Vi som pluggar del VII

Vet inte riktigt hur du läser om du får det till att jag vet bättre än dig varför du inte tycker om uppgiften, jisses... Och att tro/anse att de försöker sätta dit folk, what?

Du får tycka hur illa du vill om uppgiften i sig, du hänvisar till att det inte funnits en liknande uppgift på övningstentan och då förstår jag inte hur man kan läsa annat än att ni blivit upprörda för att uppgiften inte funnits med där.. Du skriver dessutom att du inte hade klarat den om den funnits med på övningstentan ändå, så varför klaga på just det?
För att det hade kanske kunnat hjälpa andra, det var inte bara jag som gjorde tenta.

Med liknande så menar jag INTE på samma sak. Jag menar likande upplägg, sen hade det kunnat vara på vilket ämne som helst - ämnet är inte relevant. Upplägget på uppgiften är det. Till exempel, jag kan blodets väg genom kroppen som ett rinnande vatten. Men hade jag fått en bild på det där de hade skrivit fel saker så hade jag inte klarat den uppgiften heller.

Nu får du faktiskt ta och läsa bättre. Den är som gjord för att sätta dit folk är INTE samma sak som att den är gjort för att sätta dit folk.

Jag har nu 4 ggr skrivit till dig att du har missuppfattat, åtminstone tre av dessa gånger säger du att du inte förstår hur jag kan mena något annat än det du redan har bestämt dig för. Ska du göra det en fjärde gång med trots att jag gång på gång på gång på gång talar om för dig att du har fel?
 
För att det hade kanske kunnat hjälpa andra, det var inte bara jag som gjorde tenta.

Med liknande så menar jag INTE på samma sak. Jag menar likande upplägg, sen hade det kunnat vara på vilket ämne som helst - ämnet är inte relevant. Upplägget på uppgiften är det. Till exempel, jag kan blodets väg genom kroppen som ett rinnande vatten. Men hade jag fått en bild på det där de hade skrivit fel saker så hade jag inte klarat den uppgiften heller.

Nu får du faktiskt ta och läsa bättre. Den är som gjord för att sätta dit folk är INTE samma sak som att den är gjort för att sätta dit folk.

Jag har nu 4 ggr skrivit till dig att du har missuppfattat, åtminstone tre av dessa gånger säger du att du inte förstår hur jag kan mena något annat än det du redan har bestämt dig för. Ska du göra det en fjärde gång med trots att jag gång på gång på gång på gång talar om för dig att du har fel?
Jag tror inte vi kommer någonstans i denna diskussion... En sån uppgift anser jag inte är på något sätt "är som gjord för att sätta dit någon". Jag anser att du inte kan blodets väg genom kroppen som ett rinnande vatten om du blir "störd" över att någon beskrivit förloppet fel och ber dig om att rätta det 🤷‍♀️
 
Jag tror inte vi kommer någonstans i denna diskussion... En sån uppgift anser jag inte är på något sätt gjord för att sätta dit någon. Jag anser att du inte kan blodets väg genom kroppen som ett rinnande vatten om du blir "störd" över att någon beskrivit förloppet fel och ber dig om att rätta det 🤷‍♀️
Hade det bara varit text så hade jag löst det, men när man blandar bilder och text på det sättet så slår min hjärna bakut. I stort sett samma för alla andra jag har pratat med.
 
Hade det bara varit text så hade jag löst det, men när man blandar bilder och text på det sättet så slår min hjärna bakut. I stort sett samma för alla andra jag har pratat med.
bara för att frågeställningarna inte sett ut så de senaste åren (de övningstentor som fanns på min förra utbildning var i princip bara tidigare års tentor) så betyder inte det att det alltid måste se likadant ut. Kanske har läraren funnit ett nytt sätt att ställa frågan och det måste man ju få göra.
Jag hade kanske inte heller kunnat svara på frågan, men det hade jag snarast skyllt på att jag inte läst på tillräckligt.
 
bara för att frågeställningarna inte sett ut så de senaste åren (de övningstentor som fanns på min förra utbildning var i princip bara tidigare års tentor) så betyder inte det att det alltid måste se likadant ut. Kanske har läraren funnit ett nytt sätt att ställa frågan och det måste man ju få göra.
Jag hade kanske inte heller kunnat svara på frågan, men det hade jag snarast skyllt på att jag inte läst på tillräckligt.
Jag har inte sagt att frågeställningen måste se likadan ut. Det fanns gott om frågeställningar jag inte hade sett innan, de har jag inte klagat på.
Hittills har jag inte pratat med en enda som ens har förstått exakt vad vi skulle göra på uppgiften.
 
Tjing 👋

Då får jag kasta mig in i denna tråden, jag ska nu i veckan som kommer börja på min utbildning till förskollärare 🙌

Så spänd och nervös, ska sätta mig i skolbänken i 3,5 år, efter att ha jobbat i olika häst-stall i typ 6 år 😅 haha, hur ska det gå 🙃

Jag måste läsa upp 1,5 hp för att få CSN igen , har lite muntliga tentor plus 2 st skriv tentor under feb.

Har lite ångest över det 😒 tentorna i feb.är på 1 hp var. Måste liksom klara dem tentorna 🙋‍♀️

Muntliga tentor via Zoom i både grupp och enskilt, skriv tenta med hjälp av Zoom.
 
Tjing 👋

Då får jag kasta mig in i denna tråden, jag ska nu i veckan som kommer börja på min utbildning till förskollärare 🙌

Så spänd och nervös, ska sätta mig i skolbänken i 3,5 år, efter att ha jobbat i olika häst-stall i typ 6 år 😅 haha, hur ska det gå 🙃

Jag måste läsa upp 1,5 hp för att få CSN igen , har lite muntliga tentor plus 2 st skriv tentor under feb.

Har lite ångest över det 😒 tentorna i feb.är på 1 hp var. Måste liksom klara dem tentorna 🙋‍♀️

Muntliga tentor via Zoom i både grupp och enskilt, skriv tenta med hjälp av Zoom.
Du kommer tycka de är roligt lovar! Läser själv och börjar termin 3 på Måndag, och vad de gäller Zoom så har vi kört de hela termin 2 och de har fungerat yppligt med muntliga på zoom :-)
 
Termin 6 av 7 börjar på måndag :nailbiting:

Men först är det tenta i arbetsrätt imorgon. Funderar på hur jag ska lägga upp intaget av föda. Lite socker men inte så mycket att jag mår illa... Mycket te. Behöver sitta hela tiden (14-19) med några korta pauser, annars hinner jag inte.

Får bli en promenad någon timme innan till affär jag gick förbi idag (är på hotell).
 
Jag har inte sagt att frågeställningen måste se likadan ut. Det fanns gott om frågeställningar jag inte hade sett innan, de har jag inte klagat på.
Hittills har jag inte pratat med en enda som ens har förstått exakt vad vi skulle göra på uppgiften.

Jag förstår din frustration. Vi fungerar ju olika och olika problem kan röra till det i hjärnan. Jag har ofta lätt att se ”fel i processer” men har svårare med andra saker och har man inte tränat en form av problemlösning som kommer på en tenta skulle jag också bli väldigt frustrerad. Som när det dyker upp något man inte tagit upp alls under kursen 🤯
 
Jag förstår din frustration. Vi fungerar ju olika och olika problem kan röra till det i hjärnan. Jag har ofta lätt att se ”fel i processer” men har svårare med andra saker och har man inte tränat en form av problemlösning som kommer på en tenta skulle jag också bli väldigt frustrerad. Som när det dyker upp något man inte tagit upp alls under kursen 🤯
Det där med "det dyker upp något man inte tagit upp alls under kursen" kan jag känna igen mig så mycket i!
Minns idag inte hur frågan var utformad exakt, men har för mig att det var ett årtal som efterfrågades, eller namnet på en specifik sak.. IGEN på kursen kunde svaret. Efter tentan lusläste vi böckerna och ingen hittade svaret, eller.. Tillslut hittade en student svaret i om det var en faktaruta eller fotnot på en bok som stod i referenslistan!
 
Det där med "det dyker upp något man inte tagit upp alls under kursen" kan jag känna igen mig så mycket i!
Minns idag inte hur frågan var utformad exakt, men har för mig att det var ett årtal som efterfrågades, eller namnet på en specifik sak.. IGEN på kursen kunde svaret. Efter tentan lusläste vi böckerna och ingen hittade svaret, eller.. Tillslut hittade en student svaret i om det var en faktaruta eller fotnot på en bok som stod i referenslistan!

Man kan ju också göra som på vår första kurs på KPU, kompletterande lärarutbildning, där bestod hela första examinationsuppgiften av att analysera en roman med avseende på kurslitteraturen. Hade väl varit OK om det varit en utbildning för bara de som skulle bli nån slags svenska- eller språklärare men den var öppen för alla så vi var allt i från ryska matematiker, kemister, till blivande svensklärare på kursen. Vad det var för kurs? Interkulturellt lärande, dvs hela kursen handlade om vikten av att ta hänsyn till att elever har olika kulturell bakgrund, att kulturell bakgrund inte bara är etnicitet och hur viktigt det är att utforma allt lärande så att alla har lika möjligheter. Om jag tycker att de levde som de lärde? Gissa! Så här efteråt kan jag se det komiska i det hela, just då var det inte ett dugg kul. Som kemist är det inte direkt att analysera romaner jag ägnat mina tidigare studier år och när jag gick på gymnasiet på den grå forntiden var det inte heller nått vi ägnade oss åt. Men jag hade i alla fall svenska som modersmål så jag fick ihop ett G värre för den iranske fysikern och ryske matematikern som dessutom inte hade många år i Sverige bakom sig, de fick kämpa med mycket komplettering för tillslut att få ihop det.
 
Någon som har något bra att ”tänka på” för en snart blivande student?

Tentornaman är med på föreläsningar och läser igenom litteraturen - funkar det då?, eller måste man nöta in varje liten grej? 🤗

Hålla nere litteratur och mat-pengen?

Vill ju klara tentorna på en gång 🥳
 
Rapporten inlämnad 😬 Skönt de var de sista för den här terminen, eller ja åkte på en omtenta men den kommer längre fram i vår. Så bara börja ladda upp för kursstart imorgon, blir intressant och höra hur de ska lägga upp grupperna och om vi måste ändra på våra arbetslag 🤨
 
Någon som har något bra att ”tänka på” för en snart blivande student?

Tentornaman är med på föreläsningar och läser igenom litteraturen - funkar det då?, eller måste man nöta in varje liten grej? 🤗

Hålla nere litteratur och mat-pengen?

Vill ju klara tentorna på en gång 🥳

Det är ju väldigt olika hur man lär sig. Och vad man läser, ibland är det utantill-kunskap och ibland ska man analysera.

Läs studiehandledning, kursmål, gör ev instuderingsfrågor och häng med på alla föreläsningar du kan, uppläggen är ju lite olika också.
 
Någon som har något bra att ”tänka på” för en snart blivande student?

Tentornaman är med på föreläsningar och läser igenom litteraturen - funkar det då?, eller måste man nöta in varje liten grej? 🤗

Hålla nere litteratur och mat-pengen?

Vill ju klara tentorna på en gång 🥳
- litteratur finns det massor av Facebook-grupper för, ibland säljs det även second hand på ex studentkåren (som du självfallet ska gå med i).
- studieteknik beror lite på vad du ska läsa, men jag rekommenderar kurser som universitetet brukar ge gratis via språkverkstaden
- engagera dig i föreningar, studentkår, nation eller vad som campus nu erbjuder. Du utvecklas massor både socialt och studiemässigt av att möta andra från andra discipliner.
- gör kaffe hemma om du dricker det! Cafeterior brukar ta ockerpriser för sådant...
 
För första gången på riktigt länge så känner jag mig helt omotiverad att vara med på dagens föreläsning. Missar ingenting, och det är inte obligatorisk. Ändå känner jag mig som en skolkare om jag hoppar över den. Har studerat på högskolan sen HT 2017, och mestadels på egen hand. Så jag har studievana, men också troligtvis bortskämd med att få plugga lite som jag vill. Nu är det ganska strukturerat med 9-15.30/16 via google meet.
Jaja, de sociala förmågorna som gått i ide under pandemin får ju övas på :rofl::rofl:
 
Klämde till med ett VG på omtentan 🤯 precis på gränsen men ändå :D har fått betyg i ladok på delkursen som saknar ett PM, är ju otroligt lockande att inte skriva det asså... (ja det är samma pm som jag sa att jag skulle skriva i torsdags 😬)
 
Klämde till med ett VG på omtentan 🤯 precis på gränsen men ändå :D har fått betyg i ladok på delkursen som saknar ett PM, är ju otroligt lockande att inte skriva det asså... (ja det är samma pm som jag sa att jag skulle skriva i torsdags 😬)
Har du redan betyg så är ju kursen klar. Missade en hel veckas labb som var obligatorisk, som jag behövde göra om året efter. Fick betyget ändå, så labben behövde jag alltså inte göra.
 
Apropå tentor. Är det bara jag som antingen är så gammal eller fullständigt har missat under hela sin studietid att man har haft tillgång till övningstentor? Ingen utbildning som jag gått har jag haft övningstentor på.

Att ha tillgång till gamla högskoleprov inför att jag skulle göra det för två år sen var ju revolutionerande! Jag vet inte om jag egentligen tycker att det är ok men visst hjälpte det upp mina poäng. Men är det poängen? Känns ju mer långsiktigt att faktiskt ha pluggat något så man kan det oavsett hur kunskapen sen blir prövad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 116
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 439
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 508
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp