Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Jag och Nessie kom 3:a på KM med 176 poäng och uppflytt! :banana:

Totalt var det 22 startande och vi hamnade 7:a totalt, hälften var från klubben och deltog i KM:et. En väldigt tjusig fäfer tog guldet, silver gick till en bc och min lilla corv fick brons :love:.

41934671_10215816415357553_4338873660040282112_n.jpg


41754173_10215800026387839_6823629046706864128_n.jpg


Väldigt nöjd med tävlingen, missade lite poäng på att Nessie var lite övertaggad men det var medvetet då jag varit lite otydlig i tävlingarna innan och hon blivit tveksam så valde jag att ha en övertaggad hund som skulle tycka att det var super-kul. Lyckades med det också, Nessie kändes kanon och jag försökte att inte vara så vilsen. Måste verkligen börja träna på att få kommendering sen för jag glömmer bort och kommer av mig lite. Höll på sumpa apporten då jag börjar berömma Nessie när jag böjer mig ner och tar apporten men kommer på mig själv och rätar fort upp mig och försöker se oskyldig ut :angel:.
Ruschade iväg såklart i följsamhet så Nessie hamnade lite efter fast jag sagt att jag skulle försöka hålla samma tempo som på träningarna *suck*. Samma i sitt under marsch och så skällde hon när hon satte sig, lite otålig på matte. I hopp över hinder så sa jag nog nåt galet eller la betoningen fel för jag såg att fröken var inte helt hundra på att matte faktiskt gett henne kommando men hon bestämde sig för att det faktiskt var så iallafall men det blev en lite tveksam start. I övrigt så var nerdragen mest för att fröken använde mig lite som bromskloss och satte tassen på min fot i avsluten, vilket hon gör när hon är lite övertaggad. Väldigt glad att få 10:a på helhet. TL sa att hon var otroligt charmig efter tävlingen när vi sågs och jag fick väldigt mycket kommentarer från de andra att det såg så bra ut. En som jag gick på kurs med i våras frågade om det var samma hund, hon sa att hon apporterar ju som hon aldrig gjort annat och att allt såg så bra ut och att hon var så tyst. Hon var ganska skällig på kursen, hon blir sån när hon är otålig men det har verkligen blivit bättre.
Väldigt rolig tävling, fin rosett fick vi också och lite andra priser. På eftermiddagen var jag skrivare i klass 3 och det var jätte-kul och jag lärde mig mycket. Få se om jag och lilla corven kommer ta oss dit nån gång, det blir till att kika lite mer på klass 1 momenten nu iallafall :p.
 
Var håller bukes lydnadshundar hus? @FrauleinLeo jag vet att du iallafall kan uppdatera oss med nån tävling och träning :D. Börjar ju kännas ensamt här..

Nessie har tävlings-paus nu, ni som kikat i andra trådar vet att det för att hon är dräktig med FrauleinLeo s Lasse :p. Vi tränar dock på då fröken hoppar jämnfota här hemma av otålighet efter två dagar utan ett ordentligt tränningspass, när hon slutar med det så läggs träningen på hyllan.
Tänkte passa på att träna in klass 1 momenten då vi bara behöver ett till uppflytt i startklass. Vi kör på med rutan och senaste passet kunde jag ta bort godisskålen och skicka och lägga henne i rutan (som bara var 1.5x1.5 m ) men vi stod rätt nära, typ sex meter. Kommer inte köra på så långa avstånd förrän när valparna kikat ut då hon ser ut som hon svalt en badboll redan nu. Ställande under marsch är inga problem, runt konen kan hon redan men sen så blir det att jobba på avståndet och lite fart så det blir att avvakta med, backa några steg inga problem men vi måste jobba mer på fotgåendet överlag då det det jag tycker är traggligast att köra (och tränat minst) :angel:. Ställande/sättande under gång har vi inte ens börjat med än, samma med sitt i grupp och det jag tror kommer bli nåt som vi verkligen kommer få jobba med är fjärren.. Hunden apporterar ju numera som hon aldrig gjort annat så det inget problem och hopp över hinder inga konstigheter.

Få se om det blir debut i klass 1 till nästa år! Först ska jag knipa sista uppflyttet och jag kommer ligga kvar i startklass tills jag känner att vi är redo att flytta upp :nailbiting:.

Nessie ligger och drar sig i sängen:
42389306_10215861645248272_4335876266788913152_n.jpg


Nu vill jag ha lite mer uppdateringar i den här tråden!
 
Vi taggar för tävling i Västervik om två veckor! Sen att vi fortfarande inte har ett färdigt apporteringsmoment, eller ett färdigt hoppmoment, det är en världslig sak... :sneaky: En bra dag har vi ett fint fotgående, sitt under marsch och en fantastisk fjärr. Inkallningen är väldigt bra så när som ingången. Men nu måste vi ut och tävla oavsett hur inte klara vi är.
 
Vi taggar för tävling i Västervik om två veckor! Sen att vi fortfarande inte har ett färdigt apporteringsmoment, eller ett färdigt hoppmoment, det är en världslig sak... :sneaky: En bra dag har vi ett fint fotgående, sitt under marsch och en fantastisk fjärr. Inkallningen är väldigt bra så när som ingången. Men nu måste vi ut och tävla oavsett hur inte klara vi är.

Heja, heja!! :banana:

Man blir ju aldrig färdig om man inte tar sig ut och tävlar :D. Vi hade ju himla krångligt med apporten ett tag (vilket man kan läsa om ett par sidor tillbaka i den här tråden) men nu är det Nessies favvo övning! Hoppas det går bra på tävlingen och satsa på det ni kan göra bra, vi var ju inte heller klara med apporten när vi började tävla.
 
Heja, heja!! :banana:

Man blir ju aldrig färdig om man inte tar sig ut och tävlar :D. Vi hade ju himla krångligt med apporten ett tag (vilket man kan läsa om ett par sidor tillbaka i den här tråden) men nu är det Nessies favvo övning! Hoppas det går bra på tävlingen och satsa på det ni kan göra bra, vi var ju inte heller klara med apporten när vi började tävla.

Ja, det är så jag tänker! Han tar apporten, men han kan lika gärna tro att vi kör en inkallning och rusa rakt över den, eller så bollar han med den och jazzar och tappar den och är allmänt slarvig. Nollar vi den men gör det andra hyfsat så är jag ändå nöjd!
 
@Bulldoozer Haha okej då!

Tävlar i Linköping nu på söndag. :)

Kan ju uppdatera om denna tävling där Lasse slog till med en uppflytt på 175 poäng och andraplacering! Var helt övertygad om att det hade gått åt skogen när jag kom ut från plan och skrev till sambon att jag skulle skänka bort honom mot avhämtning på Blocket. :D

Sen kom väntan vid prisutdelningen och jag tänkte att vi har ju iaf ett godkänt resultat. Namn efter namn dök upp och när de började med plats nummer 5, 4 osv så tänkte jag "näe, vad fan, inte nog med att det gått skit, nu har de slarvat bort oss också!" men icke, där på plats nr 2 fanns ju vi!? Fick en chock och stapplade fram till prispallen.

lasse linköping.jpg


Älskade lilla skit! Ibland är matte alltför nitisk helt enkelt.

Tänkte ju att resterande tävlingstermin gått i stöpet men har anmält till några till ändå!
20 oktober Norrköpings brukshundklubb (min hemmaklubb)
3 november Söderköpings brukshundklubb
10 november Flens brukshundklubb

Så nu hoppas vi återigen att titeln nås denna termin!
 
Det var en helt magisk träning på tävlingslydnadskursen nu ikväll :love: Jäklar vad det är fräs i den här tösen! Hon är så himla rolig att jobba med, hon vill så mycket :heart

Blir väldigt sugen på att anmäla till tävling. Till och med fotgåendet och fjärren sitter ju nu för bövelen! Metallapporten är nemas problemas, rutan kan hon med bra tryck, hon är stabil som berget i gruppmomentet, vittringen bör hon klara utan problem.

Får nog försöka övertyga mig själv liiite mer dock innan jag vågar anmäla :p
 
Det var en helt magisk träning på tävlingslydnadskursen nu ikväll :love: Jäklar vad det är fräs i den här tösen! Hon är så himla rolig att jobba med, hon vill så mycket :heart

Blir väldigt sugen på att anmäla till tävling. Till och med fotgåendet och fjärren sitter ju nu för bövelen! Metallapporten är nemas problemas, rutan kan hon med bra tryck, hon är stabil som berget i gruppmomentet, vittringen bör hon klara utan problem.

Får nog försöka övertyga mig själv liiite mer dock innan jag vågar anmäla :p

Klart du ska anmäla! Sätt igång bara! :banana:
 
Toka och jag är anmälda till tävling! Första försöket efter regelrevideringen och hunden har inte körts på hela sommaren :)!
Ska köra henne lite nu i veckan så får vi se hur det känns. I värsta fall får vi väl stryka oss.
 
Oj vad jag älskar att träna med den här tösen :love:
Var dock hopplöst att filma, för mobilen ramlade omkull av vinden hela tiden :rofl:
Mest klass 2-moment, men vi har börjat med cirkusmomentet för klass 3. Har delat upp det i momentdelar, jobbar nu med runda-kon-delen. Hon svävar ut lite innan hon rundar den, så det jobbade vi med på nära håll efter filmningen :D

Men alltså fjärren! :heart Vi har kommit så jäkla långt med det!
 
Men vad trött jag blir. Drygt en vecka kvar till tävling och plötsligt har vi inget fungerande fritt följ? Han tränger, jazzar runt, sätter sig snett, hoppar, tappar fokus, gör typ allt och ingenting utom det han borde, och jag tappar honom i princip i alla högersvängar. Suck.
 
Men vad trött jag blir. Drygt en vecka kvar till tävling och plötsligt har vi inget fungerande fritt följ? Han tränger, jazzar runt, sätter sig snett, hoppar, tappar fokus, gör typ allt och ingenting utom det han borde, och jag tappar honom i princip i alla högersvängar. Suck.


Haha, känner igen det där. Mitt enda tips är att backa i träningen, träna kortare pass och belöna,belöna, belöna. Jag gjorde tvärtom och nötte ännu mer och det fungerade icke för oss iallafall :o. Man vill ju gärna träna mer när man inte får till det men jag har upplevt att jag får bättre resultat av att backa och träna mindre men med mycket mer belöning.

Lycka till med tävlingen!
 
Hörni, har hjärnsläpp. Apporteringen: får jag själv säga "loss" när jag vill eller hämtar hunden apporten, gör ingång och sitter med apporten tills tävlingsledaren säger "kommendera" och jag säger då "loss"?
 
Fråga

Vad var ni för olika kommandon på de olika momenten? Tänker framförallt på de olika bytena i fjärren, inkallningen och typ sitt/ligg under marsch.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 381
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
611
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp