Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hund: Rottis, snart 16 månader
Erfarenhet: Gått kurser på BK, gröna inom tävling.
Säkrast på inkallning,hopp (fick dock äta upp det häromdan..Hunden var så säker att den kom INNAN jag kallat in. Samt tog sats mot hinder och sprang förbi i sista sekunden) Osäkrast på linförigheten. Hunden kan alla moment, dock behöver de finslipas - snabbare läggande/ställande, inte tugga på apporten, bättre kontakt i linförigheten, bättre vänstersvängar/helt om. Platsläggandet har varierande resultat. Sticker dock inte iväg, utan det är ffa lite krypande som smyger sig in.

Vårt mål är 1:a pris, att ta sig vidare till LK2 är givetvis också en ambition, men just nu så håller vi oss här.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

*kl*
Sitter och surar och undrar över vart alla borlängebor och dalfolk höll hus på den tiden JAG bodde där, mutter morr..:D
Har by the way tips på två riktigt bra instruktörer till er i Borlänge/Falun om ni är intresserade;)

I övrigt sitter jag fortfarande och hoppas på att det plötsligt ska dyka upp någon som bor på Gotland och vill ha träningssällskap... Någon?:D

Med hundträningen går det saaaaaakta nu.
Var till klubben i tisdags samtidigt som det hölls valpkurs just för störningens skull. Det är speciellt platsen som vi har problem med så det passade vi på att träna. Började med att lägga henne vänd MOT valparna och såg till att hon låg lugnt och stilla. Inga problem. Därefter försvårade vi det genom att lägga henne nära valparna och med ryggen till. Alla bebisarna var ju kopplade så jag visste att de inte skulle komma fram till henne. Hon var inte så förtjust i att ligga där hon låg men accepterade det och låg kvar. Mycket nöjd matte som berömde sin duktiga hund rejält plus att Troja dessutom fick chans att förstå att trots rörigt och många hundar så fick hon ligga ifred.
Sen körde vi lite fritt följ bara för att vi båda tycker det är så kul:D
Och min lilla dam visade verkligen de små bebisarna var skåpet ska stå! Fullt fokus, hög viftande svans, perfekt position. Jag verkligen älskar min hunds fria följ!!:love::D
Ska försöka filma någon dag.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Har lilla Uno (Chihuahua), vårat största problem är att matte är dålig på att få kontinuitet på träningen och att alla moment brukar sitta utmärkt när vi är själva (vi har full styr på apporten nu :) ) men lilla gubben tappar lite fokus när störningar tillkommer. Kan bara se framför mig en liten knort som helt plötsligt i ett moment bestämmer sig för att han nog hellre vill leka och tar ett varv i full fart till varje hund och människa runt planen :o

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Tränar mest på egenhand och går på öppna träningar i Luleå när jag är där uppe och har möjlighet

Säkrast på: Hopp och fjärrdirrigering, men det senare är ju lk2

Osäkrast på: Ställande under gång (han lägger sig nästan ner, hukar typ) och inkallning (när han kommer fram till mig vill han gärna slå framtassarna på mitt ben för att kunna vända och komma i position snabbt)

Håller till: Köpenhamn/Luleå

Mål: Komma till start, skulle vilja hitta en inoff eller träningstävling till att börja med så man får styr på hur allt går till.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hjälp med hur vi får till ställande under gång :S
Vi har svårt att få till utan dubbelkommando.
O när vi väl får till det så blir det så att hon glömmer bort att hon ska sätta sig när vi gör halt.
Som annars funkar klockrent.
Tränade igår o när jag tillslut fick henne att stanna efter ett steg,
så, ja då var jag tvungen att påminna henne om att hon skulle sitta vid halt.

Någon som har något bra råd/förslag...


Jag hade redan ett stallande under gang, men ganska langsamt och daligt, nar jag fick radet att kasta en boll (eller godis om hunden inte ar foremals intereserad) over huvudet och samtidigt saga sta. Efter manga ganger sager man sta och kastar efter att hunden stannat ... och utokar tiden mellan 'sta' och kastet lite i taget. Det ger ett jatte snyggt sta. :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Var och tränade idag. Fokus på agility visserligen men lite lydnad smög sig in. Jättefint fotgående/stegförflyttningar! Fint fokus och glädje. Läggande ok men kan alltid bli snabbare.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag var också och tränade idag!
Fick hjälp och sällskap av en kompis.
Började med platsen och vi la ner hundarna. Båda låg duktigt. Sen fick hennes hund för sig att hon gett en hemlig signal eller nåt;) för plötslig rusade han upp och fram till min kompis och min lilla skithund ligger kvar!!!! Oj vad glad jag blev!
Sen tränade vi att hålla apporten. Från att ha vägrat ta den alls till att rulla den runt i munnen så kan hon nu sitta med den stilla ganska länge!
Framsteg i ministeg!:D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag hade redan ett stallande under gang, men ganska langsamt och daligt, nar jag fick radet att kasta en boll (eller godis om hunden inte ar foremals intereserad) over huvudet och samtidigt saga sta. Efter manga ganger sager man sta och kastar efter att hunden stannat ... och utokar tiden mellan 'sta' och kastet lite i taget. Det ger ett jatte snyggt sta. :laugh:

Ah, måste testa detta, jo min stannar också, men tar ett kanske två steg innan hon stannat.
O ja jag kanske bör skilja dagarna åt, så jag inte kör linförighet o ställande under gång, under samma pass.
Ställande från liggande kan hon o från sättande så det är inga problem.
Ska testa i em, detta råd. När jag slutat jobba.
Tack.
:)
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Fonzie är 2 år.

Tävlingserfarenhet: Fonzie 1 tävling i ettan Matte har tränat fram 1 SLCH

Träningsvana: Går tävlingslydnadskurs

Säkrast på: Det mesta utom apportering

Osäkrast på: Apportering

Håller till: Skåne

Mål: LP1 förhoppningsvis i år, LP2 2012

Det mesta går bra, men vi måste lägga ut olika grejor på plan så att han lär sig ignorera dem. På tävlingen vi var på misslyckades ställandet på grund av att han var nyfiken på domarens sifferskyltar. Han gick iväg och kollade dem istället för att gå fritt följ.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag forsoker att inte trana in "patterns" da hundar ar jatte duktiga pa att lara in just det. Jag vill att varje moment ska fungera oavsett nar eller var jag vill anvanda det. Sager jag sta ska hon sta vare sig koppel eller inte ar pa. Om jag har lust att trana pa en parkeringsplats kanske jag vill ha henne kopplad men anda vill trana 'sta'. (Inte langre, nu ar hon 'trustworthy' okopplad, men jag brukade gora det)

Jag "leker" fortfarande "sta leken":D ganska ofta sa hon inte ska slappna av och bli langsammare igen.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Efter första dagen på lydnadskursen insåg vi snabbt att det vi är osäkrast på är..... ALLT!!!
Eller jag kanske ska omformulera mig lite.
Instruktören förklarade att det absolut viktigaste i lydnadsträning är att ha bra linförighet.
Jag trodde att vi var en liten bit på vägen i och med att han går vid min sida när jag säger "Fot", men icke....
Han har fel position, han tittar inte på mig utan handen med godiset och har tydligen inte riktigt fattat vad fot betyder.
Med andra ord, så har matte inte alls fattat hur hon ska träna in "Fot". :confused:

Så det blev vi fick snällt gå ner på samma nivå som 5 månaders valpen på kursen: klicka in att "fot" innebär "Titta på matte".
Längre än så kom vi inte igår.
Men nu vet jag i alla fall vad jag ska göra varje ledig stund.

Tur att jag är så clueless, då får jag ju verkligen valuta för pengarna :banana:

När jag lärde min unga bra position osv så använde jag mig av klossträning. Vet du inte vad det är, så kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=WsKZBqMgIJc

När hon sedan kopplat att "fot' betyder att man ska komma och sätta sig bredvid matte och titta uppåt" så provade jag att gå ett steg framåt och säga fot, och jodå, då följde hon med :D Sedan har det bara varit att utöka mer och mer allt eftersom det går bättre och bättre.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag var också och tränade idag!
Fick hjälp och sällskap av en kompis.
Började med platsen och vi la ner hundarna. Båda låg duktigt. Sen fick hennes hund för sig att hon gett en hemlig signal eller nåt;) för plötslig rusade han upp och fram till min kompis och min lilla skithund ligger kvar!!!! Oj vad glad jag blev!
Sen tränade vi att hålla apporten. Från att ha vägrat ta den alls till att rulla den runt i munnen så kan hon nu sitta med den stilla ganska länge!
Framsteg i ministeg!:D

Härligt att det gick så bra :D Det är ju toppen om man kan få till det så att man får störning av hund som springer iväg sådär på träning så att man inte behöver ta det första gången på tävling.. För mig blev det lite så på första tävlingen, fast lite snällare. Hunden bredvid Wahidah satte sig nämligen upp, tittade på henne och började vifta på svansen som om han ville leka :p Det var första gången Wahidah körde platsliggning med hundar hon inte känner och första gången hundarna inte sköter sig perfekt. Som tur var så brydde hon sig inte, men oj vad långa de där två minuterna kändes ;)
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

:cry:

Hann inte ens starta upp hunden innan det nu var dags för hälta igen, nu på andra benet. Vila/medicin i 10 dagar och därefter återbesök för att se om det gjorde susen annars blir det vidare utredning.

JAG VILL TRÄNA!!!! Hunden också för den delen, det är grymt svårt att hålla henne på jorden.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Härligt att det gick så bra :D Det är ju toppen om man kan få till det så att man får störning av hund som springer iväg sådär på träning så att man inte behöver ta det första gången på tävling.. För mig blev det lite så på första tävlingen, fast lite snällare. Hunden bredvid Wahidah satte sig nämligen upp, tittade på henne och började vifta på svansen som om han ville leka :p Det var första gången Wahidah körde platsliggning med hundar hon inte känner och första gången hundarna inte sköter sig perfekt. Som tur var så brydde hon sig inte, men oj vad långa de där två minuterna kändes ;)

Jo det kändes riktigt bra, speciellt eftersom hon ÄR osäker på platsen och nervös att andra ska komma fram till henne. Vi har ju redan varit ut och tävlat och tyvärr haft oturen att på de första tävlingarna har hundar gått fram till henne, de har varit snälla och velat leka men för min hund som AVSKYR när främmande hundar kommer fram när hon inte har mig där gör det ganska stor skada ändå..
Så minsta lilla framsteg på platsen är lycka för oss;)
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

:cry:

Hann inte ens starta upp hunden innan det nu var dags för hälta igen, nu på andra benet. Vila/medicin i 10 dagar och därefter återbesök för att se om det gjorde susen annars blir det vidare utredning.

JAG VILL TRÄNA!!!! Hunden också för den delen, det är grymt svårt att hålla henne på jorden.

Men fy :( Kan du inte träna lite lugnt hemma ändå? Om inte annat lära in något nytt, lugnt trick osv? Träna platsliggning? :p
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Apporten kan du kanske träna ändå, den kräver ju ingen rörelse?
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Själva verkar vi precis ha löst apportstrulet! :bump: Jag kom precis in nu efter en promenad som jag avslutade med lek med två tennisbollar. Rover har nämligen en tendens att behålla fina leksaker istället för att komma in till mig med dem och jag tänkte börja jobba bort det. Efter att ha kastat en boll åt honom(först som belöning för att han hjälpte till att bära in posten) och sedan plötsligt sysselsatt mig med en annan boll som då ofelbart blev mycket mer lockande så började han komma in spontant och då fick jag en snilleblixt. Jag sprang in och hämtade apportbocken och bytte ut en av bollarna mot den. Bingo! Den blev precis lika attraktiv och han satt ivrigt vid min sida för att få apportera den(han fick bära runt den ett tag också), han tog den mycket snabbare, höll den bättre och var inte i närheten av att släppa förrän på kommando nu. Nu vet jag hur vi ska fortsätta träna det här momentet!
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Ian blir väldigt påverkad av värmen, så vi har inte tränat mycket lydnad alls i sommar. Igår tog jag upp det igen och tränade först fritt följ som till min glädje gick väldigt bra positionsmässigt (är han övertaggad vill han gärna gå för långt fram). Ingångarna gick ok, bra fart in men med ett snett sättande.
Apportering gick som vanligt toppen, och slutligen platsliggningen som gick lika bra den. Det ska nog gå att fixa LKL I snarast ändå! Jag vill dock inte anmäla mig förrän jag känner att vi har chans att få ett 1.a pris.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

men tack! yey vilken idé jag just fick för att träna mitt monster i apport. :D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Nu bombar jag tråden, men... FAIL! Insåg precis att det inte alltid är så lyckat med en hund som tänker själv, särskilt inte i moment som är självbelönande. Tidigare idag släpade jag fram en hög träbock att använda som hinder. Första gången sprang Rover runt istället för att hoppa så jag satte honom igen och tog hindret från andra hållet och då hoppade han snyggt. Klick och belöning. Jag provade igen ett tag senare och det blev samma sak då, han sprang runt hindret först men hoppade sen, men jag tog inte så allvarligt på det eftersom han hoppade glatt på andra försöket. Dock blev det så att han båda gångerna sprang runt respektive hoppade från samma håll så en liten misstanke började gnaga i mig under kvällen - "han trodde väl inte...?". Nu vid kvällskissen kunde jag inte låta bli att försöka, så jag satte honom från fel-hållet igen, nog tusan sprang han vid sidan men den här gången stoppade jag honom så han inte satte sig hos mig utan jag avbröt så vi kunde gå tillbaka till utgångsposition. Tror ni inte att hundtoken försöker hoppa över hindret i vanligt gångtempo! Han har alltså på två repetitioner fått för sig att hela momentet består i att först springa vid sidan av hindret åt ena hållet och sätta sig hos mig(utan beröm eller belöning), sitta kvar medan jag går till andra sidan och SEN hoppa över hindret för att få sitt beröm! :crazy: Nu fick jag honom i alla fall att inse att man ska hoppa över hindret på en gång...
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

:D. Smart vovve! Där ser man hur lätt hunden kedjar ihop delar av moment, även om det inte riktigt var den kedjan du hade tänkt dig ;). Att hunden sprang bredvid hände mig en gång på tävling, sedan såg jag till att överträna in i absurdum. Hunden ska alltid hoppa på kommando "hopp" oavsett hur den sitter i förhållande till hindret. Jag tränar också alltid på låga höjder i början, just för att de inte ska slå sig fördärvade om det blir fel. Det senare verkade dock aldrig bekomma min gamla heffaklump.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp