Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Vad innebär omvänt lockande?
Gårdagens pass var nästan som att börja på ruta ett igen och när jag beklagade mig för maken att hon inte verkar komma ihåg nåt från dagen innan så garvade han bara och sa att hon fattade ju inget dagen innan så då är det lite svårt att lära sig nåt.. Däremot så är det framsteg i de andra momenten, nu sätter hon sig oftast rakt brevid mig och snappar upp fotkommandot snabbt.
Såg att klubben ska ha tävling i augusti och funderar på att anmäla oss, finns ju en risk att vi nollar i apporten men vi har ju tid att träna :p.

Jag skulle sätta mig och kika på hemsidan och Youtube filmerna "apportering till vardag och fest". Se riktar sig mot apporterande fågelhundar men det ligger grundträning filmat alla kan använda. Jag skulle leka in beteendet att komma till dig, skippa apporten och få in lek där hon kommer till dig för att leka. Sedan bara träna att komma in. Momentet att springa och ta kan hon ju, fokusera på de andra bitarna och se till att hon lyckas! Lycka till!
 
Vi har gjort små små framsteg i apporten, hon slänger fortfarande apporten en bit ifrån mig men nu kan hon plocka upp den igen. Har haft med de andra vovvarna när vi kör apport då det blir lite mer tävling om vem som tar den och då håller hon i den bättre de gånger hon får den. Var på kurs i tisdags och fick mycket beröm, hon sa att vår sitt under mars var helt felfri men vi ska nöta mer på ingångar och fjärrdirigeringen (att hon ligger kvar tills jag kommer tillbaka vilket är mitt fel då jag inte tränat det alls). Inkallandet var riktigt bra men jobba mer på ingångar som sagt, hopp över hinder var inte heller nån konstigt. Vi hann aldrig till apporteringen då jag skulle åka och jobba men vi pratade om den och hon tyckte jag kör på och har med de andra hundarna om det blir mer engagerat då. Nessie kändes jämn och bra så jag tror faktiskt vi ska testa på att anmäla till tävling så får vi prova på det.
 
Igår var vi med på en träningstävling för att se om jag kunde komma åt att han sticker på tävlingsplanen. "Tyvärr" blev matte inte tillräckligt nervös, så det gick faktiskt ganska bra. Fotgåendet är öken i värmen, men annars höll han ihop. Började gå mot tävlingsledaren vid två tillfällen mellan momenten, men kom som en skållad råtta på ett skarpt nej.

Hur det ska omsättas i skarpt läge har jag dock ännu inte klart för mig.
 
Igår var vi med på en träningstävling för att se om jag kunde komma åt att han sticker på tävlingsplanen. "Tyvärr" blev matte inte tillräckligt nervös, så det gick faktiskt ganska bra. Fotgåendet är öken i värmen, men annars höll han ihop. Började gå mot tävlingsledaren vid två tillfällen mellan momenten, men kom som en skållad råtta på ett skarpt nej.

Hur det ska omsättas i skarpt läge har jag dock ännu inte klart för mig.
Tror du att det "bara" är pga nervositet? Vad gör han när han sticker?
Hade liknande problem med min gamla hund, där såg jag delvis skillnad i min koncentration samt när hon byggde frustration. Samt att det blev självbelönande.
 
Vi har börjat med att lära om apporteringen! Han tar den och kommer med den. Tar dock rätt tveksamt hittills.

Bör strukturera upp fotgåendet och jobba bort dkn insåg jag idag, vi har visst hållt oss till rally (allt är tillåtet) för länge. Men det får bli efter nästa veckas rallytävling.
 
Tror du att det "bara" är pga nervositet? Vad gör han när han sticker?
Hade liknande problem med min gamla hund, där såg jag delvis skillnad i min koncentration samt när hon byggde frustration. Samt att det blev självbelönande.

Nej, det är absolut inte bara pga av att jag är nervös. Han är extremt utåtriktad och låser lätt på folk, hundar, bollar, you name it. Men när jag tränar vet han att jag vågar säga åt honom på skarpen men på tävling har han lärt sig att han kommer undan med det. Och min nervositet signalerar ju tydligt åt honom att det är en tävling.

Det han gör är att han får syn på nåt och bestämmer sig för att det är roligare än matte. Så drar han dit och sen gör han en runda för att hälsa på alla inom synhåll. Han börjar med tävlingsledaren, sen tar han domarna och sen publiken.
 
Jahopp, då har jag anmält till tävling i startklass! Skulle bara göra ett konto på sbktävling och kika runt men slutade med att jag anmälde mig till en tävling två dagar efter sista tillfället i kursen startklass :p om en månad. Blir nog väldigt förvånad och glad om vi inte nollar apporten men de andra momenten borde vi lyckas ta oss igenom.

Idag lämnade Nessie faktiskt apporten i handen på mig :banana:, tre gånger!!! Tränade lite med henne själv att sätta henne och att hon sen plockar apporten och kommer med den och det gick rätt ok förutom avlämnadet där hon spottade ut den men plockade upp igen. Sen släppte jag ut de andra två hundarna och kastade lite apport, de gånger Nessie fick apporten så höll hon i den ordentligt och jag kunde tom ta den ur munnen på henne. För Nessie så är det stora framsteg och jag börjar tro på att vi kommer fixa apporteringsmomentet så småningom.
 
Jahopp, då har jag anmält till tävling i startklass! Skulle bara göra ett konto på sbktävling och kika runt men slutade med att jag anmälde mig till en tävling två dagar efter sista tillfället i kursen startklass :p om en månad. Blir nog väldigt förvånad och glad om vi inte nollar apporten men de andra momenten borde vi lyckas ta oss igenom.

Idag lämnade Nessie faktiskt apporten i handen på mig :banana:, tre gånger!!! Tränade lite med henne själv att sätta henne och att hon sen plockar apporten och kommer med den och det gick rätt ok förutom avlämnadet där hon spottade ut den men plockade upp igen. Sen släppte jag ut de andra två hundarna och kastade lite apport, de gånger Nessie fick apporten så höll hon i den ordentligt och jag kunde tom ta den ur munnen på henne. För Nessie så är det stora framsteg och jag börjar tro på att vi kommer fixa apporteringsmomentet så småningom.
Om jag har en hund som har svårt att hålla i apporten belönar jag aldrig släppandet, det kan den ju redan. Istället belönar jag att den faktiskt håller. En tanke bara eftersom din hund gärna släpper apporten själv.
 
Om jag har en hund som har svårt att hålla i apporten belönar jag aldrig släppandet, det kan den ju redan. Istället belönar jag att den faktiskt håller. En tanke bara eftersom din hund gärna släpper apporten själv.

Jag berömmer när hon tar den och precis innan jag tar ifrån henne den, berömmer jag däremellan så släpper hon den.
 
Jag berömmer när hon tar den och precis innan jag tar ifrån henne den, berömmer jag däremellan så släpper hon den.
Men varför ta den över huvudtaget? Belöna att hon håller istället! Beröm henne och ta fram din belöning och ge frikommando så får hon själv släppa apporten och ta belöningen. Efterhand får hon hålla längre och längre innan frikommandot kommer.
 
Jag har en apport-hund! :banana::banana::banana:
Har lekt med apporten en stund varje dag och haft med de andra hundarna och Nessie har blivit bättre och bättre på att hålla i den ordenligt, tappar hon den på vägen så knycker ju någon annan av vovvarna den :D. Nu kan jag sätta henne, lägga apporten en bit fram och ställa mig en bit bort och säga apport så springer hon och plockar den och jag får henne t.o.m. sätta sig vid min sida med den i munnen. Hon håller den inte särskilt länge än men hon spottar inte ut den så fort nåt distraherar henne eller hon närmar sig mig. Verkligen jätte-jätte-nöjd med framstegen med tanke på att Nessie innan konsekvent vägrat bära på nåt öht i munnen och dessutom aldrig fattat grejen med att springa efter saker.
 
Idag var jag på fjärde tillfället i lydnad startklass-kursen, bara två gånger kvar!
Vi körde kommendering, jag hade oturen att vara först ut (då jag har noll koll). Följsamheten kunde gått bättre, jag hade jätte-svårt att höra vad hon sa. Upptäckte att det fanns nåt som hette "på stället höger om" eller liknande och jag har helt missat detta :p så får träna lite. Inkallande var inga problem, visar fortfarande ganska mycket men tror att Nessie börjar fatta och jag kan plocka bort det snart. Sitt under mars var superbra! I apporteringen så upptäcker jag att min hund tjuvstartat när jag vänder mig om ( jag var nog inte så tydlig med stanna kommandot) och har smygit sig en bit fram mot apporten, får apport iallafall och gör ett bra avlämnande. I fjärrdirigeringen vet tydligen Nessie precis vad som gäller då hon lägger sig ner innan jag hinner ge kommando :rofl:, kursledaren var märkbart road. Hopp över hinder var också jätte-bra. Känns som om Nessie och jag gjort märkbara framsteg och det känns rätt bra inför tävlingen om två veckor. När vi körde om igen så skötte sig Nessie super i alla momenten men jag måste träna in det där med "på stället" i följsamhet för det har jag ju missat helt.
Idag fyller Nessie dessutom två år och det har firats med grisöra och hon fick ett mjukisdjur av dottern :heart.

Nessie med Nike och Nano idag, inte så man kan tro att för bara några veckor sen så slet vi med att få henne att apportera öht:
33944204_10214984293435025_9115145823137562624_n.jpg
 
Var på näst sista kurs-tillfället i tisdags och det var inte en av våra bästa insatser. Nessie hade dåligt med fokus, sniffade omkring i fotgåendet, la sig på rygg med alla benen upp i vädret när jag gav sitt-kommandot och dissade apporten helt *suck*. Kurstillfällena innan har vi varit på klubben i god tid och jag har passat på att dra nån repa på agilitybanan innan med Nessie men i tisdags var vi sent ute. Smög ner på agilityplan och körde nån kortare vända på nåt hinder och tunnel och hon var lite bättre sen. När hon sen larvade omkring ändå så blev det en kvart av ignorera hund och passivitet och sen vände det och hon jobbade på bra! Nessie med överskottsenergi är rätt odräglig, tror jag ska försöka åka till klubben och köra lite agility innan tävlingen på torsdag :p.

Har dessutom anmält mig till tävling i augusti i startklass på klubben, hur går det för er andra?
 
Första lydnadstävlingen igår för oss och vi fick 147.5 poäng, Nessie skötte sig super men jag gjorde en del missar. Kommer till plats i god tid och anmäler men det blir en del väntan då domaren är sen, när vi går banvandringen med TL så säger jag att jag kommer ha svårt att höra vad hon säger då jag hör dåligt och det en tätt trafikerad bilväg brevid hon säger vad jag upplever som väldigt kort ton; "hör du inte så får du fråga". Strax innan min start blåser det upp rejält också och jag hör nästan ingenting av TL i första momentet då det motvind men har ju sett nån start innan så när jag hör nåt och jag är ungefär där man vänder så vänder jag. Det samma i alla momenten, hör knappt TL som är ganska tystlåten av sig (och tydligen känd för att vara lågmäld). Tycker Nessie sköter sig super i följsamheten men jag harklar mig när jag går förbi domarna + vid avslutet och får 5. Inkallning 10, Sitt under mars 7.5 då Nessie missar fotkommandot i början och jag ger dubbelkommando annars helt super, apport 7, Nessie hör inte första kommandot (antagligen pga blåsten och att hon just vid det tillfället kikar åt sidan på TL) så ger kommando igen och hon apporterar jättebra men sätter sig rejält långt bak och det precis så jag når apporten, Fjärrdirigering 8, lägger sig bra men sätter sig tveksamt upp (jag är mest glad över att hon iallafall inte lägger sig på rygg och spelar död som hon kan göra ibland), Hopp över hinder 10, Helhet 6 enligt protokoll pga kraftiga tillsägelser vid ett par tillfällen.
Igår efter tävlingen så var jag jätte-less, allt var så rörigt och ordningskvinnan i mig blir knäpp på all inneffektivitet då jag själv är van att arrangera och styra upp tävlingar i kraftsport och vill att allt ska vara så smidigt och effektivt som möjligt. Det stod tydligt på PM:et att vi ska vara på plats en halvtimme innan men de stod och väntade in folk in i det sista så allt kändes långdraget, dessutom var domaren sen. Blev sen iallafall lottdragning och banvandring och sen väntan på att domaren skulle komma. Första ekipaget visades det inte upp betyg på, resterande visades betygen upp väldigt snabbt och ofta vända så att vi som satt som "publik" inte kunde läsa dem. När en startande går ner till plan så får hon inte börja då de som har klass 1 på planen bredvid precis kör igång "sitt i grupp" och det tar ett tag innan vi kan köra vidare då de har två grupper. När vi är klara försvinner domaren snabbt som blixten och det tar typ 40 minuter innan de är klara med protokollen och kan ha prisutdelning, jag har god lust att åka hem utan protokoll för jag är dödstrött och vill i säng. Annars så var det trevligt folk där och grillning och jag kan inte klaga på funktionärerna som så för jag vet att det ideellt arbete bakom men det kändes som det brast en hel del i effektivitet och att som det ändå var vardag kväll och folk (jag iallafall) ville hem och i säng. Jag frågade klubbkompisen som ändå tävlat lydnad innan och hon sa att de brukar i regel vara snabbare och smidigare och att hon inte varit med om liknande innan. Sen hjälpte det inte att jag jobbat på natten och kanske fått två timmars sömn på dagen i sträck då valpen absolut tyckte att hon behövde gå ut mitt på dagen och sen hålla på busa i sängen, under andra förutsättningar (sömn) så kanske jag inte varit fullt lika bitter efteråt. Det var mest tiden att få protokollen som verkligen verkligen tog död på en då man förväntade sig att man i princip var på väg hem till sängen vid det laget. Igår kväll kände jag noll lust att göra om det men nu har jag anmält mig till tävling den 7:e juli då jag kommer ha sovit på natten och för att förhoppningsvis få en positivare upplevelse iallafall i fråga om organisation.
Kursledaren på startkursen tyckte att jag kunde bli TL och jag hann ju anmäla mig till det innan tävlingen igår, kanske tur det :angel:.
 
Var håller alla bukes lydnadshundar hus i värmen?
Jag och Nessie ska iväg imorgon och tävla hos Roslagen BK, det blir andra tävlingen i startklass och vi kör två starter (fm och em). Hoppas på att jag ska låta bli att klanta bort alltför många poäng och att Nessie har lite fokus då hon var väldigt, väldigt sniffig när vi körde igenom lite moment på klubben igår :meh:.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 831
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
661
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp