Vikten av bra försäkring

Maris_

Trådstartare
Det här är en "hyllningstråd" till att det finns försäkringar! Också en uppmaning att ni ser över era försäkringar, hur mycket vetvård de täcker!

Min häst fick kolik och fick buköppnas. Förstås på bästa jourtid, natten mellan lördag och söndag. Hämtade hem henne idag efter 13 dagar på Strömsholm. Hela "kalaset" gick på 53 053 kronor! Av dessa fick jag betala ca 11800 kronor! Hade jag inte haft en försäkring som täcker 50 000 kanske hennes liv inte hade kunnat räddas! Jag är så tacksam!

:love:
/ Maris
 
Usch, vad otäckt! :(
Jag håller just nu på att se över mina försäkringar.. har bara 25.000 i vet. vård.. det räcker ju inte långt.. tex vid en sån grej din pålle råkade ut för! :o
 
Du har så rätt så.

Om min häst råkar ut för buköppning för 50 000kr så får jag betala 2300kr själv i självrisk och resten står bolaget för.

Ändå kommer jag ha 10 770kr kvar att nyttja av försäkringen till ev eftervård.

(Har dubbel vet.vård á 60 000kr i Folksam som betalar 100% efter självrisk).
 
Nä det räcker inte långt.

Var intresserad av att köpa en häst.
Av olika anledningar fick jag först låna den på foder.
Efter den var igångsatt blev den halt.
Den hade "dålig" försäkring med max vet.vård på 20 000kr.

P.g.a. klurig och svårutredd hälta så lyckades vi spränga vetvårds taket på fem månader.

Som tur var lyckades jag vid den tidpunkten bevisa att skadan inte var pga mig och kostnaderna för behandling av hältan hamnade på ägaren....som då var tvungen att vänta 7 månader på nästa vetvårds period.

Summa summarum, en krånglig hälta med utredningar inkl scint så har man ätit upp många sköna slantar. Det behöver inte vara något så allvarligt som buköppningar.
 
Bra försäkring är A och O!

Själv har vi fått buköppna en av våra hästar 3ggr! Med ett par år i mellan dock, fast sista gången så hade hon ett 4 veckors föl med sig!

Nu så ska vi snart beställa en titthåls operation, för att hindra att hästen behöver buköppnas fler gånger.
Hennes tarm hänger sig nämligen över njur-, lever bältet.
Veterinären sa vid sista operationen, att hon inte klara av en gång till att tarmen hänger sig i bältet.
 
Har inte folksam ändrat självrisken till 2000:- (så alla raser ligger på samma)???
 
Aha, kollade nu, du har helt rätt - det är ny självrisk.

Hästförsäkring är den enda försäkringen jag inte arbetar med, ironiskt nog.

Folksam var oslagbart redan innan men detta var ju en god nyhet!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 470
Senast: LuckyMe
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 330
Småbarn Mitt barns pappa har sedan början av december ett jobb där han bara får jobba helger. (Natten till lördag samt dag söndag.) Därför...
2
Svar
27
· Visningar
4 338
Senast: jerseyko
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 852
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp