Vid lång transportering

I

Idka

Om en häst fått stå i en transport i flera timmar, 5-7 timmar, hur ska man då göra när den lastas ur?

Ska man gå med den för att den ska få sträcka på benen, släppa den i hage eller i boxen?
 
Förmodligen har den spänt sig lite under transporten så jag skulle nog gå med den. Att ställa in den direkt i boxen i ytterligare flera timmar mjukar ju inte upp hästen direkt, när den nu redan stått så länge.

Du kan ju ställa du in den i boxen en liten stund iofs, den kanske vill äta, dricka eller kissa innan du "leder igång" den. :)
 
precis. att ställa i i box några minuter är inte helt fel. ge den lite vatten och ge den tillfälle att kissa om den behöver det. men sen brukar jag alltid leda runt min häst. är det en så lång resa behöver den alltid ut och sträcka på benen, få igång blodcirkulationen. de flesta kan ju alltid vara lite svullna i benen dessutom.
sen beror det ju på. är det en häst du hämtat för att köpa eller hyra så blir det säkert lugnast för hästen om han får komma ut i hagen och se sig om lite själv i lugn och ro. men ska du tävla eller ställa in i box så hade jag gjort som jag sa ovan.
mvh nanna :)
 
Såg ett program på TV för ett par år sen, om Kanadensiska Ridande Polisen. Jämt när de åkte iväg med hästarna oavsett avstånd så skrittades de alltid av vid hand i en hel timme efter avlastning.

Vid kortare turer räcker det att skritta av lite tills hästen torkat och lugnat ner sig, typ 5-10 minuter, och vid längre resor kan det vara bra att skritta hästen 20-30 minuter innan man ställer in i hage/box och vattnar, utfodrar med hö och låter hästen vila sig ett par timmar innan man ger kraftfoder eller förbereder för arbete.

Det är bra att skritta runt dem lite på området också så att de ska få sig en titt på de nya omgivningarna och se att det inte finns anledningar att hetsa upp sig heller.
 
När em76 och jag for till Öland med min pålla (från Jönköping) så stannade vi en gång på vägen och lastade ur Elja, så hon fick röra lite på sig. Det var vid en jättefin rastplats vid en sjö med gott om plats för oss att vara vid sidan av övriga rastande. Pållan var verkligen tacksam tror jag, så fort vi kommit bort i buskarna kissade hon en halv sjö och sen smaskade hon gräs, och när det var dags att fara igen gick hon snällt in i transporten. Hon tyckte nog det var skönt att komma ut och röra på sig, det var väldigt varmt den dagen oxå. Så har mna möjlighet att låta pållen får en lite kisspaus på resan, så tror jag det är bra.

Fast jag ska villigt erkänna, hade det vart för ett år sen hade jag inte släppt ut henne ur släpet, för då hade jag aldrig fått in henne igen!!! Men efter ledarskapsträning angående helt andra ting så går lastning numera som en liten dans!!! :bump:

Det är mycket viktigt att låta hästen få mjuka upp lederna efter en transport, bara de som sagt får kissa lite först och så vidare...

Snusmumrik :banana: :banana:
 
Köpte ett fullblod för lite mer än ett halvår sedan...

Vi lastade och körde sedan i 6 timmar.... Hysterisk häst, jag var livrädd att hon skulle sparka sig i genom transporten, det var nära..

Men vi stannade iaf ett par gånger och lastade inte ur (då hade jag aldrig fått in henne för hon hade sletit i sönder grimma osv...), men jag gav henne vatten och snackade lite med henne, det gjorde dock ingen större skillnad, hon var hysterisk..

När vi kom hem så tänkte jag promenera med henne, men med tanke på min egen säkerhet så fick hon gå in i boxen direkt... Kunde inte ens leda henne ut i hagen pga hennes "bångstyrighet"...

Nu vet vi ju dock vad det beror på...

men skulle bara rekommendera att promenera om du känner hästen :crazy:

//E
 
Min häst börjar bli van vid långa resor vid det här laget... :) I april var vi ner på tävling t Katrineholm, ca 60 mil dit, t o r på en helg. Sedan i juni var hon ner på betäckning till Mariefred, 60 mil dit osså o sedan åkte hon hem i juli. Resorna tog ca 9 timmar. Vi stannade varje timme o såg till att allt var bra o så att hon fick stå stilla lite, kollade om hon ville ha vatten osv, efter halva resan lastade vi ut o lät henne gå omkring o beta ca halvtimmen. När vi kom fram fick hon gå ut i hage så länge som möjligt innan hon ställdes på box, vi gick även med henne. Hon är mkt lugn att transportera o var inte minsta berörd av dessa resor... :)
 
Bjuder alltid hästen på vatten till att börja med och sen blir det en promenad på minst en halvtimme för att sträcka lite på stelnade muskler och sen in i boxen för att vila.

/Hippo
 
Jag skulle gå med den för att låta dne sträcka på benen. En lätt rykt för at få igång lite blodcirkulation, och sedan ge den foder och vatten och låta den vila i en box, ochj sova om det är sent ;) Sedan släppa ut i hagen... :rofl:
 
Jag åker ofta långt och länge med mina hästar, och brukar lasta av en stund när man själv stannar för att sträcka på benen eller gå på toa. jag tycker det är ganska bra att vänja hästen vid att gå av transporten på alla möjliga platser, promenera lugnt omkring och ta till vara på tillfället - tex kissa, äta eventuellt gräs och sträcka på sig. En box brukar aldrig bjudas på när man lastar ur längs vägen - tex på en bensinstation eller rastplats. Jag tar också hellre ur hästen flera korta gånger än en lång. Men det förutsätter ju också att man har en lätt häst som går på utan problem.

Mina hästar har sett halva sverige, de bryr sig inte om någonting numera, bara att ta av dem släpet varthelst man än befinner sig! Träna träna träna så blir era likadana :)!
 
Om man åker långa sträckor kan man åka in på en grusväg lasta ut och gå lite med hästen.
Är den svårlastad så kan det räcka med att stanna ge den färskt vatten och fylla på hö och ge den lite vila på så sätt.
Eller om man har den möjligheten att man känner någon efter vägen som har hästar kunna stanna där lasta ut och sova över och åka vidare nästa dag.
 
ahhh fattade frågan fel hehe tja det skadar ju inte om hästen får stosa runt i en hage och få sträcka på benen eller om man går en sväng.Man vet ju själv hur det är när man åkt bil långt man går ju som man har skitit på sig*S*
 
Jag erbjuder vatten och RJÄLT uppblött betfor i mycket vatten. Sen bensträckarpromenad (med ylletäcke om det är lite kyligt) och sen får de står boxen i alla fall några timmar innan de åker ut.

Släpper INTE en främmande häst rakt ut i hage t ex, eller min häst på främmande plats rakt ut i hage, vill att de ska sträcka på benen kontrollerat först, och sen komma till ro efter resan och hinna smälta både resa och omgivning. Om de släpps i hage direkt och använder stela muskler till att fanatta runt det första de gör inbillar jag mig att skaderisken är större.
 
ja det är ju upp till var och en hur man gör och tycker=) OCH för att inte glömma till häst till häst=) när jag köpte min häst som var lugnet själv så viste jag att han inte skulle kuta runt utan enbart gå och äta gräs medans jag spolade rent transporten=)

Har man köpt en tävlingshäst som är lite peppad som man gärna vill att just tävlingshästar ska va lite på hugget typ så kanske det intre är så smart att släppa ut en sådan häst som troligen inte har gått ute i en hage för skadorisken är ju sååå stor=)
Då ska man nog ta och gå till ridhuset och leda runt hästen en stunde eller paddocken=)
Men jag har bara åkt så långt 1 gång(5timmar) med häst annars har jag haft turen och hittat hästar någon mil bort bara=)
Mat ger jag inte en häst direkt efter en lång transport då dom kan vara uppjagade och få kolik utan jag väntar till kvällen och hästen får klara sig på hö tills dess=)

Men du har rätt i att skadorisken nog är något högre efter en lååång transport och har man en pigg häst så led den har man en slöhög så kan man gott släppa ut den SJÄLV=) och självklart går man ju runt hagen först och visar hur den ser ut för hästen=) men det tar jag förgivet att alla gör=)
 
Det är ju väldigt olika från häst till häst, har man en lugn och van häst som mina är, så är det bara att släppa ut dem i en hage. De brukar leta lite gräs, gå några varv och kolla läget, sträcka på sig, ruska sig, klia sig och rulla sig om de känner för det.

Man får nog göra så som är bäst för ens egna häst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 985
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
249
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
3
· Visningar
367
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp