Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Men Örk(!) vad jag hatar grupparbeten! Alltid hamnar man med någon seg människa som bara försöker bortförklara sig varför den inte gjort det lilla denne blivit tilldelad :mad:
Känns som om det är en normal grej (?) att i tid betyder den tidspunkt men kommit överens om i gruppen om att man ska vara klar och inte sista inlämningsdag. När man inte känner människan så vågar man ju inte lite på att denne skriver något öht el inte kopierar från baksidan av ett cornflakespaket och då vill man ju inte få reda på det precis vid inlämning :grin:
Hur kan man liksom producera en halv sida (enligt uppgift, jag tror antalet sidor är noll...) på 1 månad. Vi andra hade liksom dessutom minst dubbelt så många sidor att producera. Drabbar ju oss andra då människan inte kan/kommer att hjälpa till med hopsättning av rapport eller skrivning av diskussion mm. Känns som om man får vara glad om det nu kommer en 4s text innan nyår :grin:

Behövde bara skriva av min irritation lite så att jag inte skriver något dumt till personen i fråga :angel:
Ska ändå gå i samma klass en termin till (men tänker fasiken aldrig göra något till grupparbete med människan!)

Märks det efter mina tidigare inlägg att jag och Ainon jobbar i samma grupp :angel:?

Jag är enig i allt du skriver och tycker att droppen var när hon blir SUR för att man frågar vad hon sysslat med den sista månaden. Jisses alltså. Bra svar du skrev iaf, jag och fästmannen applåderade här hemma :).

kl

Alltså, jag skäms nästan lite över hur bra fysiologitentan kändes idag... :o För jag har egentligen inte speciellt bra koll, men hade sjuuuk bonnatur med frågorna :p

Jag har inte läst överhuvdtaget i boken, förutom det nödvändiga för att svara på instuderingsfrågorna.

Det enda jag har gjort är att gå på alla föreläsningar, vara hyfsat vaken, sitta med på gruppövningarna och svara på de instuderingsfrågor som jag hann med.

Den enda tid utanför schemalagt (enligt kursplanen ska man lägga 120 timmar) som jag har lagt på denna kursen är igår när jag typ började gå igenom instuderingsfrågorna från början och skriva av mina svar, och leta upp svar till några som jag hoppat över, och sedan samma sak idag mellan typ 7 och 12 (tills jag skulle köra iväg till tentan alltså). Näst sista avsnittet hann jag bara med att svara på två av frågorna, och sista avsnittet hann jag inte ens börja med.

Jag ska inte säga att jag fått högsta betyg på tentan, det finns säkert en del saker jag missat, men jag är iaf säker på att jag klarat godkänt och jag tror nästan det kan bli en 4 också... :bump:
Braaaaa!!!

Jag tycker ofta att man undervärderar sin prestation vid tentor. Därmed kommer det säkert ha gått än bättre än vad du trott! Och kul att du läst fysiologi också, den kursen är typ roligast av alla :D. Vi hade 40 p av det himmelriket!

För mig går det inte bra vad gäller skolan, men övriga livet känns jättejättefint! Har en rest att lämna in från ett seminarium och en vän hade samma, så vi får förmodligen sitta med det ikväll. Sedan har jag patologitenta den 8e januari och jag kan verkligen inte ett smack :p, men den här specifika kursen har i princip heltäckande instuderingsfrågor, så om jag sitter med dem över jul så har jag nog en chans! Våren kommer bli tuff med 18 p-tentan i anatomi som jag har eftersläpandes + infektion + konsultationskunskap men jag tror jag kommer klara det bra! Presterar och planerar alltid mycket bättre när jag har massor av saker att göra.

Senast ändrad:

En tidig julklapp? ;) Härligt! :D

Jag e så glad! Har kommit in på sjukgymnastprogrammet! Var verkligen förberedd på att misslyckas, så jag blev helt paff när jag såg att jag kommit in!
Kom in i Sthlm, och 4e reserv i Uppsala. Hoppas på att komma in i Uppsala på andra antagningen. :) Så nu håller jag på att kolla upp litteratur osv. Wiiee! :bump:

Knapplån!

Någon kanske minns mitt kaos inlägg för ca 3,5 vecka sen. Men nu är allt över och kan meddela de 3 skrivna tentorna gick bra, fick godkänt på alla :D. Plus att min praktik 2h bort är slut och jag idag går på julledigt fram tills 21 januari och kan börja ta hand om hästen igen som jag knappt sett under denna tid. Har enbart en tenta mitt i ledigheten, men just nu rör den mig inte i ryggen.

För första gången sedan jag börja plugga har jag inget kvarsläpande, utan jag är i fas. Och det känns sååååå BRA!! :D :D

Senast ändrad:

Grattis!

KL

Puuust, sitter med hemtenta. Vi läser två kurser parallellt nu med en fältuppgift i varje kurs + en hemtenta i varje kurs. Hemtentorna ska inte lämnas in förrän i januari men jag har bestämt mig för att ha båda klara innan jul och hade planerat att skriva denna veckan för att kunna ta det lite lugnt sedan och kunna ägna mig lite åt hästarna. Lyckades boka in jobb mån, tis, lör, sön (och helgen är 2st 12-timmarspass) :angel: ........ Men jag skrev klart den ena igår, och nu sliter jag med den andra. pust och stön

Jag överlevde labbarna!! Och nu har jag jullov!! Har visserligen lite rapportskrivning att göra och några engelskauppgifter men va fan, inga lektioner i skolan=jullov!!

Nämen hörni det här med att tentaplugga, det är väl ändå rätt onödigt va....? :angel:

Mvh

Vaken i 3 timmar och fortfarande inte pluggat ett dugg

KL

Usch, alla tentor som ska göras i januari ger mig ångest. Pluggar arslet av mig men känns som det inte är tillräckligt. Igår satt jag väl 8 timmar eller något, blev nästan 40 handskrivna sidor. Vi kan väl säga handen värkte en del:mad:
Idag har det bara blivit 3-4 h... cirka 16 sidor skrivna...När ska detta ta slut..:(:crazy:

KL

Usch, alla tentor som ska göras i januari ger mig ångest. Pluggar arslet av mig men känns som det inte är tillräckligt. Igår satt jag väl 8 timmar eller något, blev nästan 40 handskrivna sidor. Vi kan väl säga handen värkte en del:mad:
Idag har det bara blivit 3-4 h... cirka 16 sidor skrivna...När ska detta ta slut..:(:crazy:

Efter jullens möte med en annan student har jag slutat gnälla. Jag har EN salstenta i början av jan. Killen hade TRE under loppet av 2-3 veckor.

..

Ni andra, hur pluggar ni bäst. Jag har min bästa tid 7.30-14 ungefär..vardag som helg. Så fort mörkret kommer utanför fönstret är det kört. Som nu.

Hade varit glad om det hade varit 3 tentor under 2-3 veckor.
Har istället 5 under loppet av 12 dagar :(

Usch, tycker verkligen synd om dig!

Kl

Jag har släppt allt vad plugg heter just nu. Efter nyår kör jag igång igen, då kommer tentaresultaten och så ska vi förbereda projektredovisningar. Men just nu är det jullov för hela slanten :love:

*kl*
Hoppar in i tråden! Läser till Arbetsterapeut i Norrköping (LiU), första terminen! Överlevt en tenta och har min andra 7/1, med andra ord tentaplugg för fullt. Utöver förbättringsarbete, aktivitetsredovisning och diskussionsseminarie :grin: Läser PBL så det är lite annorlunda mot vad man tidigare är van vid! Längtar till 10/1 då kursen är slut och jag äntligen är ledig i nästan två veckor :love: Man är ju förfasen aldrig ledig även om man inte är schemalagd, alltid något att göra!

Pluggar bäst mellan 19-23, lite ovanligt jämfört med många andra har jag märkt.. Men jag vill använda dagsljuset till hästarna och pluggar bäst när jag vet att allt annat är gjort :D

Ni andra, hur pluggar ni bäst. Jag har min bästa tid 7.30-14 ungefär..vardag som helg. Så fort mörkret kommer utanför fönstret är det kört. Som nu.

Jag har inga särskilda klockslag sådär, men efter 19 på kvällarna vill jag gärna vara ledig så måste jag plugga då brukar det gå lite segt. Men annars är nog 10-18 de ultimata timmarna för mig; hinner sova tillräckligt länge för att vara pigg men får ändå kvällen fri. När jag har föreläsningar och sådär i skolan händer det dock att jag går upp vid 6 eller någon annan okristlig tid för att plugga undan sådant som jag inte hunnit förut, och det är också rätt mysigt egentligen. Men aldrig att jag skulle göra det när jag är "ledig" och har hela resten av dagen på mig att plugga! ;)

Blair: Lider jättemycket med dig och tror mig veta ungefär vad du går igenom. Jag har ju dock "bara" 3 stycken på 5 dagar den här gången, men det är illa nog faktiskt. Har dock blivit ganska bra på att läsa lite lagom mycket, intala mig själv att allt omöjligen kan komma på tentan och att alla små detaljer, concept, teorier och sådär inte måste kunnas utan och innan in i minsta detalj. Försöker istället skapa mig en helhetsbild av varje delämne (vet iofs inte om ni har fått det uppdelat så?), tar anteckningar medan jag läser (brukar bli ca 4-5 handskrivna A4 för 30 sidor i boken) och ska sedan tvinga mina roomies att förhöra mig på dessa.

Spenderar max 6 timmar per dag med böckerna, mer information finns det inte plats till på en och samma gång! Tänk på att ta pauser också - det finns ju vetenskap som säger att vi kan ta in saker och lära oss aktivt i max 40 minuter innan vi måste pausa och göra något helt annat i 5-10 minuter, och det stämmer verkligen in på mig!

*kl*
Hoppar in i tråden! Läser till Arbetsterapeut i Norrköping (LiU), första terminen! Överlevt en tenta och har min andra 7/1, med andra ord tentaplugg för fullt. Utöver förbättringsarbete, aktivitetsredovisning och diskussionsseminarie :grin: Läser PBL så det är lite annorlunda mot vad man tidigare är van vid! Längtar till 10/1 då kursen är slut och jag äntligen är ledig i nästan två veckor :love: Man är ju förfasen aldrig ledig även om man inte är schemalagd, alltid något att göra!

Pluggar bäst mellan 19-23, lite ovanligt jämfört med många andra har jag märkt.. Men jag vill använda dagsljuset till hästarna och pluggar bäst när jag vet att allt annat är gjort :D

Nej men..en kollega. ;)

Förbättringsarbete..check. Var förvånasvärt intressant.

Ledig? Hur går era läsperioder? Våran är slut en fredag o börjar om igen på måndagen. Så inga ledigheter här inte.

Hur är det att läsa PBL?

Kan bara hålla med, det är alltid något att göra. O man tackar sig själv om man gör det..sen.

Vad har ni tenta på? Jag har psykologi.

Spenderar max 6 timmar per dag med böckerna, mer information finns det inte plats till på en och samma gång! Tänk på att ta pauser också - det finns ju vetenskap som säger att vi kan ta in saker och lära oss aktivt i max 40 minuter innan vi måste pausa och göra något helt annat i 5-10 minuter, och det stämmer verkligen in på mig!

Så gör jag med. 6 timmar är max. O så massa pauser. Hämta tekopp, checka mail, checka något annat, etc. Funkar bäst här också. Har dock märkt att jag kan vara lite väl disciplinerad.. inte alltid bra det heller.

Jomen precis, och det känns lite lättare att sätta sig med böckerna också när man vet att man får ta en paus och göra något annat - om än bara för 5 minuter - efter 40 minuter!

Jomen precis, och det känns lite lättare att sätta sig med böckerna också när man vet att man får ta en paus och göra något annat - om än bara för 5 minuter - efter 40 minuter!

O sedan hamnar man i FLOW...då existerar inga pauser utan jag kör och det bara funkar. Det är ett helt underbart tillstånd. :D

Zzzz... fick lite dåligt samvete efter en ganska oproduktiv dag med plugget. Känner mig nu lite duktigare då jag hittade den lagtext som behövdes för att svara på en instuderingstext. En annan person hade kört fast och efterfrågade hjälp på vårt kurscafé. Kände mig duktig som orkade bry mig och hitta rätt paragrafer. :D

Men det känns svårt att veta hur tentan blir. Det har varit många olika föreläsare, vissa är inte lärare utan inhyrda som "proffs" på sitt område. Kursen har fyra delmoment, allt inom miljö, och det är svårt att veta om alla delar får lika mycket plats i tentan eller ej... Tidigare tentor har sett lite olika ut och kursen är omgjord då kursledaren tycker inte vi ska gå särskilt mycket på gamla tentor. Men hon har lagt upp några då vi efterfrågat det.
Nåja, har läst det mesta, dock inte allt om miljörätten. Får ösa på med plugget de sista dagarna nu!

För övrigt - har ni nånsin haft en hemtenta som pågått i två dagar och endast under vissa specifika timmar? Tror det är 4-5 timmar per dag så antagligen måste man skriva klart del 1 första dagen och del 2 andra dagen. Känns udda...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka