Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Kl

Ibland förstår jag inte alls. Gjorde ett test, och fick känslan, "kommer inte ens få godkänt". Fick resultatet igår, 80%. Skakar på huvudet och funderar hur det gick ihop, men har väl en extremt förmåga att kunna gissa rätt mot alla odds (Var a/b/c/d alternativ test).:confused:
Har ni också haft något test som har känt som ni ska misslyckas med så fick ni ett förvånansvärt bra resultat?

Vi har en lärare som inte gillar sådana tentor för han anser att chansen att man gissar alla, eller iaf 70%, rätt är för stor. Så har bra tur kan man ju glida lite på sådana test, men du har säkert mer kunskap än du tror! :)

KL

Åh bra start på dagen. Pratade med handledaren och fick beröm. :D Han är också extra petig med mig för han tycker jag skriver så pass bra... Woho! Ska finslipa lite på det hela idag och sen skicka in för genomläsning!

Alltid härligt med beröm och jag tror säkert att det var välförtjänt :)

Ja, vanligtvis dessa test är inte värda så mycket, ungefär mellan 6-10% av hela betyget. Men på sluttentorna är en bit av tentan abcd också, vilket är ganska skönt, men vi har också negativ bedömning, dvs svarar du fel på en viss sektion av abcd provet får du minus i poängen.. :mad:

Usch, avskyr den sortens tentor! Tycker det är bättre med tentor där man måste använda sin kunskap, visa att man förstår och inte bara kan rabbla innantill.
Kan ju tillägga att jag inte gillar salstentor alls, föredrar hemtenta och utredande uppsatser.

Nu sitter jag och funderar på om jag kanske borde sätta igång med pluggandet.. Får inte riktigt ordning på mig, kommer inte igång och får ingen inspiration att lära något..
Snart börjar några kurser till, måste köpa en massa litteratur och planera en massa massa resor till Kalmar. Har verkligen inte råd :crazy:

Ja, det är helgträffar i ekologi. Två olika kurser, träffar nästan varje helg hela maj.. Krockar med allt annat!

Har haft såna tentor, inte skoj. Dock så har vi väldigt sällan enkla g-frågor då alla föreläsare verkar vilja ha fördjupningsfrågor vilket gör att vi har bara fördjupningsfrågor.

sthu: Jobbigt att behöva åka till annan ort, hoppas att kurserna i Kalmar är bra. Annars kan det bli svårt att få motivationen.
KL

Jag har ingen motivation (som vanligt) så jag pluggar inte till tentan nästa vecka och har inte skrivit ett ord på min kandidat (har dock läst till ögonen blöder utan någon som helst förståelse).
Jobbade i helgen och dumt nog så tackade jag ja till att jobba eftermiddagspasset på torsdag. Imorgon ska jag åka till Stockholm och förhoppningsvis sälja min ponnys sadel och diverse hästprylar. Så det får väl bli intensivt plugg i helgen.

Hoppas det är en kul kurs :) Har för mig att två klasskamrater gick en kurs där i sötvattensekologi, eller nåt åt det hållet. De åkte över till öland på lite fältexkursion iaf. :)

*KL*

Måste få beklaga mig lite över reflektionsuppgiften jag håller på att skriva nu!
Ska vara på ca 1500 ord vilket kanske inte låter så mkt, men för mig som är proffs på att skriva korta texter samt allergisk mot ordbajseri så är det skiiiiiitsvåååårt rent ut sagt!

Dessutom har jag kört fast på en del där jag ska skriva om mikro-, meso- och makronivå.. Ja ni hör, kul = NOT! :(

kl

Jag har lite panik. Sitter med mitt livs första hemtenta och känner att självförtroendet är sänkt i botten. Jag har nästan skrivit klart en av uppgifterna (det är två) men känner att jag inte har någon röd tråd och bara rabblar massa fakta och inte har några egna funderingar. Får panik! Nu börjar jag fundera på att skriva om allting från början och välja en annan artikel att utgå från men det känns samtidigt ganska dumt när jag snart är klar. AHHH vad gör man?!

Har du någon i din närhet som du kan fråga om input? Det är oftast svårt att se sin egna text med "klara" ögon. Kanske kan denne person komma med tips om hur du ska ändra om för att få en röd tråd o.s.v.

Ska ni ha egna funderingar också alltså? Vissa hemtentor är ju i princip uppbyggda som så att man SKA rabbla upp fakta, ställa motstridig fakta mot varandra och att man på detta sätt upprätthåller någon slags "diskussion" o.s.v.

Jag skulle hellre gå in och revidera i den redan skrivna texten än att börja om på nytt, men detta främst för att jag känner mig själv och vet att jag alltid är oerhört självkritisk (så det jag skrivit behöver alltså inte alls vara skit, även om jag känner att det är det). Men du känner såklart dig själv bäst, och tror du att texten inte går att fixa så börja om istället.

Du är så duktig Chili!! :) Helt galet jobbigt och påfrestande det måste vara att skriva uppsats. Men din handledare verkar ju vara toppen.

Kl

Ibland förstår jag inte alls. Gjorde ett test, och fick känslan, "kommer inte ens få godkänt". Fick resultatet igår, 80%. Skakar på huvudet och funderar hur det gick ihop, men har väl en extremt förmåga att kunna gissa rätt mot alla odds (Var a/b/c/d alternativ test).:confused:
Har ni också haft något test som har känt som ni ska misslyckas med så fick ni ett förvånansvärt bra resultat?
Jag skrev en deltenta i fysiologi och ringde mamma och grät i en timme efteråt. Allt som jag hade prioriterat bort i plugget kom på den. Grät i dagar efteråt och kände mig så värdelös som man kan känna sig, hörde min puls hela tiden veckan efteråt, mådde illa, satt och stirrade in i väggar i timtal utan motivation till att göra annat osv :crazy:. Fräsch tjej! Nåväl, efteråt visade det sig att jag hade fått 82% på tentan (gdk 66%), och var 3:e bäst av de som skrev den???

KL

Alltså det här med statistik... Döda mig! Föreläsaren inledde hela kursen för ett par månader sedan med att "om ni tror att ni är här för att läsa en statistik-kurs har ni hamnat fel", och den sifferhatande, formelblinda delen av mig drog en djup lättnadens suck.

Och ändå sitter jag här i dag, med 60 sidors kurslitteratur som handlar enbart om just statistik, hypoteser, formler, standardavvikelser, ekvationer, anpassningsgrader och koefficienter hit och dit. Som allt ska läras in till tentan. Och jag fattar ingenting, absolut ingenting. Jag läser, läser om och läser igen - men hjärnan fryser bara fast vid alla begrepp jag inte förstår mig på och vägrar ta in helheten (om det nu finns någon sådan). Jag har försökt i tre dagar nu, och jag förstår ingenting. Jag förstår inte vad de försöker säga, hur de försöker säga det eller varför de försöker säga det.

Det gör mig så himla ledsen, frustrerad och stressad att inte förstå när jag vet att jag måste, och plötsligt känns det som att jag kastats tillbaka till gymnasiets matte C-lektioner igen... Buhuuu, jag vill inte! Jag kan inte! Det är inte sådant här jag vill lära mig om! :(

Nu ska jag skriva uppsats istället, det vet jag hur man gör!

Får ni inga praktiska exempel att jobba utifrån? Jag har svårt för matte/statistik och lär mig nästan enbart genom att själva få pilla med data, dra egna slutsatser och snilleblixtar. Man använder ju även kurslitteraturen då för att förklara begrepp och så vidare. Tycker det är en förutsättning att få uppgifter och data, och inte bara en bok att läsa.

haller med om det, statistik ar svart att fa grepp pa. Det hjalper nar man sjalv kan pilla lite och kolla vad som hander med datan nar man gor olika grejer. Nar ar tentan? och vilket amne ar den inom? ar det biologi relaterat kan jag rekommendera boken Biomeasurement av Dawn Hawkins. An sa lange ar det den mest lattforstadda basic statistik bok jag har kommit i kontakt med, och forstar man inte grunderna ordenligt ar det tyvarr svart att forsta den lite svarare statistiken ordentligt.

Har ni inga extentor att plugga på?

Jag brukar lära mig jättemycket på att räkna typtal..
I övrigt är jag en sådan som inte öppnar kurslitteraturen om jag inte måste- jag går på alla föreläsningar, och när tentan närmar sig så skriver jag en sammanfattning från alla föreläsningar med begrepp som är "bra att ha"..
Skulle det fungera?

Svarar er alla tre på en gång, vad gulliga ni är som försöker hjälpa mig lite!

De enda praktiska exempel vi fått tillgång till hittills är de som nämns i boken, och då är det mer en mening i stil med "the chi-square test enables the researcher to test the 'goodness of fit' between the observed distribution and the expected distribution of a variable", och efter det följer en uträkning baserad på en bilfirmas produktionsstatistik. Men det hjälper inte mig ett dugg, då jag kör fast i vad "goodness of fit" betyder och vad "observed/expected distribution" kan tänkas innebära... Och så håller det på sådär med olika test, begrepp och metoder. Vi får inga rent praktiska uppgifter att lösa själva, och det finns heller inte tillgång till sådant material i boken - där finns bara färdiga uträkningar som diskuteras hit och dit med ord jag inte begriper.

Vi har bara haft en föreläsning på ämnet hittills, och den var tyvärr ganska flummig och Power Point-slidesen väldigt kortfattade. Alla de här begreppen stod uppskrivna vilket gör att jag tror att jag behöver kunna dem till tentan, men föreläsaren gick bara igenom en del av dem och verkade förutsätta att alla fattade i alla fall. Det gjorde inte jag.

Jag tror att mitt största problem är att jag får en sådan mental spärr när jag inte förstår. Jag förstår inte, blir frustrerad, förstår ännu mindre, får panik, förstår fortfarande inte osv osv. Jag har väldigt svårt för att lägga något bakom mig och gå vidare och fastnar lätt i "jag fattar ingenting, gud vad jag är dum, hur ska jag någonsin klara det här"-tänket.

Inglorion: Jag tackar för bokförslaget, men tyvärr är det marknadsföring och inte biologi det rör sig om. Tror dock att jag ska ta en kik i biblioteket och se om jag kan hitta något i stil med "Statistics for Dummies", det skulle faktiskt kunna hjälpa för precis som du säger blir det i princip omöjligt om man inte förstår grunderna ordentligt - vilket jag bevisligen inte gör! ;)

Silkisif: Vi har inte fått tillgång till några extentor än, men närmare den riktiga tentan hoppas jag att det kommer. Min tenta går av stapeln först den 8 maj, så jag har ju tid att lära mig i alla fall... Undrar bara hur jag ska bära mig åt! :p Jag brukar använda mig av kurslitteraturen för att förbereda mig inför föreläsningen och sedan till tentaplugget; mina egna anteckningar från föreläsningar är tyvärr alldeles för knapphändiga för att räcka till för tentaplugg...:angel:

Gud vad du är bra! Tack!! :love: Började från början och har precis kollat igenom "probability"-videon, den kändes som att den var på lagom nivå för mig just nu... Haha. Men det här kan bli riktigt bra ju, nu jäklar ska jag få grepp om de där omtalade grunderna innan jag attackerar kurslitteraturen igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka