Viktboots i femgång??

FengurLaugar

Trådstartare
Hej!
Jag har en liten undran. Brukar ni rida era hästar med viktboots när ni tävlar femgång? Förr har jag inte haft det, men nu funderar jag på att det kanske går lika bra. Mina viktboots väger 265g.

Hur brukar ni göra?

Tacksam för svar!

//Linda

Sv: Viktboots i femgång??

Testa att rida i alla gångarterna hemma med bootsen först för att se hur dom påverkar hästen negativt/positivt.

En häst som inte är van vid tyngden kan ev. bli mer fyrtaktig i passen.

Jag tävlar femgång med min ena, han går med 265g boots på tävling men ska ev. byta ner till 240g så han får det lite lättare i passen men vi får se.

Tack för svaret.
Jag har viktbootsen på rätt ofta när jag tränar hemma, även i passen. Det stör honom inte då vad jag kan känna. Men jag tänkte ifall det blir tyngre för honom på ovalbanan jämfört med en grusväg som är hårdare.

Underlaget på ovalbanor är alltid olika tungt så där får man helt enkelt vara lite före och kolla läget.

Har du ridit utan boots öht förut eller har du haft skyddsboots ?

Ja, precis. Vår bana är inte den bästa just nu har jag hört..men Fengur är ju ingen klen häst så han borde nog klara det..men vi får se.

Jag har haft skyddsboots på innan.

Linda, måste bara säga att banan fortfarande inte är bra.
vi var där i helgen och vad jag hörde av de som red på den hade den inte blivit speciellt mkt bättre.

ska fixa några snygga bilder på er till helgen ;)

Jo, Petra sa det. Så jag funderar på detta, men problemet är att jag inte har några hela skyddsboots...:( Vet inte om jag hinner fixa några innan helgen...är dåligt med ridsportbutiker här...det är om jag hinner köpa på plats, om det är marknadsgata?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: Freazer
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: Badger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
919
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka