Vi som pluggar del VII

Just nu är det kul att plugga. Lite väl mycket av att kursledning och di undervisande gnuggar våra nosar i litteraturen med alla dessa duggor och andra i pricip "läxförhör", men jag måste medge att det funkar. En ska inte bli för uppkäftig bara för att en har studievana sen tidigare. Ibland är det enkla jävligt bra. Keep it simple, stupid.

Annars - kul examinationsform: debattforum!
Jävlar i min lilla låda så kul det kunde bli med statsförvaltning och ekonomisk historia plötsligt. Mysig stämning iofs pga hamnade i lag med ett gäng fantastiskt kloka kvinns, och där de politiska sympatierna lös igenom rätt snart.

Efter 6 examinationer, en influensa och lite migrän på hotell är jag ändå rätt pepp på tentaveckan som står för dörren.
Jag kan komma att få äta upp min hatt för det här. Snart till och med (2 examinationer är fortfarande inne för bedömning).
 
Även jag gnetar på. Sitter i detta nu och försöker knyta ihop en uppsats som svämmat över sina breddar. Slåss med ambitionen att få ihop alla trådar (det hade varit jävligt snyggt!) och det väldigt konkreta faktumet att jag inte har tid. Ska ha in ett första utkast om 24 timmar och jag har ännu inte vidrört ett av uppgiftens två huvudteman. Det jag har är en jävligt snygg diskussion om angränsande faktorer :angel1:
 
Och man kan då bara, hm... Jag skrev ju om det där nån gång, och så har man alla referenser sparade.
Vaaaaaaarför ligger inte mina artiklar från C-uppsatsen i Zotero!?!?!?! :arghh: :rage:

Hade vart så jävla bra just nu, eftersom jag för en del år sen var både smart och för ämnet relevant. Hade varit geschwint att vara det igen. Med minsta möjliga ansträngning. Orkar inte stajla om jag måste mata in en massa mög för hand.
 
Okej. Note to self: aldrig i helvetes någonsin mer 150% när kurserna innehåller grupparbeten. 3 grupparbeten i 3 olika grupper har gett mig mer grupparbeten än vad jag är bekväm med på ett helt läsår.
 
Okej. Note to self: aldrig i helvetes någonsin mer 150% när kurserna innehåller grupparbeten. 3 grupparbeten i 3 olika grupper har gett mig mer grupparbeten än vad jag är bekväm med på ett helt läsår.

I feel ya! Har bara haft ett (plus 2 pbl-grupper) men det är fullt tillräckligt.
 
I feel ya! Har bara haft ett (plus 2 pbl-grupper) men det är fullt tillräckligt.
Ja alltså. Dilemmat här var ju lite också att grupparbetena skulle göras på samma tid 🤯 inte sådär vecka 1: grupp 1, vecka 2: grupp 2 osv utan det är verkligen 3 grejer serverade på samma gång och bara lös det 🤯 det är länge sedan jag mådde så dåligt av stress.
 
Vaaaaaaarför ligger inte mina artiklar från C-uppsatsen i Zotero!?!?!?! :arghh: :rage:

Hade vart så jävla bra just nu, eftersom jag för en del år sen var både smart och för ämnet relevant. Hade varit geschwint att vara det igen. Med minsta möjliga ansträngning. Orkar inte stajla om jag måste mata in en massa mög för hand.
Kan du inte bara kopiera direkt ur din kandidat då?
Det gjorde jag sist när jag använde Zotero på en ny dator och helt enkelt inte kunde logga in i mitt konto...
 
Kan du inte bara kopiera direkt ur din kandidat då?
Det gjorde jag sist när jag använde Zotero på en ny dator och helt enkelt inte kunde logga in i mitt konto...
Kan och kan... det var det där med minsta motståndets lag. :angel1:
Tänkte tanken själv också, men ambitionen dog när den inte var bara ett klick bort. Frustrationen kvarstod däremot, och jag iddes tugga i mig ett halvt paket mariekex på raken.

Inte värt fusset att hålla på och hålla på för den här tentan, mer att jag fått lite harsh (men berättigad!) kritik av denna examinator för att inte ha besvarat frågeställningen. Så det sattes ett mood av att "här ska du får se på nån som har besvarat frågeställningar förr!". Inte alls värdigt uppgiftens ringa grad, utan mer en akademisk tjurskalle som fått frispel.


EDIT:
och ja - jag ska mata in dem i Zotero sen pga asbra artiklar med hög relevans för saker och ting. Och det ska ju skrivas fler uppsatser framöver. Eventuellt ochså katalogisera dem på hårddisken så det går att läsa dem igen. Efter 8v på klinik och uppgående med nämnda #uppsatsgävel ser lite av mappar på stickor ut som ett jävla slagfält pga slut som artist.
 
Ja alltså. Dilemmat här var ju lite också att grupparbetena skulle göras på samma tid 🤯 inte sådär vecka 1: grupp 1, vecka 2: grupp 2 osv utan det är verkligen 3 grejer serverade på samma gång och bara lös det 🤯 det är länge sedan jag mådde så dåligt av stress.
Alltså... ehum... har du ordentligt med fika?
Känns som att det behövs väl avvägt raketbränsle för att styra det där.


...och kanske inte skälla ut någon kursare mer än nödvändigt. (men dina kanske är snälla och kompetenta individer?)
 
Alltså... ehum... har du ordentligt med fika?
Känns som att det behövs väl avvägt raketbränsle för att styra det där.


...och kanske inte skälla ut någon kursare mer än nödvändigt. (men dina kanske är snälla och kompetenta individer?)
Mycket fika är lösningen på mycket när man har mycket i plugget.

Jag blir heller inte längre så stressad när gruppmedlemmarna inte gör det de ska. Då lämnar man in utan deras namn bara och så är det inte mer med det. Jag får inte mer CSN för att vara folks arbetsledare så påminnelser om att göra något, dyka upp på möten osv ställer jag helt enkelt inte upp på. Det är deras ansvar. Vill de få ersättningsuppgift istället så är det liksom upp till dem.

I början stressade detta mig något oerhört. Men insikten om att det faktiskt är deras eget ansvar och inget annat gjorde att jag kunde släppa det lite. Sedan har jag haft helt fenomenala grupper också. Och riktigt hemska. En av de värsta gruppmedlemmarna jag har haft gjorde typ hela arbetet utan att vara ombedd på kvällarna. DET stressade mig först. Men sen fick jag samma insikt där, ingen hade bett henne göra extra, eller överhuvudtaget göra de delarna. Ville hon slita ut sig och ha allt klart åt oss andra så var det liksom hennes problem. Jag vägrar ha dåligt samvete över att hon tog på sig massor extra.
 
Alltså... ehum... har du ordentligt med fika?
Känns som att det behövs väl avvägt raketbränsle för att styra det där.


...och kanske inte skälla ut någon kursare mer än nödvändigt. (men dina kanske är snälla och kompetenta individer?)
Jag kan väl säga att min godiskonsumtion har nått nivån "jag är trött på godis" 😁

Alltså. Det har varit hyggligt ändå. Det normala. Någon som gör mer, någon lite mindre. Olika styrkor och svagheter. Någon skriver på ett sätt, andra på ett annat så det blir väldigt tydligt hur många gruppmedlemmar man är. Kommunikationstrubbel på något ställe. Någon som har svårt att begränsa sig till antal ord osv. Meeeen jag kan ju erkänna att det har förekommit en del upprörda känslor vid några tillfällen som jag ventilerat med helt utomstående.

Jag är dock ingen grupparbetesmänniska. Det är så mycket enklare att göra allt själv även om det "ska" vara mer jobb.
 
Vem är det - egentligen?
Finns det någon som prisat bolognaprocessen för obligatoriska grupparbeten och åberopat hygge och/eller kosegruppa?
Ta hit hen isf; det ligger en B-uppsats i potten nästa år... I have cookies.
I rätt grupp tycker jag faktiskt att grupparbete är jättekul. Men det kräver verkligen att det är rätt typ av människor, man måste vara rätt så prestigelös och inte så fäst vid specifika sätt att uttrycka sig. Något jag hade otroligt svårt för i början - men efter 5 år med ständiga grupparbeten så har jag lärt mig och kan tillomed tycka att grupparbete är otroligt kul. Under förutsättning att det är med bra individer.
 
I rätt grupp tycker jag faktiskt att grupparbete är jättekul. Men det kräver verkligen att det är rätt typ av människor, man måste vara rätt så prestigelös och inte så fäst vid specifika sätt att uttrycka sig. Något jag hade otroligt svårt för i början - men efter 5 år med ständiga grupparbeten så har jag lärt mig och kan tillomed tycka att grupparbete är otroligt kul. Under förutsättning att det är med bra individer.
Jag har samma grundinställning - numera. Men det har tagit både levda år och genomgågna studieterminer att nå detta stadium av chill. Och att jag hade turen att ha en väl fungerande grupp ganska tidigt in i studierna (kommer alltid minnas en liten konstellation från Fek B som efter slutförande åt pizza och gick på krogen tillsammans :heart ). Så att inte helt tappade tron på medmännskan direkt.
 
Jag har samma grundinställning - numera. Men det har tagit både levda år och genomgågna studieterminer att nå detta stadium av chill. Och att jag hade turen att ha en väl fungerande grupp ganska tidigt in i studierna (kommer alltid minnas en liten konstellation från Fek B som efter slutförande åt pizza och gick på krogen tillsammans :heart ). Så att inte helt tappade tron på medmännskan direkt.
Jag hade mer otur. Hade en gruppkamrat som inte skrev ett enda ord i ena dokumentet och aldrig ens öppnade det andra dokumentet. När jag tog upp det med kursledaren fick jag så satans mycket skit av resterande gruppmedlemmar. För oj så kunde man ju absolut inte göra, det var både elakt och oseriöst av mig tydligen. Jag tappade tilltron där lite, så det tog ett tag innan jag kom in ordentligt i grupparbeten igen utan att ha ångest kring hela grejen. De som gav mig skit var unga och kom direkt från gymnasiet så det var nog lite av en mognadsgrej också. Nu på masternivå är folk generellt mycket seriösare.
 
Vem är det - egentligen?
Finns det någon som prisat bolognaprocessen för obligatoriska grupparbeten och åberopat hygge och/eller kosegruppa?
Ta hit hen isf; det ligger en B-uppsats i potten nästa år... I have cookies.
Ja.. du har nog en poäng men jag har stött på en gruppkamrat där vi fått det att fungera bra (och haft kul!). Kursen vi läste ihop var verkligen en mardröm men jag kan ändå tänka tillbaka ibland på när vi satt och skrev ihop. Sen finns det ju ett par där det gått någorlunda men man behöver nog ha väldigt lika syn på studier. Att placera en som tycker att högsta betyg är viktigt i en grupp där man är ok med g blir det svårt med balansen, tycker jag. Samma om det är en som aldrig hinner ha någon slags kommunikation dagtid medan den andra aldrig hinner kvällstid. Jag som hoppar en del mellan olika terminskullar eller vad man kallar det (vissa läst x terminer, andra y) har ju problem att jag aldrig kommer in i någon grupp naturligt så det varierar ju lite vilka man skriver med. Den ena terminen jag läser med är det nästan bara elever i vuxen ålder medan den andra terminen kommer direkt från gymnasiet eller möjligen något år i arbetslivet.
 
UGH!
Ikväll fick vi tillbaka reviewernas åsikter om våra "home exam". Och nästa vecka på måndag ska vi lämna in igen. Det är alldeles för kort tid. Fattar inte kursledarna att man måste vältra i sin självömkan över att någon HATAR ens arbete, att man är sämst i hela världen och aldrig kommer lyckas med någonting i minst en vecka innan man fortsätter?!

Jag hade tänkt skriva för en 5a, men nu är jag så jävla omotiverad så det finns inte. Bara för en trea skulle in för "review". Jag har gjort halva 4an så den får jag väl ta tag i att göra klart iaf.

Nej, ingen hatade mitt arbete, jag fick massor beröm osv också, men känslan är inte logisk, och så är det bara. Om inte varenda stavelse är bra så är allt sämst.
 
UGH!
Ikväll fick vi tillbaka reviewernas åsikter om våra "home exam". Och nästa vecka på måndag ska vi lämna in igen. Det är alldeles för kort tid. Fattar inte kursledarna att man måste vältra i sin självömkan över att någon HATAR ens arbete, att man är sämst i hela världen och aldrig kommer lyckas med någonting i minst en vecka innan man fortsätter?!
Inte bara det - det ska avsättas tid för handgemäng också!
Minns ett förtroligt moment med en examinator inför uppsatsförfattande, map bias, ens skötebarn, heder och existensberättigande osv... Hen berättade att vid sin första refuserade artikel var den första impulsen att simma över till USA och ge den här forskaren stryk!, men att det finns ett värde i att besinna sig och vara tacksam för peer review som koncept.
Men det sitter för alltid i mitt bakhuvud, det här med passiv eller agressiv självömkan. :p

Annars:
jag har en näve geléhallon kvar på skrivbordet - du kan få dem. Högoktanigt bränsle i glad färg, om det nu ska självplågas så ska det göras under drägliga omständigheter. Typ tröstätandes. Hejja!
 
Inte bara det - det ska avsättas tid för handgemäng också!
Minns ett förtroligt moment med en examinator inför uppsatsförfattande, map bias, ens skötebarn, heder och existensberättigande osv... Hen berättade att vid sin första refuserade artikel var den första impulsen att simma över till USA och ge den här forskaren stryk!, men att det finns ett värde i att besinna sig och vara tacksam för peer review som koncept.
Men det sitter för alltid i mitt bakhuvud, det här med passiv eller agressiv självömkan. :p

Annars:
jag har en näve geléhallon kvar på skrivbordet - du kan få dem. Högoktanigt bränsle i glad färg, om det nu ska självplågas så ska det göras under drägliga omständigheter. Typ tröstätandes. Hejja!
Hahaha!
Jag kan verkligen förstå impulsen. Alltså verkligen. Nu är ju "tyvärr" ena reviewern en vän till mig, så jag har verkligen fått öva på att besinna mig 😅


Ja, jag är helt övertygad om att 99% av kritiken är befogad och kommer göra mitt arbete BÄTTRE. Men sen har vi de där små kommentarerna... Ena reviewern tyckte att jag skulle skriva lagen på engelska? Men lagen finns ju inte på engelska? Hur ska man hitta den då? Den tänker jag bara ignorera. För det blir aldrig rätt när man översätter på det sättet ändå. Och har kursledaren åsikter så får jag väl "rätta mig i ledet", men tills dess kommer lagen ha sitt rätta namn.

Ang godis och tröstätande, bilen är inne på lackering, så då måste jag i så fall cykla till affären. Vissa saker gör man bara inte som otränad snart 40-åring. (att jag var på löpbandet i 45 min igår hör inte hit).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 407
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 464
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
406
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp