Vikt på kallblodstravare

cowgirl81

Trådstartare
Nån här som vet på ett ungefär vad en kallblodstravare runt 155 kan väga.
Är på jakt efter transport och behöver även veta för foderstat.

Sv: Vikt på kallblodstravare

Min smäckra på 157 vägde ca 700kg!( dräktig) Nu ligger hon på kanske 600 kg.

Men skaffa ett måttband och mät. Men du behöver iaf en trailer som klarar minst 700kg om du ska vara på säkra sidan!

Foderstat tycker jag du ska ta reda på vad den äter nu.

Har henne inte hemma än, Ska åka och hämta i januari. Men behöver ha lite koll på vad mycket hästtransporten får lasta. Vill inte köra olagligt.

Omöjligt att säga. Mitt sto är 159 i mkh, välmusklad och i topptrim väger hon 670 kg.
Skaffa ett viktband, om du inte får möjlighet att väga på klinik!

är det bara jag som tycker att viktband är värdelösa?
Det har inte stämt öht när vi vägt på våg...

Du kan ju mäta efter de formler som finns, och jämföra med vad du tror din väger. Min stämmer bra med båda sätten. Måttband är lättare att använda.

Jo men behöver boka transporten redan nu. Hon ska vara besiktad 24 timmar innan gränsövergång och då är de inte säkert tranpsorten finns inne eller har rätt lastvikt.

Ja, då får du chansa. Någonstans mellan 450 kg - 700 kg är buden, så det kan ju aldrig bli någon rättvisande chansning.

De flesta transporter som man får dra på B-Kort brukar iaf få lasta upp till ca 600 kg och är hästen inte jättegrov/tjock så borde den inte väga mer än så iaf.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
286
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: warg
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 627
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka