Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Jag hade fel! Jag klarade duggan med stoooor marginal! Wiho! Trevlig överraskning! Jag är glaaad!!

Jag gör helst uppgifter, och liksom "har en anledning" till att leta information och skriva svar. Då hamnar jag lättare i zonen, glömmer allt annat och fokuserar. Ibland i flera timmar innan jag inser att jag behöver en paus. Det kan vara för att det jag håller på med är väldigt intressant, eller ren envishet. Jag älskar den där zonen, jag blir så effektiv och verkligen lär mig. Älskar fokuset!

Annars brukar jag göra det som passar just den kursen bäst. Var det artkunskap så googlade jag bilder och gjorde egna powerpoints där allt var uppdelat efter släktskap och sen bara nötte jag in allting. Var det komplicerade livscykler så ritade jag upp dem och skrev hela händelseförloppet för hand. Just att rita och skriva för hand tycker jag mycket om! Det är tidskrävande men jag har ganska bra bildminne och minns då på vilken plats jag skrev vad, om jag blir ställd på tentan.

Just nu läser jag det jag måste och försöker hitta sätt att förstå hur jag kan använda denna kunskap i jobbet sen. Har ett projektarbete längre fram som är mycket fritt så hoppas på att få ut nåt vettigt av det.

KL

Tror ni inte jag har glömt att intervjua min VFU-handledare till en fältstudierapport som ska vara inne på onsdag? Jo. Det har jag. :bump:

Tack alla :)

Måste fråga, vad är du för nåt? I och med att vi läst lite samma (eller ja, en kurs vad jag vet :D) blir man ju lite nyfiken.

Många vänner kallar mig skogstrollet, var det svar på din fråga? :D Nej men jag är biolog, inriktad mot fiskvägar och rinnande vatten. Kommer att läsa masterprogrammet i biologi med inriktning rinnande vatten på KaU framöver. Missade programstarten nu pga jobb så jag läser kurserna fristående istället! :) och du är inriktad på etologi väl?

garden angel: Fan vad surt! Har du hunnit boka in nån intervju nu under dagen? Kan situationen räddas?

knapp

Sitter och känner mig halvnöjd efter att ha sista-minuten-skrivit en rapport som mer fick tonen av ett kåseri. Nåja, syftet med uppgiften var "förberedelse inför kommande veteskapliga arbeten" så jag hoppas där finns lite marginaler. Skönt att ha den inne i tid i varje fall. Jag har fortfarande jätteproblem med att hitta disciplinen och fasar inför hemtentan om två veckor men vet samtidigt att jag är "kniven mot strupen"-typen. Får bara hoppas att jag inte ligger alldeles för långt efter.... :crazy:

KL
Hu, nu är det dags för första riktiga tentan. Jag har aldrig varit så osäker på om jag kan vad som krävs. Kursen har varit sjukt rörig, så jag har ingen aning...

kl

Hur många poäng fristående kurser kan man bli antagen till under en termin?

Tassen
För framtiden. Jag har fått en hel del fristående kurser godkända som specialkurser och kan genom att läsa dem öka mitt meritvärde. Nått som behövs när man bor i Stockholm :mad:.

Ja, min kandidat var i etologi. Men nu tar jag en magister i miljöriskanalys.
får väl se hur länge jag är nöjd med det :p
Har också tänkt sökt master i biologi på KaU :D

45 hp är det väl? :)

Gissar jag också på!

KL

Dugga på fredag! Känns ändå rätt okej även om jag behöver nöta in 2 avsnitt ordentligt.

På något sätt känns biokemin inte riktigt lika skrämmande längre när man faktiskt kan en del och begriper litegrann. Att jag lyckats lära mig sådant jag tyckte var obegripligt svårt till en början höjer självförtroendet lite :)

Satt med gruppen på förmiddagen men kände att jag inte riktigt kunde koncentrera mig ordentligt då. Skulle helst behöva sitta i ett helt tyst och stilla rum med noll distraktion. Min lägenhet får duga, den är i alla fall nyskrubbad :D

Cellandningen my darling, here I come!

Mankan läsa 45hp per termin, dvs 150%. Tror det är helt oberoende av om det är delar av ett program eller helt fristående kurser.

kl

kl

Måste bara visa lite häftiga bilder vi tog på senaste laben! Vi har haft 4 sessioner nu när vi har "byggt" små transistorer inne i renrummen på nano-labet. Men som sidoaktivitet fick vi även lägga på ett tunnt metall-lager på lite biologiska prov och sedan kolla på dem i ett SEM :)

Här är våra transistorer:

Här är en mygga:

Närbild på ögonen och en vinge

Och såhär såg jag ut i de speciella kläderna man måste ha på sig för att inte "skita ner" i renrummet :p

45 hp är det väl? :)

Gissar jag också på!

!

Mankan läsa 45hp per termin, dvs 150%. Tror det är helt oberoende av om det är delar av ett program eller helt fristående kurser.

Jättetack för svaren men om man bara får läsa 150% per termin. Hur fungerar då antagningen till de fristående kurserna när jag samtidigt söker specialkurser inom mitt program? Detta påverkar nämligen de ordningen som jag kommer att rangordna de fristående kurserna i.
Idag söker jag nämligen fristående kurser och specialkurser. Jag kan svårligen se att antagning/vhs eller juridiska institutionen har någon samkörning om vilka kurser de antar mig till, eller?

Nu kan jag inte svara för hur det fungerar i Stockholm, men i Gbg så har fördjupningskurserna inom juristprogrammet erbjudits separat från antagning.se, åtminstone förra året. Här fick vi söka fördjupningskurserna via institutionens hemsida, och inte via antagning.se. Det senare användes bara för grundkurserna (då vi fick söka kurser inom programmet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka