Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Träning med rävarna ikväll. Tinja och jag körde handling-teamwork med fokus på svängkommando. Hon var jätteduktig, trots fällor! Är supertaggad inför helgens tävlingar.

Asni fick träna på svängkommando hon med på en bebiskombination utan att behöva hoppa, och så körde vi vidare på slalomingången. Jag älskar 2x2! Hon förstår verkligen uppgiften nu om att hon ska in genom porten från samma håll oavsett varifrån jag skickar henne, och hon har belöningsförväntan framåt precis som jag vill. Det ljusa godiset gjorde susen, det var mycket enklare för henne att hitta dem och det gjorde träningen mycket smidigare.

När vi körde kampbelöning, åh vad glad jag blev! Sen hon blev skadad i munnen så blev hon lite iffy på att kampa så jag slutade helt för att det inte skulle bli något jobbigt när hon hade ont i munnen. Nu är hon läkt och det var sänt jäkla drag i henne! Jag dunkar, hon morrar, hon har ett stadigt och fint grepp och lägger vikten bakåt, kastar inte bara runt huvudet. Hon jagar efter mig och leksaken, tycker det är skitkul att jag jagar henne när hon vunnit den men kommer glatt tillbaka när jag ber henne. Fina lilla räven :love:
 
Agility-träning på klubben igen, åter igen blev jag påmind om hur fantastisk Nessie faktiskt är då vi klarade en rätt klurig bana på första försöket. Hon är inte den supersnabbaste och behöver jobba på hopptekniken men hon börjar vara riktigt duktig både på distanshandling och diskriminering och glänste till ordentligt i sällskapet. Nike var duktig hon med när hon sprang med husse men väldigt taggad och när hon väl siktat in sig på nåt så tar hon det oavsett om det rätt eller fel så husse måste vara rätt snabb på att visa henne rätt.
Nano och husse var på blåbärstävling igår och vann en av sina starter, husse var super-glad! Idag fick hon ta lite slalom och gunga som bonus, hon är sjukt glad i att köra gungan så det nästan svårt att lyckas hålla henne borta från den om den står framme på plan
:p.
 
Vi var iväg förra veckan och tränade för Enya Habel och det gav en hel del att fundera över. Så pass att jag fick boka in en kristräning för Sofie Lourié :rofl:

Dagen efter det tävlade vi i Smålandsstenar och det är nog bland de bästa lopp vi gjort i känsla. Sista loppet låste hon på en kompis hund (och dennes leksak) så hon gjorde en avstickare. Köre resten av banan med leksak i handen så gav mycket ändå.

Men detta, grämer mig att jag glömde mig på näst sista :o


Ger lite kontrast till för två år sedan (jag var supernöjd över denna runda minns jag. Tycker det är så viktigt att man faktiskt kan vara nöjd trots att mycket är knasigt och det verkligen inte är snyggt. Men för oss var det då bra jobbat)
Strax efter detta blev jag gravid och vi var borta 8 månader från agilityn.
 
Trevliga banor idag!
Dock insåg jag när jag stod på startlinjen i första loppet att jag inte kom ihåg de sista typ fem hindren :nailbiting: Så när vi väl kom till slutet så blev det en femma på en tunnel, jag harvade lite och vi tappade tid så det slutade med 14:e plats. Men vi lyckades göra en ny handlingsgrej, vilket jag är skitnöjd med!

Andra loppet överkompenserade jag för slalomingången och råkade knuffa runt henne på andra sidan, sen överkompenserade hon och gick in i andra porten. Då fattade hon att det har gått snett och hon körde ett helt eget race i resten av banan, passade på att springa så mycket hon bara kunde :rofl: Men vi lyckades med ett blindbyte jag ville lyckas med, så det var ju bra! Jag har varit rätt feg med att använda blindbyten så jag tycker ändå vi kommit rätt långt.

Imorgon är det nya tag!
 
Vi har äntligen kunnat börja träna utomhus så vi har varit på klubben både fredag och lördag kväll och tränat :) Alla tre hundarna fick träna båda dagarna på banor eftersom Qarusell och Ultima ska starta nästa helg, Maze har ett par månader till debuten :). Nu blev det bara film på Ultima och Maze under fredagens träning för jag glömde bort att filma Qarusell...
 
Vi har äntligen kunnat börja träna utomhus så vi har varit på klubben både fredag och lördag kväll och tränat :) Alla tre hundarna fick träna båda dagarna på banor eftersom Qarusell och Ultima ska starta nästa helg, Maze har ett par månader till debuten :). Nu blev det bara film på Ultima och Maze under fredagens träning för jag glömde bort att filma Qarusell...
Tack för tipset om godismaskin! Vi var ut i förrgår med den och jäklar vilken skillnad det blev. Snabbt också.
Alltså, det är något bekant med det där stället. Det är flera år sedan jag var där så kan MYCKET väl ha fel, men är det möjligtvis klubben som ligger ute på Ön? :o Det där med träna utomhus gör ju att jag tror att det kan vara någorlunda rätt del av landet i alla fall :D
 
Dag två.
Vi körde ett riktigt fint hopplopp. Jag vågade göra alla handlingsgrejer jag ville och hon lyssnade jättefint, men så hamnade jag lite för mycket på hennes återvändslinje på ett runt som gjorde att hon tvekade. Hon tog hindret ändå men då tappade jag mig lite till nästa hinder och blev otydlig så då fick vi en femma och tappade typ två sekunder på en vägran. Annars gissar jag att vi hade hamnat på en sjätteplats. Superfin känsla i loppet!

Andra loppet började superfint, jag vågade göra starten som jag ville och ett blindbyte jag ville sätta, men sen gick hon in i andra porten i slalom :confused: Vi hade kört slalom på övningsbanan precis innan och det gjorde hon super, så jag tror att det var att jag hade för bråttom för att hinna till blindbytet jag planerat efter slalom som drog in henne i andra porten. Det ska vi träna på!

Men så blev det samma grej igen som när hon insett att det gick fel igår. "Nu spelar det ingen roll, nu har jag chansen att köra som jag vill! LET'S TAKE ALL THE JUMPS" :rofl: Så det blev en disk. Men hon hade jättefina kontaktfält.

Det är ändå bara första säsongen i klass 3 men jag tycker att vi utvecklats massor från när vi startade. Min handling är världar från förut, jag vågar testa nya saker och jag vågar släppa henne och lita på att hon gör rätt. Förut safeade jag oss genom banorna, men det gör jag inte längre. Det betyder fler disk än förut, men jag tror att när vi kommit ytterligare lite längre, fått in svängkommandot samt tightat upp både tajt- och runt-kommandona, då kommer vi nog vara a force to be reckoned with :D
 
Tack för tipset om godismaskin! Vi var ut i förrgår med den och jäklar vilken skillnad det blev. Snabbt också.
Alltså, det är något bekant med det där stället. Det är flera år sedan jag var där så kan MYCKET väl ha fel, men är det möjligtvis klubben som ligger ute på Ön? :o Det där med träna utomhus gör ju att jag tror att det kan vara någorlunda rätt del av landet i alla fall :D
Japp det är Umeå Brukshundklubb på Ön :)
Kul att det funkar bra med godismaskinen :)
 
Japp det är Umeå Brukshundklubb på Ön :)
Kul att det funkar bra med godismaskinen :)
Haha, tack för svar! Bodde i Uå medan jag pluggade och var ut dit med en kompis hund men det var som sagt några år sen. Har inte tagit mig dit med Skrället än trots att vi är på besök några gånger per år :)
 
Igår var absolut sista chansen att ta SM-pinne, och vita raketen försökte...tror hon har typ 13 hopp, men saknar EN i ag. Det blev ingen igår heller, så i år får hon stå över.
Lillskrutten däremot 😍 Hon går från klarhet till klarhet och är färdig 🎉 Så det blir SM iaf 🤩
Sen har vi flera andra roliga tävlingar i sommar, det ska bli jättekul!
Nu närmast Halmstads Gyllene hoppet, hemmaklubben 😊
Sedan åker vi till LLU och hoppas på roliga banor. Danmark hägrar, liksom midsommar på agilitybanan 🌸
Pumikillarna har också tagit upp sitt lag igen, efter ett års vilande, så några lagtävlingar blir det också.
Gott nytt agilityår på er 🐶
 
Idag har Nessie och Nano tävlat i Ågesta med husse, jag följde med men hade jobbat natt så var nöjd med att titta på. Nessie gjorde ett fint agilitylopp men rev tyvärr näst sista hindret så en förarglig femma, i hopploppet går hon ur slalomet och får en femma där med och har inte lika bra flyt över hindrena som i första loppet.
Nano som var med och bara körde starter förra gången gjorde riktigt riktigt bra lopp hon med, agilityloppet går hon ur slalomet två gånger och sen diskar de sig där då husse väljer att köra på istället men är superduktig i övrigt. I hopploppet tar de ett jättefint slalom men springer förbi däcket då Nano inte hunnit träna in det men i övrigt ett fint lopp. Husse var så nöjd med lilla Nano, målet var att hon inte skulle tappa fokus och försvinna iväg men hon skötte sig över förväntan.
Imorgon är det Nikes tur att tävla i klass 2 :banana:.
 
Alltså vilken dag :love: Ultima vann det första agilityloppet med 5 fel och Qarusell blev 3:a med 5 fel :love:. I det andra loppet kom Ultima 2:a med pinne vilket innebär att hon numera har titeln AGD1 och kommer att flytta upp till tvåan i agilityklass så vi lyckades med det :love: :love: i det här loppet blev Qarusell 5:a med 0 fel :love:. Alla fyra loppen kändes bara så där bra med bara massa flyt och Ultima lyssnade vilket var den allra största glädjen :love:
29931
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp