Bukefalos 28 år!

Jag tror absolut att vi kan, det finns massor av forskning på hur vi ska göra. Men det betyder att vi måste åsidosätta vår bekvämlighet och omvärdera vad som är värdefullt och det vill vi inte. Så vi som samhälle har kunskapen men är ovilliga att förändra vårt beteende. Det i sig är ju ganska tröstlöst.

Precis, ingen vill och ingen kommer göra något innan vi måste.
Därför är jag väldigt tacksam över att vara barnfri.
 
Jag tror absolut att vi kan, det finns massor av forskning på hur vi ska göra. Men det betyder att vi måste åsidosätta vår bekvämlighet och omvärdera vad som är värdefullt och det vill vi inte. Så vi som samhälle har kunskapen men är ovilliga att förändra vårt beteende. Det i sig är ju ganska tröstlöst.
Fast folk är inte beredda att
A. lyssna på forskningen, de själva har ju studerat vid LHU och sett en YT video som säger att det är deep state som försöker förtrycka folket.
B. göra den minsta lilla uppoffring. Herregud titta på livet som fortfarande är om plastpåseskatten, det om något visar väl nivån.
Så tyvärr är det din näst sista mening som förhärskar och inget kommer hända vilket gör att @Bison troligen får rätt i sin förutsägelse.
 
Precis, ingen vill och ingen kommer göra något innan vi måste.
Därför är jag väldigt tacksam över att vara barnfri.
Ja jag blir mer och mer trygg i mitt beslut om att inte föröka mig för varje dag som går. Nu är iofs beslutet oåterkalleligt då bäst före datum på den punkten gått ut men skönt att få bekräftat att valet var rätt tidigare och ännu mer rätt idag.
 
Min framtidssyn är kolsvart. Jag tror inte vi kan rädda klimatet innan det är för sent. Redan nu riskerar miljoner att dö i svält pga torka och uteblivna skördar. Detta plus det hårdnande klimatet med ökat våld, droganvändning osv gör att jag är extremt glad över att inte ha barn. Skulle inte vilja sätta liv till denna värld 😅
Men det gör dock inte att mitt liv är lika svart som min syn på framtiden, jag är glad och mår bra ändå.
Min framtidssyn har också blivit svartare och svartare 😞
Samtidigt som det inte går att göra så mycket åt vad som händer i den stora världen. Det är i den lilla världen jag kan påverka.
Ibland känns det som nån slags konstgjord andning. Hela livet.
Hur kan du ändå vara glad och positiv trots den bistra framtidstron? För jag tänker att du ändå nånstans är en positiv person iaf min uppfattning här på forumet?
Jag blir bara så matt av allt. Orkar inte längre med allt elände runt om i världen.
 
Min framtidssyn har också blivit svartare och svartare 😞
Samtidigt som det inte går att göra så mycket åt vad som händer i den stora världen. Det är i den lilla världen jag kan påverka.
Ibland känns det som nån slags konstgjord andning. Hela livet.
Hur kan du ändå vara glad och positiv trots den bistra framtidstron? För jag tänker att du ändå nånstans är en positiv person iaf min uppfattning här på forumet?
Jag blir bara så matt av allt. Orkar inte längre med allt elände runt om i världen.
Man får bli lite närsynt.
Sen kan man såklart försöka göra sitt bästa för att motverka dumheter som sker i den utsträckning man har möjlighet. Tänka att det lilla ändå gör något. Man kan inte hjälpa alla men alla kan hjälpa någon typ.
 
Min framtidssyn har också blivit svartare och svartare 😞
Samtidigt som det inte går att göra så mycket åt vad som händer i den stora världen. Det är i den lilla världen jag kan påverka.
Ibland känns det som nån slags konstgjord andning. Hela livet.
Hur kan du ändå vara glad och positiv trots den bistra framtidstron? För jag tänker att du ändå nånstans är en positiv person iaf min uppfattning här på forumet?
Jag blir bara så matt av allt. Orkar inte längre med allt elände runt om i världen.

Tänk om du bodde i Indiens slum under värmebölja. Dom kämpar på, lagar mat, tar hand om barn, rår om sina företag, håller så rent dom kan. Jobbar med de förutsättningar dom har.

Eller i Europa under någon av digerdödsvågorna.

Man tar en dag i taget. Gör så gott man kan. Jobbar med att uppskatta det ljusa man har.

Och ja, det är viktigt att reglera nyhetsintaget. Doomscrolla inte.
 
Tänk om du bodde i Indiens slum under värmebölja. Dom kämpar på, lagar mat, tar hand om barn, rår om sina företag, håller så rent dom kan. Jobbar med de förutsättningar dom har.

Eller i Europa under någon av digerdödsvågorna.

Man tar en dag i taget. Gör så gott man kan. Jobbar med att uppskatta det ljusa man har.

Och ja, det är viktigt att reglera nyhetsintaget. Doomscrolla inte.
På vilket sätt får det där en att må bättre? Det är ju de tankarna man mår dåligt av.
 
Min framtidssyn har också blivit svartare och svartare 😞
Samtidigt som det inte går att göra så mycket åt vad som händer i den stora världen. Det är i den lilla världen jag kan påverka.
Ibland känns det som nån slags konstgjord andning. Hela livet.
Hur kan du ändå vara glad och positiv trots den bistra framtidstron? För jag tänker att du ändå nånstans är en positiv person iaf min uppfattning här på forumet?
Jag blir bara så matt av allt. Orkar inte längre med allt elände runt om i världen.

Ja, jag är en väldigt glad och positiv person. Jag kan inte påverka det stora som sker och mitt liv blir inte bättre för att jag går runt och inväntar jordens undergång. Jag vill ta tillvara på mitt liv så mycket det bara går och är glad för det jag har. Jag läser i princip aldrig nyheter, omger mig med bra människor och gör sånt jag tycker är roligt.
 
På vilket sätt får det där en att må bättre? Det är ju de tankarna man mår dåligt av.
Jag menar inte så, jag menar tänk på hur dom som bor där hanterar livet. Inspireras, inte tyck synd om.

Och dessutom så är acceptans en del av sorgecykeln. Förhoppningsvis inte slutstationen dock, vad gäller det här ämnet, stannar man i acceptans av kollaps så brukar man bli ganska bitter/passiviserad.

Jem Bendell skrev Deep Adaptation, men sen skrev han också en väldigt massa bra inlägg om hur man mentalt ska hantera det hela. Släppte en ny bok nyss, har inte läst den än men ser fram emot det.
 
Denna ondska, detta kaos. Finns det överhuvudtaget något positivt där ute när allt översvämmas av människans dumhet?
Krig, miljöförstöring, svält, orättvisor, rasism osv.
Vad är meningen med allt det där?
Är vi programmerade till att vara så här egoistiska och brutala?

Vad är det för mening med allt när världen är så svart?
Kan vi ens rättfärdiga vår egen existens? Och producera barn till denna värld när allt är så ovisst?

Det har gått så långt att det inte längre finns någon återvändo. Vi är i början av slutet. Ska människan bli en liten extremt kort parantes här på jorden?
Den art som förstörde så mycket. Utplånade allt.
Vill man ens vara en människa? Men har vi något alternativt? Vi är det vi är.

Människan kommer dö ut en dag. Lika bra det :)
 
Ja, jag är en väldigt glad och positiv person. Jag kan inte påverka det stora som sker och mitt liv blir inte bättre för att jag går runt och inväntar jordens undergång. Jag vill ta tillvara på mitt liv så mycket det bara går och är glad för det jag har. Jag läser i princip aldrig nyheter, omger mig med bra människor och gör sånt jag tycker är roligt.

Jag kan inte påstå att jag är så väldigt glad och positiv av mig men jag har inga problem med att hålla humöret upp trots att mycket går åt fel håll i dagens samhälle. Jag lever så gott jag kan och försöker vara en så bra medmänniska jag kan och mitt bästa får helt enkelt vara good enough. Jag tänker inte gå omkring och ha panik över saker jag inte kan påverka.

Orkestern spelade ju in i det sista på Titanic ska vi inte glömma ;) :D Vad gäller halvfulla glas etc är de snart tomma i min närhet om de innehåller champagne :angel: :rofl:
 
Denna ondska, detta kaos. Finns det överhuvudtaget något positivt där ute när allt översvämmas av människans dumhet?
Krig, miljöförstöring, svält, orättvisor, rasism osv.
Vad är meningen med allt det där?
Är vi programmerade till att vara så här egoistiska och brutala?

Vad är det för mening med allt när världen är så svart?
Kan vi ens rättfärdiga vår egen existens? Och producera barn till denna värld när allt är så ovisst?

Det har gått så långt att det inte längre finns någon återvändo. Vi är i början av slutet. Ska människan bli en liten extremt kort parantes här på jorden?
Den art som förstörde så mycket. Utplånade allt.
Vill man ens vara en människa? Men har vi något alternativt? Vi är det vi är.
Jag håller med dina tankar.
Själv behöver jag hitta strategier i det lilla för att göra livet mindre tungt och mer uthärdligt.
Jag är osäker på begreppen godhet och ondska. Tror inte att någonting "är" ont eller gott. Det mesta bara är.
Kanske är det människans uppgift att vara en destroyer-art på jorden och radera allt för att nya livsformer ska ges chansen att växa fram?
Kanske finns det ingen uppgift alls utan saker bara blir som de blir?
Det enda jag vet är att jag inget vet...

Själv försöker jag göra det uthärdligt genom att äga mitt fokus. Det är det jag fokuserar på som mitt liv fylls av. Jag slutade med nyheter för många år sedan (vilket tydligen är väldigt provocerande bland många jag träffar). Jag försöker i mina egna små val välja att följa mitt hjärta och mina värderingar, även om de blir tvärtemot det man "ska" eller det som förväntas. Det ger mig åtminstone en liten känsla av äga möjligheten att göra det jag kan. För mig är det tröstande att jag står upp för och handlar efter mina värderingar i det jag gör.

Jag har accepterat min slutsats att det känns kört för mänskligheten och att jag tror att allt kommer att gå åt helvete. På något sätt känns det som att jag har slutit fred med att jag har den världsbilden. Jag förväntar mig inte att nånting utifrån ska "rädda" mig eller att min förmåga till välmående hänger på att världen ändrar sig på något sätt. Den är som den är. Sen får jag själv jobba på att hitta sätt att göra livet uthärdligt den tid jag är här.
 
Jag håller med dina tankar.
Själv behöver jag hitta strategier i det lilla för att göra livet mindre tungt och mer uthärdligt.
Jag är osäker på begreppen godhet och ondska. Tror inte att någonting "är" ont eller gott. Det mesta bara är.
Kanske är det människans uppgift att vara en destroyer-art på jorden och radera allt för att nya livsformer ska ges chansen att växa fram?
Kanske finns det ingen uppgift alls utan saker bara blir som de blir?
Det enda jag vet är att jag inget vet...

Själv försöker jag göra det uthärdligt genom att äga mitt fokus. Det är det jag fokuserar på som mitt liv fylls av. Jag slutade med nyheter för många år sedan (vilket tydligen är väldigt provocerande bland många jag träffar). Jag försöker i mina egna små val välja att följa mitt hjärta och mina värderingar, även om de blir tvärtemot det man "ska" eller det som förväntas. Det ger mig åtminstone en liten känsla av äga möjligheten att göra det jag kan. För mig är det tröstande att jag står upp för och handlar efter mina värderingar i det jag gör.

Jag har accepterat min slutsats att det känns kört för mänskligheten och att jag tror att allt kommer att gå åt helvete. På något sätt känns det som att jag har slutit fred med att jag har den världsbilden. Jag förväntar mig inte att nånting utifrån ska "rädda" mig eller att min förmåga till välmående hänger på att världen ändrar sig på något sätt. Den är som den är. Sen får jag själv jobba på att hitta sätt att göra livet uthärdligt den tid jag är här.
Lite så kör jag med, jag tröstar mig med att jorden som sådan inte kommer att dö utan att vi snarast utrotar oss själva tillsammans med en del andra arter. Planeten startar om och en annan andra former av biotoper och arter kommer uppstå. Förhåller mig till livet lite som när man gör sandslott, det är kul att skapa men man vet att det bara är tillfälligt och det är ok.
 
Jag är något av en news junkie vilket gör att jag inte bara läser dystra nyheter som gör att man sjunker ner i ett nattsvart mörker, utan allt det bra som ändå händer! EU som har beslutat om att elbilar ska införas.

https://www.vibilagare.se/nyheter/eu-parlamentet-klubbar-forbud-mot-nya-avgasbilar

Att det faktiskt har kommit tillstånd en internationell konferens om plast, även om den just nu inte kommer någonstans eftersom många oljetillverkande länder som Saudiarabien motsätter sig den. Men det är ändå en bit på väg. Ukraina har påbörjat sin offensiv och vi får se hur långt de kan pressa tillbaka Ryssland. Inte att förglömma att förra gången Ryssland förlorade en militär konflikt så ledde det indirekt till Sovjetunionens fall.

I USA har Trump äntligen börjat stå till svars för sina brott, men förhoppningsvis så kan skadeskjuta alla republikanska kandidaterna innan han hamnar där han ska. Iofs vore det extremt roande om 1) han inte skulle ha rätt att rösta på sig själv som dömd brottsling, och 2) svära presidenteden i fängelset.

Att i Sverige börjar faran för att så mycket av vår infrastruktur sköts av bolag med nära kopplingar till den kinesiska regimen. Förhoppningen är att vi ska fjärma oss från dem även om det kommer att kosta mer pengar.

Jag blir fruktansvärt deppad över att reduktionsplikten har urholkats, samtidigt som jag är uppmuntrad att EU tar reduktionsplikten på mycket stort allvar. Trots SD vilda protester har en ny asyl och migrationsstrategi klubbats inom EU. Det finns så många glädjeämnen i det nattsvarta om man lyfter blicken från Sverige.
 
Denna ondska, detta kaos. Finns det överhuvudtaget något positivt där ute när allt översvämmas av människans dumhet?
Krig, miljöförstöring, svält, orättvisor, rasism osv.
Vad är meningen med allt det där?
Är vi programmerade till att vara så här egoistiska och brutala?

Vad är det för mening med allt när världen är så svart?
Kan vi ens rättfärdiga vår egen existens? Och producera barn till denna värld när allt är så ovisst?

Det har gått så långt att det inte längre finns någon återvändo. Vi är i början av slutet. Ska människan bli en liten extremt kort parantes här på jorden?
Den art som förstörde så mycket. Utplånade allt.
Vill man ens vara en människa? Men har vi något alternativt? Vi är det vi är.
Lite pepp https://www.svt.se/nyheter/inrikes/idebyran-tre-ljuspunkter-for-framtiden
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 008
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp