Vikten av att våga prata om vikten

Det roligaste är att de flesta håller med men trots det är fetma hos häst ett faktum. Jag vet hittills INGEN som protesterat när någon sagt eller tyckt att hästar i allmänhet är för feta. De ser bara inte sina egna hästars övervikt.

Jag kämpar året om, har inte bete till hästarna och få ständigt höra att det just är så jobbigt och "hästar måste få vara hästar".
JAG VET att det är jobbigt! Man känner sig taskig när hagarna inte har gräs och hästarna alltid äter hö.
Men jag brukar kontra med att visst kan du tycka att "hästar måste få vara hästar" men de lär ju inte få vara det så himla länge.

När mina är i rätt hull (fjordhästar) så tycker folk de ser tunna och kantiga ut och ställa ut dem kan jag inte göra i rätt hull. Folk är helt enkelt inte vana.
 
Det roligaste är att de flesta håller med men trots det är fetma hos häst ett faktum. Jag vet hittills INGEN som protesterat när någon sagt eller tyckt att hästar i allmänhet är för feta. De ser bara inte sina egna hästars övervikt.

Jag kämpar året om, har inte bete till hästarna och få ständigt höra att det just är så jobbigt och "hästar måste få vara hästar".
JAG VET att det är jobbigt! Man känner sig taskig när hagarna inte har gräs och hästarna alltid äter hö.
Men jag brukar kontra med att visst kan du tycka att "hästar måste få vara hästar" men de lär ju inte få vara det så himla länge.

När mina är i rätt hull (fjordhästar) så tycker folk de ser tunna och kantiga ut och ställa ut dem kan jag inte göra i rätt hull. Folk är helt enkelt inte vana.
Fast om man bara lyckas ha sin häst ”som hästar ska ha” på sommaren är man ju helfel ute.
 
Fast om man bara lyckas ha sin häst ”som hästar ska ha” på sommaren är man ju helfel ute.

Va? Jag förstår inte vad du menar, alltså meningsbyggnaden.

Du menar nog meningen ”hästar ska få vara hästar” som du tänker på? Tänker att det är viktigt att citera mig rätt.
Det de menar är att de ska få beta hela dygnet, bli feta.
 
Va? Jag förstår inte vad du menar, alltså meningsbyggnaden.

Du menar nog meningen ”hästar ska få vara hästar” som du tänker på? Tänker att det är viktigt att citera mig rätt.
Det de menar är att de ska få beta hela dygnet, bli feta.
Jag tror snarare att @Hippocampus menar att hästar måste få vara hästar året om och inte bara på sommaren. Om hästen bara får vara häst under sommaren är man fel ute.
 
Vad innebär det då?

Ni måste ju tänka på hur de menar, inte hur ni menar.

De? Ulrika har sina tillsammans och på lösdrift. Dock trorjag atthon har leriga hagar så dom är inne på vintern..

Men trots torka osv så är hästarna hos mig 9st inte smala och då har ingen ens släppts ut i sina sommarhagar än utan går kvar i vinterhagarna. 🙄😬🙈
 

Eftersom jag citerade vad minst en person sagt till mig så är det de jag menar. Vilket man ju förstår av mitt inlägg.

De (som jag citerat) säger att ”hästar måste få vara hästar” och menar att de måste få beta i flera veckor i stora sommarhagar trots att man har hästar som inte klarar av det. I ett av fallen var det fjordhästar som i slutet av sommaren var så feta att risken för diverse skador, fång och annat var överhängande.

Sedan ska man börja rida dem inför hösten, innan de bantat klart, vilket man vet kan vara skadligt. Inte hann de bli smala heller inför nästa bete.

De är det……..
 
Det roligaste är att de flesta håller med men trots det är fetma hos häst ett faktum. Jag vet hittills INGEN som protesterat när någon sagt eller tyckt att hästar i allmänhet är för feta. De ser bara inte sina egna hästars övervikt.
Jag är en av de som håller med, ändå är min häst fet... :( Jag kämpar och gör allt jag kan för att han ska bli smalare, men det är helt otroligt hur lättfödd han är. Jag tycker att det svåraste är balansgången mellan att hästen inte ska ha något gräs och att den ska få röra sig fritt tillsammans med kompisar. Den kombon är riktigt svår att få till. För det krävs en grushage för att hästen inte ska ha något gräs, men det finns ytterst få grushagar där hästen kan röra sig i alla tre gångarter ihop med kompisar. Skogshage går han i, det är det bästa alternativet jag kan komma på. Rör sig mycket där med kompisar, minimalt med gräs, kompletterar med halm, tränas svettig 6-7 dagar/vecka. Ändå är han tjock.
 
Det roligaste är att de flesta håller med men trots det är fetma hos häst ett faktum. Jag vet hittills INGEN som protesterat när någon sagt eller tyckt att hästar i allmänhet är för feta. De ser bara inte sina egna hästars övervikt.

Jag kämpar året om, har inte bete till hästarna och få ständigt höra att det just är så jobbigt och "hästar måste få vara hästar".
JAG VET att det är jobbigt! Man känner sig taskig när hagarna inte har gräs och hästarna alltid äter hö.
Men jag brukar kontra med att visst kan du tycka att "hästar måste få vara hästar" men de lär ju inte få vara det så himla länge.

När mina är i rätt hull (fjordhästar) så tycker folk de ser tunna och kantiga ut och ställa ut dem kan jag inte göra i rätt hull. Folk är helt enkelt inte vana.
Tycker det var underbart så som medishästarna hade det, de hade "vinterbete" istället med ett par månaders ledigt i jättestor hage. Såg ut som små björnar med jättetjock päls och åt hö. Så slapp de att alla ridstigar var isiga och bara gå i ridhus med :). Bete i gigantisk hage på sommaren bara på söndag kväll till tisdag morgon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
267
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 668
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp