vid köp över internet .

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 636
B

blohme

Hej.
Jag undrar om man skulle köpa en sadel över internet och det skulle visa sig att det inte var den sadel man köpt som man fått hemskickad. Finns det något sett man kan få tillbaka köpet eller är det bara att glömma att man blivit lurad o gå vidare ?

(vill inte ha någon diskussion om varför man köper sadel via internet med tanke på utprovning)

Sv: vid köp över internet .

Usch vad trist! :mad:
Vad säger säljaren om saken?
Tyvärr tror jag nog att du får se dig som blåst, eftersom du inte kan bevisa vilken sadel du köpte/skulle köpa.

Jag tror att man ska kunna lämna tillbaka sadeln? Har för mig att konsumentköplagen säger det? Har kanske fel...

Det verkar inte vara någon seriös säljare som skickat en annan sadel så jag är rädd att du inte får lämna tillbaka den men gör ett försök i alla fall. Håller tummarna att det går.

om du har fått en bild på sadeln så borde det väl gå.

men det kan bli svårt.

tack för alla svar.
Jag har inte köpt sadeln ännu. men har väldigt sugen på det då jag inte hittat någon annan likadan , o jag vet att denna modell o stl passar.

Har ev en kompis som kan åka o kolla på den, om man säger det till henne borde hon ju inte tillåta det om hon inte är ärlig.
eller tänker jag helt fel?

Använd Payson eller Internetgirot så du får godkänna varan innan pengarna betalas till säljaren.

Det är bara och känna sig lurad. Dock så ska man ju dubbelkolla med säljaren, det kan ju vara så att att denne har skickat fel. En gång köpte jag en säkerhetsväst över nätet men när jag öppnade paketet så låg det en damsugare där i :angel: Hon hade helt enkelt satt fel adress.

Jag har handlat med sadlar över nätet ganska länge nu och har aldrig blivit lurad. Gå efter magkännsla och använd efterkrav på bussgods, eller som elektron sa payson eller internettgirot. Då brukar båda parter vara seriösa.

hur fungerar det då?
har bara betalt vanlig över internet förut ;)

Är det inte enklare att du själv t ex Googlar på respektive och läser där än att jag ska behöva förklara? För det orkar jag inte. Hur det i princip fungerar har jag ju redan skrivit.

Jag har också både köpt och sålt sadlar över internet ett antal gånger och har aldrig blivit lurad. Skickar alltid med bussgods så att man kan betala med efterkrav.

Jag ahr både köpt och sålt en hel del sadlar genom åren och alltid använt mig av postförskott.
Jag har aldrig blivit lurad,men jag har gått på magkänslan många gånger och ibland avstått från köp om säljaren inte har gett rätt vibbar!

läste om payson nu , de verkar bra :)
Så ska prata med säljaren idag :) hoppas verkligen på fina sadlar nu :D

Om du har en bekant som kan kolla på sadeln kan inte den köpa sadeln och skicka ner den till dig?

De blir inget köp iallafall .
De va lite mystiskt alltihop när vi sa att vi ville betala via payson osv ...

det kan ju vara så att säljaren är rädd att bli lurad! Jag skulle också föredra att få pengarna direkt in på mitt konto. efterkrav ex är ganska vanskligt då det hänt att personen som skulle köpa sadeln jag sålde inte hämtade ut den! :mad:

En sak jag undrar om payson. köparen ska ju godkänna varan och sedan godkänna utbetalningen. men vad händer om köparen påstår att varan är deffekt eller inte kommit fram? kan det då bli så att köparen får både varan och får behålla sina pengar?:confused:

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 028
Senast: Tora
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 311
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 172
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka