Viktklasser i distans

Jag tycker vi ska ha en tävling där man lastar hästen till max, sen ser man hur långt den orkar gå. Typ traktorpulling. :-)

Draft horses , finns på Youtube hur mycket som helst.
Där har dom viktklasser på hästarna.
(Finns även för bock, oxe och tjur)
 
Senast ändrad:
Finns väl ingen som rider med 4 extra skor i magväskan?
Är hästen skodd, måste man ha en uppsättning extra skor, om dom blir slitna eller tappas.
Ställer till svårigheter om man vill vara med en häst som är oskodda, eftersom banan oftast går långa sträckor på hårt underlag som kräver skor.
Men det ligger på arrangörernas samvete.
 
Är hästen skodd, måste man ha en uppsättning extra skor, om dom blir slitna eller tappas.
Ställer till svårigheter om man vill vara med en häst som är oskodda, eftersom banan oftast går långa sträckor på hårt underlag som kräver skor.
Men det ligger på arrangörernas samvete.

Nej man har inte skor med sig när man rider. Man har "hinknissar" eller groomar som åker och möter upp en längs med banan. Dessa har skor, mat, vatten och allt annat man kan tänkas behöva utefter ridturens gång.

Jag vet inte vad du önskar? Preparerade banor? I flera mil? Dröm vidare är mitt tips! Arrangörerna lägger banan där de får tillåtelse av markägare att lägga den. Det underlaget som finns där blir det och inget annat.

De kan inte vara så kräsna och säga, nä, nu har vi lagt banan på mkt grusväg så nu vill vi rida rak igenom Arnes skog istället. Om Arne inte vill det så blir det inte så, det är inte mer med den saken.

Och det finns faktiskt en hel del som rider barfota numera.
 
Man måste acceptera en lägre hastighet om man ökar vikten, därför ska man ha viktklasser.
Nej jag har aldrig tävlat.
Egentligen handlar det inte så mycket om hastighet, utan att vinnarna är dom hästar som klarar sig bäst välbehållna hela distansen.
I ett test på många hundra kilometer genom öken och olika landskap av många olika hästar, var det hästarna som tappat minst kroppsvikt procentuellt sett, och även tiden efter detta att återhämta sig.
Det finns många faktorer att titta på.
Att komma först i mål är bara en liten del.
Men vad är det värt om din häst sedan avlider, eller får så allvarliga skador att den inte kan återhämta sig fullt ut.
Avelsmaterialet är då inte värt mycket.
Ungefär som ett världsrekord i trav, är inte värt någonting.
Det gäller att hästen håller, lopp efter lopp efter lopp, och springer in stora summor, sådana hästar avlar man på, man avlar inte på världsrekordhållare, som bara håller några lopp.

Din okunskap är stor! Man kallar inte distans lopp. De flesta hästarna håller för många många många tävlingar! En av mina fd hovslagare tävlar distans, man, lång, lär väl väga uppemot 90 åtminstone. Han tar regelbundet placeringar med sina hästar.

I distans finns ett talesätt "Att fullfölja är att vinna". Och många rider bara för att komma ut, träffa folk, rida långtur och äta lite gott. Fler än vad som rider för att vinna.

Man rider inte hästarna så att de är helt slut. När de kommer i mål ska de vara så fräscha att de kan ridas några mil till, annars blir de uteslutna.

Stora summor? Vilken sport pratar du om? För inte är det distans iaf.
 
Nej man har inte skor med sig när man rider. Man har "hinknissar" eller groomar som åker och möter upp en längs med banan. Dessa har skor, mat, vatten och allt annat man kan tänkas behöva utefter ridturens gång.

Jag vet inte vad du önskar? Preparerade banor? I flera mil? Dröm vidare är mitt tips! Arrangörerna lägger banan där de får tillåtelse av markägare att lägga den. Det underlaget som finns där blir det och inget annat.

De kan inte vara så kräsna och säga, nä, nu har vi lagt banan på mkt grusväg så nu vill vi rida rak igenom Arnes skog istället. Om Arne inte vill det så blir det inte så, det är inte mer med den saken.

Och det finns faktiskt en hel del som rider barfota numera.
Nej. Inte många alls som rider barfota. En del testar, sin första Cr eller PP att rida barfota "för min häst har super-hovar". De blir ofta uteslutna, och använder sedan boots eller skor.
 
Nej. Inte många alls som rider barfota. En del testar, sin första Cr eller PP att rida barfota "för min häst har super-hovar". De blir ofta uteslutna, och använder sedan boots eller skor.

De flesta upplever jag rider med boots om de har barfotahästar. Vilket har fungerat bra enligt dem iaf.

Men självklart är skodda hästar många ggr fler, precis som inom andra sporter.
Och vi i Sverige har inte direkt gynnsamt klimat för barfotahästar om man vill tävla distans.
 
Boots har jag funderat på, och det är ju ett "svenskt ", alternativ som är acceptabel utväg.

Din hovslagare, har väll ändå inte en liten arab på 145 cm.
Om han dessutom tar placeringar, vad du nu menar med det.
 
Boots har jag funderat på, och det är ju ett "svenskt ", alternativ som är acceptabel utväg.

Din hovslagare, har väll ändå inte en liten arab på 145 cm.
Om han dessutom tar placeringar, vad du nu menar med det.
Nej, och du behöver ju inte heller välja en arab på 145. Det finns ju upp tillomed 163 numera.
 
De flesta upplever jag rider med boots om de har barfotahästar. Vilket har fungerat bra enligt dem iaf.

Men självklart är skodda hästar många ggr fler, precis som inom andra sporter.
Och vi i Sverige har inte direkt gynnsamt klimat för barfotahästar om man vill tävla distans.
Jo, men TS vill ju ha särskilt bana för de som rider barfota. Rider man med boots tävlar man ju inte barfota, utan kan mycket väl rida på samma banor som de skodda.
 
För 100 år sedan krävdes 148 cm för att få tjänstgöra med hästen.
Ja, medelstorleken har helt klart blivit högre för alla hästraser.

Jau det har den.

Det är helt annorlunda krav på hästar nu än för 100 år sedan. Oavsett om det var kavallerihästar eller remonter.
 
Jo, men TS vill ju ha särskilt bana för de som rider barfota. Rider man med boots tävlar man ju inte barfota, utan kan mycket väl rida på samma banor som de skodda.

Här just insett att det kan bli svårt med en barfota tävling med svenska lagar i grunden.
I och med att ett sådant arrangemang med så stor påverkan på underlaget kräver tillstånd från markägaren.
Är det frågan om tiotalet hästar som rider över en eller två gånger behövs inget tillstånd, men risken finns det blir fler hästar, därmed blir underlaget påverkat mer än vad som är tillåtet utan tillstånd.
Även årstid spelar in här, då underlaget är känsligt på vår och höst.
Man får nog vara glad att allemansrätten gäller även för häst.
Det kunde ha varit värre.
Hästfolket har hunnit skaffa sig bra positioner i samhället som tur är.
 
Senast ändrad:
Vad har kavalleriet med distanstävling att göra? Att marschera med tung packning, ofta flera dagar i rad är ju nåt helt annat som kräver en annan hästtyp och en helt annan hastighet. Distans ska väl isåfall snarast jämföras med en kurir, inte ett helt regemente... Ättlingarna till de hästar som tidigare användes i den svenska militären har så också gått till helt andra ridsportgrenar än distans.
 
Här just insett att det kan bli svårt med en barfota tävling med svenska lagar i grunden.
I och med att ett sådant arrangemang med så stor påverkan på underlaget kräver tillstånd från markägaren.
Är det frågan om tiotalet hästar som rider över en eller två gånger behövs inget tillstånd, men risken finns det blir fler hästar, därmed blir underlaget påverkat mer än vad som är tillåtet utan tillstånd.
Även årstid spelar in här, då underlaget är känsligt på vår och höst.
Man får nog vara glad att allemansrätten gäller även för häst.
Det kunde ha varit värre.
Hästfolket har hunnit skaffa sig bra positioner i samhället som tur är.
Allemansrätten gäller inte för evenemang.
 
Det b
Allemansrätten gäller inte för evenemang.

Det beror på.
Man kan faktiskt tjäna pengar på annans mark utan tillåtelse, med hästar så länge det inte blir någon större märkbar förstörelse, eller hur man nu väljer att formulera sig.
Läste detta så sent som igår.
Så, jo det får man, så länge det inte är för stort antal hästar, och inte pågår kontinuerligt, som en eller två gånger i veckan.
I så fall krävs tillstånd från markägaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp