Viktiga ekonomiska beslut inför framtiden

Bukefalos 30 år!

Ja min far fick en stroke 1 år innan pension.. han har dock en hög pension och kan nu ha allt han vill ha men ja, han har även stora begränsningar.

Skulle nog aldrig ha hus men det är nog mycket pga stugan. Stugan är avstängd hela vintern med o kostar bara i uppkopplingsavgift på elen i månaden.
De är en trygghet med den att de ”bara” är att stänga av allt så påverkas jag inte av elkostnaderna är såpass höga.

Tanken har varit om jag skulle investera i en lägenhet där jag vet jag vill bo när jag blir äldre också 😁 En trygghet att inte behöva flytta igen.

Ja vis får se. Intressant att höra allas tankar även om vi nog är många som tänker lika 🙂

Det där är väl som sånt är olika tänker jag, och det är svårt att veta hur det kommer att bli för en själv. Mina föräldrar reser desto mer nu när de har tid.

Själv har jag inte möjlighet att resa så mycket nu, och ser fram emot att kunna göra det mer senare. Eftersom du redan nu vet att du inte vill resa så är det såklart rimligt att inte planera för det heller, medan det är något jag vill göra.

Ja om du kommer kunna resa, vilket man aldrig vet. Men människor lever ju längre idag och är piggare som äldre så förutsättningarna ökar ju för att kunna njuta av sin pension på ett annat sätt än förr. Å andra sidan så tvingas vi att jobba längre. Det är ju en bra grej kanske att kunna ha möjlighet att gå i pension tidigare än sin riktålder och jag vet många som snålar och sparar som fan nu bara för att kunna ha den möjligheten.

Det beror nog lite på vad man har för liv generellt. Om man har ett riskfyllt äventyrligt liv och hobby är det kanske inte läge att vänta till en stundande pension för att utöva det mer. Om man jobbar, bor, tränar och kanske reser ett par ggr om året och inte gör så mkt mer än så ja då hade jag kanske oxå sparat mer till pensionslivet.

Ja om du kommer kunna resa, vilket man aldrig vet. Men människor lever ju längre idag och är piggare som äldre så förutsättningarna ökar ju för att kunna njuta av sin pension på ett annat sätt än förr. Å andra sidan så tvingas vi att jobba längre. Det är ju en bra grej kanske att kunna ha möjlighet att gå i pension tidigare än sin riktålder och jag vet många som snålar och sparar som fan nu bara för att kunna ha den möjligheten.

Det beror nog lite på vad man har för liv generellt. Om man har ett riskfyllt äventyrligt liv och hobby är det kanske inte läge att vänta till en stundande pension för att utöva det mer. Om man jobbar, bor, tränar och kanske reser ett par ggr om året och inte gör så mkt mer än så ja då hade jag kanske oxå sparat mer till pensionslivet.

Jag har också haft några i min omgivning som tyvärr inte fick uppleva pensionen, eller drabbats av sjukdom så att den inte blev som hoppats. Men de flesta i min omgivning har överlevt till pension och är hyfsat friska. Jag ser det som mer negativt för mig om jag hamnar i det läget och inte kan göra något av all min lediga tid, inte kan gå ut och äta/fika med vänner, inte kan vara med i föreningar osv. Och "sitta hemma" i de sista 20 åren av livet pga ekonomi. Än om jag skulle dö i förtid, det lider jag ju inte av själv 🤷‍♀️ Och blir jag sjuk så tänker jag att en extra slant också kommer att vara guld värt i den situationen.

Men vi tänker olika och det är väl trådens budskap tänker jag, att man får välja att leva sitt liv som man vill :)

Vi siktar på att spara 30-45% av vår inkomst varje månad, just nu går den mängden mot vårt bröllop, men det är klart om en månad, så sen blir det in på spar. Vi har båda en generös "fun-budget" varje månad också, men känner alltid att vi borde spara mer... jag är rätt orolig av mig generellt.

Jag försöker leva i nuet men pga mycket som händer nu börjar jag tänka mer på framtiden (vilket jag egentligen tycker är tråkigt)

Hurpass mycket tänker ni på framtiden främst på era ekonomiska beslut?
Vad känns viktigt och vad känns mindre viktigt?

Pension t.ex. Räcker den allmäna och tjänstepension eller sparar ni privat också?

En kanske tycker att äga ett boende är en viktig investering för framtiden?
Där kan en få ner månadskostnaden inför pensionen även.

Era tankar?

Jag slits mycket mellan att leva i nuet och kanske vara lite mer sparsam 😁
Jag har faktiskt en helt ok pensionsprognos, mycket tack vare att jag råkade hamna många år hos ett privat företag istället för inom regionen. Sparar lite men det mesta ligger i boendet.

Stor anledning till mitt pensionssparande ar att kunna ga i pension tidigare - eller atminstonde fa lite valmojligheter kring pensionen.
Har ar pensionsaldern i nulaget 67, men den stiger saker till over 70 innan det blir min tur. Som min prognos ser ut i nulaget kan jag antingen ga i pension i statlig pensionsalder med en mkt generos pension, eller ga tidigare, med en mindre utbetalning.
Men likt Tonto ovan ar jag ganska orolig, och att spara ar ett av satten jag bygger trygghet for mig sjalv - men jag har pa det senaste borjat fundera mer pa att balansera livskvalitet nu jamfort med senare i livet - eftersom jag nu byggt mig en "trygghetskudde" for bade nu och i framtiden

Jag har en medelmåttig lön utan vare sig barn eller djur. Är själv tämligen ointresserad och möjligen även naivt obrydd/privilegierad, men heller inte totalt oansvarig. Ie jag har sett till att ta åt mig av råd och tips från mer ekonomiskt intresserade personer runt mig.

Så jag äger mitt boende och sprider ut mitt månadssparande mellan amorteringar, fonder och sparkonton. Samtliga sparformer är långsiktiga (10 + år) och det ska till riktigt stora utgifter för att jag ska peta i dem. Semesterresor och trasiga kylskåp har jag buffert för på ett vanligt lönekonto. Jag har fått hjälp att se över mitt pensionssparande men skjuter inte till något extra, dels då jag har annat sparande och dels då det kommer en del arv.

Jag sparar absolut, delvis för att jag nog till viss del är sådana som person men även av andra saker. Samtidigt gör jag i princip allt jag vill idag (visst jag skulle gärna vilja resa utomlands säg var 6e vecka men det är ju inte bara pengar som gör det knepigt).

Jag började löneväxla när jag kom upp över den relevanta gränsen. Tror det var 8-9 år sen (är 39 år idag, fyller snart 40). Löneväxlar så mycket jag får av min arbetsgivare. Sen pensionsspara jag privat via min bank samt månadsparar även via banken (ISK). Utöver det månadsparar jag via Avanza (ISK). Sen amortera jag på mitt bolån och då mer än vad jag behöver. Räknar man inte med amorteringen så sparar jag varje månad ca 13% av min lön innan skatt eller 20% av min lön efter skatt. Det som är kvar i slutet av månaden på lönekontot går sen in på mitt buffertkonto.

Min uppfattning är att jag sparar en del men inte så att det påverkar mitt liv idag direkt. Jag lägger de pengar jag vill på min hobby (hundträning). Jag går ut och äter på restaurang med kompisar ofta, vilket jag älskar att göra. Det är väl endast kanske att jag skulle vilja resa mer men det är främst antalet semestern som sätter gränserna där.

Det finns dock vissa faktorer som kan göra att jag kommer att pausa mitt sparande under en begränsad period. Jag får se.

Jag har visserligen inte börjat jobba heltid förrän då jag var 28 (pluggade innan/jobbade extra) men litar helt på att jag kommer kunna ha en vettig pension och bo kvar i hyresrätt utan problem utan privat pensionsspar. Har för mig min grundlön var någon sorts median när jag kollade för några år sedan och jobbar skift samt lägger alla mina pengar på mitt hästintresse. Har ägt min häst sedan jag var 22 år (delade inköpssumman och kostnaderna tills jag fick fast jobb med min mor) och alltid lagt alla pengar på honom. Kommer inte skaffa ny häst när han inte finns mer och rent teoretiskt behöver jag då heller inte ens en bil egentligen. I nuläget lägger jag ca 12000 kr/månad på mitt hästintresse så känner jag för att spara efter hästlivet är det ju ganska oproblematiskt. Jag har dessutom främst saker som gjort livet billigare på listan jag vill prioritera i livet utan häst så har ingen oro alls för framtiden :)

Gällande pension och ens prognos så kan jag rekommendera att man loggar in på minpension.se och ser hur det ser ut. Statlig pension och tjänstepension registreras automatik medan man behöver lägga till privat pensionsspara samt löneväxling.

Gällande pension och ens prognos så kan jag rekommendera att man loggar in på minpension.se och ser hur det ser ut. Statlig pension och tjänstepension registreras automatik medan man behöver lägga till privat pensionsspara samt löneväxling.
Nu såg min prognos något bättre ut än sist jag kolla, men 65% av nuvarande lön blir inte roligt.

Viktigt att komma ihåg är att allt kommer vara dyrare om 20 år än det är nu. Men lönerna kommer också vara högre om 20 år..
så att kunna jobba länge, men kanske leva lite snällare (kosta på sig mer) och slita mindre idag för att orka jobba tills man är 70+ är antagligen en bättre affär än att spara hårt nu och gå i pension tidigt.
Så gissar jag, men jag har svårt att leva som jag lär och jobbar rätt mycket för mycket och sparar pengar på ogynnsamma sätt ;)

Jag har visserligen inte börjat jobba heltid förrän då jag var 28 (pluggade innan/jobbade extra) men litar helt på att jag kommer kunna ha en vettig pension och bo kvar i hyresrätt utan problem utan privat pensionsspar. Har för mig min grundlön var någon sorts median när jag kollade för några år sedan och jobbar skift samt lägger alla mina pengar på mitt hästintresse. Har ägt min häst sedan jag var 22 år (delade inköpssumman och kostnaderna tills jag fick fast jobb med min mor) och alltid lagt alla pengar på honom. Kommer inte skaffa ny häst när han inte finns mer och rent teoretiskt behöver jag då heller inte ens en bil egentligen. I nuläget lägger jag ca 12000 kr/månad på mitt hästintresse så känner jag för att spara efter hästlivet är det ju ganska oproblematiskt. Jag har dessutom främst saker som gjort livet billigare på listan jag vill prioritera i livet utan häst så har ingen oro alls för framtiden :)

Haha nä jag känner samma. När mina 4 hästar har dött borde jag bli miljonär 😂

Värt att tänka på är pensionen om man av ngn anledning blir arbetslös en period. Allmän pension får man iaf men när tjänstepensionen försvinner kan det ha ganska stor påverkan på hur pensionen ser ut när den ska börja plockas ut. Då är det smart att ha kompenserat lite med privat sparande.

Tja, jag sitter väl mitt i facit :)

Jag har jobbat en hel del för ideella orgaqnisationer och många vikariat. Har en skapligt liten tjänstepension och ett par tusenlappar i månaden från ett tidigare pensionsparande.

Hade nog tänkt fortsätta jobba efter pension men sjukdomar har satt hinder i vägen.

Mitt sparande är i princip noll. Ur hand i mun. Jag balanserar med ett kreditkort när det blir stora bilreparationer eller annat katastrofalt.

Men - jag äger mitt boende och lånet kostar under tusenlappen i månaden. Jag har bil och hund.
Livet är på det stora materiellt bra. Men excesser som biobesök eller resor utgår. Förr eller senare tvingar hälsan mig att lämna huset och det blir en slant att leva av de resterande åren.

Hade jag varit frisk hade ekonomin varit bättre. Och hade jag tagit mig ur mitt destruktiva äktenskap tidigare hade ekonomin varit oerhört mycket bättre

Haha nä jag känner samma. När mina 4 hästar har dött borde jag bli miljonär 😂

Typ så 🙈 Jag orkar inte heller tänka att Sverige också ska gå käpprätt utför och bli ett helt annat samhälle. Som det är nu med min mor och hennes pensionärsvänner (utan eget ägt boende eller andra tillgångar samt typiska kvinnofällsekonomier) så lever de ett fint och fritt liv eftersom olika stora delar av hyran betalas utifrån deras förutsättningar (tänker inte ge mig in i att lista ut vad det heter).

Jag sparar inte till pension nu mer. Kommer inte upp i garantipension trots jobbat med bara 1 års uppehåll sedan jag var 20 år och betalat in extra när jag varit utan tjänstepension.

Lite intressant läsning.

"Så blir pensionerna 2026
För tre av fyra svenskar lönar det sig inte alls eller knappt i pensionskuvertet att ha arbetat och slitit ett helt liv. Det konstaterar SPF Seniorerna efter att ha analyserat 2026 års pensioner."
https://www.senioren.se/nyheter/vad-blir-det-i-pension-2026/

Jag sparar inte till pension nu mer. Kommer inte upp i garantipension trots jobbat med bara 1 års uppehåll sedan jag var 20 år och betalat in extra när jag varit utan tjänstepension.

Lite intressant läsning.

"Så blir pensionerna 2026
För tre av fyra svenskar lönar det sig inte alls eller knappt i pensionskuvertet att ha arbetat och slitit ett helt liv. Det konstaterar SPF Seniorerna efter att ha analyserat 2026 års pensioner."
https://www.senioren.se/nyheter/vad-blir-det-i-pension-2026/

Det är väl för dom som går i pension nu eller? Jag är sjukt dåligt på detta.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar