Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Knapplån.
Borde verkligen komma igång med pluggandet nu, har slöat hela veckan :o. Har en resttenta i april som jag måste naila (eller ja, åtminstone bli godkänd på). Men sen så ska jag igång med mitt välfärdsprojekt :). Någon gång innan sommaren ska jag skriva rapport på det labarbete vi gjort den senaste månaden, men det får vänta. Har inte tiiid :D.

Har med fasa insett att jag har endast två veckor (en innan sommaren och en efter) med undervisning kvar innan jag är färdig :eek:. Annars är det egna rapporter, praktik och exjobb för hela slanten. Spännande och läskigt!

expected distribution = hur man forvantar sig att datan ska se ut. Eller hur man forvantar sig att distributionen av datan ser it.

observed distribution = hur datan/distributionen av datan faktiskt ser ut

goodness of fit = hur lika dem tva ovanstaende ar med varandra

Jag onskar att fanns fler grund bocker i statistik for univeristets niva som ar riktigt bra + medium niva. Det finns val ett par grund niva bocker inom mitt omrade, verkar inte finnas sarskilt manga/nagon alls pa mellan niva sa efter grunden far man forsoka tyda avancerad niva pa en gang a la The R Book (och Crawley forvantar sig ju att man ska forsta riktigt ordentlig massa grejer utantill, t.ex. vad for effect size measurement han anvander :devil:)

maste kika pa den har Khan aldrig hort talas om, daremot maste jag lara mig lite mer avancerad matematik (gjorde bara matte B i gymnasiet, eller inte ens det ordentligt...) och jag vill lara mog modellering. Den har sidan ar helt underbar :love:

http://tutorial.math.lamar.edu/

Åh, tack så mycket!! Vad lätt det var egentligen, när någon sa det sådär rakt av bara. Författaren till min kurslitteratur är lite för bra på det där med ordbajseri och onödigt stora ord! :p

Den där Khan har blivit lite av min gud på senaste faktiskt, och jag kommer vara Buke evigt tacksam om/när den här tentan går vägen! :bow:

KL

Här i idéhistorian jobbar vi på med romantiken, vi håller på att gruppvis skriva en seminarietext (12-14 sidor) om Mary Shelleys Frankenstein som vi ska redigera i helgen och lämna in för tryckning på Måndag. Dock så är jag ovän med Oxford-systemet och dess formalia och tjurar för att jag är den enda i gruppen som skriver med harvard - alas, jag fick vika ned mig. :p

B-uppsatsen närmar sig och jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Antingen påskupproret (Irländsk historia) eller Ulysses S. Grant och Ku kux klan/slaverifrågan med återkoppling till Amerikanska inbördeskriget. Problemet är att:

• Jag är för partisk i påskupproret och nästan för intresserad för en b-uppsats. Jag snöar in mig på små sidospår hela tiden och funderar på att spara den till C-uppsatsen. Däremot är det ett enkelt ämne med självklara idéhistoriska perspektiv.
  • Jag vet väldigt lite om Ulysses S. Grant men är väldigt intresserad, däremot kan ämnet bli stort om jag återkopplar till amerikanska inbördeskriget och general Lee, kanske drar en jämförelse de två emellan. Ku kux klan är ju däremot inte särskilt svårt att sätta in i ett idéhistoriskt perspektiv. Inte ett riktigt lika enkelt upplägg.

Ni som har skrivit uppsatser, några råd när det kommer till att välja ämne?

Sedan har jag också anmält mig till en sommarkurs, Norden under andra världskriget som är internetbaserad distanskurs på halvfart. (10 veckor/7,5 hp). Hoppas jag kommer in fast jag är på folkhögskolekvoten. :)

kl
när brukar man få veta av csn om man tjänat för mycket? är det när deklarationen är klar? jag var i kontakt med csn innan jag tog studielån för att fråga om hur jag skulle göra och fick då till svar att om jag kunde bevisa att pengarna intjänats när jag inte haft csn (började studera hösten -12) så kommer jag inte krävas på några pengar. jag antar att det bara är att skicka in lönebeskedet till dom så de ser att jag inte tjänat några pengar sen juni-12 ? Men jag funderar NÄR de brukar vilja veta detta, så jag kan vara lite beredd ;)

Om du tjänat pengar på våren och började ta studielån i höstas ser jag inte vad problemet är? CSN går efter deklarationen och det ska väl synas där? Jag har iaf aldrig haft problem med detta och jag har nästan alltid jobbat vid studierna.

KL

Just nu: Total agony. Kurs- eller programval till kursen? Jag har STORA kval, eller ja... Inte så jag har ångest. Men seriöst, vad ska jag hitta på? Jag är så sjukt fri att välja just nu. Lite skoltrött, men efter en lång sommar utan plugg kanske jag är piggare. Eller ska jag söka jobb - vilket som helst? Något relevant lär jag inte få, mer än möjligtvis något extra om jag har nån tur. Gud vad gött det vore att tjäna pengar...

Just nu är jag inne på roliga kurser. Kurser inom rätt område men som mest är sköj. Typ ornitologi. :D Vet inte alls hur jag känner för att göra. Jag blir ju inte yngre, och så det här med pengar, vad jag vill göra vs vad som är mer logiskt och smart... Jag var helt inne på att jag skulle läsa mastern på min skola, men nu tvivlar jag. Är det min bransch? Är det vad jag vill göra eller är det bara för att jag halkat in på det?

Eeeeh ja det finns mycket att fundera på! Lär väl sluta med en helt enorm ansökningslista och sen får man väl se vad man kommer in på. Det måste väl vara det mest logiska att göra??
Vad jag ska göra i sommar är ju också en nöt att knäcka! Haha ja jösses, den här planeringsnörden börjar bli galen av ovissheten... ;)

Jo fast som jag förstod det så kan de be en verifiera det om man har tjänat över bägge beloppen sas. Jag fick avgångsvederlag i januari-12 och har inte tjänat pengar sen dess, men det syns ju inte på deklarationen utan det står ju bara företagsnamnet och summan! Eftersom det är mer än det man totalt kan tjäna på båda terminerna tillsammans så förstod jag det som att jag kan bli ombedd att verifiera det när jag frågade csn, vågade inte ens ansöka om csn först :p

Jaha, vad lustigt. Fribeloppet gäller ju per termin och det du tjänar på våren ska ju inte påverka hösten. Så det låter märkligt tycker jag? Kanske är annorlunda om man ansöker för ett helt års CSN på en gång, men tycker ändå det är märkligt eftersom du inte ens tog studiemedel förrän ett halvår senare? Men jaa, ringa dem bör man alltid göra. Om man vet att man kommer tjäna för mycket ska man ju ringa dem på en gång och inte i efterhand.

ish avskyr Oxford :p Harvard all the way! :D

bleurg! missade tva seminarier, sa jag maste skriva en A4 var om dem artiklar som diskuterades innan imorgon. Eftersom jag ska vara volontar pa SciFest sa kan jag inte skirva det imorgon :( har skrivit den ena (den latta, eftersom det fanns stod fragor till det seminariet). Den andra har tva artiklar, och inga stodfragor :o i normala fall brukar doktorand eleverna leda in en pa ratt diskussion spar om man kommer vilse men nu far jag val typ gora som jag vill. Sen klagar dem val om dem tycker att jag ute och jonsar :crazy:

iaf jag hittar pa lite om vad jag tror dem vill att jag ska prata om. men skulle helst vilja ga och lagga mig. Spenderade morgonen med att fylla i det sista pa en doktorand ansokan + forsoka registrera for GRE test. I eftermiddags hjalpte jag till med att packa upp SciFest. Imorgon ska jag leka med sapbubblor och fa barn intresserade av vetenskap mellan 8-16......utomhus.......det snoar.......

Pratade med mannen som haller i sapbubble "utstallningen", har bestamt mig for att han ar asfran efter kommentaren "Jag har alltid med mig en sån här *drar fram en hemmagjord såpbubbel mojäng* till Nobel middagen ifall vi får slut på saker att prata om". :rofl:

Ja eller så är det jag som fattat fel. Men jag frågade dem hur de kunde veta att jag tjänat den summan under våren och inte under hösten då jag har csn, och vad de får uppgifterna ifrån, och det svar jag fick var liksom att de tog uppgifterna från deklarationen så att om det var en för hög summa så skulle jag få bevisa att jag tjänat de pengarna under våren då jag inte hade csn! För de kan ju inte se när jag tjänat dem, som jag förstod det? Eller hur skulle de kunna se det, på deklarationen står ju inte per månad bara per år? Nä jag fattar inte det där riktigt, för beloppen är väl olika också, det är väl inte samma belopp första som andra halvåret? hur vet de liksom att jag inte tjänade två kronor för mycket första halvåret och två kronor mindre andra? ja nu var ju det här ett dåligt exempel, men du kanske förstår hur jag menar?!
jaja, jag ser väl när de hör av sig, jag har ju frågat och jag har lönebeskedet någonstans, så det ska ju vara lugnt. jag frågade ju innan jag sökte csn för att vara säker så!

Hoppas det går bra i vilket fall :)

Själv vill jag mest fnittra just nu! Fick tillbaka uppsatsen ikväll och ja... jag bad handledaren slita ut kommentarsfunktionen om han så önskade. Uppsatsen är full med " : ) " och "superstycke!" och "än så länge hurrar jag mest över att du skriver så bra!"

:D :D :D

Sen finns det ju småsaker att rätta till också, såklart, men jag är mest glad över att min omskrivna diskussion gick hem!

Jag läste igenom instruktionerna ikväll och det står tydligt att vi ska skriva som om det är en vetenskaplig artikel. Så det är ju därför våra instruktioner skiljer sig mot hur andra uppsatser ser ut, tänker jag mig. Det är verkligen fruktansvärt svårt att skriva vetenskapligt korrekt! Men det verkar ju gå ganska bra, efter att jag fått tänka till lite. :D Min förhoppning är att bli klar denna vecka, så nu köööör vi!

Gud vad underbart! :bump:

Jag skickade in ett inte alls färdigt utkast till min handledare idag, men vet inte om jag kommer få några kommentarer, hon är sjukt upptaget pga saker vi inte riktigt kunde förutse när hon tog mig + en till exjobbare, så ja. :p Har klasskompisar som kikar. Sen har vi flera opponeringstillfällen med examinator + studentopponenter så det känns ändå helt ok.

Om en vecka ska ett färdigt utkast in till kursansvarig. Hej o hå. Har bulken klar men mycket som behöver utvecklas. Introduktion, metod och resultat är jag dock relativt färdig med. Diskussionen är det som kräver en massa jobb. Och sen ska slutsatser skrivas. Och så vet jag inte om vi behöver ett abstract klart redan nu också... Puh... Blir en intensiv påsk! :eek:

Ja! Han var nöjd så när jag korrigerat kan jag lämna in tyckte han. :D

Spännande med allt du ska skriva, men du verkar ju ligga i fas :) det handlar om besökare stressar djursparksdjur, eller?

Härligt! Måste kännas riktigt riktigt gött!!!! :laugh:

I fas och i fas... Kanske något efter fas, men är övertygad om att jag får in det i tid ändå så. ;)
Ja precis. :)

Men vad kuuuuuuuul :D!!!!! Och vad underbart att faktiskt vara klar! Jag ser inget ände på alla dessa terminer, har läst på universitetet i snart 4 år nu :p. Känns fantastiskt konstigt att det finns ljus i tunneln någon gång.

Själv har jag ju :devil:-anatomin efter mig. Den går om dryga tre veckor. Egentligen hade jag helst velat spara den till omtentamenstillfället i augusti, men då den spärrar redan inför t6, som är den termin jag ska upp på till hösten, känns det vanskligt att gambla genom att satsa allt på det kortet. Visserligen har jag aldrig tidigare kuggat något, men den här tentan är erkänt svår och stor, och jag vet med mig hur usel jag är på att börja i tid :crazy:. Så jag ska nog göra en räd inför 20 augusti nu, då ett tillfälle ges... Känns inte alls skoj att behöva grotta in sig med något så svåröverskådligt och ångestskapande, och jag har liksom inte lärt mig att bli bättre på det på alla dessa år i univärlden heller.

Kom igen, you can do it!

För övrigt får jag känslan, hur mycket känsla man nu kan få såhär p åett forum, men ändå, att du kommer bli en awesome läkare! Så det är bara att fixa den där anatomin så att saken blir biff sen! ;) Är det 11 terminer eller hur är det på läkare?

*knapp*

Fick just svar från min handledare som fått ett väldigt ofärdigt utkast från mig, ska få mer kommentarer senare idag men hon hade snabbläst och hade kommentaren: "SUPERBRA JOBBAT!!!!!! :) "

Sjukt pepp! :D Förutom att jag fortfarande inte hittar den där jävla källan som jag vet att jag läst som skriver flera sjukt bra saker som vore perfekta att knyta ihop ett par säckar i min diskussion med.... Grrrrrr............

Yaaaay to us! :D

Jag sitter och är snurrig och har småpillat och tja... är jag klar? Är jag det? Är jag?! I don't know! Vill nog läsa igenom det några gånger innan det skickas in iaf, men alla korrigeringar är gjorda!! Var på skolan och pratade inlämning/publicering idag så nu har jag allt klart för mig kring det.

Men just nu är jag SUPERAMBIVALENT inför hösten! Vet ej hur jag ska göra men jag bör nog bestämma mig ganska snart... Har eventuellt en jobbchans. :D Inget långvarigt men i princip på heltid, på annan ort, i höst. Problemet är att jag inte kan plugga (iaf inte heltid) samtidigt och jag vet då ej hur jag ska göra med mitt liv. Men man kanske ska passa på när man är obunden och kan åka iväg och jobba sådär?

Sov på saken, om du är färdig eller inte med exjobbet alltså! :D

Jag är absolut inte färdig, men arbetet går framåt i alla fall... :D

Angående jobbchansen, hur kul är jobbet? Är det utvecklande? Kan det leda till bra saker? Det är ju ALDRIG dumt att ha fått ett biologjobb att ha på schemat! (om det nu var ett biologjobb ;) )

Ja det är ett biologjobb. :D Det är inom fisk och bra och utvecklande. Inom ett forskningsprojekt. Right up my alley om man säger så, fältjobb är ju det jag är svag för!

Grejen är väl den att jag inte vet om jag kan få läsa mastern på distans om jag börjar ett år senare. Jag vet inte heller om jag verkligen vill läsa den mastern, eller om jag hellre vill plocka ihop kurser som är riktigt bra att ha och skapa något eget. Och om man kan göra på det sättet och ändå vara attraktiv på arbetsmarknaden? Sååå... knepiga beslut. :p Men det känns kul, har haft en känsla av att allt löser sig ganska länge nu. Och det gör det nog till slut. :)

Hur lång tid har du kvar på din uppsats?

Ta jobbet! Ta jobbet! Ta jobbet!!!!!!!! ;)

Vad handlar det om? Läste en kurs i våras med en ekologi-nisse som jobbat med fisk... Tror det var olika system att få fiskarna förbi vattenverk. Himla intressant att höra hur jävla värdelöst folk tänkt om det hela... :rofl:

Jag känner flera som plockat ihop till egen master, nu håller de väl visserligen precis på att bli klara så om det är bra eller dåligt vet jag inte. ;) Men jag tänker- vad blir skillnaden i själva examen om du plockar ihop själv gentemot programmet? För mig valde jag program just för att jag får en väldigt specifik examen som jag kände att jag ville ha. Andra alternativ så hade det blivit en mer generell examen. Sen funderade jag även på vilket universitet jag ville ha examen ifrån, vilket som kändes bäst. Tillslut bestämde jag mig för att jag ville ha den specifika... Men jag tror att det inte finns så mycket rätt o fel i sådana lägen! :)

Vi kör ju 60hp exjobb, vi redovisar våra projekt den 24e maj och sen ska det väl lämnas in en färdig rapport nånstans där efter det tänker jag, men 24e är satt som examensdag! :)

Ja detta är faktiskt inom samma sak, vattenkraftspassager ;) Mkt telemetri och fiskräknande och säkert märkning också. Och ja det är ju inte direkt nån glädjande läsning när man kollar upp överlevnanden för vandringsfisk vid vattenkraftverk... :cool:

Alltså jag är superkluven! Dels för att jag väldigt gärna vill läsa breddningskurser som är bra att ha, typ GIS, MKB, gärna mer statistik, och en kurs i djurhållning inom lantbruket. Men det är ju inte avancerade kurser. Den sista är på grundnivå men kräver 60 hp naturvetenskap förvisso. De leder ju inte till en master men de är sjukt bra vid jobb då nästan alla efterfrågar sånt, speciellt GIS och miljörätt, och miljörätten har jag iaf redan läst!

Vill jag så kan jag ju alltid ta jobbet och sen söka masterkurserna fristående, och hamna en halv termin efter de andra.

Jag ska nog bilda en klubb för oss alla ambivalenta där ute. :D Det hade ju underlättat om jag hade varit stensäker på vad jag vill jobba inom, men jag är fortfarande spretig och kan tänka mig många olika typer av inriktning, och vill nog inte vara toklåst på en grej heller... GAAAAAAAH.

:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka