Vid vilken temperatur täcke eller inte täcke inne?

Inte provat men kollat och tror inte det skulle funka tyvärr. Har kollat massor på optimo men inte vågat chansa dock?
Så här sitter mitt 100 gr Rambo med V-front.
Som sagt väldigt generöst framme i bogen och går upp bra över manken. På denna bild har täcket suttit på ett dygn då hästen gick på lösdrift. Täcket har alltså inte åkt bakåt något.
5D05B7C2-28F2-42ED-89CA-6D8EE6961F6D.jpeg
 
Jag har ett sånt och använder nästan uteslutande täcket utan liner i då 100 gram räcker för den hästen. Men Rambotäcken är ganska tunga trotts lite foder. Det är det tjocka slitstarka materialet som gör det. Och trotts att det är täcket med absolut bäst passform enligt min mening så är jag rätt säker på att det skulle orsaka trycksår på en så känslig häst.
Dock så gör v-knäppningen inte att täcket trycks ner lika mycket av hästens hals som övriga täcken. Och täcket ligger rätt högt upp över manken och har aldrig upplevt att det åkt bakåt. Men det är på mina hästar det.
Ja jag håller med om att de känns varma trots lite foder, det är ju för att det är så "tungt" tror jag.

Det är ju väldigt likt wug framtill med lågt skuren passform fram och ligger högt upp över halsen. På min häst ligger det väldigt fritt fram i bogen när hästen tar ner huvudet

Jag älskar detta täcket!
 
Inte provat men kollat och tror inte det skulle funka tyvärr. Har kollat massor på optimo men inte vågat chansa dock?

Optimo har en helt annan passform som jag inte gillar, det ligger för högt framtill och stryper hästen, och då drar det ju naturligtvis på manken oxå
https://www.stromsbergsgard.se/stal...AHf8ARm8ghaIafLYApVdJkaJsCBwnwIRoCCsQQAvD_BwE

Kolla om du kan prova Duo och kanske gå upp en storlek även om det blir lite långt där bak så kanske din häst behöver ha lite rymligare framtill. Duo ligger såpass högt upp på halsen så ingen risk för tryck på manken, ungefär som wug

Kan ta ett kort på min med huvudet nere imorgon :)
 
@Alexandra_W

Hittade tyvärr ingen jätte bra bild när hästen äter från marken. Och hästen på den här bilden är inte hästen på de förra bilderna som täcket är inköpt åt. Denna häst skulle egentligen haft en stl större, men funkar ok ändå tack vara rymligheten i bogen.
 

Bifogade filer

  • C9A2B766-02EA-479C-BCC2-2414E61BCB97.jpeg
    C9A2B766-02EA-479C-BCC2-2414E61BCB97.jpeg
    187,1 KB · Visningar: 44
Optimo har en helt annan passform som jag inte gillar, det ligger för högt framtill och stryper hästen, och då drar det ju naturligtvis på manken oxå
https://www.stromsbergsgard.se/stal...AHf8ARm8ghaIafLYApVdJkaJsCBwnwIRoCCsQQAvD_BwE

Kolla om du kan prova Duo och kanske gå upp en storlek även om det blir lite långt där bak så kanske din häst behöver ha lite rymligare framtill. Duo ligger såpass högt upp på halsen så ingen risk för tryck på manken, ungefär som wug

Kan ta ett kort på min med huvudet nere imorgon :)

Det är ju eg avståndet/vinkeln/nåt mellan manke och bog som påverkar - samt om det åker bakåt.

Duo har jag kollat på bilder på, alltså privata bilder inte försäljnings. Och det ”drar” över manken på nästan varje häst när huvudet är ner.

Just det du beskriver med optimo är det som gjort jag inte provat. Att om det åker ”upp” och bak så har man skapat värre problem och funktionen är lost. Men om det händer antar jag helt beror på modell av häst.
 
@Alexandra_W

Hittade tyvärr ingen jätte bra bild när hästen äter från marken. Och hästen på den här bilden är inte hästen på de förra bilderna som täcket är inköpt åt. Denna häst skulle egentligen haft en stl större, men funkar ok ändå tack vara rymligheten i bogen.

Tack ändå, det hjälper oavsett. Men där syns det som så extremt lätt ställer till besvär för min kamel. Att täcket ”drar” över manken när det trycks ner av undersidan av halsen. Och just det där jag sett när jag googlat bilder på folks hästar med duotäcken. Så jag tror inte det skulle funka för min tyvärr.
 
Tack ändå, det hjälper oavsett. Men där syns det som så extremt lätt ställer till besvär för min kamel. Att täcket ”drar” över manken när det trycks ner av undersidan av halsen. Och just det där jag sett när jag googlat bilder på folks hästar med duotäcken. Så jag tror inte det skulle funka för min tyvärr.
Ja, synd! Nu är ju dock detta en storlek för liten för den hästen som bär det. Men det kanske inte blir så mycket annorlunda med en storlek större.
Dessa djur vad dom ställer till huvudbry på ett eller annat sätt!
Du får helt enkelt be vädergudarna om en mild vinter 😉
Här har vi dock -21 grader nu...
 
Tack ändå, det hjälper oavsett. Men där syns det som så extremt lätt ställer till besvär för min kamel. Att täcket ”drar” över manken när det trycks ner av undersidan av halsen. Och just det där jag sett när jag googlat bilder på folks hästar med duotäcken. Så jag tror inte det skulle funka för min tyvärr.

Har du kollat på Mastatäckena? Jag köpte ett Masta Fieldmasta med helhals för att skydda manen. Min tappade manen så fort jag hade hals på mina täcken och det vill jag gärna ha när det viner på tvären och hästen är klippt och går på lösdrift.. Måste säga att jag är imponerad av passformen!! Täcket har kuddar på var sida om manken för att lätta av trycket där. Det sitter så löst i bogen så jag får in hela armen utan att dra täcket framåt trots att han går med det dygnet runt! Jag var jätte skeptisk till att det skulle sitta bra samt lämna manen men på min fungerar det faktiskt!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 016
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
2 799
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp