Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Migo

Trådstartare
Kan inte tänka mig att jag är ensam på forumet om att hålla på med personspår på en nästan absurt nördig nivå? Vore det inte trevligt med en tråd för pepp, problemlösning och generella spårdiskussioner?

Jag håller på med person/ID-spår ffa med min 4 år gamla BC Boss, och leker med tanken på att genomföra SWDIs spårutmaning om 1½ år. Lägger hårda spår i stadsmiljö minst en gång i veckan och "hemma på landet" lika ofta. Försöker vara duktig och föra spårjournal efter varje spår för att få struktur på träningen, men känner nu att det behövs lite inspiration både till nya övningar och till utformningen av träningsdagboken.

Vad har ni för hund? Vad är ert mål med spårandet och hur/vad tränar ni just nu? För ni träningsdagbok och vad är det då ni antecknar?
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Jag spårar FH med Grima och "vanliga" IPO-spår med Harri , schäfrar 9 år och sistnämnda är 10 månader.

Ärligt talat är jag skitdålig på att föra journal, vilket jag måste börja att göra. Jag brukar dock generellt göra spårplaner, men inte så mycket utvärderingar. De kan se ut på följande vis ungefär då jag planerar ca 10 spår i stöten:

Spår 1: Fältspår 800 steg, 6 föremål. Liggtid 3 timmar.
Spår 2: Fältspår 1000 steg 4 vinklar, 1 båge, 1 spets 4 föremål.
Spår 3: Asfaltspår/parkering. 500 steg tre vinklar 2 föremål.
Spår 4: Terrängskiftespår (skolgård). Asfalt, sand, gummi, trädäck 700 steg, två vinklar och en massa "snirklar", 3 föremål.
Spår 5: Fältspår 1600 steg 8 föremål liggtid 4 timmar.
Spår 6: Skogsspår med hinder (vattendrag) 900 steg 4 föremål, liggtid 30 minuter.
Spår 7: U spår 300 steg, tre föremål 40 min liggtid.

Osv.

Kort förklarat försöker jag att variera så mycket det bara går för att hela tiden utmana. Min uppfattning är att hundarna blir väldigt spårsäkra på det sättet. Trots att jag kör IPO-spår är jag vid de riktiga "klurspåren" inte så noga med att de ska vara så "inramade" utan de övningarna går mest ut på att öka uthålligheten och skapa säkerhet och intresse hos hunden. Därefter kan man putsa på detaljer.

Harri har inte spårat jättemycket men är precis som med allt annat oerhört intensiv. Kommer att utmana honom ganska omedelbart då han inte är så ödmjuk utan vill forcera sig fram med musklerna. Vi får se hur det går med det helt enkelt :)
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Jag spårar vanliga bruksspår med mina hundar. Skriver aldrig journal eller så, men när jag har spårat med spårgruppen så har vi alltid en genomgång till fikat där vi diskuterar hur det har gått. Hur det har gått på det senaste spåret styr alltid hur jag gör med nästa spår. Har det varit för svårt blir det ett lätt, har de haft problem med en detalj så lägger jag in flera sådana detaljer i nästa spår osv. Mina hundar spårar väldigt olika, Sarek körde jag in på IPO-spår när han var valp och han är väldigt noga men kan bli för långsam och är det för lätt så blir han lite nonchalant och ska kolla av annat. Rio har lätt för att börja vinda och blir det svårt så blir han springig istället för att gå tillbaka, ta upp och gå långsamt över det svåra.

Variationen i spåren kommer ganska mycket av sig själva beroende på underlag, väder och spårläggare ;). En del lägger spår "med ränta" dvs det blir alltid längre än man bett om, andra är så snurriga att de går vilse efter 100 m och kan t o m korsa sitt eget spår, ytterligare andra lyssnar lite väl bra när man ber om "ett lite klurigt spår". Men i regel försöker jag ligga i den övre gränsen av vad de klarar, och blir det allt för svårt så gör vi det bara lättare nästa gång. Jag tycker att det har gett bäst resultat av de sätt jag provat för de blir väldigt stärkta när de lyckas lösa ett problem.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Stabyhoun, 1år hane. Spårade runt 1000 fält/skog/grus hur många vinklar som helst, över vatten, jag tyckte han var proffs.

La mitt första hårda spår på 20 meter, gick fram med hunden och det hände absolut ingenting! Detta var i somras.

Gick på föreläsning för SWDI köpte boken, inget fel på den men det står verkligen inte vad man ska göra när det inte funkar, mer än att "se till att hunden är noga i upptaget". Det står inte vad man ska göra när hunden ser ut som ett levande frågetecken. Tar där gärna tips, har provat följande:

Kontaminerat spår med "skitigt vatten", han spårar i alla fall inte i kärnan.
Lagt ut kattmatstorrisar som jag trampat på, samma resultat. Han yrar liksom runt.
Sen, när ska jag belöna? Ska jag "shejpa" in spåret och kasta bollen när näsan kommer till rätta på backen? Gjorde det första gången jag tyckte han var rätt, hunden missade bollen som flög förbi honom.

Fick tips på nätet att gå spåret som jag står i kön på ICA, ett steg i taget och belöna när han spårar, men hur? Jag vill ju inte att han slutar och slutar han vill jag ju inte belöna.

Gaaaha -svårt och inga bra kurser att gå....
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Peka på spåret och visa att där finns något intressant. Lägg ut små små näringsbitar. Allt eftersom kommer han nog att hajja och då kan du ta bort hjälperna :)
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Har du provat att göra en nyfikenhetsövning på spårstarten?

Har du något tydligt arbetstecken för spåret? Att byta miljö kan ju innebära att han inte förstår vad det är ni ska göra. Jag har ett ganska omständigt system inför spårarbete: På med selen och västen. Lägger fram linan på marken och gör ett minisök för att slå på nosen och kolla av dagsformen. Kopplar på linan och riktar/går fram mot spårupptaget och ger sen hand- och röstkommando för spår. I början var det lite pyssligt men nu verkligen laddar han genom hela proceduren och det blir som en mindfullnessövning där han kopplar bort omvärlden och slår på näsan. Numera spårar han bra även om man skippar alla steg utom sista röstkommandot, men jag ser en klar attitydskillnad. Plus att den här rutinen gör att hans nos hinner vänja sig vid den aktuella doftmiljön där vi ska arbeta, och på så vis inte alls störs lika lätt av tex bensinångor osv.


Istället för att lägga godis i spåret så kan du testa att trycka handflatorna i marken, den doften tycker de flesta hundar är spännande. Jag röstbelönar när hunden är på väg ner i spårkärnan med nosen, och godisbelönar med placering i spåret, i tån av fotavtrycket.

Jag skulle inte använda lekbelöning som riktar ut hunden från uppgiften. Bättre då att använda en trasa i ett snöre som du trär runt tex en stolpe och tillbaka mot spåret, så att du när ni närmar er kan dra i snöret så trasan rör sig bortåt, från hunden men i spåret.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Schnauzer, 2år, helt grön precis som sin matte när det gäller spår.
Däremot är vi ( eller jag kan ju egentligen bara tala för mig själv) otroligt pepp på att börja med spår, och siktar på att förhoppningsvis tävla bruks framöver. Så jag kommer följa tråden med stort intresse och försöka snappa upp så mycket tips och idéer som möjligt. Det verkar tunt med kurser här i trakten så jag får läsa mig till så mycket som möjligt så vi kan börja känna oss för med korta bäbisspår så fort det blir barmark.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Jag tränar bruksspår med Ila.
Vårt mål är elitklass spår, sen får vi se hur långt det räcker..

Just nu har vi det lite lugnt med spåret men jag ska ta mig i kragen och sätta igång snart igen!
Fokus i spåret har sen hösten legat på att öka upp liggetid och spårlängd samt att träna in markering av naturpinnar.

Ila har alltid haft svårt med att hålla sig i kärnan så det är ett konstant förbättringsområde som jag tar mig an på lite olika sätt beroende på hur det för tillfället ser ut och vilka andra problem vi behöver lösa samtidigt.

Det varierar till vilken grad jag för träningsdagbok. I perioder väldigt noga då jag skriver hur spåret såg ut, vinklar, föremål, förutsättningar samt hur hon jobbade och vad vi behöver bli bättre på. Men som sagt, det varierar.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Jag spårar med alla våra hundar. Alla sorters spår med sambons hane samt min tik och unge hane. Vanliga bruksspår eller IPOspår med pensionären. Kö en del hårda spår på parkeringsplatser, kör ofta spår med underlagsbyten. Har ingen träningsdagbok men förde det förr. Ska inte tävla så länge jag studerar. Unghanen och tiken är fantastiska på hårda spår. Unghanen har inga problem med asfaltsspår ens om det är liggtid på tre timmar... Kör även en del specialsök med honom i miljö samt räddningssök och vanligt sök när det bjuds. Kört en del rapportsträckor med honom också med framgång.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Har han aldrig spårat på asfalt förut så vet han förmodligen inte vad han ska göra.

Gör små miniuppletande rutor.
Gör några såna tills han förstår vad han ska göra i dem. Nästa steg en utgång från rutan med belöning alldeles utanför.
Lägg godis i rutorna, för att vid nästa steg lägga godis i utgången. Nästa steg godis längre ut osv.

Eller minsökrutor med någon liten pryl i och superbelöning precis när han hittar. Nästa steg flytta ut lilla prylen i utgången. Nästa steg prylen lite längre ifrån osv.

Jag har jättebra anteckningar från en kurs IPO-spår som jag skulle kunna scanna in och skickat till dig om du är intresserad att utveckla IPO-spåret. :)

Eller så startar du i lite vegitation och går sedan över på hårdare underlag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Schäfer, kör oftast bruksspår men även lite IPO-spår med den ene. Använder träapporter i bruksspåren, i IPO-spåren näringdepåer. Har inte utvecklat till apporterna och markering osv.
Lapphund, bruksspår med allt möjligt som apporter. Just nu väldigt långa spår för att få in lite spåruthållighet. Började med IPO-spår och idag är hunden väldigt spårnoga. Riktigt bekväm att spåra med.

Brukar skriva spårjournaler, väder, liggtider, vilka prylar, markeringar, längd och vad jag ska tänka på till nästa gång och hur hunden jobbade. Om det ar direktupptag/uppletande av spår, bakspår eller inte.

Mål med spårandet - aktivering, certprov. Tävlar inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Stabyhoun, 1år hane. Spårade runt 1000 fält/skog/grus hur många vinklar som helst, över vatten, jag tyckte han var proffs.

La mitt första hårda spår på 20 meter, gick fram med hunden och det hände absolut ingenting! Detta var i somras.

Gick på föreläsning för SWDI köpte boken, inget fel på den men det står verkligen inte vad man ska göra när det inte funkar, mer än att "se till att hunden är noga i upptaget". Det står inte vad man ska göra när hunden ser ut som ett levande frågetecken. Tar där gärna tips, har provat följande:

Kontaminerat spår med "skitigt vatten", han spårar i alla fall inte i kärnan.
Lagt ut kattmatstorrisar som jag trampat på, samma resultat. Han yrar liksom runt.
Sen, när ska jag belöna? Ska jag "shejpa" in spåret och kasta bollen när näsan kommer till rätta på backen? Gjorde det första gången jag tyckte han var rätt, hunden missade bollen som flög förbi honom.

Fick tips på nätet att gå spåret som jag står i kön på ICA, ett steg i taget och belöna när han spårar, men hur? Jag vill ju inte att han slutar och slutar han vill jag ju inte belöna.

Gaaaha -svårt och inga bra kurser att gå....

Det finns kurser i hårda spår både i Värmland där jag bodde förut och ibland i Norrköping där jag bor nu (kurshållare hyrs in från norra Sverige). Vet inte om du tycker det är värt resan dock...
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

*Kl

Ska definitivt folja den har traden och samtidigt ge mig sjalv en rejal kick I baken for att komma ut och lagga spar igen!
Latmask ar vad jag ar.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Peka på spåret och visa att där finns något intressant. Lägg ut små små näringsbitar. Allt eftersom kommer han nog att hajja och då kan du ta bort hjälperna :)

Men ska jag stå kvar i spårets början eller röra mig i spårriktningen? Har legat på alla fyra och stirrat på spåret, hunden nosade till lite, ville sen hitta på annat.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Säg en nyfikenhetsövning?

Ska prova handflator. Du har väl själv träffat Tobias, han tyckte att vi i allmänhet styrde för mycket med arbetstecken, plus att han ville att hunden först skulle komma på grejen, sen skulle man byta till sele och lina.
Själv använder jag mycket arbetstecken, men jag förstår hans poäng.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Det finns kurser i hårda spår både i Värmland där jag bodde förut och ibland i Norrköping där jag bor nu (kurshållare hyrs in från norra Sverige). Vet inte om du tycker det är värt resan dock...

Jag kan åka till värmland, men då måste det nästan vara under semester, annars väl långt. Norrköping samma där, kan du PM.a nån länk?
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Hur små är en miniuppletande? vad ska jag lägga där, går han inte på syn då?
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Men ska jag stå kvar i spårets början eller röra mig i spårriktningen? Har legat på alla fyra och stirrat på spåret, hunden nosade till lite, ville sen hitta på annat.

Precis. Du kan tex lägga en bit näring i varje fotsteg bara för att hunden ska förstå att den ska leta efter något på marken. Peka och visa "framåt".
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Hur små är en miniuppletande? vad ska jag lägga där, går han inte på syn då?

Tex 0,5x0,5 m, eller mindre. Testa, känns den för stor så minska. Ja på asfalt så syns ju det men du får ta något litet, ett gem, en sten, en liten kvist eller något som flyter in.

Har du godis så syns det också, du får ta små bitar. Det ska väckas ett intresse. Spåra kan han ju, men inte på hårt. Så väck intresset för att "gå" vidare, han ska nyfiken gå vidare sen när det inte ligger något i rutan som han "lärt" sig utan följa spåret ut från rutan.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Säg en nyfikenhetsövning?

Ska prova handflator. Du har väl själv träffat Tobias, han tyckte att vi i allmänhet styrde för mycket med arbetstecken, plus att han ville att hunden först skulle komma på grejen, sen skulle man byta till sele och lina.
Själv använder jag mycket arbetstecken, men jag förstår hans poäng.

Nyfikenheten är ju bra, att hunden går på den. Sen lägger man på arbetstecken. Hunden spårar ju även utan arbetstecken från dig, tex spontanspår, då följer man ju bara med.
Men jag har också arbetstecken. På patrullstigar så tycker jag att jag underlättar för min hund om jag vet att vi ska "leta" spår. Jag säger då i slutet av mitt kommando - leta spår, han går då och aktivt letar spår. Annars går hunden och letar ljud, vind och spår. På certprov så är spåret för sig och patrullstig med vind och ljud för sig. Jag underlättar för oss ;)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp