Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag blev peppad av denna tråd :laugh:

Kan meddela att jag för första gången sen 20e augusti (!) nu plockat fram bollen och skulle träna lite på promenaden.

(Bängla tog jag när hon var 7 mån, helt grön, och hon skadade sig i augusti och när vi fick klartecken att starta upp började hon löpa och med det kom en massa ljud så jag har inte velat träna för att riskera att få in ljud där)

Hunden blev iaf vild och galen när jag kommenderade ligg (som hon längtat!!!) och kastade sig ner på marken och backade dessutom liggande en massa meter (matte gillar ju när man lägger sig bakåt) och där insåg jag att jag nog måste börja om träningen med att vara lite lugn när man avlämnar bollen (har lite ärrade händer från när vi började leka, hon hade aldrig lekt förr när jag tog henne). Eländet till hund fortsatte tugga på bollen efter att ha lagt den i min hand - AJJJJ!!! Så jag sket i att fortsätta träna och gick hem med bloddroppar efter mig :mad:

Så vi börjar om från scratch igen, med att lära oss leka på ett någorlunda sansat sätt med regler. Suck.

Men nu, efter att ha läst tråden och funnit ny inspiration, tror jag minsann att jag vid sidan att vi tränar på att leka börjar lära in utgångspositionen med godis inne för ligg/sitt kan hon ju redan och någongång måste man ju gå vidare så varför inte nu ikväll :D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hemma efter en ganska lyckad kurskväll.

Fick användning av och verkligen testa 'stoppkommandot' idag. Det hördes inte bara över hela klubben utan även halva byn:o
Efter att ha påbörjat ett ganska ofokuserat läggande-under-gång bryter jag för att börja om med mer fokus. Ebun tappar ännu mer fokus på vägen tillbaka till utgångspunkt och passar på att sticka iväg till närmaste hund -"NEEEEEEJJJ!!" ryter matte med värsta basrösten. Alla hundar på plan inklusive förare stannar upp med vad de håller på med. Och Ebun kommer lommandes och sätter sig vid min sida. Därefter gör vi ett perfekt läggande!;)

Även ställande funkade bra idag, liksom hopp och inkallning. Fotgåendet går bättre och bättre, mer och mer fokus och följsamhet för varje gång!

Hur har det gått för er med träningen idag?
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hoppar väl med in i tråden, håller på att försöka förmå mig själv att debutera. Planen är att det ska ske i höst.. Vi får se hur det går, har nämligen tänkt starta sen förra sommaren.. :D

Misty_87 och Denice vit herdehund 3år

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Första hund som jag tränar för tävling, har fått en del hjälp från erfarna tävlingsmänniskor men tränar mest på egen hand.

Säkrast på: Platsen/inkallning har lite svårt att välja.

Osäkrast på: Apporten

Håller till: Luleå

Mål: Komma ut på tävlingsplanen och överleva ;) Ta LP1 titeln är väl dom "närmaste" målen!
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Glöm inte de gigantiska tassarna! (eller har de försvunnit sen jag såg honom sist?)

Kul att det blir lydnad, har du bestämt dig för agility nu också? :p

Närå, de har vuxit lika mycket som kroppen så de är fortfarande absurt stora :D Hm, 2/3 öron och 1/3 tassar, spännande att träna med den kombinationen...

Det blir som lite av varje, kan man säga... Jag är bra på att fragmentera grenarna och träna allt i en kaotisk blandning. Freestyle och tävlingslydnad går vi kurs i nu, och agilityn har vi börjat grundträna trots att jag egentligen inte är en agilityförare, för Norrie hävdar att han är en agilityhund.

De senaste två dagarnas framsteg är att ha fått till början till förflyttningar på klossen! Vi kanske kan få till en position vad det lider :cool: :angel:
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Flash5 och 3åriga BC's Zotis, snart AmStaffvalp, men henne presenterar jag i eget inlägg när fröker flyttat in.

Tävlingserfarenhet: Jag noll och hunden noll.

Träningsvana: Tränar med grannen när vi har tid båda två, annars tränar vi mest för oss själva. Ska försöka hitta på någon bra tränare som kan hjälpa oss med tävlingslydnaden.

Säkrast på: Inkallning, hopp över hinder, läggande.

Osäkrast på: Apporten, linförigheten

Håller till: Borlänge, Dalarna (vill gärna hitta träningskompisar!)

Mål: Först och främst komma ut och tävla ettan, såsmåningom vill jag klättra i klasserna då jag vet att iaf hunden har potential :)
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Äh, jag säger också fotgående ibland. Om inte annat så förstår icke insatta vad jag menar då. :D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hallå alla duktiga tävlings/tränings intresserade..
Rottweiler 16månader

Tävlingserfarenhet: Absolut ingenting

Träningsvana: Har gått 2 lydnads kurser och tränar själv mellan varje tillfälle

Säkrast på: Inte 100 på något ännu

Osäkrast på: -:-

Håller till: Borlänge, Dalarna (vill gärna hitta träningskompisar!)

Mål: Först en start innan jul i 1an
sen får vi se om nerver och hund/matte håller ihop (matten har inga tävlingsnerver allas.)
Vill någon träna ihop är de bara att höra av sig.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hallå alla duktiga tävlings/tränings intresserade..
Rottweiler 16månader

Tävlingserfarenhet: Absolut ingenting

Träningsvana: Har gått 2 lydnads kurser och tränar själv mellan varje tillfälle

Säkrast på: Inte 100 på något ännu

Osäkrast på: -:-

Håller till: Borlänge, Dalarna (vill gärna hitta träningskompisar!)

Mål: Först en start innan jul i 1an
sen får vi se om nerver och hund/matte håller ihop (matten har inga tävlingsnerver allas.)
Vill någon träna ihop är de bara att höra av sig.

Finns du i Borlänge? Vart någonstans? :D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Melli och Khaki (whippet)

Tävlingserfarenhet: Nix

Träningsvana: Lektränat och gått någon valpkurs, men inte med Khaki.

Säkrast på: Inget alls

Osäkrast på: Allt

Håller till: Malmö

Mål: Att starta, men med en hel del delmål innan dess :p


Jag är också taggad av Red_Chili och vill nu testa lydnad med min unga whippethane som nog kan, bara jag lär mig hur. Vi ska börja med att klicka in oss med start senare idag.

Jättebra tråd! :banana:
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag bor också i Dalarna, visserligen i Rättvik men jag åker gärna ner någon gång för en träningsträff! :laugh:

Ja de kan vi göra, de är visseligen en bit men de går säkert att anorna en träff..
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Ååh, flygande kortis! :love: Vad jag blir träningssugen när jag ser dig och alla andra i tråden! Nu när gamla tanten är borta så har jag inte ens nån att skoj-träna med...

Och jag håller med dig Rover, trefärgade långnäsor ÄR väldigt fina faktiskt. :D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Ja de kan vi göra, de är visseligen en bit men de går säkert att anorna en träff..

+ Dentaku

Jag bor i Meväga, nån km ifrån Domnarvet mot brukshundklubben :) Jag är också flyttbar!
Jag vill gärna träffas och träna tillsammans med fler :D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Efter första dagen på lydnadskursen insåg vi snabbt att det vi är osäkrast på är..... ALLT!!!
Eller jag kanske ska omformulera mig lite.
Instruktören förklarade att det absolut viktigaste i lydnadsträning är att ha bra linförighet.
Jag trodde att vi var en liten bit på vägen i och med att han går vid min sida när jag säger "Fot", men icke....
Han har fel position, han tittar inte på mig utan handen med godiset och har tydligen inte riktigt fattat vad fot betyder.
Med andra ord, så har matte inte alls fattat hur hon ska träna in "Fot". :confused:

Så det blev vi fick snällt gå ner på samma nivå som 5 månaders valpen på kursen: klicka in att "fot" innebär "Titta på matte".
Längre än så kom vi inte igår.
Men nu vet jag i alla fall vad jag ska göra varje ledig stund.

Tur att jag är så clueless, då får jag ju verkligen valuta för pengarna :banana:
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Eftersom apporten var det som satt sämst när jag körde igenom momenten tränar jag den en gång om dag nu i samband med att Rover får något att tugga på som tandmotion. Redan nu sitter den bättre, han tar den på en gång och håller den stadigare(men än är jag inte nöjd!).

Tyvärr blir det inget Stockholm för mig i helgen, annars hade jag ju hoppats på att kanske träffa någon/några att träna med.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hjälp med hur vi får till ställande under gång :S
Vi har svårt att få till utan dubbelkommando.
O när vi väl får till det så blir det så att hon glömmer bort att hon ska sätta sig när vi gör halt.
Som annars funkar klockrent.
Tränade igår o när jag tillslut fick henne att stanna efter ett steg,
så, ja då var jag tvungen att påminna henne om att hon skulle sitta vid halt.

Någon som har något bra råd/förslag...
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

För inlärning av ställande har jag gått fot med hunden, sagt stå samtidigt som jag lagt en hand på bringan.

När du gör ställande i LK1 så får du ju kommando av tävlingsledaren att du skall sätta hunden när du kommit tillbaka in vid sidan igen. Eller du menar att hunden slutar sätta sig när ni går fot pga att ni tränat ställande? Det är bara att fortsätta hjälpa hunden geom att säga sitt när ni går fot, till slut kommer poletten trilla ner, utan att man får påminna hunden. Eller helt enkelt vara tyst och passiv när ni stannat och vänta tills hon själv listar ut att hon skall sätta sig.
Eller kanske inte träna momenten ihopa? Den dagen ni tränar ställande kanske ni inte ska köra på vanlig linförighet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp