Viktklasser i distans

En travare är inte särskilt grov och robust byggd, även om det är på rätt väg.
Enligt mig så är en man dödligt smal om han väger 60 kilo.
Jo jag är övertygad om att åtminstone 3 st viktklasser är bra för sporten och framför allt hästarnas utvecling.
Exempel 70 kilo 90 kilo 115 kilo.
Lägg märke att det är med sadel och utrustning, inte kroppsvikt.
Klart att andra raser även får sakta in, men då är araben inte längre överlägsen, utan det blir andra raser som gäller.
 
En travare är inte särskilt grov och robust byggd, även om det är på rätt väg.
Enligt mig så är en man dödligt smal om han väger 60 kilo.
Jo jag är övertygad om att åtminstone 3 st viktklasser är bra för sporten och framför allt hästarnas utvecling.
Exempel 70 kilo 90 kilo 115 kilo.
Lägg märke att det är med sadel och utrustning, inte kroppsvikt.

Ja, och redan där ökade pulstiden extremt mkt, över 1000%. Och den hästen var ändå 50% arab...

Bra för hästarnas utveckling? På vilket sätt då? På vilket sätt tycker du att de behöver utvecklas? Och varför?

Och varför tror du att sporten skulle få fler utövare med viktklasser?
 
Dessutom finns det lättare utrustning, något som jag tycker seriösa distansryttare faktiskt använder sig av i stor utsträckning
 
För att det är fler som kan vara med i fall man har viktklasser.
Helst 70, 80,90,115 kilo.
För idag är det nästan bara araber som tävlar, i och med att regementet gynnar dom med 75 kilosregeln.
För utom araben finns ingen allmän långdistansras.
Och den är för lätt för allmänheten i praktiken.
Medelsvensson behöver en lite tyngre långdistanshäst.
Araben blir för mycket "leksak".
 
Varför det?

Båda mina bröder väger under 60kg. Och ja, den längre är väl i smalaste laget men dödligt smal vill jag påpeka att han INTE är

Är man medellång 175-180 cm är 60 kilo, långt under vad som är hälsosamt.
Man ska även orka röra sig.
 
För att det är fler som kan vara med i fall man har viktklasser.
Helst 70, 80,90,115 kilo.
För idag är det nästan bara araber som tävlar, i och med att regementet gynnar dom med 75 kilosregeln.
För utom araben finns ingen allmän långdistansras.
Och den är för lätt för allmänheten i praktiken.
Medelsvensson behöver en lite tyngre långdistanshäst.
Araben blir för mycket "leksak".

Nej, alla kan redan vara med. Det finns inget som utesluter tyngre ryttare. 75 kilosregeln? Den existerar ju för det första bara på 160 km. Alltså den längsta klassen som finns. I andra klasser finns det inga regler om vikt överhuvudtaget.

En arab som är av lite rejälare typ och lite större orkar utan problem betydligt mer än 75 kilo.

Vi har idag ca 300 aktiva distansryttare i Sverige. Hur många tyngre personer tror du avstår? Tror du att de är så pass många fler att man kan bygga en ras kring det?
 
Hur tror du det går för dig om du väger 130 kilo, med sadel och utrustning och tävlar med dom som väger 75 med sadel och utrustning.

För att jag ska ha en ärlig chans, säg att min utrustning väger 15 kilo, bör jag väga 60 kilo.
Om jag går ner till 60 kilo, blir jag så svag att arrangörerna får limma fast mig i sadeln.

Då är helt enkelt distans inte en sport för dig. Precis som basket, maratonlöpning eller fotboll är sporter lämpliga för mig. Sånt är livet. Det är bara att acceptera att alla har olika fysiska förutsättningar för att utöva olika sporter.
 
Nej, alla kan redan vara med. Det finns inget som utesluter tyngre ryttare. 75 kilosregeln? Den existerar ju för det första bara på 160 km. Alltså den längsta klassen som finns. I andra klasser finns det inga regler om vikt överhuvudtaget.

En arab som är av lite rejälare typ och lite större orkar utan problem betydligt mer än 75 kilo.

Vi har idag ca 300 aktiva distansryttare i Sverige. Hur många tyngre personer tror du avstår? Tror du att de är så pass många fler att man kan bygga en ras kring det?

Man behöver inte bygga en ny ras, det finns redan, däremot kan man avla vidare på vinnarna i tungviktsklassen, som har stärkta egenskaper som eftersträvas.
Till exempel bör man inte avla på dom som skadas ofta, då dom har genetiska svagheter.
Sist jag titta så gällde 75 kilo alla distanser.
Klart det finns fullt i ryttare i Sverige som väger över 60 kilo, som ser någon mening med att delta utan att skämmas.
 
Plus att det är synd när kavalleriet utveclat hästar i många hundra år, som bara hamnar i papperskorgen annars, och försvinner för evigt.
Det är även en av dom främsta orsakerna att införa viktklasser.
Respektera förfädernas arbete.
Dessa hästar utvecklades med araben som grund, just för att araben var för liten och klen för kavalleriet.
 
Man behöver inte bygga en ny ras, det finns redan, däremot kan man avla vidare på vinnarna i tungviktsklassen, som har stärkta egenskaper som eftersträvas.
Till exempel bör man inte avla på dom som skadas ofta, då dom har genetiska svagheter.
Sist jag titta så gällde 75 kilo alla distanser.
Klart det finns fullt i ryttare i Sverige som väger över 60 kilo, som ser någon mening med att delta utan att skämmas.

Det måste ha varit bra länge sedan, för jag har ändå varit med i sporten i 15 år, och aldrig har det varit minimivikt vid lägre klasser. Och som sagt, någon viktgräns uppåt finns inte i någon klass överhuvudtaget.

Distans är lite knepigare än skadad häst=genetiska svagheter. Det är extremt få hästar som håller för 160 km.

Det finns araber på 160+ cm, köp en sån eller gör en sån om du vill ha en större arabhäst.


Varför tror du att ryttare över 60 kilo skäms? Jag känner till många ryttare över 60 kilo och ingen skäms. Och de tävlar ändå. De flesta har trots allt inte sadlar som väger 15 kilo....

Kavalleriets hästar? Har du tävlat distans någon gång? Man rider inte på 9 km/h då. Oftast finns en minimitid att förhålla sig till, och det brukar vara en hastighet på minst 10 km/h. I mästerskap brukar det väl ligga på 14 km/h om jag inte minns fel. En sådan häst kommer aldrig upp i de hastigheterna.
 
Man måste acceptera en lägre hastighet om man ökar vikten, därför ska man ha viktklasser.
Nej jag har aldrig tävlat.
Egentligen handlar det inte så mycket om hastighet, utan att vinnarna är dom hästar som klarar sig bäst välbehållna hela distansen.
I ett test på många hundra kilometer genom öken och olika landskap av många olika hästar, var det hästarna som tappat minst kroppsvikt procentuellt sett, och även tiden efter detta att återhämta sig.
Det finns många faktorer att titta på.
Att komma först i mål är bara en liten del.
Men vad är det värt om din häst sedan avlider, eller får så allvarliga skador att den inte kan återhämta sig fullt ut.
Avelsmaterialet är då inte värt mycket.
Ungefär som ett världsrekord i trav, är inte värt någonting.
Det gäller att hästen håller, lopp efter lopp efter lopp, och springer in stora summor, sådana hästar avlar man på, man avlar inte på världsrekordhållare, som bara håller några lopp.
 
Jag kan ytterst lite om distans men slå i TR kan jag i alla fall :p

Såhär står det i moment 625:
”Vikten är fri, men arrangören kan föreskriva minimivikt i propositionen.
Vid Clear round ska vikten vara fri.
Vid individuellt Svenskt Mästerskap för seniorer ska ryttaren ha en minimivikt av 75 kilo inklusive sadel.”
 
Jag tycker vi ska ha en tävling där man lastar hästen till max, sen ser man hur långt den orkar gå. Typ traktorpulling. :-)
 
Sen var det det där med skor.
Varför ha lopp för oskodda hästar och särskilt underlag där dessa.
I praktiken behöver man bara skor om man rider på hårt underlag, asfalt, sten och liknande.
Lägg därtill vikten av hur mycket 4 st järnskor väger att släpa med sig som utbyte.
Plus dom skor hästen redan har på sig.
En skodd häst innebär en massa onödigt extravikt, med endast den fördelen att man kan rida längre sträckor på hårt underlag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp