Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på Fagersta i två dagar nu, igår körde jag med Nessie och första loppet nollade vi och höll tiden och det räckte till en 7:e plats. De andra två loppen ville sig inte slalomet och blev medveten disk från mitt håll för att köra vidare och ha fart. Väl hemma på kvällen så upptäcker jag att Nessie är halt efter att ha legat stilla en stund, det värmer ur i rörelse men hon får vila resten av tävlingarna. Imorse markerade hon knappt när hon legat still hela natten men det blir vila för henne ändå över helgen. Tror hon lyckades halka till i första loppet och fått en lättare sträckning.
Husse och Nike tog första pris och pinne och så en tredjeplats i hopploppen igår, idag blev det förstaplats och pinne igen och så en andra plats i agilityloppen :banana:. Nu behövs bara en pinne till i agilityn så kan de flytta upp om de vill, jag och Nessie har inte tagit en enda pinne än :o.

Det har varit varmt och jag är glad att voovvarna fick varsin kylväst nu innan tävlingarna, de har faktiskt hjälpt en hel del och så fanns det hundbad på promenadavstånd så de fått svalka sig där emellan klasserna. Imorgon blir tredje dagen för husse och Nike på Fagersta med ett agility och ett hopplopp så ni får hålla tummarna att han tar pinne i agilityn :D.

Nessie, Nano och Nike i sina kylvästar:
37357333_10215347467474149_588059418860453888_n.jpg
 
Husse och Nike tog en pinne i hopploppet sista dagen i Fagersta och kom tvåa i agilityloppet med fem fel :p. Det var en lätt bana men med både säcken, gungan, däcket och a-hinder och Nike skötte sig strålande och hade bara upploppet kvar och gick förbi a-hindret då husse var en bit ifrån och sa inte att hon skulle ta det (brukar inte behövas heller), typiskt.

Igår var jag på distanshandling med Nessie och det var jätte-kul, vårt största problem är egentligen att jag ska komma ihåg banan. Maken och Nike var också där och det gick riktigt bra för dom med, imorgon åker vi upp till Gagnef för tävlingar i helgen! :banana:
 
Har agility-abstinens, missade ju Hula, och det är två veckor till nästa tävling.
Nu har dottern, 28, blivit sugen på att lära sig, så hon ska gå kurs med vår lilla 😁 Hon är ju klar för tvåan, men det löser sig nog :)
 
Vips vilar pga konstiga spänningar i bakbenen. Ska kolla henne på torsdag igen och hoppas det släppt. Fick den här underbara bilen på Milla från Hulahopp:
37849304_1086128158211131_7679653364950368256_n.jpg


Jag ska tävla Milla i Lund men annars kommer jag mest syssla med att arrangera tävlingar framöver. Augustihoppet, Kvällshoppen och sen VM :D
 
Maken och Nike fick sin sista agilitypinne i lördags i Gagnef, efter hetsande från klubbkamrater så flyttade han upp i klass 2 redan till söndagen. Första loppet gick bra men Nike var lite långsam och fick tidsfel och andra loppet var hon inte alls med. Upptäckte på bilresan att hon helt klart kommit i löp då filten var blodig, vi hoppas på att hon inte blir lika hängig som vid förra löpet.
Jag och Nessie (eller mest jag) gjorde inga strålande lopp på lördagen men hon gjorde ett jätte-fint slalom. Kan verkligen inte skylla nåt på Nessie, det var helt och hållet jag som var dålig :crazy:. På söndagen så tog jag ihop mig och banorna var också lättare så vi nollade bägge loppen och inom tiden också blev 4:e och 6:e plats av kring 20 startande. Nessie var helt klockren och första gången nånsin hon sprungit in och tagit slalom själv!! Jag tassade bakom och höll bara andan och tyst för att inte störa vovven. På agilityloppet var det samma sak, slalomet var efter en tunnel så jag placerade mig så att jag skulle hinna fånga upp henne och visa henne in men hon hörde "genom" (slalomkomandot) och styrde säkert in i slalomet med matte bakom sig och tog det helt självständigt. Äntligen har poletten trillat ner i det lilla corgi-huvudet :banana:! Få se om vi kan göra om det på träning sen..

Nike med sin rosett i lördags (gosedjuret roffade hon åt sig när vi var och kikade i försäljningstältet så det var bara att betala :D ):
37919864_10215427215307795_1543837092742692864_n.jpg
 
Vi bokade in oss på privatlektion igår med Lilly, jag tyckte maken skulle gå med Nano innan de börjar köra igång träningen på allvar. Det var jätte-nyttigt och väl värt pengarna, Nano fick springa nån liten övning men mest var det teori hur han ska lägga upp träningen med sikte på att hon ska kunna bli en klass 3 hund.
Det vi ska jobba absolut mest med är externbelöning och få upp fart på raksträckor, hon ska lära sig ta linjerna. Mycket av det här får vi också gå tillbaka och jobba med Nike och Nessie då vi faktiskt varit rätt dåliga på att träna in en del moment. Lilly var väldigt positiv till Nano och tyckte att hon är en trevlig hund som kan bli hur bra som helst :D.

Jag körde nåt varv med Nike också och tränade banträning, hon var hur snabb som helst så det blir troligen DM nästa vecka. Maken funderade på att avstå då hon vart så seg men igår var hon som skjuten ur en kanon! Skulle egentligen kört med Nessie men hon inte helt ok i rörelserna och är lite irriterad under en tass, misstänker kanske fukteksem då jag inte hittat nåt sår. Spolat och försöker hålla torrt, hon har ju badat väldigt mycket om dagarna men nu har vi torrlagt poolen till hennes besvikelse. Hoppas på att det ska bli bra så vi kan köra DM som jag tänkte troligen blir sista tävlingen för säsongen för henne.

Nano:
38020781_10215473308780103_2939994337762607104_n.jpg
 
Eh, jag är precis på väg att anmäla oss till två tävlingar i september. Debut alltså. Hjälp! :nailbiting: Har mest tränat själv förutom nybörjarkurserna jag gick i vintras. Träningen har legat på is under sommarhettan men konceptet "vila sig form" verkar funka rätt bra på min lilla latmask till Skrälle.
Har såklart läst reglerna, även om det snurrar lite i huvudet ärligt talat, och har ingen att direkt fråga ut så här innan. Så please hit me med era bästa tips! Typ vad önskar ni att någon hade berättat/tipsat om/varnat för innan er första tävling?
 
Eh, jag är precis på väg att anmäla oss till två tävlingar i september. Debut alltså. Hjälp! :nailbiting: Har mest tränat själv förutom nybörjarkurserna jag gick i vintras. Träningen har legat på is under sommarhettan men konceptet "vila sig form" verkar funka rätt bra på min lilla latmask till Skrälle.
Har såklart läst reglerna, även om det snurrar lite i huvudet ärligt talat, och har ingen att direkt fråga ut så här innan. Så please hit me med era bästa tips! Typ vad önskar ni att någon hade berättat/tipsat om/varnat för innan er första tävling?
Kanske att se de första tävlingarna enbart som roliga träningstillfällen utan att ha för högt ställda förväntningar.
Min hund var grymt duktig på träning, och när jag kom ut på vår första tävling var jag bensäker på att hon skulle fixa banan lätt som en plätt. Och det gjorde hon - dvs första hälften av banan - sen fick hon syn på kompisen som satt utanför, och pep iväg dit och lämnade en mycket snopen matte kvar på banan. Att hon skulle lämna banan mitt i racet hade jag definitivt inte räknat med :p
Men det är ju på tävlingarna man lär sig vad man behöver träna mer på :). Så tipset från mig är väl att gå ut och ha kul, men se det som träning. Och, så klart, vara noggrann vid banvandringen, tänka igenom vägvalet, hur man ska ha hunden "med sig" vid ev svårigheter etc.
Lycka till med era första tävlingar :)
 
Spännande @Vassi ! Ta det för vad det är, er första tävling :) Som Targa skrev, gå banan, anmäl till inroparen att du är på plats, memorera, värm upp din hund på det sätt som passar er. Håll er framme när det börjar närma sig er start, gå in och ha kul! Du vet säkert redan vad ni är bra på, vad/om ni har för svagheter. Inget belöningsgodis i påse i lådan vid målet, stängd burk eller leksak. Lycka till!
 
@Vassi Såhär i efterhand så skulle vi kört mycket, mycket mer blåbärs och klass 1 tävlingar och struntat i att anmäla oss på dom inofficiella innan man började får koll. De inofficiella ligger i regel på klass 2 nivå vilket vi inte riktigt förstod, de är rätt kluriga och även om vi tog oss runt så hade vi på lång sikt tjänat mer på att köra lättare tävlingar med mer fart och glädje med hundarna.

I onsdags så körde maken Norrorts-cupen men Nike, de lyckades diska sig i första loppet tror jag. Maken sa att han var helt fel och inte hittat nåt flyt i banan på banvandringen, jag tror att han kanske överkomplicerade det. I agility-loppet är Nike helt klockren och springer på riktigt bra men tyvärr så är det nåt som irriterar henne då hon stannar till precis innan gungan och biter sig själv på bakbenet och får då en vägran.
Igår så var det DM och eftersom jag känt mig dålig får maken köra bägge hundarna, gör en klockren runda på agilityloppet med Nike och kommer 2:a där. Nessie missar slalomingången och flyger av gungan då husse missar att dels ge henne rätt kommando (så hon vet att det är gungan) och dels missar att bromsa henne när han märker vilken fart hon har upp :meh:. De hamnade iallafall på 8:e plats efter loppet. I andra loppet lyckas han diska sig med Nike på tredje hindret på grund av att han var i vägen säger han själv men kör klart helt klockrent. För övrigt så diskade sig alla xs hundar utom två i hopploppet fast på ett ställe där det faktiskt var svårt :p. Med Nessie gör han ett klockrent och felfritt lopp men får nästan 10 tidsfel och kommer åtta här också, hamnar 7:a totalt i cupen.

Maken och Nike i onsdags:
 
Kanske att se de första tävlingarna enbart som roliga träningstillfällen utan att ha för högt ställda förväntningar.
Min hund var grymt duktig på träning, och när jag kom ut på vår första tävling var jag bensäker på att hon skulle fixa banan lätt som en plätt. Och det gjorde hon - dvs första hälften av banan - sen fick hon syn på kompisen som satt utanför, och pep iväg dit och lämnade en mycket snopen matte kvar på banan. Att hon skulle lämna banan mitt i racet hade jag definitivt inte räknat med :p
Men det är ju på tävlingarna man lär sig vad man behöver träna mer på :). Så tipset från mig är väl att gå ut och ha kul, men se det som träning. Och, så klart, vara noggrann vid banvandringen, tänka igenom vägvalet, hur man ska ha hunden "med sig" vid ev svårigheter etc.
Lycka till med era första tävlingar :)
Spännande @Vassi ! Ta det för vad det är, er första tävling :) Som Targa skrev, gå banan, anmäl till inroparen att du är på plats, memorera, värm upp din hund på det sätt som passar er. Håll er framme när det börjar närma sig er start, gå in och ha kul! Du vet säkert redan vad ni är bra på, vad/om ni har för svagheter. Inget belöningsgodis i påse i lådan vid målet, stängd burk eller leksak. Lycka till!
@Vassi Träna med störning i den mån du kan. Agilitytävlingar är... ehm, rätt livliga :D
Tack för svaren! Att det kommer gå åt skogen är typ vad jag är inställd på redan nu ärligt talat :D Tanken är väl ungefär att den tävling vi är anmälda till blir ett litet test för oss båda om själva tävlings-grejen är något som passar oss, störningsträning i sig och en spark i baken att styra upp träningen fram till dess. Som det ser ut är det sista chansen att tävla för oss innan typ maj-jun nästa sommar. De kryllar inte direkt med tävlingar inom 10 mils radie, har en dessutom svårt att vistas i ridhus så är säsongen vääldigt kort här uppe. tyvärr :(
@Vassi Såhär i efterhand så skulle vi kört mycket, mycket mer blåbärs och klass 1 tävlingar och struntat i att anmäla oss på dom inofficiella innan man började får koll. De inofficiella ligger i regel på klass 2 nivå vilket vi inte riktigt förstod, de är rätt kluriga och även om vi tog oss runt så hade vi på lång sikt tjänat mer på att köra lättare tävlingar med mer fart och glädje med hundarna.
Haha, tja, här uppe finns inte så mycket till val än att anmäla direkt på en klass 1 tävling. Känner till totalt fyra inoffar som gått inom en 13 mils radie det här sommaren. Officiella har det funnits lite fler av, tack och lov om vi bestämmer oss för att fortsätta på tävlingsspåret nästa sommar :) Tack för tipset!
 
Vi har varit i Skåne i helgen, husse och vita raketen har inte startat sen SM. En rivning i första, och ett hinder som stod efter en tunnelutgång kom för snabbt i andra, det skulle INTE hoppas ;)
Atlantångaren (en kraftfull tjej som inte är lätt att svänga :D ) gjorde sina första starter i klass två och vann båda agklasserna, hoppklasserna var lite många ”runt om” som hon inte är riktigt säker på, så det får de träna på! Men en trevlig helg på agilitytävlingar :)
 
Vi har varit i Skåne i helgen, husse och vita raketen har inte startat sen SM. En rivning i första, och ett hinder som stod efter en tunnelutgång kom för snabbt i andra, det skulle INTE hoppas ;)
Atlantångaren (en kraftfull tjej som inte är lätt att svänga :D ) gjorde sina första starter i klass två och vann båda agklasserna, hoppklasserna var lite många ”runt om” som hon inte är riktigt säker på, så det får de träna på! Men en trevlig helg på agilitytävlingar :)
Grattis till vinsterna!
Antar att det var I Skabersjö? Jag var där i lördags och körde två klasser med Disa. Disk i agklassen - Disa älskar A-hindret, så hon tog det från båda hållen, för säkerhets skull...
Strax innan vi skulle köra hopploppet så kom det världens åskoväder, så tävlingen bröts för ett tag. När vi sen äntligen kunde starta, så var Disa lite låg, tyvärr. Nollade men med tidsfel.
Nu blir det Lund på lördag. Hoppas det inte åskar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 661
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp