Viktbärande ponnyer eller annan ras

Det är nog inte så konstigt att bladsadlar används för proportionellt höga ryttarvikter, ex western. Gammeldags islandssadlar är också bladsadlar har jag för mig?
Ja, det är de. Men ganska problematiska i och med sin längd, tycker jag. Det är väldigt få islandshästar som har tillräckligt lång rygg för att kunna gå med en sådan sadel utan att den trycker för långt bak på ryggen. Jag föredrar helt klart de modernare varianterna på islandssadel.
 
Ja, det är de. Men ganska problematiska i och med sin längd, tycker jag. Det är väldigt få islandshästar som har tillräckligt lång rygg för att kunna gå med en sådan sadel utan att den trycker för långt bak på ryggen. Jag föredrar helt klart de modernare varianterna på islandssadel.
Ja, jag med, tänkte mest på liknande tradition eller vad man ska säga.

För ärligt talat, en liten välmusklad quarter på 450kg bär lätt upp 100kg vältränad ryttare+15kg utrustning. Långt över 20% det.

Medans en nyinskolad ridtravare med samma vikt nog ska hålla sig till ryttare+utrustning på 80kg ett bra tag innan dom byggt rätt muskler...
 
Senast ändrad:
Nordsvensk brukshäst har en medelmankhöjd på 153 cm för ston, och 155 cm för hingstar, stabilt sedan 100 år.

De varierar dock mellan ca 145 cm och ca 165 cm.

Det finns alltså individer som passar utmärkt för alla sorters människor...
Och ska väl vara utrotningshotade? så bra att skaffa därför?
 
Ja, jag med, tänkte mest på liknande tradition eller vad man ska säga.

För ärligt talat, en liten välmusklad quarter på 450kg bär lätt upp 100kg vältränad ryttare+15kg utrustning. Långt över 20% det.

Medans en nyinskolad ridtravare med samma vikt nog ska hålla sig till ryttare+utrustning på 80kg ett bra tag innan dom byggt rätt muskler...
Tänker att det gäller att alla hästens kilon är ben och muskler och inga av dem fett för att det här med att 500 kg häst kan bära viss mängd ryttare ska stämma. Så det är kanske där som quartern har sina fördelar jämfört med många mer lättfödda raser.

(för har de 400 kg ben och muskler och 100 kg fett på sina 500 kg tror jag inte de blir gladare av det och bär mer än en 400 kg häst, snarare väl mindre?) (sedan kanske det spelar roll om hästen är avlad för ridning från början? eller drag?)

Läste vidare att det spelar mycket roll hur kraftiga benen var under knäet. (tex inte knipta)
 
Och ska väl vara utrotningshotade? så bra att skaffa därför?
Nja alla brukshästraser (såväl nordsvensk som criollo) tycker jag att man bara ska skaffa om man är intresserad av att äga en häst som behöver få jobba. Köp inte en nordsvensk bruks för att dom är söta, stora, eller "för att rädda rasen".

Det är lite som att man ska tänka sig för innan man skaffar border collie eller husky.
 
Nja alla brukshästraser (såväl nordsvensk som criollo) tycker jag att man bara ska skaffa om man är intresserad av att äga en häst som behöver få jobba. Köp inte en nordsvensk bruks för att dom är söta, stora, eller "för att rädda rasen".

Det är lite som att man ska tänka sig för innan man skaffar border collie eller husky.
Det har du säkert rätt i :) tänkte eftersom andra ändå rekommenderade den.

Men i så fall är det nog få hästar kvar att skaffa på listan här ovan, om hästar som behöver jobba går bort? eller bara halvblod (svenskt varmblod) kvar?

Måste erkänna att de criollo blandningar jag ridit var helt underbara men dock motionerades två gånger om dagen och en av de gångerna tills de faktiskt blev fysiskt trötta (dvs inte -vanligt ridpass trötta).
 
Senast ändrad:
Det har du säkert rätt i :) tänkte eftersom andra ändå rekommenderade den.

Men i så fall är det nog få hästar kvar att skaffa på listan här ovan, om hästar som behöver jobba går bort? eller bara halvblod (svenskt varmblod) kvar?

Måste erkänna att de criollo blandningar jag ridit var helt underbara men dock motionerades två gånger om dagen och en av de gångerna tills de faktiskt blev fysiskt trötta (dvs inte -vanligt ridpass trötta).

Ja, viktbärande + lättsam utan att jobba mycket... Vuxna väluppfostrade tinkrar?
 
Jag behöver också en mer viktbärande häst och köpte en irländsk sporthäst. Det finns ju många sådana som är avlade att vara lite grövre och "satta" i modellen, men samtidigt inte är rena kallblod. Irish draught finns ju också om man vill gå mot det ännu grövre. Min ISH har ju också fördelen att han kan stå en vecka och sen ändå vara kolugn när man rider, men sånt är ju alltid individuellt.
 
Ja, viktbärande + lättsam utan att jobba mycket... Vuxna väluppfostrade tinkrar?
Ah jag uppfattade bara lättsam och inte så skarp, inte -utan att jobba mycket. (uppfattade bara att ingen önskan om tävla fanns).

Vet inte, har inte ridit eller träffat mycket tinker men inte heller fått uppfattningen att de skulle vara speciellt snälla och lugna direkt (Läs det som, den ena jag ridit någon gång var verkligen inte snäll (iofs helt ok om man satt på den...), och den andra inte alls lugn (har inget emot det heller men, tja inte lugn då) :rofl:). Men det är de säkert. Är de inte draghästar också? (risk för vek rygg) (känner ytterligare en som jag aldrig ridit, som är mycket älskad, men som verkar besitta rejält egen motor dock även kanske en broms, och därför extra älskad.)
 
Senast ändrad:
Ja, jag med, tänkte mest på liknande tradition eller vad man ska säga.

För ärligt talat, en liten välmusklad quarter på 450kg bär lätt upp 100kg vältränad ryttare+15kg utrustning. Långt över 20% det.
Ja, och detsamma gäller ju en välmusklad islandshäst - många av dem har absolut kapacitet att bära mer än 20% av sin vikt.
 
Nja alla brukshästraser (såväl nordsvensk som criollo) tycker jag att man bara ska skaffa om man är intresserad av att äga en häst som behöver få jobba. Köp inte en nordsvensk bruks för att dom är söta, stora, eller "för att rädda rasen".

Det är lite som att man ska tänka sig för innan man skaffar border collie eller husky.
Nsv Bruks är inte alls någon "hästvärldens BC", alltså en arbetsnarkoman som börjar käka upp inredningen och stegra sig om den inte stimuleras tillräckligt.

De gillar att jobba, men också att "bara gå i hagen", utan att för den skull vara nerviga och hispiga när man väl ber dem om att jobba.
Men en bra grundfostran av unghästen är såklart viktig, eftersom de är smarta nog att hitta på eget om de hanteras korrekt som unga.

Eftersom de är såpass coola, så är de utmärkta hobbyhästar, och eftersom de gillar att jobba med huvudet, så kan man göra många roliga saker, beroende på om man vill rida, köra trickträna...Eller för den delen någon gång då och då vara med på dressyrtävling.

Naturligtvis är individer olika: jag har några individer som varit lite grann "hetare", i synnerhet som unghästar, men de flesta är coola och bara att rida eller köra, även om det gått en vecka sedan senast.

Jag har haft rasen i 18 år, och fött upp i 15 år, kört in och sålt unghästar eller föl, så jag har träffat ett stort antal egna eller andras hästar i rasen.
 
Jag behöver också en mer viktbärande häst och köpte en irländsk sporthäst. Det finns ju många sådana som är avlade att vara lite grövre och "satta" i modellen, men samtidigt inte är rena kallblod. Irish draught finns ju också om man vill gå mot det ännu grövre. Min ISH har ju också fördelen att han kan stå en vecka och sen ändå vara kolugn när man rider, men sånt är ju alltid individuellt.
Det låter ju som en bra idé! (de kan ju vara avlade för att bära stora gubbar över hinder.) korta starka ben och rejäl volym.
 
Nsv Bruks är inte alls någon "hästvärldens BC", alltså en arbetsnarkoman som börjar käka upp inredningen och stegra sig om den inte stimuleras tillräckligt.

De gillar att jobba, men också att "bara gå i hagen", utan att för den skull vara nerviga och hispiga när man väl ber dem om att jobba.
Men en bra grundfostran av unghästen är såklart viktig, eftersom de är smarta nog att hitta på eget om de hanteras korrekt som unga.

Eftersom de är såpass coola, så är de utmärkta hobbyhästar, och eftersom de gillar att jobba med huvudet, så kan man göra många roliga saker, beroende på om man vill rida, köra trickträna...Eller för den delen någon gång då och då vara med på dressyrtävling.

Naturligtvis är individer olika: jag har några individer som varit lite grann "hetare", i synnerhet som unghästar, men de flesta är coola och bara att rida eller köra, även om det gått en vecka sedan senast.

Jag har haft rasen i 18 år, och fött upp i 15 år, kört in och sålt unghästar eller föl, så jag har träffat ett stort antal egna eller andras hästar i rasen.
Åh, jag menar *inte* att dom blir nerviga eller hispiga.

Men jag har träffat alltför många nordsvenskar som blivit brötiga och svårhanterliga av att gå som "hobbyhäst" 1-2 ggr i veckan med oerfaren ägare. Eller feta som troll och får fång. När dom säljs vidare till verksamheter blir dom underbara, friska och lättsamma igen.

Dom är enkla för dig som är proffs :). Men det finns många hästmänniskor som är för oerfarna och som inte vill lägga ner tiden för att erbjuda dom bra liv, är min åsikt.
 
Ja, viktbärande + lättsam utan att jobba mycket... Vuxna väluppfostrade tinkrar?
Alltså över huvud taget har all tyngre bruks jag ridit (från Haflinger till Tinker och nordsvensk travare) -jag får erkänna att det bara varit enstaka dock

varit fullt ös medvetslös -ibland med broms o styrservo, ofta utan :rofl:

Men alla andra verkar anse att de är lugna och sävliga så jag brukar inte säga något.
 
Alltså över huvud taget har all tyngre bruks jag ridit (från Haflinger till Tinker och nordsvensk travare) -jag får erkänna att det bara varit enstaka dock

varit fullt ös medvetslös -ibland med broms, ofta utan :rofl:

Men alla andra verkar anse att de är lugna och sävliga så jag brukar inte säga något.
Höhö ja det var därför jag skrev väluppfostrad, jag har också ridit tinkrar som haft gasen i botten 😂.

Fast det blir som aldrig otäckt ändå? Det går inte så fort även när det går fort, typ.

Det kan inte bockas så högt även om det bockas.
 
Höhö ja det var därför jag skrev väluppfostrad, jag har också ridit tinkrar som haft gasen i botten 😂.

Fast det blir som aldrig otäckt ändå? Det går inte så fort även när det går fort, typ.

Det kan inte bockas så högt även om det bockas.
Helt sant :)

Och de där bruks med fullt ös, utan broms, ingen av dem har ju varit tittig eller flipprig, bara järnet rakt fram, hoppas vi stannar innan väggen.
 
Åh, jag menar *inte* att dom blir nerviga eller hispiga.

Men jag har träffat alltför många nordsvenskar som blivit brötiga och svårhanterliga av att gå som "hobbyhäst" 1-2 ggr i veckan med oerfaren ägare. Eller feta som troll och får fång. När dom säljs vidare till verksamheter blir dom underbara, friska och lättsamma igen.

Dom är enkla för dig som är proffs :). Men det finns många hästmänniskor som är för oerfarna och som inte vill lägga ner tiden för att erbjuda dom bra liv, är min åsikt.
Ja, det är korrekt fostran med vänlig, men tydlig hand som behövs för unghästen.

Några minuter om dan på gårdsplan med enkla stimulerande övningar på gårdsplan varannan dag eller så, alltså en liten "omväg" till stallet, där man "pratar" med hästen, och ber den göra saker som backa, flytta bakdel/framdel, gå fram ett steg, gå åt sidan ett steg o.s.v., räcker för det mesta för att hålla "kontakten häst-människa" på en sådan nivå så att de inte blir brötiga skitstövlar.

Dom funkar som hundar ungefär: beröm och en morotsbit när de gör rätt, gör om tills det funkar...:D

Å andra sidan så har jag fått hem äldre ston som varit viktiga för aveln, men som gått i åratal utan att hanteras värst mycket, och då kan det ta ett halvår eller mer att "återställa till tamhäst", och då får man ligga i.
 
Men jag har träffat alltför många nordsvenskar som blivit brötiga och svårhanterliga av att gå som "hobbyhäst" 1-2 ggr i veckan med oerfaren ägare.
Men är det någon häst, oavsett vi pratar hästras eller individ av valfri ras, som i längden mår bra av att ha det så? Det får vara en väldigt stimulerande flocktillvaro för hästen all dess fritid och väldigt låga krav när den tränas då, tänker jag. Skaffar folk ens häst för att rida 1-2 dagar per vecka? :confused:
 
Men är det någon häst, oavsett vi pratar hästras eller individ av valfri ras, som i längden mår bra av att ha det så? Det får vara en väldigt stimulerande flocktillvaro för hästen all dess fritid och väldigt låga krav när den tränas då, tänker jag. Skaffar folk ens häst för att rida 1-2 dagar per vecka? :confused:
Sålänge dom har en bra flock och bra hagar och inte far illa på något vis tror jag hästar mår helt okej av att bara ridas 1-2 gånger i veckan och en del hästar vill ju inte bli ridna alls.

Finns ju alla möjliga individer och raser :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 144
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp