Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@igbest jag har dålig koll på när man i regel brukar börja med slalom men vi började rätt tidigt med två pinnar på Nano som börjar närma sig året nu. Sen har vi kört lite korta slalom ibland och idag kan hon ta ett tolvpinnars slalom nån gång men vi försöker undvika att nöta slalom för mycket då jag tror att det bra att ta det lugnt med en växande hund. Nano har ju fattat jättefort också så det ingen vits att träna på det jätte-mycket, för Nessie (2.5 år) har poletten börjat trilla ner nu efter ett års träning att hon börjar fatta vad som förväntas i slalom.
 
När tycker ni att man kan börja med slalomet och vilken metod är bäst att börja med? Är 7-8 månader för tidigt att börja på något sätt med slalomet? Visa bifogad fil 18964
Jag föredrar allé med bågar. Den har jag fått allra bäst resultat med. Personligen ser jag ingen mening med att börja träna slalom med en så ung hund. Mina får inte gå på hinder förrän de fyllt året. Finns så mycket man kan träna istället för hinder.
 
Ni som tränar/tävlar på gräs, vad har ni flr skor? Hört att flera har Salomon Speedcross men dels brukar Salomon vara för smala, dels är de rejält dyra.
 
Ni som tränar/tävlar på gräs, vad har ni flr skor? Hört att flera har Salomon Speedcross men dels brukar Salomon vara för smala, dels är de rejält dyra.

Jag har Solomon speedcross 4. Jag har breda fötter (på den nivån att mina pissetofflor från birkenstock är av extra bred modell exempelvis) och tycker om dom. På Engelssons kostar de 900nånting vilket verkar vara bra pris. Jag hittade mina på tradera, endast prövade för 400:- men beror ju på hur känslig man är för sånt som inte är fabriksfärskt.
 
Vi tävlade på Öland i söndags. Rejält utmanande banor med tre hoppklasser som andades "dolda tunnelingångar". Jag är jättenöjd med loppen, två disk och en med 5 fel samtliga pga att jag inte fick till det med tunnelingångarna. I agilityloppet vann vi och tog våran tredje agpinne :)
 
Vi tävlade på Öland i söndags. Rejält utmanande banor med tre hoppklasser som andades "dolda tunnelingångar". Jag är jättenöjd med loppen, två disk och en med 5 fel samtliga pga att jag inte fick till det med tunnelingångarna. I agilityloppet vann vi och tog våran tredje agpinne :)
Grattis till tredje pinnen - så duktiga ni är :).
Här tränar vi fortfarande på att få upp farten på banan - Disa gick nolla på hinder i tre klasser senaste tävlingen (två ag och en hopp), men vi lyckas visst aldrig komma i mål inom maxtiden. Himla frustrerande! Fast vi har kul i alla fall 😊.
 
Jag har Solomon speedcross 4. Jag har breda fötter (på den nivån att mina pissetofflor från birkenstock är av extra bred modell exempelvis) och tycker om dom. På Engelssons kostar de 900nånting vilket verkar vara bra pris. Jag hittade mina på tradera, endast prövade för 400:- men beror ju på hur känslig man är för sånt som inte är fabriksfärskt.
Då kanske de fungerar. Asics verkar också ha en trailmodell men den ser inte lika bra ut (tycker jag helt utan att ha koll), annars älskar mina fötter Asics. Vissa Speedcrossmodeller verkar också finnas i extra-wide med med tanke på att jag inte tävlar aktivt känns 1500 lite väl mycket. Samtidigt vill jag helst inte slå ihjäl mig.

Begagnat stör mig inte alls, instruktören sa att begagnade fotbollsskor också kan fungera men där snackar vi smala skor. Hittade superfina Asics för 150 men de var såklart redan sålda. :(
 
Var på öppna agiltyträningen igår, Nessie flög fram första rundan och var nästan magisk! Hon börjar äntligen ha lite förtroende att springa på själv utan att dubbelkolla allt med mig.
Husse och Nike swishade också fram och Nike var riktigt snabb och klarade lite distanshandling också. Husse sken som en sol då en klass 3 förare frågat "att visst går hon också i klass 3?" :D. Nike som precis flyttat upp till klass 2, men hon har potential och husse har himla bra flyt i sin handling (helt opartisk ;)).
 
Vi hade andra tillfället av vår steg 2-kurs igår, och S gick så himla fint :love: Om matte bara får lite bättre koll på kroppen (att springa och samtidigt komma ihåg att visa hunden rätt behöver jag träna på :laugh:) så kanske vi vågar oss ut på någon tävling nästa år!
 
Har inte skrivit något i den här tråden tidigare men jag och min räv har debuterat och tävlat tre tävlingar än så länge med två pinnar och tre förstaplatser som resultat! Jag blir alltid så galet nervös (God knows why liksom) så första loppet diskar jag oss alltid, sen vinner vi nästa :D

Just nu tränar jag mest mig själv, typ minnas vad jag ska göra på banan OCH springa samtidigt, samt lita på hunden. För hon kan, fasen alltid. Helt fantastisk är hon!

Sån här fin rosett fick vi förra helgen när vi vann ag1 large och tog en pinne! :love:

IMG_6739.JPG
 
När tycker ni att man kan börja med slalomet och vilken metod är bäst att börja med? Är 7-8 månader för tidigt att börja på något sätt med slalomet? Visa bifogad fil 18964

Jag tycker det är för tidigt, slalom är ganska slitsamt på kroppen. Finns så mycket annat man kan träna i den åldern. Min nuvarande (20 månader nu) var ungefär 15-16 månader innan vi började nosa på slalom. Körde med bågar.
 
Idag ska jag och Tinja köra två lopp i Älvkarleby :D Kanske tre, om de låter mig hoppa in i det extrainsatta hopploppet..

Jag missar ALLTID när de lägger in extralopp. Jag vill alltid anmäla men hinner inte :(
 
:D
Har inte skrivit något i den här tråden tidigare men jag och min räv har debuterat och tävlat tre tävlingar än så länge med två pinnar och tre förstaplatser som resultat! Jag blir alltid så galet nervös (God knows why liksom) så första loppet diskar jag oss alltid, sen vinner vi nästa :D

Just nu tränar jag mest mig själv, typ minnas vad jag ska göra på banan OCH springa samtidigt, samt lita på hunden. För hon kan, fasen alltid. Helt fantastisk är hon!

Sån här fin rosett fick vi förra helgen när vi vann ag1 large och tog en pinne! :love:

Visa bifogad fil 19180
Luleå? Tycker jag känner igen förra veckans rosett :D
 
Ja inte hade jag förväntat mig över 20 grader, fuktigt, kvavt och strålande sol när jag bokade in att tävla i September :cautious: Jag fungerar så extremt dåligt i värme, min hjärna blir mos. Min handling blev lidande vilket kostade oss både fel, tid och disk över de tre loppen.

Men Tinja gjorde massor med fina saker! Jag är så nöjd över hennes prestation. Hon bjöd på bland annat det snyggaste framåtskicket hon någonsin gjort, så klockrent upplopp! :love:

Det var svåra men roliga banor idag. Men jäklar vad den sista var lång! 220 meter agilitybana! :eek: Det var där vi diskade oss. Min hjärna var så mos att jag kunde inte handla ordentligt :p
 
Ni som tränar/tävlar på gräs, vad har ni flr skor? Hört att flera har Salomon Speedcross men dels brukar Salomon vara för smala, dels är de rejält dyra.
Jag köpte ett par trailskor från merell, salomon speedcross är för smala för mina fötter. Jag hade dom förut, när jag löptränade för många år sedan och de klämde lite redan då. Mina fötter har tydligen blivit bredare sen dess för nu funkade de inte alls.
 
Alltså min Tant :love:

Idag nollade vi 3 av 4 lopp i Trelleborg och i första agilityloppet kom vi 2:a, helnollade efter en fullcertad hund och det var 16 starter. Så lilla Tant Milla, exakt 12,31 år fick sitt sista agilitycert och blev Agilitychampion :banana::banana:

41754175_10156685886326228_8243160706342453248_n.jpg
 
En vecka kvar till VM :banana::bump::banana: Vilka ska dit? Jag kommer att vara funktionär torsdag-söndag, och titta på så mycket agility jag kan!!!
Hundarna här hemma tävlar på, gick på räls med den lilla genom ettan och halva tvåan, sen har det tjurat lite med de sista hoppinnarna. Men det kommer 😊
 
En vecka kvar till VM :banana::bump::banana: Vilka ska dit? Jag kommer att vara funktionär torsdag-söndag, och titta på så mycket agility jag kan!!!
Hundarna här hemma tävlar på, gick på räls med den lilla genom ettan och halva tvåan, sen har det tjurat lite med de sista hoppinnarna. Men det kommer 😊
Jag :D Håller en del tåtar i invigning, avslutning, prisutdelningar och är ansvarig för pausunderhållningen :banana::banana::banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 408
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp