Vikten av din kroppsuppfattning

S

smulis27

Hur väl känner du din kropp och vad den gör när du "inte tittar på"?

Jag fick uppslaget till denna tråd när jag läste en tråd på gnägg om en tjej vars pojkvän började rida och ohyggligt snabbt utvecklades till en duktig ryttare. Då menade Carmenzita (tror jag det var?) att det inte var konstigt eftersom killar ofta i tidig ålder uppmuntras att använda sin kropp i olika sporter. Jag håller med.

Detta är inte en tråd om manligt kontra kvinnligt utan om hur mycket tid DU lägger på att utveckla ditt sinne för din kropp, vilka metoder du använder osv.

Själv är jag gammal innebandyspelare (målvakt), och fäktare och har bra koll på kroppens olika delar och muskler, hur de påverkar varandra och min kropp. Detta har jag stor nytta av när jag rider tycker jag. Min sjukgymnast gav mig ett skräckexempel på dålig kroppsuppfattning en gång:

  • En kvinna har problem med att slappna av i nacke och armar. Sjukgymnasten håller ut kvinnans arm 90 grader från kroppen och uppmanar henne att slappna av. När sjukgymnasten släpper armen står den kvar rätt ut från kroppen. Kvinnan säger att hon är avslappnad!
 
Jag har rätt kass kroppsuppfattning. Mitt nervsystem är lite trögt och min koordination är inte på topp. Men jag jobbar aktivt genom att gå på Feldenkraisbehandlingar, ha en duktig ridinstruktör, röra mig mig mycket, funderar jättemycket på vad min kropp gör och hur den beter sig. Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv pga min duktiga tränare. Underbart att upptäcka att man har en frisk kropp, lite slö kanske, men ändå helt funktionell!
 
Min kropp är... hmmm... inte riktigt skapt för ridning vilket gör att jag behöver någon som kräver ganska mycket av mig när jag rider. Rider jag ensam behöver jag stor koncentration för att kunna rida något sånär vettigt.

Mitt sinne för min kropp... Tja jag tror att jag har ganska god koll på vart jag har min kropp och vad den gör egentligen. Jag tränade aerobics ett tag men märkte inte någon skillnad, märkte däremot att jag inte tyckte att aerobics var så väldigt svärt, andra som aldrig hade tränat innan hade betydligt större problem.

Så för min del ligger väl problemen i kommunikationen med hästen inte i att jag inte vet vart jag har mina kroppsdelar utan att min kroppsdelar inte kan flyttas dit jag vill ha dem eller utför det jag ber dem om. Och detta beror istället på brist på rörlighet, styrka och smidighet. Smidighet och rörlighet är något jag försöker träna genom framförallt stretching.

Det där med avslappning är också ett problem som jag upplevt att många har inom ridningen, tränaren påpekar gång på gång att man ska slappna av i armar, axlar, ben etc. Eleven (inte sällan en själv) tycker att den är helt avslappnad, men man är det dock inte. Jag tror att detta ofta beror på svårigheten att koppla loss olika muskler från varandra. bara att hålla tyglarna med tummen samtidigt som man slappnar av i handen. Eller driva hästen framåt samtidigt som man måste slappna av i knän, baken, låren för att kunna sitt ner... Personligen känner jag att förmågan att koppla loss muskler från varandra och få dem att jobba var för sig är bland det svåraste inom ridningen.
 
Jag är ganska väl medveten om min kropp på vissa plan, på vissa plan in alls. Då jag i perioder har ont i precis varenda muskel och led jag har så vet jag rätt bra var olika saker sitter. Däremot att hitta dom medvetet, det är en annan femma ;)
 
Men du har en fördel där Tassen, har man ont i en kroppsdel så har kroppen många signaler och banor dit så då finns det möjlighet att nyttja de ledningarna för koordination.
Jag har samma grej, jag har haft och har så ont i höfter och knä att jag stundtals skriker av smärta vilket gör att jag har grym koordination nedanför midjan. Ovanför midjan har jag dock inte ont och koordinationen är därefter.
 
Jo, jag har märkt det jag också. Det är då fanemig faktiskt alldeles rättvist att vi har NÅN fördel för att vi har ont :cool:
 
Min kroppsuppfattning börjar bli bättre, men jag har fortfarande problem med att min högersida "inte finns". Detta förmodligen beroende på att jag inte ser med högerögat, så åt det hållet det mesta ett ludd.

Eftersom jag då inte har något djupseende, så har jag dålig balans. Jag är 46 år gammal och under 43 av dessa har jag nöjt med mig att konstatera att jag har dålig balans och dålig kroppsuppfattning. Inte förrän jag träffade mina nuvarande ridinstruktörer har jag börjat inse att man ändå kan träna upp det här. Det är ju kul att jag kom på det före 83 års ålder...

Så jag jobbar på det, men kroppen är rätt motsträvig måste jag säga.
 
Jag har just insett att jag har så dålig koll på min kropp att jag blir alldeles häpen...

Ni vet när man lägger armarna i kors över bröstet? Det gör man ju utan att tänka. I går försökte jag göra det "tvärtom", alltså precis motsatt mot hur jag gör det spontant - och det gick inte ens när jag verkligen koncentrerade mig :cry:.

mandalaki
 
Intressant att hör hur ni har det med era kroppar! :D

Hur viktigt tycker ni att det är med bra kroppsuppfattning när det gäller ridning och hur tycker ni att er kroppsuppfattning påverkar er ridning? Känner ni skillnad när ni jobbat med er själva?
 
Det blir en enorm skillnad varje gång jag hittar och får kontroll över en ny muskel eller led. Framförallt tror jag effekten blir stor mentalt sett, och när man själv utstrålar positiv attityd så smittar det till höger och vänster. Att jag får kontroll över min lilltå kanske inte betyder så mycket just nu, men det kan ha betydelse senare och framför allt får jag lite självförtroende och då lyfter sig alla inblandade. Min häst känner "Åh, matte blev glad och ler och har jättekul - WEEEHAAA!", vilket pushar mig, vilket pushar honom. Det är så man kan leva på små små framsteg.

Eftersom det är med kroppen man förmedlar saker och ting är givetvis en bra kroppsuppfattning viktig. Inte bara för att kunna sända de signaler man VILL sända, men också för att kunna stoppa de signaler man INTE vill sända. Det är lätt att t.ex. trycka till med ett sittben, men att göra det utan att alla andra muskler och leder rör sig - det är lite svårare.

/Jenny - yrar
 
Själv har jag sysslat med idrott av olika slags ridningen, friidrott, trupp gymnastik, fotboll.
Detta har gjort att balansen är mkt god och att jag har bra kropps kordination.

Jag tror det är viktigt att lära sig var man har sin kropp och vad man gör med den.
Titta bara på fotbollsspelarna eller basketspelarna (proffsen) de vet var de har bollen, kan finta, ser var motståndarna är respektive sina lagmedlemar. Hade de inte haft någon kropps medvetenhet med bra kordinationer så hade de aldrig komit så långt.

Ju mer man övar att ta kontroll över sin kropp, destu mer medveten blir man om sina brister!
 
Det kan nog vara rätt mycket sanning i att det kan vara lättare att känna sin kropp väl om man testat den i diverse olika sporter. Själv tycker jag att jag har rätt bra koll på min kropp - och jag har ett förflutet som friidrottare, fotbolls- och handbollsspelare, badminton samt dans. Numera ägnar jag mig en del åt yoga, vilket också förbättrar både koordination & koncentration.

Jag tycker att det är oerhört viktigt med god kroppsuppfattning när det gäller ridningen - mycket vunnet genom det. Min instruktör har gett mig många bra "verktyg" genom åren - många bilder och idéer för att lära mig uppfatta min kropp än bättre. en bra väg till bättre kroppsuppfattning i ridningen är också om man kan få hjälp med att bli videofilmad när man rider. En dam hemma på ridskolan har i alla år suttit så vansinnigt snett och i stort sett krampat i hela högersida. Vår instruktör har under alla åren försökt påverka henne & påtala HUR snett hon sitter men det har varit för fullkomligt döva öron... Under sommarens dressyrkurs blev hon videofilmad - och då fick hon en plötslig aha-upplevelse: är det SÅ snett?! Veckan efter deltog hon på klubbens fälttävlan och kom denna gång 3:a på dressyren och red sitt absolut bästa dressyrprogram någonsin! Nu kunde hon plötsligt "se" rätt bild och hjälpa sin kropp till rätta.
 
Jag har tyvärr en mycket god uppfattning om att min kropp gör saker som jag inte tänker att den ska göra... :rofl:

Dock vet jag åtskilliga av mina svagheter och gör mitt bästa med stretching, koordinationsövningar eftersom jag är så förbaskat högersidad etc. Har alltid haft ett "aktivt" liv och visst har man nytta av det i ridningen. Syns inte minst på sambon som från nybörjare går raskt framåt!

Dock tror jag att i stället för att ofta just träna hästarna så bör vi i större utsträckning träna oss själva som ryttare, något som tråden om sits på islandshäst inte minst talar om. (Tack Djurjouren och Carmenzita m fl!) :bow:
Givetvis gäller det även träning i ej uppsuttet läge.
 
Jag snubblar på mina egna fötter! När jag ska sjunga "imse vimse spindel" för dottern så fixar jag inte att göra rörelserna rätt :o Jag ljuger inte. Min kroppskontroll existerar inte.

Försökte under flera års tid få rida för någon centrerad ridning instruktör för att få hjälp men det blev bara en teorikurs på fem gånger. Ett ridpass fick vi, mitt i smällkalla vintern.

Har varit iväg på kurs i centrerad ridning med tai chi som tyvärr bara bekräftade att jag är ett hopplöst fall.

Har testat tai chi, qi gong, centrerad ridning, gympa, videofilmning, danskurs, men inget har kunnat fixa min kroppsuppfattning.
 
Intressant tråd!
Det vore jätteintressant att höra vad man gör på en Feldenkreisbehandling och hur ofta man går.

/M.
 
Videofilming är oslagbart. Hur det känns och hur det ser ut är två skilda saker.. :crazy:

/ponte som insåg att hela hon rör på sig när hon rider.
 
Jag misstänker att jag har lite för bra kroppsuppfattning egentligen, förmodligen som flera andra skrivit, mycket idrott i bagaget med både styrka och koordination. Min instruktör säger åt mig att lätta upp ur sadeln, hmm... visst men då vet jag att min skinkor blir spända så då kan jag ju inte sitta avslappnat tycker jag. Spänn magen - jaha, vilken del av magen undrar jag då. Osv....

Alltså, jag känner efter för mycekt och analyserar för mycket, vill liksom bryta ner allt till dess minsta beståndsdel. Så nu får jag andra instruktioner... tänk inte så mycket utan bara rid och känn hur det känns!

/Jane
 

Liknande trådar

Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp