Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Halloj! Här är en till som tränar personspår. Mina hundar är patrullhundar så då blir det en hel del spår. Jag läste igenom tråden och fick en fundering. Det står hur långt spåren har varit antal apporter vinklar osv i det flesta svaren. Men liggtiden är oerhört viktigt tycker jag ju längre liggtid desto svårare. Sen spelar väder,underlag och vindarna in i hur "svårt" spåret blir. En fördel om hunden är van vid gamla spår är att det inte blir så väderkänsliga. Titta på om ni börjar spåret en varm dag i juni med en liggtid på ca 2 timmar minst. Börja då spåret i mjuk mossa som sedan går över blåbärsris upp på stenhällar/berg i dagen ner i mjukt underlag upp på ett kalhygge gärna rakt över det ner på mjukt underlag gärna upp på väg (var noga med att inte bara gå rakt övervägen för det lär sig hunden fort) osv titta på hunden olika tempoväxlingar på de olika underlagen... vissa märks det inte så mycket på medan för andra blir det stor skillnad. Min erfarenhet när det gäller äldre spår är också att om hunden är van vid detta är det lättare med hårda spår då hunden verkligen följer spårets kärna...
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

...värsta trådkapet. Jag frågar vidare.

Igår fick jag för mig att polletten trillade ner, han började spåra i det hårda spåret. Sen åkte näsan upp. Stod och funderade en stund, borde jag belöna på nåt mer sätt när han faktiskt spårar, jag säger till honom att han gör rätt, men kanske nåt starkare?
Eller stör jag bara då?
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Vilken härlig miljö du målar upp! Sådana spår vill jag också gå :). Den spårmarken vi har mest ser ut såhär;
150337_10152318000472150_1798293231_n.jpg


1 cm gräs på sandjord och så skåneblåst på det. Ibland kör det stridsvagnar där och de river upp marken på ett sätt som verkar göra att spåret flyter ut mycket. Det kan bli jättesvåra spår där på sommaren om det är torrt. Våra hundar är ju vana vid det men det är inte ovanligt att det är ganska få hundar som kommer runt/inom tiden på sommaren.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Kan det vara revingehed tro? :-) Där har vi provat att spåra klurigt men nyttigt... Vi har även varit vid björka anläggningen och jobbat i och runt den skoj! Tror att jag ska till dessa trakter v 12 och jobba med en av vovvarna.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Svår fråga det beror på hur hunden är van vid belöning... En del hundar slutar att jobba och förväntar sig godis eller lek vid belöning en del jobbar ännu mer fokuserat vid belöning..
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Ja precis :). Tyvärr är där rätt sönderkört efter senaste övningen men med en erfaren spårhund så blir det bara lite extra roligt!
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Jag har en malletik som jag spårar lite med. Först och främst för aktivering och för att det är kul. I andra hand för tävling. Är godkända i högre spår, spårmässigt inga bekymmer, däremot lydnadsmässigt & mina nerver ;)

Just nu kör vi vanliga brukspår i olika terräng samt hårda spår. Försöker få till ett par spår i veckan minst. Gillar de hårda spåren då jag upplever att min får jobba hårdare med dom och att det lätt går att klura till dom med underlag, korsande spår, trafik, folksamlingar, olika dofter etc.

För inga anteckningar men försöker ta med mig vad som behövde mer träning på sista spåren. Fördelen med att andra går tycker jag är att man kan få tänka till med vad man vill att de ska göra samt att det är som cillamuffins skriver, det kan bli lite hur som beroende på hur personen som går ut spåret tolkar det man säger.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

kl

Är det någon som har några litteraturtips på lager för en nybörjare?

Eller kanske någon som vill lägga nån minut på att förklara hur man börjar?

varken jag eller hunden har någon erfarenhet av spår ( eller jo jag har lagt lite viltspår med tidigare hund men det hände inte överdrivet många gånger)

Hade tänkt gå spårkurs men de starar inte än på ett bra tag och jag hade velat tjuvstarta lite. Hur introducerar jag spår till min hund?
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

<snip>
Harri har inte spårat jättemycket men är precis som med allt annat oerhört intensiv. Kommer att utmana honom ganska omedelbart då han inte är så ödmjuk utan vill forcera sig fram med musklerna. Vi får se hur det går med det helt enkelt :)

Jag ger Mandy mat medan sparet ligger och anda ar hon helt hysterisk och mest "far fram". Det har blivit varre och jag vet inte vad jag ska gora. Kan man odmjukt be att fa vara med nar jag kommer till Sverige med hundar i sommar?

Vilken härlig miljö du målar upp! Sådana spår vill jag också gå :). Den spårmarken vi har mest ser ut såhär;
<snip>
1 cm gräs på sandjord och så skåneblåst på det. Ibland kör det stridsvagnar där och de river upp marken på ett sätt som verkar göra att spåret flyter ut mycket. Det kan bli jättesvåra spår där på sommaren om det är torrt. Våra hundar är ju vana vid det men det är inte ovanligt att det är ganska få hundar som kommer runt/inom tiden på sommaren.

Ungefar sa ser det ut har hos mig. Dessutom ar det nastan alltid mycket torrt. Miss Mandy sparade som en drom i Canada's regnskog, eller rattare sagt pa falten runt regnskogen.
Vid ett tillfalle kom en Jack Russel farande nar jag kommit halvvags genom att lagga sparet (med nagra fa pytte sma bitar varmkorv har och dar under sparet) med massor av artiklar da jag drog ner pa att lagga ut mat. Den lille upptackte att det fanns varmkorv pa backen och fick, i basta JR stil, ett litet anfall av nagot slag. Han for runt, runt, runt i cirklar sa artiklarna flog runt honom tills hans matte hade slapat barnvagn fram och tillbaka over forsta halvan av sparet och samlat ihop sin JR.
Efter moget overvagande bestamde jag mig for att fortsatta och lagga resten av sparet anda. Nar jag precis var klar kom en Njuffe som ocksa hittade varmkorv pa marken.:cautious: Da han inte var van att spara for han fram nastan med samma intensitet som Jack Russeln, men med en husse som forst meningslost ropade pa honom ... sedan kom husse ocksa och for fram och tillbaka over sparet ett tack, fick sa smaningom tag pa Njuffen som han med vald fick slapa, over storre delen av sparet, fran platsen.
Jag gick hem, sur och arg och bestamde att det fick vara. Anda tills jag kom pa att jag ju hade alla mina artiklar over hela angen. Det borjade nastan bli morkt sa jag tog med mig Mandy och nar vi val kom dit var det sa morkt att jag med nod och nappe sag handen framfor mig.
Hon sparade som en drom och hade inga problem att hitta och markera de artiklar som hade landat nagon meter fran sjalva sparet. Hon har nog aldrig sparat sa bra som nar det inte fans en chance att se nagot och hon var tvungen att helt lita till nasan ... Just nu ar jag dock, som sagt, 'stuck' och vet inte riktigt hur jag ska lugna ner henne sa hon har tid att nosa och hitta vart vi ska.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Jag med. Klart bästa spårboken jag läst. Det kommer en uppföljare strax ("De 100 första spåren")

Plus en på den.

Har äntligen börjat få till mina hårda spår, stor fördel med att man kan lägga sig ett lunch-spår, så du får kvantitet i träningen.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Vad har ni för hund? Vad är ert mål med spårandet och hur/vad tränar ni just nu? För ni träningsdagbok och vad är det då ni antecknar?

Jag spårar med mina båda hundar med inriktning mot brukstävlingar.

Kelpien (3 år) är uppflyttad till elitklass och idag fick hon första spåret på länge. Ett kort enkelt spår på äng, direktpåsläpp, en spetsvinkel, fyra naturpinnar + slut. Inga problem alls. Målet är att komma med på SM antingen detta året eller nästa.

Mallen (5 månader) spårar faktiskt riktigt fint. Idag la jag ett helt rakt spår utan näring, två föremål (bollar) + slut (en kamptrasa) och han spårade så fint så. Idag markerade han föremålen helt själv för första gången.

Jag skriver ingen dagbok eller så men jag tycker jag har ganska bra koll på vad vi behöver träna på.
 
Sv: Vi som tränar spår (person/ID/hårda)

Jag blev tydligen filmad sist vi spårade i stan, så här kommer en snutt på mig och Boss.

Varken spårstart (mitt på parkeringen, medvind) eller spårslut (liggandes på sittbänken vid entrén) finns med på filmen tyvärr...

ca 5 grader plus, hård vind. Kort liggtid om dryga 15 min.

https://www.youtube.com/watch?v=5zO7ggEDgXM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp