Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat träna med min unghund, Hanna, 13 månader, också en Dsg. Hon har fått hänga med när jag tränar Disa, och hon är ett riktigt roligt litet yrväder:)
Häromhelgen råkade det vara en blåbärstävling i Malmö (hopp o tunnel) där hundar från 12 månader fick starta. Hanna har aldrig kört en hel bana innan, men jag tänkte att jag testar i alla fall. Och hon kutade på som attan i första loppet, ända tills nästsista hindret - där tappade hon fokus och tyckte det var roligare att hälsa på funktionärerna :D
I andra loppet fick hon totalt glädjefnatt, så då blev det inte så många hinder tagna...
Men vi hade kul, och jag tror hon kommer att kunna bli en riktigt rolig agilityhund. Hon har en helt annat speed på banan än min långsamma Disa, och är superkul att träna med :)
 
Alltså, han är så duktig just nu. Älsklingsskrälle!! :love: Tränade en sm-bana idag. Inte vårt eget val, det var det som erbjöds ikväll. Men vi tog oss faktiskt runt. Inte vackert, inte snabbt eller felfritt. Såklart Men det var så kuul. Och fick massa bra tips.

Dock en ny grej att panika över. Säcktunnel :nailbiting: Har aldrig ens sett en ute på plan på klubben, än mindre tränat alltså. Är den vanlig? Tänkte eftersom jag aldrig ens sett en?
 
Alltså, han är så duktig just nu. Älsklingsskrälle!! :love: Tränade en sm-bana idag. Inte vårt eget val, det var det som erbjöds ikväll. Men vi tog oss faktiskt runt. Inte vackert, inte snabbt eller felfritt. Såklart Men det var så kuul. Och fick massa bra tips.

Dock en ny grej att panika över. Säcktunnel :nailbiting: Har aldrig ens sett en ute på plan på klubben, än mindre tränat alltså. Är den vanlig? Tänkte eftersom jag aldrig ens sett en?
Jag har tävlat från klass 1 till klass 3 och har aldrig varit med om att säcktunneln är med.
 
De gjorde det igen, husse och lokomotivet :) Vinst i hopp 2. Men vilken flygtur fröken bjöd på över A-hindret i ag-klassen :eek:
F3B2DCC5-CF90-4372-B69B-D44D38BA5007.jpeg
 
Min hund på 11 månader ligger och pendlar runt 43 cm... Ni som är inne i agilitysvängen, exakt hur mycket tuffare kommer vi få som liten largehund jämfört med maxad medium? Ser framför mig att det bara är en massa supersnabba BCs i large. :nailbiting:
 
Min hund på 11 månader ligger och pendlar runt 43 cm... Ni som är inne i agilitysvängen, exakt hur mycket tuffare kommer vi få som liten largehund jämfört med maxad medium? Ser framför mig att det bara är en massa supersnabba BCs i large. :nailbiting:
Det är nog ganska tufft för en liten Large-hund, det är många kelpies och BC’s i Large, och färre tävlande än i Medium och XL. Men det går ju!
 
Det är nog ganska tufft för en liten Large-hund, det är många kelpies och BC’s i Large, och färre tävlande än i Medium och XL. Men det går ju!
Misstänkte att det var så :nailbiting: Känns lite jobbigt med hinderhöjden också, att min lilla plutt ska hoppa 50 cm. Får försöka se det som en utmaning men det känns samtidigt lite surt för jag vet flera kooikrar som är större än henne kroppsmässigt men som tävlar medium, det är bara att min har väldigt hög manke. :(
 
Misstänkte att det var så :nailbiting: Känns lite jobbigt med hinderhöjden också, att min lilla plutt ska hoppa 50 cm. Får försöka se det som en utmaning men det känns samtidigt lite surt för jag vet flera kooikrar som är större än henne kroppsmässigt men som tävlar medium, det är bara att min har väldigt hög manke. :(
Tinja är precis 50 (49 enligt hennes exteriörbedömning..) så hon är ju minimimåttet för XL. Det är en utmaning, men vi har ändå lyckats ta en SM-pinne. Så det går!
Dock har jag aldrig känt att hon tycker 60 cm är högt att hoppa, hade hon verkat behöva ta i på ett annat sätt hade jag nog funderat på att mäta om henne och se om hon hamnat i L. Så det beror väl på hunden.
 
Tinja är precis 50 (49 enligt hennes exteriörbedömning..) så hon är ju minimimåttet för XL. Det är en utmaning, men vi har ändå lyckats ta en SM-pinne. Så det går!
Dock har jag aldrig känt att hon tycker 60 cm är högt att hoppa, hade hon verkat behöva ta i på ett annat sätt hade jag nog funderat på att mäta om henne och se om hon hamnat i L. Så det beror väl på hunden.
Vad inspirerande att höra om dig och Tinja, bra jobbat! :bump:
Vi kommer börja hoppträna när hon har fyllt ett år och då får man se hur mycket hon behöver ta i när vi så småningom höjer hindrena. Men jag misstänker att det inte är någon dum idé att träna hoppteknik oavsett.
 
Vad inspirerande att höra om dig och Tinja, bra jobbat! :bump:
Vi kommer börja hoppträna när hon har fyllt ett år och då får man se hur mycket hon behöver ta i när vi så småningom höjer hindrena. Men jag misstänker att det inte är någon dum idé att träna hoppteknik oavsett.
Det gäller att vara säker, när de supersnabba hundarna river eller hoppar kontaktfält så har vi en bra chans, eftersom hon är snabb och säker :p När vi inte diskar oss :angel: Men det är ju min handling som brister, inte hennes hinderförståelse.

Hopptekniksträning är roligt! Jag tränade med Tinja ett helt år bara på 20-35 cm höjd, för fokus låg på att hon skulle lära sig avståndsbedömning, höjdbedömning och inte slösa energi eller slita på kroppen. Jag vill se ett samlat, kontrollerat hopp bara precis så högt som det behöver vara :D
 
Min hund på 11 månader ligger och pendlar runt 43 cm... Ni som är inne i agilitysvängen, exakt hur mycket tuffare kommer vi få som liten largehund jämfört med maxad medium? Ser framför mig att det bara är en massa supersnabba BCs i large. :nailbiting:

Mätte Nano till 41 i somras (hon är 10 månader nu) så det finns en risk att hon också hamnar i large, vi ska satsa på att mäta henne ett par gånger till de gånger vi har med henne på tävling så hon inte spänner sig sen när det dags för att mäta in på riktigt. Av logistiska skäl såsom att vi har xs och s hund och de brukar köras med medium i block, så är det smidigare att ha henne i medium. Annars kan det bli väldigt långa tävlingsdagar.. Nano har inga problem att hoppa på large-höjd (vi har inte testat aktivt, men hon klipper kompostgaller och staket utan problem tyvärr) och hon är snabb och riktigt vändbar så skulle hon hamna i large så är det troligen inte nåt större problem alls.
 
Jag har ett par frågor. :D
* Vissa hundar som har tävlat för länge sedan, kan man se någonstans resultat på såna hundar? Ex innan SBKtävling. Det står att hunden har cert i agility men det finns ett enda resultat på hunden på SKKhunddata 2008 och där har dom tagit certet. Inga övriga starter alls där. Ett resultat med disk på SBKtävling.

* En hund som har gjort 41 starter, har 3 felfria lopp men 5 pinnar. Hur går det ihop? Ser att den har tävlat i lag, kan den ha fått pinne där som inte syns i resultatraden? Den är född 2016 så den har inte resultat på sbktävling.

Sen behöver jag förklarat igen det här med pokalen efter pinnen och stjärnan efter namnet i resultatlistan :p
 
Min hund på 11 månader ligger och pendlar runt 43 cm... Ni som är inne i agilitysvängen, exakt hur mycket tuffare kommer vi få som liten largehund jämfört med maxad medium? Ser framför mig att det bara är en massa supersnabba BCs i large. :nailbiting:
Jag har en liten large (sheltie). Han står sig helt OK det lilla vi tävlat. Inga problem med hinderhöjden alls.
 
* Vissa hundar som har tävlat för länge sedan, kan man se någonstans resultat på såna hundar? Ex innan SBKtävling. Det står att hunden har cert i agility men det finns ett enda resultat på hunden på SKKhunddata 2008 och där har dom tagit certet. Inga övriga starter alls där. Ett resultat med disk på SBKtävling.
Nej, tidigare registrerades bara nollade lopp i klass 3 på SKK Hunddata. Det fanns inget centralt system för att samla resultaten innan SBKtävling.

En hund som har gjort 41 starter, har 3 felfria lopp men 5 pinnar. Hur går det ihop? Ser att den har tävlat i lag, kan den ha fått pinne där som inte syns i resultatraden? Den är född 2016 så den har inte resultat på sbktävling.
Ja lagpinnarna står också med. I klass 3 kan du även får pinne utan felfritt lopp


Sen behöver jag förklarat igen det här med pokalen efter pinnen och stjärnan efter namnet i resultatlistan
Stjärna efter namnet = Är Champion
Pokalen = fick certet i den klassen
 
Nej, tidigare registrerades bara nollade lopp i klass 3 på SKK Hunddata. Det fanns inget centralt system för att samla resultaten innan SBKtävling.


Ja lagpinnarna står också med. I klass 3 kan du även får pinne utan felfritt lopp



Stjärna efter namnet = Är Champion
Pokalen = fick certet i den klassen
Hunden tävlar i klass 1 och lag. Så då är de övriga pinnarna lagpinnar? :) De ser man inte i listan på hunden sas?
 
Nej, tidigare registrerades bara nollade lopp i klass 3 på SKK Hunddata. Det fanns inget centralt system för att samla resultaten innan SBKtävling.


Ja lagpinnarna står också med. I klass 3 kan du även får pinne utan felfritt lopp



Stjärna efter namnet = Är Champion
Pokalen = fick certet i den klassen

Tack :) intressant att bara nollade lopp i klass 3 registrerades. Hur höll man reda på hundens resultat då? Skrevs alla lopp in i tävlingsboken då? Tänker hur man visste att hunden var klar för klass 2 ex..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 424
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp