Viktklasser i distans

Då får du starta med andra hanovrare.
Precis som kallblod har en egen start.
Även Orlovtravare har egna starter.
Det fungerar så där, ändå tills någon smarting smygkorsar in "snabbare blod " utifrån.
Men det är en helt annan sak.
I distans kan du inte fuska genom att korsa in olika hästars blod i viktklasserna.
Eftersom vikten endast gäller ryttaren, med utrustning.
 
Då får du starta med andra hanovrare.
Precis som kallblod har en egen start.
Även Orlovtravare har egna starter.
Det fungerar så där, ändå tills någon smarting smygkorsar in "snabbare blod " utifrån.
Men det är en helt annan sak.
I distans kan du inte fuska genom att korsa in olika hästars blod i viktklasserna.
Eftersom vikten endast gäller ryttaren, med utrustning.

Jaha? Snabbast vinner - vi har avlat travare för att trava fort i många generationer. Och du tycker det är orättvist att de snabbaste vinner?

Orättvist= ägare till alternativa raser vill avla in (i hemlighet) den ultimata rasen för att den alternativa rasen mer lik den ultimata för att kunna prestera bättre
 
Anledningen till att hästar blir skadade är att man kyler kroppstemperaturen med vatten och svamp så hästen ska springa fortare.
 
Också:

Distans är, jämfört med tex hoppning och dressyr, numerärt underlägen. Och du vill göra den ännu mindre genom att dela upp den mer?

Och om det var sant att lättast ryttare alltid vann så skulle man ju lätt kunna sätta en 2 åring på en shettis och den skulle vinna varje gång. Eller? Eller en arab?
 
så är det ju inom de flesta grenar, ekipaget behöver passa in i vissa mallar för att hävda sig på högre nivå. Tävlar man på lägre nivå eller utan målsättningen att just vinna finns det många grenar att välja på. Distansen är redan väldigt tolerant för olika typer av ekipage på de lägre nivåerna. Annars tycker jag distansen som tävlingsform är mest jämförbart med trav och galopp, och där har du ju en väldig intolerans inskriven i regelverket t o m, i form av viktregler för ryttare och raskrav på hästarna.

Visst kan man tänka sig att dela in i olika klasser, men finns det verkligen tillräckligt underlag för det inom sporten?
 
så är det ju inom de flesta grenar, ekipaget behöver passa in i vissa mallar för att hävda sig på högre nivå.

Visst kan man tänka sig att dela in i olika klasser, men finns det verkligen tillräckligt underlag för det inom sporten?

Underlaget blir större om fler typer av ryttare och hästar har chans att hävda sig.
Testa några år med en tungviktsklass på från 115 eller 130 kilo, blir det många fler som ställer upp.
Och sätt krav på rätt utrustning så hästarna inte blir skadade. (Sadel).
Är egentligen tungvikten som är intressant, för att ha någon praktisk nytta av hästen.
 
Senast ändrad:
Underlaget blir större om fler typer av ryttare och hästar har chans att hävda sig.
Testa några år med en tungviktsklass på från 115 eller 130 kilo, blir det många fler som ställer upp.
Och sätt krav på rätt utrustning så hästarna inte blir skadade. (Sadel).

Och hur tänker du då med dom som inte når upp till 130kg? Skall de handikappas (tvingas bära dövikt) eller är de klasserna öppna för alla upp till 130kg?
 
Och hur tänker du då med dom som inte når upp till 130kg? Skall de handikappas (tvingas bära dövikt) eller är de klasserna öppna för alla upp till 130kg?

Från 130 eller från 115.
Vilket i praktiken innebär att man ska anpassa vikten till antingen 115 eller 130.
Det låter mycket, men tänk även på att en sådan sadel i sig själv väger mycket mer.
Finns sadlar som väger 20-25 kilo, sen packväskor till det.
Blir inte så mycket plats kvar till "fläsket." Som man kan tro.
 
Utrustningen jag har väger 15-16 kilo, utan packväskor, ytterkläder, tält och annat som man i praktiken för med sig.
Lägger man till utrustning på 10 kilo betyder det att jag får väga max 90 kilo i 115 kilosklassen.
Vilket man kan se som strax över medelvikt idag.
 
Från 130 eller från 115.
Vilket i praktiken innebär att man ska anpassa vikten till antingen 115 eller 130.
Det låter mycket, men tänk även på att en sådan sadel i sig själv väger mycket mer.
Finns sadlar som väger 20-25 kilo, sen packväskor till det.
Blir inte så mycket plats kvar till "fläsket." Som man kan tro.

Vaddå fläsk? Det har jag inte nämnt något om? Bara om man skall bli bestraffad för att man kommer under 'maxgränsen'.

Bladsadlar i all ära, men de kan inte kompensera för hur mycket som helst, och en ökad vikt på hästen innebär en ökad belastning och större risk för skador. Det har inte bara med ryggen att göra.
 
Vaddå fläsk? Det har jag inte nämnt något om? Bara om man skall bli bestraffad för att man kommer under 'maxgränsen'.

Bladsadlar i all ära, men de kan inte kompensera för hur mycket som helst, och en ökad vikt på hästen innebär en ökad belastning och större risk för skador. Det har inte bara med ryggen att göra.

Det är jag medveten om, därför faller till exempel fullblod bort ur tungvikten rent praktiskt, eftersom dom löper större chans att skada sig.
Platsar du inte i tungvikten får du ta en lättare klass.
Men det är inte svårt att fylla upp packväskorna med 10-20 kilo bly.
En annan fråga är ju om din häst är tillräckligt robust och kraftig för att klara 115 eller 130 kilo 160 km, utan att riskera skada sig eller bli utmattad, eller diskvalificera sig pga överansträngning, vilket är mest troligt.
Till exempel fullblod är en bra häst så länge den får vara oskadd, å andra sidan är den väldigt ömtålig.
I en bra kavallerihäst finns runt 1/5 till 1/8 fullblod inblandat.
Det är av en orsak.
 
Det är sagt att farten är hästens största fiende, och det stämmer.
Vikten är i allmänhet inget problem, så länge du håller rätt fart.
Härifrån kommer man in på vilken ras som är lämpligast att hålla lagom hög fart till vikten.
 
Det är sagt att farten är hästens största fiende, och det stämmer.
Vikten är i allmänhet inget problem, så länge du håller rätt fart.
Härifrån kommer man in på vilken ras som är lämpligast att hålla lagom hög fart till vikten.
Araben är lämpligast för att den är uthålligast, och får ner pulsen snabbt. Vilken annan ras kan du galoppera in i grinden i varmt väder, ta av sadeln och direkt leda hästen till inpulsning och ha en puls på under 64 slag/minut?
 
Den här tråden är ju helfestlig!

Komma ner i 75 kilo? Vad pratar du om? Det är minimivikt på 75 kilo på mästerskap, någon maxvikt finns inte.

Hur tror du det går för dig om du väger 130 kilo, med sadel och utrustning och tävlar med dom som väger 75 med sadel och utrustning.

För att jag ska ha en ärlig chans, säg att min utrustning väger 15 kilo, bör jag väga 60 kilo.
Om jag går ner till 60 kilo, blir jag så svag att arrangörerna får limma fast mig i sadeln.
 
Araben är lämpligast för att den är uthålligast, och får ner pulsen snabbt. Vilken annan ras kan du galoppera in i grinden i varmt väder, ta av sadeln och direkt leda hästen till inpulsning och ha en puls på under 64 slag/minut?

Uthålligast till 75 kilo inklusive utrustning ja.
Mät pulsen på samma arab med 130 kilo ska vi se, om inte araben får ta och sakta in lite.
 
Se hur många ryttare som vinner distans ser ut som anorektiker med benkotor synliga i hela kroppen.
Inte på mästerskap, då är det minst 75 kilo som gäller, och död vikt är jobbigare för hästen att bära, så man tjänar inget på att vara pinnsmal, tvärtom!!

Hästar av andra raser får oxå sakta ner rejält, tiden tills att du har pulsat in räknas ju som tävlingstid. Räcker ju med att titta på Maria Hagmans travar/arabkorsning, och hon väger inte några 130 kilo kan jag lova. Oftast tog det dem 12-15 min att pulsa hästen. Att då jämföra med en arab som tar 1-2 min. Det är lååång tid.


Jag ser inte poängen riktigt? Varför skulle man ha viktklasser? Tror du verkligen att intresset skulle öka för distansen pga viktklasser? Jag tror verkligen inte det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp