Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Vad kan ni rekommendera för löparjackor som är vattentäta?
Jag rekommenderar inte vattentäta jackor alls vid löpning. Det blir vansinnigt varmt. Välj en lätt löparjacka som släpper ut fukt och ha en tunn tröja i merinoull (håller värmen även när den är blöt) under istället. Jag har inga problem att springa i regn i flera timmar i den klädseln även om det bara är några plusgrader ute.
Men vill du ändå ha något som är vattenavisande så skulle jag välja något från Gore Runningwear, jag tror att de flesta av dem är vattenavvisande.
Spinner vidare - vad rekommenderar ni för byxor?
Jag rekommenderar inte vattentäta jackor alls vid löpning. Det blir vansinnigt varmt. Välj en lätt löparjacka som släpper ut fukt och ha en tunn tröja i merinoull (håller värmen även när den är blöt) under istället. Jag har inga problem att springa i regn i flera timmar i den klädseln även om det bara är några plusgrader ute.
Spinner vidare - vad rekommenderar ni för byxor?
Teknikmässigt, lär dig ta långa steg från början. AJg har svårt att länga mitt steg och blir fort trött:/
Nja. Steget blir längre allt eftersom man blir starkare men att försöka springa med ett längre steg än man orkar hålla kommer leda till onaturlig teknik och en onödigt stor belastning på kroppen. Det man ska sträva efter (om man inte nöjer sig med att bara springa) är en bra hållning, en hög höft och en teknikmässigt bra benföring (inkl fotisättning).
Du kan inte trappa upp för mycket, blir du trött så fixar du det inte. Jag hade noll kondis och det tog mig 6 mån att komma upp i 7 km. vilket är lååååång tid! Min sambo tex gick från 0-4-10 km på 2 veckor. Han hade dock grym grundkondis innan han startade med löpningen.
Jag sprang också Midnattsloppet i går. Mitt mål var att komma in på sub 60, men jag lyckades tyvärr inte. Jag hade helt glömt bort att det fanns fler sega långa backar utöver den till Sofia kyrka och jag fick gå flera gånger. Kom in på 63:58 och i dag känns det helt okej, men i går var jag lite sur.
Men bra jobbat att persa på en så långsam bana som Midnattsloppet!Var det din första start?
Ang andningen så har jag aldrig fixat att andas genom näsan. Kör alltid munnen och det funkar ypperligt! Teknikmässigt, lär dig ta långa steg från början. AJg har svårt att länga mitt steg och blir fort trött:/
Du kan inte trappa upp för mycket, blir du trött så fixar du det inte. Jag hade noll kondis och det tog mig 6 mån att komma upp i 7 km. vilket är lååååång tid! Min sambo tex gick från 0-4-10 km på 2 veckor. Han hade dock grym grundkondis innan han startade med löpningen.
Istället för att trappa upp distanser så öka tempot, speciellt de sista 200 meterna. Då kommer du märka skillnad snabbt!