Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

KL

Hoppar in här jag med.
Inte läst ikapp nåt alls nu, var för många sidor :p

Men springer varannan dag, efter appen C25K :)
Är på dag 2 vecka 5 nu.

Och jag har idag klarat av dag 2 vecka 6. Så duktiga vi är! (Och det bästa av allt - det var så himla lätt idag!!)

Helvete hel.... :o .. eh, jag menar ... :angel: ... Lillsjön runt klarar jag just nu oftast utan att stanna, 1600m, på ca 10 minuter. Jag inbillar mig att du springer något längre och snabbare än så. :D

Min plan är att klara en mil innan året är slut, men jag jobbar fortfarande på de första fem kilometrarna. Gårdagens pass var t ex 5 min gå, 10 min (eller 1 mile) jogga, 3 min gå, 10 min (eller 1 mile) jogga, 5 min gå. Och jag kör just nu med musik och informativ tant i hörlurarna. Väldigt skönt när hon säger "1 minut kvar" på alla löppassen.

Min plan är att klara en mil innan året är slut, men jag jobbar fortfarande på de första fem kilometrarna. Gårdagens pass var t ex 5 min gå, 10 min (eller 1 mile) jogga, 3 min gå, 10 min (eller 1 mile) jogga, 5 min gå. Och jag kör just nu med musik och informativ tant i hörlurarna. Väldigt skönt när hon säger "1 minut kvar" på alla löppassen.

:bow: Bravo!

En fråga till er alla: stretchar ni efteråt eller springer ni bara rakt in i duschen? Beror eventuell olika inställning till detta på hur långt ni har sprungit?

Tack! :D

Är överrörlig och stretchar endast de muskler som är för korta och som annars kommer att påverka mitt sätt att gå. I mitt fall baksida lår, rumpa och vad, samt en sån där höftvridning för att stretcha utsidan av höften/rumpan (vilket är skönt även för svanken). Inget annat, inte framsida lår ens. Innan jag ger mig ut försöker jag göra såna där kontorsstretchningar för nacke och skuldror, gör löpningen mer avslappnad.

Den där höftvridningen är alltså en sån här:
image.axd

Och rumpan är så här:
S%C3%84TE%203.jpg

Och baksida är väl typ så här, fast med mycket stelare baksida och därför med nöd och näppe hand-till-fot-beröring:
baksidestretch.jpg

Senast ändrad:

Hehe. Säg inte det. Jag brottas fortfarande med ett trasigt knä, men det har blivit mycket bättre. Normalrundan nu är Åkeslund-runt Judarn och hem igen. Det blir ca 4 km. Vad kan det ta allt som allt, en halvtimme med lite avskrittning inkluderad. Jag ska köpa mig en bra löparklocka.

En fråga till er alla: stretchar ni efteråt eller springer ni bara rakt in i duschen? Beror eventuell olika inställning till detta på hur långt ni har sprungit?

Jag strechar både innan och efter, annars kan jag lika gärna ställa mig och sparka knät in i väggen direkt. Resultatet blir det samma. :-)

Sparka knät i väggen? Eller menade du övningarna som ullo visade? Jag gör liknande, men jag gör rumpmusklerna över ett bord. Med ena benet böjt framför mig på bordsskivan och så lägger jag pannan i bordet.

Jag är dålig på att stretcha. Oftast är det bara när jag springer med löparkompisen som jag gör det eftersom han gör det. Då tar jag bak- och framsida lår samt vader. Han brukar vilja köra sätesmuskler och höftböjare inomhus och då går jag hem till mig med tanken att jag också ska stretcha dem men glömmer oftast. :angel:

Enda stället jag märker av på att jag inte har stretchat är vaderna, men dem sträcker jag ut nu och då i alla fall, t.ex. om jag står vid ett trappsteg och pratar med någon eller åker rulltrappa.

När jag kommer ihåg att stretcha efter träning brukar jag även göra en vadstretch där man sitter ner som sträcker ut hälsenan också. Den är kanonskön!

Jag vill också börja springa, så jag har startat enligt ett löpprogram.
Målet är att kunna springa 30 min i sträck och jag ligger på 3 min idag :p så det är en bit kvar.

Idag ska jag:
Gå 4
Jogga 3
Gå 3
Jogga 2
Gå 1

Funderar över mål till nästa år.....

Helvete hel.... :o .. eh, jag menar ... :angel: ... Lillsjön runt klarar jag just nu oftast utan att stanna, 1600m, på ca 10 minuter. Jag inbillar mig att du springer något längre och snabbare än så. :D

Tog tid, 37 minuter tog 4 kilometern, men då var det inklusive avskrittningen på slutet.

Ge mig ett par veckor så ska jag fundera på saken... har två veckor kvar till jag ska fixa fem kilometer i följd, och sen ska jag iofs börja på tio-kilometers-appen... Målet är Hässelbyloppet 14:e oktober!

Stretch, plankan, båten, några armhävningar...o sedan rätt in i duschen.

Vad springer ni i för skor?
Jag har ett par såna här:

Salomon.jpg

och ett par Salomon som inte har så grov sula, dvs inte riktigt lika terränginriktade.

Merrell Pace Glove - barfotasko med minimal dämpning, 175 gram per fot
MerrellPGJJ.jpg

Fast mina är lite annorlunda blå färg, med blå sula.

Jag har bara testat "normal" by-grusväg. Inga problem alls, landar ju inte på hälen och får därför inte vare sig ont av ev uppstickande stenar eller drabbas av glid/rull på stenarna. Men det förutsätter ju att man inte springer på "skol-sättet". Du får bli frisk öva upp dig på Chi-springandet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka