppgift med att vi skulle analysera 10 valfria uppsatser inom vårt eventuellt valda ämne för att se vad de hade för teorier. Det gav mig en teori som jag inte lärt mig i utbildningen men som visade sig passa bra.

Ja där och då var det tufft och ledsamt att inte bli godkänd. Nu med några månaders distans så är jag med än nöjd med min insats då jag fick fjärde barnet I oktobet 2021 där det var mycket sjukhusbesök, parallellt med 150 studier på yrkeshögskolan och högskolan. Började sen heltidstjänst på statlig myndighet i februari 2022, opponering/uppsats i april 2022 på YH-utbildningen samt opponering på C-uppsatsen i maj 2022. Så med handen på hjärtat så fick inte C-uppsatsen den tiden eller engagemang som hade behövts få att få godkänt.


Jag har tittat på lite tidigare uppsatser och där hittat den teori jag tänkte utgå ifrån.Men jag får leta vidare bland andra uppsatser kändes bara lite motigt då jag lade en del tid på att hitta en teori. Dessutom har jag inga bra ideer kvar hur jag ska gå vidare med det.

. Det hjälper inte direkt att jag inte pluggat det här ämnet på 20 år och nu ska bara skriva uppsats för att få en kandidat så har inga färska kunskaper. Läste vetenskapsteori och metod i våras för det var jag tvungen att göra vilket var bra för att inte vara helt lost. Men känner lite att jag stressade igenom den kursen för det var så mycket nytt för mig då .

Jag förstår att det blev för mycket för dig då, låter som ett extremt tufft schema med dubbla utbildningar, ny tjänst och barn.
 
Någon som kan tala om för mig varför det ser ut så här i "Mina meriter" på antagning.se. Varför är inte den översta raden ifylld? Är det något som kommer efteråt? Den understa raden "trillade" precis in igår.... Det är alltså för den senaste kursen jag läste nu i somras.

Screenshot (295).png
 
Att du klarat examinationsuppgiften :)
Det var skönt, för det var en liten tveksamhet kring detta för mig. Jag skrev någonstans i denna tråden om hur jag först fick ett omdöme att referenslista fattades och skulle skickas in som komplettering. Men omdömet ändrades bara ett par timmar senare. Då var biten om kompletteringen borttagen och det stod betyg VG för uppgiften. Förvirrande....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 456
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 533
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: hamilton1
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp