Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

tentan idag ar vard 15poang :) innan denna kurs sa gjorde jag ett 4 manaders projektarbete sa det hade jag ingen tenta i ;)

KL
jag trycker inte in information dem sista dagarna, det funkar inte for mig heller :) daremot sa larde jag mig igar alla matematiska formler vi ska kunna till idag. Det var tillrackligt latt for att inte forstora hjarnan totalt! + att jag svarade pa nagra av fragorna pa forra arets tenta som dem gav oss som stod :)

efter 14 koppar kaffe, nerpackande av en massa frukt och pennor (eftersom allra minst fem sakert gar sonder :devil:). Kanner jag mig redo for tentan. Bring it on! :devil:

jag forbereder mig ocksa mentalt for dem 14 kisspauser jag kommer att behova under dessa sex timmar pga overkonsumption av sagda kaffe :angel:

KL

Uuurrgghh nu är tentan över iaf. Fick en hel natts sömn och lugnade ner mig igår till kvällen när jag insåg att det inte fanns något mer att göra för tillfället och att det fick gå som det går.

Ingen bra känsla alls och jag är helt inställd på omtenta. Men det känns okej... Tror jag.

KL

Uuurrgghh nu är tentan över iaf. Fick en hel natts sömn och lugnade ner mig igår till kvällen när jag insåg att det inte fanns något mer att göra för tillfället och att det fick gå som det går.

Ingen bra känsla alls och jag är helt inställd på omtenta. Men det känns okej... Tror jag.

Se det som så. Den är gjort. Du har sett tentan o skrivit på den..vilket för mig ändå säger att OM det blir omtenta..du är förberedd mentalt på ett helt annat sätt.

Vet de som går i 2:an har kört med konceptet. "Vi skiter i tentan, vi tar den på omtentan". De har alltså inte ens gått dit... Behöver jag säga att de sitter i skiten nu. O för oss funkar det så, sätter du inte ALLT innan praktiken..kommer du inte ut i den.

Jo precis :) Förvisso är detta en tenta som vi visste helt och hållet hur den skulle se ut, så även om jag inte får någon mer insikt kring den aspekten så kan jag få se vad vår examinator värdesätter och hur han ville att vi skulle ta oss an tentan genom att se hur han har rättat. Så omtentan borde inte bli särskilt svår. Allt förarbete är liksom gjort och under själva tentan hade vi okej om tid så det var inte en sån pärs att skriva den heller.

Men det känns såklart ändå motigt och tungt att skriva en omtenta, speciellt när jag sitter i skolan mellan 8-17 varje dag i princip hela kursen och ändå inte klarar av att förmedla att jag har en förståelse inför ämnet.

Suck!

Senast ändrad:

kl*
phu, jag överlevde tentan. fast jag är rätt säker på att jag inte klarat den. såna där "enkla" grejjor som man SKA kunna som man typ lärde sig på gymnasiet hade jag bara tomt i min skalle över.
Suck.
Men jag räknade iallafall ihop att jag har skrivit på mer poäng än vad som krävs för godkänt, så jag har iaf några poängs marginal. Det kändes då bättre än att typ ha skrivit exakt på godkänt för då får man ju inte ha ett enda fel...
Men är rätt inställd på omtenta.

Har också pluggat dagen innan men insåg igår att det kanske inte var någon vidare idé. Det jag inte kunde i förrigår lär jag ju inte ha lärt mig igår. Men jag pluggade lite igår ändå också förhörde sambon mig. Men det kändes faktiskt skönt när han sa, släpp det där nu, du kan inte göra nått mer. Då kunde jag slappna av lite. Har mått så sjukt dåligt över den här tentan.
Men nått har man ju lärt sig av det också. Plugga mera, plugga tidigare, hamna inte efter, nöt nöt nöt, och fråga så fort du inte fattar. Typ. Haha. Det är bra att jag inser det NU..men tidigare har vi haft ämnen som jag har lätt för..nu var det nått jag tycker är astråkigt och har svårt att fatta....

Kl

tenta avklarad :banana:

gissar pa en 3:a i alla fall. Skrev nagot pa alla fragor sa forhoppningsvis blir det nagra bonus poang dar aven fats jag var lite osaker pa en del. Men en 5;a tvivlar jag starkt pa att jag kommer att vara i narheten av. Sjukt mycket information man skulle kunna!

Men det känns såklart ändå motigt och tungt att skriva en omtenta, speciellt när jag sitter i skolan mellan 8-17 varje dag i princip hela kursen och ändå inte klarar av att förmedla att jag har en förståelse inför ämnet.

Nej, vem gillar o göra en omtenta? Finns det ärligt någon? :confused:

Jag plockar in lite tankar från min psykologilärare igen. Han säger inför vår tenta att skriva en tenta är igentligen helt fel form. Vi elever kan bra mkt mer än vad som kommer fram på tentan. Skrivformen blir väldigt låst. Med det sagt..skrivtentor är inte schysst egentligen mot oss elever.

Haha, så sant :) Dock vet jag att olika människor tar det olika "hårt" eller klarar det olika bra ;).

Och visst har din psykologilärare rätt, det är ju helt så det är. Vi pratade om det efter tentan, jag och mina kursare, att betyget på tentan inte alls behöver spegla vår kunskap. Vi har en förståelse, en ganska god sådan till och med, men det är mycket möjligt att vi misslyckats att förmedla den förståelsen på ett bra sätt genom vår tenta.

Vilka "pepptalks" din psykologilärare verkar ha med er förresten :)

Det här gör mig lite fundersam. Hur gör ni andra? Pluggar ni dygnet innan tenta?

För min del är det fullkomligt tabu att röra skolan då. Det jag inte kan dygnet innan..det kan jag inte. Jag satsar på att äta och sova ordentligt samt förbereda mig mentalt.

Oftast, och även denna gång, jobbar jag stenhårt på att plugga så lite som möjligt.

Tentaveckan är det alltid superviktigt att träna så mycket som möjligt, både mig och hästen. Och tvättstugan bokas dagarna innan. Måste även laga punkan på min lyckocykel just idag, absolut inte imorgon efter tentan. IDAG måste det göras. Sa jag att jag även gärna jobbar övertid?

Tror det är mitt sätt att hantera stressen, se till att ha så mycket att göra att jag helt omöjligt har tid att plugga. Sen har vi förvisso oftast "open book" tentor, har man läst litteraturen under kursens gång så löser det sig oftast.

Kl

Tentan igår gick :devil: En del av frågorna kändes som dom enbart var där för att sätta dit en, aldrig hört talas om på någon föreläsning (självklart måste det ha stått nån liten mening i den enda bok jag inte hann få tag i). Första två frågorna var sånna, så jag trodde först jag hade fått fel tenta eftersom det inte kändes som att dom hörde till ämnet för fem öre!
Har jag tur klarar jag mig från omtenta med nån ynka liten poäng, men just nu känns det som att det kommer bli det..
Jag som kände mig så lugn och säker och inbillade mig att det skulle gå bra!!
:devil::devil:

kl

Har fått betyg på introkursen nu, det blev en 3a för mig vilket var väntat eftersom jag skrev så dåligt på tentan, men vi fick en 4a på projektarbetet vilket känns kul! :)

På måndag börjar kemikursen, bläääääääääääää... Tre tegelstensböcker på engelska, halleluja :p

Knapplån.

Då var det dags igen, fick omtenta IGEN. Känns som jag är sämst av alla och aldrig kommer lyckas ta examen utan att skriva dessa förbannade omtentor. Vet att det enda som händer är att man får gör om, men det här med att min självkänslan sjunker varje gång är så jobbig. Det blir som på löpande band en förstörelse inför kommande tentor. Framförallt när de både är skriftliga, praktiska och muntliga.

Hur hanterar ni omtentor? Mer än ta nya tag och komma igen.
Bryta ihop och komma igen funkar inte hos mig just nu :crazy:

Fick tillbaka resultatet på hemtentan idag! G blev det, rätt så nära VG. :)

Detta betyder att jag klarat alla tentor på kandidatprogrammet på första försöket! :banana:
Nu blir det inga mer tentor, dags för uppsats och senare praktik (som ska redovisas också). Känns såååå skönt! Vi redovisade grupparbetet idag så det inväntar ju rättning. Men en lättnadens suck inför helgen blev det. :)

Förstår att det är kämpigt, och framförallt för att det sänker ens självkänsla.

Kanske behöver du förändra din studieteknik alt lägga ner mer tid på studierna om du återkommande åker på omtentor? Och så försöka peppa dig själv lite, jag har också väldigt enkelt för att värdera mitt jag utifrån hur jag presterar på exempelvis tentor. Men egentligen är det inte så. Och den inställningen gör ju så mycket alltså! Om man tror man är dålig blir det en självuppfyllande profetia.

Usch och fy, det där låter verkligen inget skoj! Men det behöver ju inte alls betyda att du är dålig eller mindre intelligent än andra, även om jag förstår att det är lätt att ta det så och klanka ner på sig själv. Gör inte det! Vissa människor har bara väldigt svårt för att plugga in saker och sedan leverera all kunskapen vid ett specifikt tillfälle som t.ex. en tenta (min bästa vän är ett levande exempel på detta), men kan vara precis lika smarta och kompetenta som den som alltid får alla rätt på alla tentor ändå!

Kan ju ändå vara värt att som cherie säger se över om du kan ändra din studieteknik på något vis, det kan göra under ibland! Är du helt säker på att utbildningen är rätt för dig och att det är det du vill göra tycker jag verkligen att det är värt att kämpa för, omtentor eller ej! Låt dig inte slås ner för mycket av det bara (lättare sagt än gjort, jag vet), och ventilera gärna med nära och kära som oftast kan få en att känna sig fem miljoner gånger bättre efter lite pep talk!

Knapplån.

Då var det dags igen, fick omtenta IGEN. Känns som jag är sämst av alla och aldrig kommer lyckas ta examen utan att skriva dessa förbannade omtentor. Vet att det enda som händer är att man får gör om, men det här med att min självkänslan sjunker varje gång är så jobbig. Det blir som på löpande band en förstörelse inför kommande tentor. Framförallt när de både är skriftliga, praktiska och muntliga.

Hur hanterar ni omtentor? Mer än ta nya tag och komma igen.
Bryta ihop och komma igen funkar inte hos mig just nu :crazy:

Jag har ingen specifik metod för att hantera omtentor, men återkommande motgångar rent allmänt i livet tror jag på att bekämpa med förändring.

Skulle jag vid upprepade tillfällen få dåliga resultat i skolan så skulle jag vända på sten efter sten tills jag hittar vad som felas. Ta hjälp av studentstödet, kurskamrater, erfarna akademiker i släkten eller vad som helst.

Och kom ihåg; att man gör fel, eller inte tillräckligt rätt, innebär inte att det är något fel på en som person. Jag förstår att självkänslan får sig en knäck, men du är inte dina tentaresultat.

Såg inte förrän nu vilket inlägg jag svarade på, högg bara första knappen. Såg nu att det kanske såg lite osmakligt ut, direkt efter ditt inlägg. Var absolut inte min mening! :o

I vilket fall så kan jag inte hjälpa med just omtentor... Men det är ju en del av livets motgångar, och hur bra jag klarar av en motgång brukar bero på hur personlig den är. Håller med Tassen i det hon skriver. :)

Här blir det översiktskurs om lantbrukets livsmedelsproduktion samt en kurs som heter husdjur i världen. Livsmedelskursen verkar intressant, en föreläsning heter " Från hage till mage", så det verkar ha humor. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka