Vi som pluggar del VII

Apropå tentor. Är det bara jag som antingen är så gammal eller fullständigt har missat under hela sin studietid att man har haft tillgång till övningstentor? Ingen utbildning som jag gått har jag haft övningstentor på.

Att ha tillgång till gamla högskoleprov inför att jag skulle göra det för två år sen var ju revolutionerande! Jag vet inte om jag egentligen tycker att det är ok men visst hjälpte det upp mina poäng. Men är det poängen? Känns ju mer långsiktigt att faktiskt ha pluggat något så man kan det oavsett hur kunskapen sen blir prövad.
För oss är det jätteolika om vi har tillgång till övningstenta eller instuderingsfrågor eller något över huvud taget 🤷‍♀️
 
Apropå tentor. Är det bara jag som antingen är så gammal eller fullständigt har missat under hela sin studietid att man har haft tillgång till övningstentor? Ingen utbildning som jag gått har jag haft övningstentor på.

Att ha tillgång till gamla högskoleprov inför att jag skulle göra det för två år sen var ju revolutionerande! Jag vet inte om jag egentligen tycker att det är ok men visst hjälpte det upp mina poäng. Men är det poängen? Känns ju mer långsiktigt att faktiskt ha pluggat något så man kan det oavsett hur kunskapen sen blir prövad.
Vi hade alltid tillgång till gamla tentor att träna på. Hjälpte absolut, det hände relativt ofta att samma frågor återkom.
 
Apropå tentor. Är det bara jag som antingen är så gammal eller fullständigt har missat under hela sin studietid att man har haft tillgång till övningstentor? Ingen utbildning som jag gått har jag haft övningstentor på.

Att ha tillgång till gamla högskoleprov inför att jag skulle göra det för två år sen var ju revolutionerande! Jag vet inte om jag egentligen tycker att det är ok men visst hjälpte det upp mina poäng. Men är det poängen? Känns ju mer långsiktigt att faktiskt ha pluggat något så man kan det oavsett hur kunskapen sen blir prövad.
Jag har läst mer eller mindre heltid sedan 2011 och jag har nog aldrig haft övningstentor eller studiefrågor.
Däremot ska det alltid gå att begära ut gamla tentor eftersom de faller under offentlighetsprincipen.
 
Apropå tentor. Är det bara jag som antingen är så gammal eller fullständigt har missat under hela sin studietid att man har haft tillgång till övningstentor? Ingen utbildning som jag gått har jag haft övningstentor på.

Att ha tillgång till gamla högskoleprov inför att jag skulle göra det för två år sen var ju revolutionerande! Jag vet inte om jag egentligen tycker att det är ok men visst hjälpte det upp mina poäng. Men är det poängen? Känns ju mer långsiktigt att faktiskt ha pluggat något så man kan det oavsett hur kunskapen sen blir prövad.
Det där med oavsett hur kunskapen sen blir prövad känns lite knasigt. I vilken verklig situation får du absolut inte öppna boken, fråga en kollega, ta upp telefonen/datorn osv och dubbelkolla något? Självklart måste vissa saker sitta, men väldigt väldigt mycket är ju helt ok att man behöver kolla upp även när man arbetar sedan. Och det man gör upprepade gånger på arbetsplatsen kommer ju sätta sig ordentligt ändå. Och sedan spelar det även in hur stressad man blir inför en tenta. Sitter man och är tokstressad så spelar det ingen roll hur bra man kunde det innan, man är inte speciellt smart när man är stressad liksom.

Jag har för mig att man har rättighet att begära ut gamla tentor. Så även om man inte aktivt få ut dem så kan man höra av sig och be om dem.
 
Det där med oavsett hur kunskapen sen blir prövad känns lite knasigt. I vilken verklig situation får du absolut inte öppna boken, fråga en kollega, ta upp telefonen/datorn osv och dubbelkolla något? Självklart måste vissa saker sitta, men väldigt väldigt mycket är ju helt ok att man behöver kolla upp även när man arbetar sedan. Och det man gör upprepade gånger på arbetsplatsen kommer ju sätta sig ordentligt ändå. Och sedan spelar det även in hur stressad man blir inför en tenta. Sitter man och är tokstressad så spelar det ingen roll hur bra man kunde det innan, man är inte speciellt smart när man är stressad liksom.

Jag har för mig att man har rättighet att begära ut gamla tentor. Så även om man inte aktivt få ut dem så kan man höra av sig och be om dem.

Det kan man göra - det är allmänna handlingar. Undantag kan göras om tentan är standardiserad och utelämnandet kan komma att äventyra en rättssäker examination. Samma sak gäller även tentasvar i den mån de finns arkiverade.
 
Har du redan betyg så är ju kursen klar. Missade en hel veckas labb som var obligatorisk, som jag behövde göra om året efter. Fick betyget ändå, så labben behövde jag alltså inte göra.

Det är inte helt säkert. Uppenbart felaktiga beslut får ändras, även till studentens nackdel.
 
Någon som har något bra att ”tänka på” för en snart blivande student?

...

Vill ju klara tentorna på en gång 🥳
Jag har hört en (relativt) klok man säga att alla nya studenter helst skulle kugga en tenta så att de inser att det inte är jordens undergång. :D

Jag kanske inte skulle gå fullt så långt men mitt tips är ändå att komma ihåg att det värsta som händer om du kuggar en tenta är att du får göra om den, så håll tentaångesten på rimlig nivå.;)
 
Jag orkar verkligen inte, "behöver ni byta seminariegrupp får ni lösa det själva" mm men vilka är i vilken grupp då? Ja det är dolt så det kan vi inte svara på. 😫 Så istället för att vända sig till den grupp man skulle vilja byta till så måste alla 75 få ta del av frågorna om byte av grupp.

Intro sker på lärare ys zoomlänk, okej men vi har bara fått zoomlänk till vår seminarieledare, ja men y har två seminariegrupper? Ja men vi som inte har y som seminarieledare har inte fått zoomlänk till honom utan just till vår seminarieledare 🤯 inget svar på det än, intro i morgon kl 9. Alltid samma jävla kaos på de här kurserna som ska vara de viktigaste i vår utbildning.
 
Det där med oavsett hur kunskapen sen blir prövad känns lite knasigt. I vilken verklig situation får du absolut inte öppna boken, fråga en kollega, ta upp telefonen/datorn osv och dubbelkolla något? Självklart måste vissa saker sitta, men väldigt väldigt mycket är ju helt ok att man behöver kolla upp även när man arbetar sedan. Och det man gör upprepade gånger på arbetsplatsen kommer ju sätta sig ordentligt ändå. Och sedan spelar det även in hur stressad man blir inför en tenta. Sitter man och är tokstressad så spelar det ingen roll hur bra man kunde det innan, man är inte speciellt smart när man är stressad liksom.

Jag har för mig att man har rättighet att begära ut gamla tentor. Så även om man inte aktivt få ut dem så kan man höra av sig och be om dem.
Med det resonemanget skulle man ju iofs inte behöva plugga alls utan kan lära sig längs vägen i sitt jobb genom att slå i böcker och fråga kollegor. ;) Och det finns ju vissa jobb som fungerar åtminstone delvis så.
Studier är ju på de allra flesta utbildningar fortfarande på grundnivå sas. Även de längsta yrkesutbildningar vi har såsom läkare, veterinär mfl.

Jag har ju dock förstått att jag uppenbarligen är från forntiden och tänker lite annorlunda. Har aldrig haft några böcker på en tenta mer än någon formelbok när jag läste matte och fysik eller övningstentor, vare sig gamla riktiga eller något annat. Det känns, ärligt, riktigt märkligt och skulle för egen del kännas nästan som att fuska. (Jag säger inte ATT det är det utan att jag får den känslan i mig själv.)
 
Jag har läst mer eller mindre heltid sedan 2011 och jag har nog aldrig haft övningstentor eller studiefrågor.
Däremot ska det alltid gå att begära ut gamla tentor eftersom de faller under offentlighetsprincipen.
Kanske är olika på olika utbildningar då? Jag läste i mitten av 90-talet och sen början/mitten av 00-talet och så nu. Läst inom lite olika områden.
Och jag upplever att det är på det jag läst nu som sådant här har dykt upp. Minns till en kurs där vi inför instuderingsperioden fick ett dokument med info om vad tentan skulle innefatta. Bara det tyckte jag var schysst. När jag sen läste kommentarer från andra i kursvärderingen kom just klagomål på att inga testfrågor eller dylikt givits ut så de kunde fått en hum om tentan. Jag blev jätteförvånad.
 
Med det resonemanget skulle man ju iofs inte behöva plugga alls utan kan lära sig längs vägen i sitt jobb genom att slå i böcker och fråga kollegor. ;) Och det finns ju vissa jobb som fungerar åtminstone delvis så.
Studier är ju på de allra flesta utbildningar fortfarande på grundnivå sas. Även de längsta yrkesutbildningar vi har såsom läkare, veterinär mfl.

Jag har ju dock förstått att jag uppenbarligen är från forntiden och tänker lite annorlunda. Har aldrig haft några böcker på en tenta mer än någon formelbok när jag läste matte och fysik eller övningstentor, vare sig gamla riktiga eller något annat. Det känns, ärligt, riktigt märkligt och skulle för egen del kännas nästan som att fuska. (Jag säger inte ATT det är det utan att jag får den känslan i mig själv.)
Jo, jag tror nog att man behöver plugga trots att man kan söka information på arbetstid.

Vi har haft böcker på statistiken. Men det är verkligen inte att fuska. Man måste ju dels veta vilken formel man ska läsa, förstå den och förstå vilka steg som ska genomföras. Det klarar man inte utan att vara förberedd. Var väl 50% som inte klarade tentan har jag för mig, så boken hjälpte inte så mycket som man skulle kunna tro ;)

Det är helt enkelt mer komplicerat än så.
 
Med det resonemanget skulle man ju iofs inte behöva plugga alls utan kan lära sig längs vägen i sitt jobb genom att slå i böcker och fråga kollegor. ;) Och det finns ju vissa jobb som fungerar åtminstone delvis så.
Studier är ju på de allra flesta utbildningar fortfarande på grundnivå sas. Även de längsta yrkesutbildningar vi har såsom läkare, veterinär mfl.

Jag har ju dock förstått att jag uppenbarligen är från forntiden och tänker lite annorlunda. Har aldrig haft några böcker på en tenta mer än någon formelbok när jag läste matte och fysik eller övningstentor, vare sig gamla riktiga eller något annat. Det känns, ärligt, riktigt märkligt och skulle för egen del kännas nästan som att fuska. (Jag säger inte ATT det är det utan att jag får den känslan i mig själv.)

Till juridiktentor är det ok med lagbok, ofta annan kurslitteratur och egna anteckningar också. Med hänvisning till att ingen färdig jurist skulle jobba utan böcker osv.
 
:arghh: Dårhuset blir värre och värre, fortfarande ingen zoomlänk till den som ska ha första lektionen men vi fick zoomlänk till en annan seminarieledare. Dessutom fick jag som är inlagd i grupp 1 tillgång till diskussionsforum för grupp 3 och 4. Alltså finns det ingen IT avdelning som kan styra upp det hela? Att använda blackboard är dessutom inte något specifikt för att vi har distans utan det har vi även när vi är på plats. Konstigt nog klarar ämnesinstitutionerna av det utmärkt men när vi kommer till den pedagogiska avdelningen så är det helt kört.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 498
Senast: Enya
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 473
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp