Sv: Vikt

Islandshästar räknas till kallbloden och 1.46 räknas visserligen som stort, men inte extremt stort.

Och du vuxna män rider Islandhästar, även de på 90 kg, vilket knappast är någon extrem vikt på en hyfsat lång man. Kom och kolla på VM i norrköping i sommar så kommer du att se bevis.

Korta ryggar har ofta enorma problem med att länga sin överlinje, och kunna bära ordentligt. Fysiologi. Och kom ihåg att islandssadlar ofta ligger ända bak på länden och trycker. Med mycket vikt på det kan man ju bara ana vilka påfrestningar det blir för rygg, leder och muskler.

Visst finns det stora islänningar som också är grova, vilket jag inte kan säga skadas direkt av tung vikt. Men så är ofta inte fallet. Våra hästar brukar i genomsnott ligga på ca 1,35. DET tror jag inte anatomiskt sett fungerar i kombination med tung ryttare. Min egen pappa letar just nu häst och han söker endast på hästar som är kring en 1,45 i mkh. Men ska vi verkligen "avla upp" rasen till den höjden. Hästarna såg ju betydligt mer annorlunda ut förr än nu. Kanske är en annan diskussion egentligen, men något att tänka på.Jag säger inte att det är fel, har själv avlat lite med den tanken, men vad händer med vår ras? Vilken riktning är den på väg mot?

Russ räknas väl också som kallblod då, och de är inte mycket lägra än islänningarna. Rider tunga ryttare på dem?

Nu vet inte jag heller om VM är något större bevis för mig att visa att hästarna klarar tunga män...

Är det ingen som håller med mig i mina tankebanor? Jag tycker det är en viktig diskussion för vår ras.

//Poseidon

Here we go again! Vem har sagt att man ska sadla långt bak? Vi har haft en tråd nyligen om det här. Alla sadlar på alla hästar ska ligga på rätt ställe , även på islandshästar. Om nån lägger den för långt bak , fel, har inget med islandshästen att göra. Det är fel på alla hästraser. Många lägger för långt fram också, även det är fel. Att en lång häst skulle vara lättare att samla råder delade meningar om. En ET som kollade min långa isis förstod att jag hade problem med det.

Ja det har blivit bättre, mycket bättre! MEN, en stor man kan ju inte ha en sadel som en nätt tjej. Män hamnar längre bak för att de helt enkelt är större, och därav kräver en längre sadel. Hur som helst kan det inte jämföras med en häst som ligger kring 1,50. Där börjar det finns lite plats att sitta på.

Korta ryggar har ofta enorma problem med att länga sin överlinje, och kunna bära ordentligt. Fysiologi. Och kom ihåg att islandssadlar ofta ligger ända bak på länden och trycker. Med mycket vikt på det kan man ju bara ana vilka påfrestningar det blir för rygg, leder och muskler

Nja det håller jag då alls inte med om, därför att oftast har denna typ av häst betydligt lättare för sig än de med långa ryggar. Det största problemet ryttaren brottas med, är att aktivera ryggen på hästen och då företrädesvis den bakre delen nämligen ländryggen. Allt detta sitter i bakbenen, så givetvis hadlar det i många fall om kunskap också men inte alltid.

Att hästen får dålig möjlighet att röra sin rygg kan inte lastas tunga ryttare, för även en tung ryttare kan underlätta för hästen att komma i röresle med ryggen. Men felaktig eller dåligt anpassad utrustning då spelar det ingen roll hur ryttaren beter sig, har man hindrat ryggen så har man.

Som kuriosa, vår 19 åriga gammelman fick gå igenom en utredning på klinik då matte tyckte att det var något fel på han. Han klarade av böjprov på samtliga nivåer UA, och även arbetsprovet var UA till veterinärernas stora förvåning. Denna häst har inga fysiska problem pga tunga ryttare, endast en medfödd historia som inte kommer att påverka honom framöver samt myoser i halsen pga ryttarens okunskap. Jag tror man måste se till individen, och förutsättningarna för varje sådan. Naturligtvis är inte alla individer viktbärande och särskilt inte från början, detta kan man träna upp genom att göra hästen starkare.

Jag får nog ses som en tung ryttare, men aldrig under min hästägartid har någon häst lidit pga för tung vikt. Med sunt förnuft och individuell träning kommer man långt, detta är inget som skadar hästen utan är nog mer en skada i våra hjärnor i det fallet.

Ja det har blivit bättre, mycket bättre! MEN, en stor man kan ju inte ha en sadel som en nätt tjej

Nej men snälla nån, var befann du dig när utvecklingen gick framåt? :confused: Min 18 tumssadel för mannen är betydligt kortare än 17 tumssadeln, så att jämföra storleken på sadeln är inte realistiskt. Det finns ett stort utbud av anpassade sadlar idag på marknaden, så här finns inget skäl i världen att skylla på det.

Korta ryggar har ofta enorma problem med att länga sin överlinje, och kunna bära ordentligt. Fysiologi. Och kom ihåg att islandssadlar ofta ligger ända bak på länden och trycker. Med mycket vikt på det kan man ju bara ana vilka påfrestningar det blir för rygg, leder och muskler.
Källa? Jag har då aldrig hört det förut, det beror väl mest på hur hästen är byggd i största allmänhet och proportionerna, inte antalet cm. Och vad har felaktig sadling att göra med om hästarna är viktbärande eller inte, det är ju bara att sadla rätt vetja, knappast ärftligt.

Visst finns det stora islänningar som också är grova, vilket jag inte kan säga skadas direkt av tung vikt. Men så är ofta inte fallet. Våra hästar brukar i genomsnott ligga på ca 1,35. DET tror jag inte anatomiskt sett fungerar i kombination med tung ryttare.
Tydligen gör det det om man ser till beprövad erfarenhet och försäkringsstatistik eller har du andra källor än ditt eget tyckande.

Min egen pappa letar just nu häst och han söker endast på hästar som är kring en 1,45 i mkh. Men ska vi verkligen "avla upp" rasen till den höjden. Hästarna såg ju betydligt mer annorlunda ut förr än nu. Kanske är en annan diskussion egentligen, men något att tänka på.Jag säger inte att det är fel, har själv avlat lite med den tanken, men vad händer med vår ras? Vilken riktning är den på väg mot?
Jo jag kan hålla med dig om att det finns risk att avla bort islandhästens förmåga att bära vikt, men som sagt det är en annan diskussion liksom den om vad din pappa har för preferenser.

Russ räknas väl också som kallblod då, och de är inte mycket lägra än islänningarna. Rider tunga ryttare på dem?
Russ har en mankhöjd på normalt 115-130 och den önskvärda runt 125, och dessutom mer lättbyggda. Det är inte riktigt jämförbar med islandshästarna. Vissa anser dock att de klarar vuxna ryttare, jag har dock ingen egen erfarnhet.

Nu vet inte jag heller om VM är något större bevis för mig att visa att hästarna klarar tunga män...
Varför?

1. För i tiden var det enda transportmedlet på Island hästar. Alla red för att kunna ta sig någonstans,
dessutom hade de en massa tung packning med sig.
De hästar som inte klarade av kraven och som inte tålde terrängen och vädret dog eller blev uppätna.
På så sätt blev rasen starkare och tåligare och är än idag även om det har varit lite på modet att avla mer ädla hästar.
De är bevisat att isländska hästar lagrar fett på ett annat sätt än andra hästraser och är väldigt uthålliga.

2.Varför skulle försäkringsbolagen ge isländska hästägare bättre vilkor än andra som inte rasen ansågs som väldigt frisk?

3. Eksem är en allergisk reaktion och det finnas massor av bra sätt att förebygga och behandla. Att förebygga är viktigast
eftersom om en häst väl har fått eksem som blir den känslig för resten av livet.
Vet man om problemet och agerar därefter så bör det inte blir en stor grej.
Förhoppningsvis så kommer det efterlängtade vaccinet snart.

4.Vikt.... jag tycker att många är lite överdriver fjompiga över det här med tunga ryttare.
Det flesta vuxna islandshästar klarar lätt av att bära en 90kg ryttare.
Fast viktigast är ju att använda sitt sunda förnuft, alla hästar är inte lika.
Det spelar roll hur gammal hästen är dvs. vuxen eller ej, träning, byggnad, storlek
och sedan terräng och distans. Sadelns passform och ryttarens balans är också faktorer som spelar in.
men så länge som det gäller lätt tur ridning eller en kort lektion så bör man inte överdriva viktgränserna....

5.Spatt... många brukar bli hysteriska bara man säger ordet....
Spatt är inte bara ett problem hos isländska hästar utan vanligt hos en mängd andra raser också.
Att räkna med att alla hästar får spatt är väl att vara negativ.
Det beror vad man menar med spatt... en häst som visar skuggor på röntken men inte hälta vid böjprov har inte spatt.

Här där jag bor har vi många äldre hästar(20+) i närheten som är hur friska och pigga som helst utan
antydan till spatt.
Spatt är igentligen helt naturligt för hästen det är bevisat att det ingår i den naturliga åldringsprocessen.
Sedan är bara fråga när den börjar, om en häst närmar sig 25 så är det väl mer som det ska vara, problemen uppstår när unga hästar drabbas..
50% av alla hästar över 12 år visar någon förändring på röntken bilder.
Röntkenbilder endast säger inte så mycket eftersom många hästar som visat skuggor kan vara helt "friska" i resten av sitt liv men röntkenbilder
i samband med böjprov kan ge en bra bild av hur hästen är. Nu är det lag på att alla hingstar 5 och 6 är som kommer i dom måste genomgå spattröntken.
Visar en häst tecken på spatt så ung så är det ju inget avelsobject!

Mvh ,Kristin

Jag vill inte ha sadel som ens angränsar till länden, helst, jag har provat sadlar som håller en 36:s storlek på längd. DE anser jag vara lagom åt mina hästar. MEN, en sådan kan inte en större man ha. Det var det jag menade.

En häst som har kort överlinje räcker inte till när den ska samla sig och träda in under tyngdpunkten. Den kan inte sträcka ut sin hals och får ofta problem med underhals och otillräckliga muskler framför manken. Sänkt rygg är ett annat problem som tillkommer en kort rygg.

"Min källa" är att jag har jämfört anatomiska bilder på islandshästar och vanliga ponnyer i samma storlek och funnit att, nä, det är ingen skillnad någonstans på dem. Det finns inga extra bärande delar på de islandska hästarna. Jag förstår inte liksom varför det skulle vara skillnad på dem och vanliga hästar? Varför skulle islänningarna orka mer än ponnyer i deras storlek. Och de ÄR inte särskilt mycket grövre, har bara mer man och svans. En connemara t.ex.?

Jag tycker inte tävlingsridningen som den ser ut motsvarar mina egna ideal om hur en bärig och samlad häst ser ut. Det är alltså ingen förebild för mig och jag ser det inte heller som ett bevis på att hästarna klarar stor vikt.

:d / Poseidon

Nej sadeln skall passa hästen, inom ramen för skulderbladet fritt samt inte passera 18:e revbenet då har man en sadel som ryms på hästen och sen kommer inpassningen förståss. Idag är det fullt möjligt att finna en sådan sadel, mest genom att man har ett stort urval av sadlar att välja på numera. Sen finns det säkert undantag, där det kan uppstå lite mer problem med att få en passande sadel och kan även göra plånboken lite extra tunn genom det.

Jag vill inte ha sadel som ens angränsar till länden, helst, jag har provat sadlar som håller en 36:s storlek på längd. DE anser jag vara lagom åt mina hästar. MEN, en sådan kan inte en större man ha. Det var det jag menade.
Vad du vill ha och vad som erfarenhetsmässigt och enligt experter fungerar kan skilja sig en hel del. Visst finns det hästar som har extremt kort rygg och där det kan vara svårt att hitta en som passar, men det påverkar ju knappast rasens förmåga att bära vikt då det faktiskt går att hitta lösningar för flertalet hästar.

En häst som har kort överlinje räcker inte till när den ska samla sig och träda in under tyngdpunkten. Den kan inte sträcka ut sin hals och får ofta problem med underhals och otillräckliga muskler framför manken. Sänkt rygg är ett annat problem som tillkommer en kort rygg.
Jo det stämmer att en häst med kort överlinje har de nämnda problemen, men man ska inte förväxla rygglängd och överlinje. En häst med kort rygg kan ha en lång överlinje och tvärt om. Hur tänker du när du menar att en häst med kort rygg per automatik har en kort överlinje, överlinjen är ju i relation till hästen i övrigt och inte ett absolut tal som man mäter i cm. Dvs att ett litet russ kan ha bättre överlinje än ett halvblod.

"Min källa" är att jag har jämfört anatomiska bilder på islandshästar och vanliga ponnyer i samma storlek och funnit att, nä, det är ingen skillnad någonstans på dem. Det finns inga extra bärande delar på de islandska hästarna. Jag förstår inte liksom varför det skulle vara skillnad på dem och vanliga hästar? Varför skulle islänningarna orka mer än ponnyer i deras storlek. Och de ÄR inte särskilt mycket grövre, har bara mer man och svans. En connemara t.ex.?
Ingen här påstår att en islandshäst är mer viktbärande än hästar av samma storlek , liknande kroppsbyggnad och lika välmusklade snarare tvärt om. De flesta islandsmänniskor anser nog att exempelvis connemaror även de är viktbärande. Jag anser också att försäkringsbolagens statistik vida överstiger enskilda personers studier av bilder när det gäller att avgöra vilka hästar som tål arbetet de utsätts för.

Jag tycker inte tävlingsridningen som den ser ut motsvarar mina egna ideal om hur en bärig och samlad häst ser ut. Det är alltså ingen förebild för mig och jag ser det inte heller som ett bevis på att hästarna klarar stor vikt.

Och för att du tycker folk rider illa och är dåliga förebilder så klarar inte hästarna inte vikten. Det borde väl snarare tala för motsatsen? Hästarna har ju trots den dåliga ridningen lyckats ta sig upp till elitnivå med tunga ryttare och ibland på flera mästerskap på raken. Knappast ett tecken på att de inte klarar jobbet i varje fall :angel:.

Jag väntar forfarande på något slags mer objektivt "bevis" på att islandhästar inte klarar att bära normala vuxna män än ditt eget tyckande. Vad du eller jag tycker spelar ju mindre roll, nog smäller flerhundraårig erfarenhet och försäkringsstatistik lite högre ;)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 483
Senast: Kajsalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: IngelaH
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 800
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka