Vi som pluggar del VII

Är det kylan eller restiden som är största problemet?
Hmm... skulle nog säga att kylan är värst. Problemet är väl att man inte kan lita på att tågen går i tid, och man kan få behöva vänta länge på tågen. Restiden i sig hade nog inte känts lika jobbig om tågen gick som på räls så att säga. :)

Det är ju försenade tåg och indragna avgångar som gör att det blir segt.
Allt det här kommer nog dock upplevas mindre jobbigt när vädret inte är lika outhärdligt.
Mer okej att vänta när man slipper frysa ihjäl.
 
Hmm... skulle nog säga att kylan är värst. Problemet är väl att man inte kan lita på att tågen går i tid, och man kan få behöva vänta länge på tågen. Restiden i sig hade nog inte känts lika jobbig om tågen gick som på räls så att säga. :)

Det är ju försenade tåg och indragna avgångar som gör att det blir segt.
Allt det här kommer nog dock upplevas mindre jobbigt när vädret inte är lika outhärdligt.
Mer okej att vänta när man slipper frysa ihjäl.
Nu är jag partisk, men jag köpte en uppvärmbar väst till min sambo. Han använder den jämt och älskar den. Så jag röstar på uppvärmda kläder.
 
Hej!
Jag är ny på det här forumet, men jag har läst rätt mycket här.
Jag pendlar nu, ca 1,5 timme till det universitetet som jag studerar på. Men det är så lång tid det ska ta när tågen och bussarna går som de ska. Jag började den 15:e och är redan helt slut av att vänta på tåg, stå ute i kylan och inte veta om nästa tåg kommer eller inte. Hälsan lär ju ta stryk både av kylan och stressen....

Vet att jag bör inhandla lite varmare kläder, men förutom det- att man blir trött och mår dåligt av kylan- hur kan man underlätta så att studierna går så bra som möjligt?
Jag överväger att flytta till staden, men jag vet inte om jag vill lämna min lägenhet jag bor i... Man vet vad man har, men inte vad man får.
Tips/tankar från någon som pendlar, eller vågat flytta för studier?

Jag vet inte vad du har för livssituation eller var du är i livet, men efter gymnasiet kunde jag själv knappt vänta på att få lämna hemstaden och få flytta till universitetsstaden och ta del av allt den hade att erbjuda, lära känna staden, nya människor, delta i aktiviteter relaterade till min utbildning osv. Jag såg det som ett nytt och spännande kapitel i livet och i backspegeln kan jag se att jag hade missat så mycket om jag inte hade flyttat.

Hur känns det om du provar den tanken?

För min del hade det varit ohållbart att pendla tre timmar om dagen. Det går ju åt jättemycket tid från allt annat viktigt som plugga, träffa vänner, utöva fritidsintressen osv.
 
Jag håller med, det är för jobbigt.
Jag tror jag ska försöka hitta boende.
Mitt problem är också att jag inte är ungdom, jag är lite äldre än så, och jag har lätt för att låta min oro och ångest stoppa mig från att göra större förändringar i livet.
Kanske är det just större förändringar som jag behöver. :)
 
Jag håller med, det är för jobbigt.
Jag tror jag ska försöka hitta boende.
Mitt problem är också att jag inte är ungdom, jag är lite äldre än så, och jag har lätt för att låta min oro och ångest stoppa mig från att göra större förändringar i livet.
Kanske är det just större förändringar som jag behöver. :)

Det måste inte vara ett problem att du inte är en ungdom! En inställning som jag verkligen har tagit till mig de senaste åren är att livet är långt, även om man är mitt i livet så har man så mycket kvar att uppleva. Man måste inte köra på i samma gamla spår.

Du har ju också redan varit väldigt modig som börjat på en utbildning!
 
Det måste inte vara ett problem att du inte är en ungdom! En inställning som jag verkligen har tagit till mig de senaste åren är att livet är långt, även om man är mitt i livet så har man så mycket kvar att uppleva. Man måste inte köra på i samma gamla spår.

Du har ju också redan varit väldigt modig som börjat på en utbildning!
Tack för dina uppmuntrande ord. Jag har rätt bra med köpoäng på kommunala bostadsbolaget i staden jag studerar i, tack och lov. :) Så kanske kan jag få tag på ett boende om jag vill rätt snabbt.
 
Tack för dina uppmuntrande ord. Jag har rätt bra med köpoäng på kommunala bostadsbolaget i staden jag studerar i, tack och lov. :) Så kanske kan jag få tag på ett boende om jag vill rätt snabbt.

Då har du i alla fall en möjlighet. Hoppas att du kommer fram till ett beslut som känns rätt för dig!
 
Jag är så frustrerad just nu. Jag går en avelskurs, jätteintressant! Men... Vi har gjort datorövningar som jag inte fattar nånting av. Sedan har jag 4 dokument med tabeller och siffor till förbannelse. Ur dessa ska jag göra en rapport.

Helt ärligt, ingenstans i min utbildning har jag fått lära mig detta. Och jag förstår verkligen ingenting. Jag har mailat kursansvarig och får inget svar, enligt kalendern är hon extremt upptagen, så jag förstår ju varför. Men jag börjar fundera på om jag kan gå en kurs där jag kort sagt inte fattar nånting och dessutom har en väldigt upptagen kursledare och därför heller inte kan få den hjälp som behövs.

Uppgiften ska vara inne om 35 min och det finns inte en suck att jag klarar det. Inte ens om hon hör av sig NU och hjälper mig. Jag blir så ledsen och frustrerad. Jag tycker ju egentligen om genetik och avel, men det känns lite som att de bara kastar oss utför ett stup och hoppas att vi lär oss flyga, trots att vi inte har några vingar.
 
Är det någon här som har provat att använda en AI som anteckningshjälp? Jag har egentligen rätt till anteckningsstöd, men det finns ingen som vill göra anteckningar. Hittade en som verkade vettig, har de funktionerna jag behöver, kostar 12 dollar i månaden att använda.

Men jag vet inte hur mycket den kommer ge riktigt. Iofs så är kursen bara 3 månader, så det är ju inte som att jag behöver lägga jättemycket pengar.
Kolla om du kan byta anteckningsstöd mot smart-pen. Den är guld.
 
Jag är så frustrerad just nu. Jag går en avelskurs, jätteintressant! Men... Vi har gjort datorövningar som jag inte fattar nånting av. Sedan har jag 4 dokument med tabeller och siffor till förbannelse. Ur dessa ska jag göra en rapport.

Helt ärligt, ingenstans i min utbildning har jag fått lära mig detta. Och jag förstår verkligen ingenting. Jag har mailat kursansvarig och får inget svar, enligt kalendern är hon extremt upptagen, så jag förstår ju varför. Men jag börjar fundera på om jag kan gå en kurs där jag kort sagt inte fattar nånting och dessutom har en väldigt upptagen kursledare och därför heller inte kan få den hjälp som behövs.

Uppgiften ska vara inne om 35 min och det finns inte en suck att jag klarar det. Inte ens om hon hör av sig NU och hjälper mig. Jag blir så ledsen och frustrerad. Jag tycker ju egentligen om genetik och avel, men det känns lite som att de bara kastar oss utför ett stup och hoppas att vi lär oss flyga, trots att vi inte har några vingar.
Hej! Hur gick det med uppgiften? Skickade du in den?
 
De där tentorna jag har släpande från sjukdomsperiod för några år sedan. Jag har skrivit den ena. Kom hem och kände "shit, det här var jag inte förberedd på!". De som skrev frågorna är nitiska med rättningen med så det finns inga "Jamen det är nästan korrekt, hen menade säkert såhär"-poäng där. I förrgår fick jag resultatet. Godkänd! 😱 Och dessutom flera poäng över godkänt-gränsen! Så nu har jag en kvar, med en kursansvarig som är känd för att skriva hanterbara tentor. Sen är det bara c-uppsats och en kurs kvar och det finns en chans att jag faktiskt är klar i sommar, efter en väldigt... Vad kallar man det.. stenig väg full med fallgropar kanske är en bra beskrivning.
 
Hej! Hur gick det med uppgiften? Skickade du in den?
Nej absolut inte. Jag fick lite panik och hjärnan låste sig helt. Kursledaren har inte tid för möte heller så vi får se hur detta går. Ingen aning om hur jag ska lösa det. Blir nog att sitta hela helgen med det. Jag VILL kunna detta.
Kolla om du kan byta anteckningsstöd mot smart-pen. Den är guld.
Alla smartpens är utlånade, jämt. Ganska störande.
 
Hallå, hur går det för alla som studerar?

Jag själv sitter och är frustrerad över att jag inte kan göra de delarna i min master som jag ska göra nu, eftersom jag inte har tillgång till dokumenten som jag behöver för att skriva det. Men men. Jag antar att jag får sitta och rulla tummarna. Ärligt talat, det är vad jag har gjort mest på detta projekt. Borde skriva mer av min egen metod, men jag tappar liksom motivationen när jag inte får gensvar alls. Ber jag om dokument x1 x2 och x3 så betyder det ju att jag vill ha dem. De kan givetvis vara sjuka eller ha jättefullt upp såklart, det vet ju inte jag.

Och så ska jag lägga till legends i mitt exceldokument, inte på en graf, och jag vet inte vad det är. Google verkar inte veta vad det är heller när det inte är på en graf. Så eh. Det går bra nu.
 
Är det bara jag som studerar numera? ;)

Sitter här med R och ska programmera David's score. Det känns faktiskt lättare än jag trodde. Men, jag är givetvis inte klar än. Så vi får se hur det kommer gå. Min handledare kanske inte alls tycker att David's score är rätt metod, men jag hittade metoden i en annan artikel, den verkar hyffsat enkelt för att räkna ut hierarki, så jag kör på den och det värsta som kan hända är att jag får göra om det. Men då har jag iaf bekantat mig med R.
 
Sliter med min sista uppgift på pedagogikkursen jag läst sen i höstas - bara en grundkurs på 30hp men jag jobbar 100% samtidigt så 50% tar ju en del energi. Har ingen lust att göra denna uppgiften men det är ju det sista, det är en uppsats på 7,5hp sen är jag klar. Bara att tugga sig igenom.
Men jag ska nog be att slippa handledningen på fredag och få handledning på mail istället, har svårt att få ihop det för ett möte....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 932
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 242
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 454
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp