Vid vilken temperatur täcke eller inte täcke inne?

Jag har ungefär samma förutsättningar som du. Stallet håller samma temp ute som inne och höjs någon/några grad/er när hästarna är inne. Jag har samma täcke ute som inne på mina. Jag har gjort så i flera år och på flera olika hästar och alla har varit helt bekväma med det. Lagom varma, dvs. lika varma under täcket oavsett om jag har känt på dem ute eller på morgonen när de har varit inne. Jag bor på ett ställe där det blåser 360 dagar/år ungefär. Mina har visserligen lösdrift att ta skydd i om de vill men förutsättningarna, att de ska vara bekväma och lagom varma även ute i blåsten är ju desamma. Det är det jag tycker är det bästa med den typ av stall jag har, man måste inte byta täcken hit och dit varje morgon/kväll med tanke på temperaturen.
 
Jag var inne på det men när hon tar ner huvudet och äter trycker det med på manken. Är ju där vårt eviga problem är, det mesta ligger bra med huvudet uppe. Sen tar hon ner det och det blir tryck på högsta punkten på manken. Inte skav men tryck och resultat trycksår. Det hon hade vid köp tog ett år att läka. Vid synnerligen otur vid försök hitta vettiga täcken fick hon ett nytt på två dagar, gissar huden är känsligare där nu? Hon visar oftast själv långt innan genom att vara som en huggorm när man tar av/på täcke dock. Hitills (och jag har provat massor) bara Rambo wug som verkar fungera riktigt bra. Ett Weatherbeeta är okej om det inte är på hela tiden, men det har utgått för flera år sedan. Det är dock också utetäcke.

Ett tag övervägde jag seriöst att superlimma fast en bit täcke i pälsen över det rakade men besinnade mig ;)

Men så typiskt de behövde raka där, planen var ju låta henne se ut som en mammut och slippa täcken i vinter då hon ändå inte kommer ridas :/
Har du provat Trinity Liner Ultimate från Hööks? De har en riktigt trevlig design just runt halsen, med stretchigt undertill och tjockt stoppat ovanpå manken. Verkar finnas i 100 g.
 
Har du provat Trinity Liner Ultimate från Hööks? De har en riktigt trevlig design just runt halsen, med stretchigt undertill och tjockt stoppat ovanpå manken. Verkar finnas i 100 g.

Tyvärr är 'stoppningen' över manken dumt designad. Mittensömmen som går längst med hela täcket är inte stoppad och ligger mot manken hela vägen. Vet inte alls hur de tänkte där, faktiskt. Den lilla stoppning som finns på sidorna är inte tillräckligt för att lyfta mitten, i alla fall inte på min högmankade häst.
 
Har du provat Trinity Liner Ultimate från Hööks? De har en riktigt trevlig design just runt halsen, med stretchigt undertill och tjockt stoppat ovanpå manken. Verkar finnas i 100 g.

Ja. Har haft den i nödfall under 0 gr rambot. Sitter hyfsat men inte hundra. Skitdum söm också. Det funkar dock inte som stalltäcke (har provat ;))
 
Tyvärr är 'stoppningen' över manken dumt designad. Mittensömmen som går längst med hela täcket är inte stoppad och ligger mot manken hela vägen. Vet inte alls hur de tänkte där, faktiskt. Den lilla stoppning som finns på sidorna är inte tillräckligt för att lyfta mitten, i alla fall inte på min högmankade häst.

Samma här. Dessutom vill det vandra bakåt och ”strypa” i bogen. Jag har fäst det lite i knäppet till rambot för att få det att hålla sig mer framme. En god ide som inte riktigt höll i praktiken. Som de flesta ”padda sidorna av manken” lösningarna
 
@Alexandra_W en vild tanke men du har inte provat att sy om något innetäcke som är lagom i bogen genom att helt enkelt klippa bort från manken ? Bara en tanke, men du kanske provat det också redan 😳
 
Jo men det blev extremt tryck ”runt om” då :/

Låter så märkligt - din häst måste typ vara one of a kind att inget funkar ? Så extrem är den ju inte exteriört liksom vad jag sett vad du visat ? 😳

Har du provat utifrån de täcken som funkar över manken att då om skärningen i bogen känns lite för hög/tight att då ev justera med ett mer elastiskt band i knäppningen ?
 
Låter så märkligt - din häst måste typ vara one of a kind att inget funkar ? Så extrem är den ju inte exteriört liksom vad jag sett vad du visat ? 😳

Har du provat utifrån de täcken som funkar över manken att då om skärningen i bogen känns lite för hög/tight att då ev justera med ett mer elastiskt band i knäppningen ?

Nej jag tycker inte hon är så extrem men jag tror (observera tror) att det är att högsta punkten på manken hamnar längre fram än på andra högmankade jag haft, kombinerat med bred halsansättning som förvärrar. Sen är det nog också att huden är permanent skadad/tunn/känslig (den ser normal ut men reagerar ju snabbt, och ser ju ett antal hästar med täcken som sitter hårt över manken etc utan att få synbara sår tex).

Jag har inte hittat mer än ett som verkligen funkar. Dock försökt experimentera med knäppa lösare/knäppa hårdare i bogen, lämna övre knäppt när det är två osv osv. Men blir det för löst i bogen glider det bakåt, och trycket när halsen tas ner blir då lika. Haft några modeller som legat kanon första fem minutrarna men sen inte alls bra. Så utmaningen är nåt som ligger bra - hyfsat stilla hela dagen.

Har sneglat på Rambo Optimo men det är så mycket pengar och jag är inte övertygad ens i teorin, känns som det blir en hit eller miss.
 
Nisch sitter jättedåligt i bogen tyvärr.

Men oaktat täckesmodelldiskussionen - huvudfrågan är ju om man (gissningsvis, ingen kan ju veta säkert) kommer behöva täcka inne eller ej?
 
Jag var inne på det men när hon tar ner huvudet och äter trycker det med på manken. Är ju där vårt eviga problem är, det mesta ligger bra med huvudet uppe. Sen tar hon ner det och det blir tryck på högsta punkten på manken. Inte skav men tryck och resultat trycksår. Det hon hade vid köp tog ett år att läka. Vid synnerligen otur vid försök hitta vettiga täcken fick hon ett nytt på två dagar, gissar huden är känsligare där nu? Hon visar oftast själv långt innan genom att vara som en huggorm när man tar av/på täcke dock. Hitills (och jag har provat massor) bara Rambo wug som verkar fungera riktigt bra. Ett Weatherbeeta är okej om det inte är på hela tiden, men det har utgått för flera år sedan. Det är dock också utetäcke.

Ett tag övervägde jag seriöst att superlimma fast en bit täcke i pälsen över det rakade men besinnade mig ;)

Men så typiskt de behövde raka där, planen var ju låta henne se ut som en mammut och slippa täcken i vinter då hon ändå inte kommer ridas :/

Jag kom på tre modeller du kanske inte testat som kan vara värda att slänga ett öga på.
Hööks Trinitytäcken har halvhals och är paddade runt manken för avlastning. De nya modellerna är dessutom riktigt bra i kvalitet och passform! Deras liners har maggjordar och samma utförande vid manken samt halvhals, kanske kan vara något?

Det andra är Trust täcken med padding runt manken.
Och sista är Wiking Horsepower som har memoryfoam vid manken på vissa modeller. Dessa täcken har jag ingen erfarenhet av (rätt nya på marknaden tror jag), men har klickat hem ett så kan återkomma när det anlänt!
 
Jag kom på tre modeller du kanske inte testat som kan vara värda att slänga ett öga på.
Hööks Trinitytäcken har halvhals och är paddade runt manken för avlastning. De nya modellerna är dessutom riktigt bra i kvalitet och passform! Deras liners har maggjordar och samma utförande vid manken samt halvhals, kanske kan vara något?

Det andra är Trust täcken med padding runt manken.
Och sista är Wiking Horsepower som har memoryfoam vid manken på vissa modeller. Dessa täcken har jag ingen erfarenhet av (rätt nya på marknaden tror jag), men har klickat hem ett så kan återkomma när det anlänt!

Trinity har urusel passform. De åkte på och av lika fort. Finns säkert hästar de passar på men inte min.
EBE7D0B1-D431-4646-B6F5-D1679D3E3359.jpeg


Trust sitter dåligt i bogen och kasar bakåt. Det där Wiking har jag dock inte hört talas om. Har de stalltäcken?

Huvudfrågan är dock vilken temperatur som är rimlig ha otäckad i?
 
Nu har det blivit kallt. Ikväll -10 ute. En grad plus i stallet innan hästarna kommit in. Lite oklart hur mycket temperaturen stiger med hästarna inne nu men max +5.

Superknepigt med täcke. Det blir för varmt med utetäcke inne, men känns för kallt utan täcke :/
 
Nu har det blivit kallt. Ikväll -10 ute. En grad plus i stallet innan hästarna kommit in. Lite oklart hur mycket temperaturen stiger med hästarna inne nu men max +5.

Superknepigt med täcke. Det blir för varmt med utetäcke inne, men känns för kallt utan täcke :/
Jag hade låtit henne vara utan inne, ev med lite extra grovfoder så håller hon värmen. Tror dessutom pälsen växer ut fortare om hon står naken. För varm är alltid värre än lite sval
 
Jag hade låtit henne vara utan inne, ev med lite extra grovfoder så håller hon värmen. Tror dessutom pälsen växer ut fortare om hon står naken. För varm är alltid värre än lite sval

Hon har stått naken tills nu så pälstillväxten verkar vara himla långsam. Det blir inget extra grovfoder dessvärre. Hon har dock halm
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
2 792
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 083
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp