Vi som pluggar del VII

Alltså hur svårt kan det vara att öppna upp Blackboard till nästa kurs/termin? Jag försöker dessutom få besked om seminariegrupperna eftersom en grupp skulle passa till mitt arbetsschema och dessutom har en lärare som jag gillar men när vi inte ens får komma in på kursen så är det omöjligt att ens få veta hur grupperna fördelas. Märkligt när det är de kurserna som ska vara de viktigaste för hela vår utbildning är absolut sämst på info och flexibilitet. :cautious:
Ser inte ut som att vi får tillgång till någon info heller innan kursstart. Inte ens litteraturlista. Står lite luddigt i ett informationsbrev så ev ges den litteratur man behöver ut av kursen på kurssidan.

Jag har redan övervägt att inte läsa kursen. Två obligatoriska 2h-träffar via zoom förlagda dagtid på en vardag ser man nu, när schemat lagts ut. Inga alternativa tider. Jag har ett jobb som gör det omöjligt att delta om jag inte tar semester dessa dagar. Får fundera på om det är värt det. Om jag ens får det beviljat.

På andra kurser jag läst på distans där det ändå varit obligatoriska möten har det givits olika tids och datumalternativ och de har inte varit så långa så det har gått att ta på en lunch tex.

Blev lite ledsen när jag såg detta.
 
Kursvärdering idag. Det är intressant hur olika man uppfattar saker. En kursare ville personligen tacka för en jättebra kurs där hon lärt sig massor. Jag känner att kursen och kursmålen inte hör ihop över huvud taget.
 
Jag är väldigt otaggad inför den här terminen, och blev inte direkt mer taggad när jag såg att första delkursen ska ges på engelska. När jag sökte till kursen (30hp) stod det svenska som undervisningsspråk och alla delkurser hade och har svenska namn, även denna som nu tydligen ska hållas på engelska. Så det känns inte så kul alls, skulle aldrig ha sökt om jag visste det från början. Dessutom är det mycket litteratur och mycket och ganska stora inlämningsuppgifter samt en rejält omfattande hemtenta på det.

Men det är väl bara att försöka ladda om och göra det bästa av situationen. Någonting måste jag ju iallafall göra den här terminen 😅
 
Jag är väldigt otaggad inför den här terminen, och blev inte direkt mer taggad när jag såg att första delkursen ska ges på engelska. När jag sökte till kursen (30hp) stod det svenska som undervisningsspråk och alla delkurser hade och har svenska namn, även denna som nu tydligen ska hållas på engelska. Så det känns inte så kul alls, skulle aldrig ha sökt om jag visste det från början. Dessutom är det mycket litteratur och mycket och ganska stora inlämningsuppgifter samt en rejält omfattande hemtenta på det.

Men det är väl bara att försöka ladda om och göra det bästa av situationen. Någonting måste jag ju iallafall göra den här terminen 😅
Vi har haft undervisning på engelska men alla skrivuppgifter har varit på svenska ändå.
 
Vi har haft undervisning på engelska men alla skrivuppgifter har varit på svenska ändå.
Det ser ut som allt kommer vara på engelska i denna kurs. Jag har inga problem med att läsa/lyssna/skriva, utan det är att ha seminarium på engelska jag bävar inför. Och det är många seminarium på denna kurs.. 😬
 
Det ser ut som allt kommer vara på engelska i denna kurs. Jag har inga problem med att läsa/lyssna/skriva, utan det är att ha seminarium på engelska jag bävar inför. Och det är många seminarium på denna kurs.. 😬
Om det inte angivits att kursen kan komma att ges på engelska har ni rätt att få den på svenska. Med reservation för ändring senaste åren.
 
Tenta igår, känslan var helt ok, borde få godkänt iaf.

Dock började vi kl 13 och det kändes inte optimalt, oj vad man hinner stressa upp sig!!

När jag kom dit så frågade jag om någon annan hade suttit vid samma bänkar som vi skulle sitta vid på förmiddagen, och mycket riktigt så var det så. Nästa fråga, är bänkarna steriliserade? Nope, men de hade faktiskt det med sig så de fixade det ursnabbt på alla bänkar när jag bad om det :up::up:

En uppgift på tentan tyckte jag var himla korkad och osjysst. Det var en bild med hur näringsämnen gick från tarmen in i cellerna. Men orden på bilden var felaktiga och så skulle vi skriva hur det egentligen ska vara.
Innan den uppgiften visste jag hur det gick till. Nu har jag ingen aning. NOLL koll. I vanliga fall tycker jag att de brukar vara sjysta och det märks att de vill att man lyckas. Men den uppgiften kändes som en spark i magen, och alla jag pratade med tyckte samma sak. Den har inte varit med på tidigare övningstentor, så jag gissar att de testade den, och hoppas att nästa årskull slipper den.
 
Tenta igår, känslan var helt ok, borde få godkänt iaf.

Dock började vi kl 13 och det kändes inte optimalt, oj vad man hinner stressa upp sig!!

När jag kom dit så frågade jag om någon annan hade suttit vid samma bänkar som vi skulle sitta vid på förmiddagen, och mycket riktigt så var det så. Nästa fråga, är bänkarna steriliserade? Nope, men de hade faktiskt det med sig så de fixade det ursnabbt på alla bänkar när jag bad om det :up::up:

En uppgift på tentan tyckte jag var himla korkad och osjysst. Det var en bild med hur näringsämnen gick från tarmen in i cellerna. Men orden på bilden var felaktiga och så skulle vi skriva hur det egentligen ska vara.
Innan den uppgiften visste jag hur det gick till. Nu har jag ingen aning. NOLL koll. I vanliga fall tycker jag att de brukar vara sjysta och det märks att de vill att man lyckas. Men den uppgiften kändes som en spark i magen, och alla jag pratade med tyckte samma sak. Den har inte varit med på tidigare övningstentor, så jag gissar att de testade den, och hoppas att nästa årskull slipper den.
Nu kanske jag fultolkar, men ni blev irriterade på att en uppgift som inte funnits med på övningstentorna kom på själva tentan? Tycker det är ganska självklart att övningsuppgifter inte kommer på själva tentan.
 
Vi hade faktiskt en salstenta en gång där ALLA frågor var desamma som i övningstentan vi fått några veckor innan. Det var.. Roligt 😅
Tydligen var en av omtentorna förra omgången exakt samma som originaltentan. Min polare skämdes lite när hon bara fick en 4a ;)
Dessutom bestod större delen av tentan av kryssfrågor så det kändes sådär. De la inte ner så mycket energi på omtentan... (Men två stycken fick faktiskt U trots det...)
 
Nej det var inte poängen överhuvudtaget.
Jag tror inte jag förstår poängen, alls. För hur du beskriver det låter det som just att de var oschyssta för att 1) frågan inte funnits på övningstentor eller 2) de är oschyssta för att de skrivit fel ord och bad er använda de korrekta? Eller? Förstår verkligen inte.
 
Jag tror inte jag förstår poängen, alls. För hur du beskriver det låter det som just att de var oschyssta för att 1) frågan inte funnits på övningstentor eller 2) de är oschyssta för att de skrivit fel ord och bad er använda de korrekta? Eller? Förstår verkligen inte.
2, ja. En bild med massor felaktiga ord på. Inte fel som i har inget med kursen/ämnet att göra, utan fel som i det är inte det enzymet som är där/bryter ner det ämnet osv. Alltså Protein --> x ensym --> x grejj --> Genom lumen --> ämne nånstans --> cytosolen x.
Och så fel ord i dessa rutor.

Det fanns inget liknande på övningstentan, alltså ingen samma typ av uppgift. Att direkt se vad som är fel, sitter på fel ställe och istället veta vad det ska vara där utan att blanda ihop det när man sitter med en bild framför sig som är felaktig är mycket svårare än att förklara hur det går till från början. Hade man vetat att det kan förekomma sådana uppgifter så hade man kanske studerat på ett annat sätt. Men för mig spelar det ingen roll, en sån uppgift klarar jag aldrig oavsett.
 
2, ja. En bild med massor felaktiga ord på. Inte fel som i har inget med kursen/ämnet att göra, utan fel som i det är inte det enzymet som är där/bryter ner det ämnet osv. Alltså Protein --> x ensym --> x grejj --> Genom lumen --> ämne nånstans --> cytosolen x.
Och så fel ord i dessa rutor.

Det fanns inget liknande på övningstentan, alltså ingen samma typ av uppgift. Att direkt se vad som är fel, sitter på fel ställe och istället veta vad det ska vara där utan att blanda ihop det när man sitter med en bild framför sig som är felaktig är mycket svårare än att förklara hur det går till från början. Hade man vetat att det kan förekomma sådana uppgifter så hade man kanske studerat på ett annat sätt. Men för mig spelar det ingen roll, en sån uppgift klarar jag aldrig oavsett.
Tror vi har olika syn på vad övningstentor är, och jag tycker fortfarande det låter som 1) ni är upprörda för att frågan/uppgiften inte fanns på övningstentan ^^ När jag studerat är det sällan det kommit samma typer av uppgifter eller frågor på själva tentan, övningstentor är till för att lära sig innehållet, inte för att öva på de uppgifter som eventuellt kommer på tentan.
 
När högskolan stängdes i mars förra året skulle vi precis ha salstenta, men vi fick den som hemtenta istället, men med exakt samma frågor. Det blev jättesvårt! Man skulle på 1-2 rader skriva svar på frågorna men nu behövde man också källhänvisa och använda litteraturen på ett helt annat sätt än vid en salstenta. Är fortfarande glad över att det blev hemtenta dock, jag gillar verkligen inte salstentor 😅
 
Tror vi har olika syn på vad övningstentor är, och jag tycker fortfarande det låter som 1) ni är upprörda för att frågan/uppgiften inte fanns på övningstentan ^^ När jag studerat är det sällan det kommit samma typer av uppgifter eller frågor på själva tentan, övningstentor är till för att lära sig innehållet, inte för att öva på de uppgifter som eventuellt kommer på tentan.
Jag tycker att uppgiften som sådan var osjysst, det hade jag tyckt även om det hade funnits den typen på en övningstenta. Den är som gjort för att sätta dit folk och som min hjärna funkar så spelar det ingen roll hur mycket jag pluggar, jag kommer aldrig någonsin klara en sådan typ av uppgift.

Men det är ju bra att du vet bättre än mig varför jag inte gillade uppgiften :up:
 
Tydligen var en av omtentorna förra omgången exakt samma som originaltentan. Min polare skämdes lite när hon bara fick en 4a ;)
Dessutom bestod större delen av tentan av kryssfrågor så det kändes sådär. De la inte ner så mycket energi på omtentan... (Men två stycken fick faktiskt U trots det...)

Nu var det längesen jag pluggade :o ...men där hade vi iallafall en kurs där den ansvarige INNAN tentan berättade för oss att han alltid använda exakt samma frågor på omtentan som originaltentan. Nu var orginaltentan så himla enkel att jag visste det skulle gå bra så jag körde på, men annars hade min plan varit att bara gå dit, memorera frågorna och sätta högsta betyg på omtentan.
 
Jag tycker att uppgiften som sådan var osjysst, det hade jag tyckt även om det hade funnits den typen på en övningstenta. Den är som gjort för att sätta dit folk och som min hjärna funkar så spelar det ingen roll hur mycket jag pluggar, jag kommer aldrig någonsin klara en sådan typ av uppgift.

Men det är ju bra att du vet bättre än mig varför jag inte gillade uppgiften :up:
Vet inte riktigt hur du läser om du får det till att jag vet bättre än dig varför du inte tycker om uppgiften, jisses... Och att tro/anse att de försöker sätta dit folk, what?

Du får tycka hur illa du vill om uppgiften i sig, du hänvisar till att det inte funnits en liknande uppgift på övningstentan och då förstår jag inte hur man kan läsa annat än att ni blivit upprörda för att uppgiften inte funnits med där.. Du skriver dessutom att du inte hade klarat den om den funnits med på övningstentan ändå, så varför klaga på just det?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
988
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 909
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 184
Senast: Enya
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp