B

**BORTTAGEN**

Har läst att viktband är rätt säker metod att ta reda på hästens vikt, men att det kan skilja 20-30 kg.
Mätte mitt arabsto igår, hon är 146 och vägde eng. bandet 390! Jag tycker det låter lite lite?
Hon är i bra hull och så.
Min fråga är alltså, ska man alltid lägga till kg efter man mätt med viktband, eller bara om hästen har mage?
 
Nej det är nog ganska rimligt. Mitt fullblod(153,5 cm nätt byggd) vägde i somras 420 kg enligt viktmåttband från Hööks. Dock var hon lite smal då, har gått upp nu också och jag tror 450 kg är mer lämplig vikt för henne.

Dock passar ju inte dessa viktmåttband till alla sorters hästar.. Finns ju formler man kan räkna efter också. Men säkraste metoden är ju att åka till en stor våg och väga hästen!
 
Jag räknade ut med formel för ett tag sedan men ska göra det igen. Tror mer på formler faktiskt ;)
Jo, det stämmer väl..blev bara lite häpen, hade tänkt mig iallafall en bit över 400.
För viktbandet stämmer nog inte alltid, vår andra arab t.ex som har mer mage än mitt sto, är smalare runt magen precis bakom frambenen så då stämmer ju inte hennes mått.
Så nu ska jag leta upp den där boken med den magiska formeln :D
 
Viktband är nog det sämsta alternativet, näst äefter vilda gissningar...
Formler är väl "SÅDÄR", dvs funkar ibland men långt ifrån alltid.
Det finns två formler som i ganska många fall ger hyfsat rättvisande resultat - enligt ett examensarbete av en hippologstuderande som mätt och vägt ett stort antal hästar.
Jag använde dessa två formler för att kolla hur väl de stämde på min dåvarande pålle. Det diffade 200 kg!!! mellan de två resultaten och hästens verkliga vikt, som jag visste eftersom hon var vägd, låg någonstans däremellan, dock inte mittemellan...

BÄSTA sättet är att väga hästen, t.ex i släpet på en fordonsvåg. Väg sedan bil-släp tomt - mellanskillnaden = hästenv sikt.
 
Jo, klart en våg alltid är bästa alternativet.
Men en fordonsvåg har jag ju inte tillhands...då skulle jag inte använda viktband.
men de flesta väger väl ändå sina hästar med viktbandet, så så dåligt kan det väl inte vara? hur ska man annars göra
 
En fordonsvåg är faktiskt inte så svår att hitta.
Finns i varenda grustag varifrån det tranporteras grus t.ex. Och hos foderleverantörer eller -tillverkare. Och på bilpårovningen.
Och det brukar inte vara nägra större problem att få åka förbi och väga en snabbbis - såvida du inte kommer till lantmännen och kräver att få väga mellan alla böndernas sädeslass nu på hösten...
 
Grustag..hmm..det ligger en kross i närheten, där kanske de har en våg.
Men jag har ingen transport så där rök den idén.
Man kan väl inte rida på vågen ;)
 
Tja, får du bara hästen att gå någorlunda lugnt och helst stå stilla på vågen så kan du säkert göra det - och dra bort din egen vikt från den angivna vikten, så vet du vad pålle väger... :)
 
Jag har också köpt ett viktband från Hööks. Jag var lite nyfiken på vad min jättehäst kan tänkas väga. Enligt detta väger han något över 600 kg. Jag kommer inte ihåg exakt, för jag tyckte det verkade så lite för ett halvblod på 175 cm. Han är visserligen inte så jätte mycket musklad ännu, men endå. Man får väl ta och väga honom riktigt någon gång. Det är ju bra att veta hur tung han är när han åker transport.

Lotta
 
Men lite över 600 kan nog stämma, även om han är såpass stor.
Vår nordsvensk (för övrigt rätt tjock med betesmage) vägde enligt viktbandet 650 :o ;)
 
Jag har använt viktband fungerar förträffligt.
Till och med veterinärerna använder sig av det vid hembesök.
Mäter man på samma ställe ser man åtmistone vad det barkar hän.
 
nej usch för viktband! köpte ett sånt igår, och det visade ju inte rätt precis. enligt det skulle en stor och väldigt musklad quarter och ett smalt, ganska omusklat fullblod väga lika mycket, 518kg :confused:. quartern vet jag väger närmare 700 så honom mätte vi bara för att jämföra med fullblodet. sen har vi ju mitt lilla halvblod som är väldigt smal vid sadelgjorden, men har välrdens mage och välmusklad rumpa :crazy:.
har ni någon formel på lager, där man mäter och plussar och dividerar? tycker de känns säkrare!
 
De flesta vet inte hur man mäter RÄTT med viktmåttband! Det ska läggas lite diagonalt, och inte bara runt sadelgjordsstaden på hästen.

Min arabvalack vägde på våg 393 kg (maxad D, normalhull) på digital hästvåg (klinik). Vägde 393 på viktmåttband. (Aldrig orkat räkna med formler)

När han var i den nedre halvan av normalhull (inte FÖR smal eller mager elelr så) vägde han 354 kg (!).

Så jag ser inget konstigt med arabvikten i första inlägget.

Jag har mätt andra hästar med viktmåttband och sen våg med, och det har MAX diffat på 25 kg. Både unghästar och vuxna.
 
Kan en quarter väga närmare 700 kg???? Det har jag faktiskt svårt att tro!! :crazy:
 
Mätte du på rätt sätt då? Att bara lägga bendet runt magen vid sadelgjordsstaden är nämligen FEL sätt och då får du fel vikt.

Som sagt, av alla hästar jag mätt, både unga och gamla, betesfeta och inte betesfeta, så har viktmåttbandet missat på MAX 25 kg. Men det kräver ju att man mäter rätt..
 
Kan du förklara hur man lägger det??? Intressant att veta då jag tror att jag vägt fel på min kille... ca 165 halvblod med en matchvikt på 468 kg, kan det stämma??? Vill nog ha 100kg till eg... Men han är superfin i hullet!!! Helt Perfekt!
 
Jag ska leta fram en länk där man med bild precis förklarar. man ska liksom lägga det lite diagonalt, men lättare att förklara med bild. Så såfort jag hinner ska jag leta fram en länk med förklarande bild.
 
Ja det kanske är så att man inte riktigt vet vart man ska mäta. Själv fick jag en diff på ca 85 kg, band mot våg.
 
Måste då vara en smal en. Vårt halvblodssto i bra form och bra(lite) hull mäter 556-578kg . Min stora isis mäter 420 kg och han är i bra form och bra hull så det borde stämma ganska bra. Han har mätt 500 kg för 2 år sen.
 
jag har oxå svårt att tro det, men hon hade tydligen vägt honom på våg :confused: och han är STOR, för att vara quarter.

Alexandra W: det är inte så lätt att mäta på rätt ställe när dom säger fel i butiken... så jag ska ge vägbandet en chans till, om du kan hitta nån bra bild som visar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Acto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hjälp mig komma ikapp, kära Bukefolk! Som titeln antyder har jag haft en paus från allt vad hästeri heter i ca. 20 år. Det känns som om...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
12 232
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp