Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Ja, så var det vägdag idag.

Vägde 94,2. Så 6,5 kg på dessa 4 veckor. Helt okej tycker jag. :)
Har dessutom mens för första gången sen innan graviditeten. Typ ett år sen sist, så har nog bundit lite vatten i kroppen som jag brukar vid denna tiden i månaden. :meh:

Sen tror jag att det är svårare att gå ner i vikt när man sover dåligt...
Får inte så många timmar per dygn med en liten bebis som sover mest på dagtid. Och en snart 2-åring, som är vaken på dagtid då! :p

Hur går det för er andra? :)
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

KL.

Har klarat en vecka utan sötsaker och hetsätning. Ska göra allt i min makt för att fortsätta så. Kämpa för lagom.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

:banana::banana::banana: JA!!!!!!!!!!!!!!!!! Plötsligt händer det....

Har stått och stampat på ca 75kg sen innan påsk,så jag gav upp lite och idag visar vågen på 73,1 :)
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

14 kg mindre Fraggel att tycka om. Tappade endast 0,5 kg till denna vägning, men den där förbaskade Tant Röd knackade på vilket alltid resulterar i en sjujäklars massa vätska. Jag har skött mig ypperligt under veckan som gått och har traskat 7½ mil. Så nu står jag på 79 kg...
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Var jättenöjd med mina 63,3 igår. Vägde mig idag också jast jag vet att jag inte ska... då var jag helt plötsligt uppe på 64 kg igen :mad:

Men det pendlar ju, man måste ju se på längre sikt. Finns det någon bra hälsokost som är vätskedrivande? Jag samlar också på mig vätska innan mens.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Man får nog inse att vätska kommer och går. Jag har en vägdag varje vecka och det är måndagmorgon.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Lite kolhydrater, bra kvalite typ. Som enklare LCHF, vet dock inte vad som skiljer LCHQ och GI.
Men lite kolhydrater och inget kött från gris och nöt.

LCHF och LCHQ är inte särskilt lika, åtminstone inte strikt LCHF. LCHF är nästan inga kolhydrater alls och mer fett. LCHQ har långsamma kolhydrater, alltså kolhydrater med lågt GI. I större mängd än LCHF men inte i lika stor mängd som 'normalätande'.

Förresten - jag har sett LCHQ-recept med nöt. Ska det inte ingå, alltså?
 
Senast ändrad:
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Det är ju det bästa. Får erkänna att jag har dålig karaktär vad gäller vågen.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

*kl*
Jag väger mig varje morgon :o är visst lite kontrollfreak men målet är ett kilo i veckan.

Jag har märkt att det går sämre för mig när jag sätter långa mål typ om en månad ska jag väga 75kg. Det blir ohanterbart så jag bryter ner det i dagar istället, som att idag ska jag vara hälsosam och inatt ska jag sova 8 timmar. Då känner jag oftare att jag lyckas och blir mer motiverad att fortsätta.
Har haft många hälsodagar dom senaste två veckorna och gått ner 2,5kg men det är viktigt att inte balla ur helt dom dagarna det blir fel.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Förkylning som spolierar ens rutiner och planer är ett gissel. :( Jag har mången gång fått mina löparambitioner förstörda pga förkylningar.

Jag smygläser ju er beachtråd på ÄU, och du verkar ju ha verktygen för att reda upp det här. Motivationen verkar du ju också ha: Balen! :) Sätt upp små delmål utifrån din lista du har så ska du se att du snart är på banan igen. Och sluta för 17 att köpa hem skräp! ;) Det som finns i skåpen hamnar ju oftast i magen förr eller senare.

Jag hejar på dig! :banana:
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

*kl*

Jag har ju haft ett "litet" uppehåll från vikttråden, men nu börjar jag komma tillbaka på banan igen. Jag struntar fullständigt i kilon nu; fokus ligger på träning. I går sprang jag mitt första pass på nästan två månader! Jag var ute i totalt 5,3 km och det var blandad gång och jogg. Jag hade egentligen inte behövt så många gångpauser (tre eller fyra stycken) om känslan i benen och kondisen hade fått styra, men förnuftet tyckte att det var bra att variera sig lite såhär när man börjar om på nytt.

I morgon ska jag och en klasskompis befinna oss på uni kl 7... Vi har fått för oss att göra något så dumt som att spela "frukostbadminton"! :D Då spelar vi fram till 8 och sedan får vi juice, kaffe/te, smörgås och yoghurt eller fil med müsli. Vi får se om det blir några fler gånger eller om det här är första och sista... :p

/morgontrötta Jozze
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Haha, nu fattar jag! Varken nötkött eller fläsk ska ätas mycket av:)

Men vet inte om jag kommer klara det, trots ordentlig frukost+ lunch+mellanmål är jag hungrig, illamående och ont i huvudet.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Jag skulle nog "behöva" vara med i denna tråd.. Jag behöver, och vill gå ner i vikt. Har lyckats gå från 90 till 83-84 (pendlar där i mellan) sen i somras, men det är ju otroligt sega kilon :banghead: Vill tappa 4 kg innan spaniensemestern v 25, men är helt omotiverad. Jag försöker vara duktig och börja på lchf igen, men jag är kräsen vad gäller mat, så det är svårt att tillaga nått som passar, så istället dricker jag nutrilett frukost-lunch och får otroligt sötsug och kränger i mej diverse onyttigt när jag kommer hem från jobbet (jag erkänner, 2 munkar slank ner i bilen från affären och hem idag :wtf: )

HUR ska jag få tillbaka motivationen? :(
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Tack!

Ja, nu tror jag allt att det kommer att gå lättare att få ordning på saker och ting; Lägenheten är kliniskt ren, förråden är fyllda med bra grejer och jag har haft en bra dag. Då är det lättare att ta tag i nästa dag på ett bra sätt! Balen är om mindre än fyra veckor, så jag har lite att stå i. Blir att lägga in promenader på kvällarna :banana:
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Jag läste ditt senare inlägg och nu verkar det ju ha rett upp sig (bra! :)) men jag tänkte ändå kommentera det citerade för eventuellt framtida bruk:

1. Jag måste städa upp i min lägenhet
2. Jag måste börja laga mat igen
3. Jag måste börja värdesätta mitt intag
4. Jag måste ta mig ut ur lägenheten
5. Jag måste leva, fokusera, ändra tankesätt

För mig fungerar det i allmänhet dåligt att tänka på saker som jag "måste" göra, särskilt när listan börjar bli lång. Då brukar det gå bättre att byta perspektiv, inse att det är väldigt få saker man egentligen måste och resten är egentligen val, som alltså kan listas som saker jag vill göra. Jag måste t ex inte städa min lägenhet men gör jag det så är den ren och fräsch, vilket jag brukar tycka om. Känner jag att det är värt det så hamnar det på "Jag vill"-listan, och känner jag inte att det är värt det så låter jag faktiskt bli. Om jag väntar besök så är det kanske ytterligare en anledning att vilja ha rent och snyggt, eller så kanske jag kommer på att jag inte egentligen vill ha besök utan ställer in?

Poängen är nog att det känns mer positivt och frivilligt att tillåta mig att utvärdera konsekvenserna av olika handlingsalternativ och sen välja, snarare än att ta en massa krav för givna utan att jag till slut egentligen vet varifrån de kommer. Är det så att det känns viktigt för dig att kunna ha balklänningen, så att du vill satsa mot det målet, eller går det kanske egentligen lika bra att ordna en ny i en större storlek för att slippa det här extra projektet just nu?
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

*Kl*

Har förträngt att jag måste gå ner i vikt men inser att jag måste ta tag i det nu. :(

En nyfiken fråga till er alla, hur beräknar ni ert dagliga kaloribehov? Hur mycket under det lägger ni er? Jag tycker att det är jättesvårt att veta om jag äter för mycket/lite. Enligt tabellerna så ska jag ligga på ca 2200 kcal per dag inklusive motion. Låter mycket tycker jag och ligger oftast på ca 1300 i veckorna även om jag motionerar. Blir dock mer på helgen.

Motionen är också svår att beräkna. Promenerar jag bränner jag från ca 250 kcal och uppåt och cyklar jag kan jag bränna 800 kcal på en runda. Vissa veckor bränns det mycket kalorier och andra mindre.

Jag funderar på om jag kanske äter för lite och därför har svårt att gå ner i vikt. Eller är det bara önsketänkande... :meh:

Vore kul att höra hur ni andra gör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 355
Senast: EmmaW
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 304
Senast: skuggi
·
  • Låst
Övr. Barn misslyckades tyvärr :cry: Hur orkar man fortsätta på den här tunga resan, hur klarar man nederlag efter nederlag utan att veta om...
2
Svar
27
· Visningar
2 529
Senast: solbacka1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp