Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

kl*

Ny tråd! :D För mig går det bra. Tycker det går oförskämt smidigt faktiskt. Nu har jag gått ned 10 kg sedan jag skrev i den förra tråden för första gången. :) 15 kg till målvikt! Känns faktiskt möjligt! :)
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Kl
Ny tråd som jag också passar på att hoppa in i. Jag vägde 96 kg ett halvår efter min tvillinggraviditet och idag vägde jag in mig på 79 kg blankt. Jag är lite besviken för jag ska väga 75 kg för att få göra en bukplastik efter min tvillinggraviditet. Men det är ju iofs bara 4 kg kvar! Jag har aldrig mått bättre, ja, inte just nu eftersom jag åkt på en förkylning, men jag tränar 5 dagar i veckan, varvar gym med löpning och har fått väldigt mycket muskler. Jag har gått till en dietist och äter allting utom rena onyttigheter men inte i överdrivna mängder. Jag äter också mellanmål som är nyttiga. På så sätt tycker jag att jag mår riktigt bra, och aldrig är superduperhungrig och vräker i mig. Ska till dietisten om två veckor och då ska jag väga 75 kg. Sammanlagd viktnedgång är 17 kg, och det är jag oerhört nöjd med. Kanske ska unna mig en chipspåse som belöning? Nä skojar bara. Usch va svårt det är att få bort det här unna sig, belöna sig-tänkande med mat! Ska i stället köpa ett par nya träningsbrallor tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Väger du all mat du äter och beräknar kalorierna utifrån det? Är väldigt svårt att använda ögonmåttet med kaloriräkning, speciellt om man inte har sunda matvanor från början.

Tänkte bara att ett vanligt misstag när man inte går ner i vikt är att man äter mycket mer kalorier än man tror.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2


I morgon ska jag och en klasskompis befinna oss på uni kl 7... Vi har fått för oss att göra något så dumt som att spela "frukostbadminton"! :D Då spelar vi fram till 8 och sedan får vi juice, kaffe/te, smörgås och yoghurt eller fil med müsli. Vi får se om det blir några fler gånger eller om det här är första och sista... :p
Det var ju superkul! :bump: Perfekt start på dagen egentligen; köra en timme badminton, duscha, äta sin second breakfast i serveringen bredvid banorna och sen promenera till uni-biblioteket och sitta där och plugga tills föreläsningen börjar. Det här kommer vi säkerligen göra om! Men jag hoppas att jag sover bättre på natten innan nästa gång. Jag vred och vände på mig halva natten och sedan vaknade jag 4:30, gick på toa 4:45 och kunde inte somna om. Klockan ringde 5:20. Nåväl, jag överlevde både badminton och en heldag i skolan, så ingen skada skedd. :D

På eftermiddagen tog jag en knappt 5 km lång halvrask promenad. Rena rama sommarvädret ute, så det blev lite svettigt. Härligt!
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Ja jag väger all mat. Använder mig av viktpejl för att beräkna kalorierna. Nu ska jag försöka äta ca 1500 kcal per dag istället och se om det hjälper något.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Kl. Jag blir nog straffad för att jag har misskött mig och dessutom hade jag nästa två veckor som foten sa nej till träning. Jag gick inte upp mer än knappt två kilo men efter en och en halv vecka utan hetsätning och med motion varje dag så har jag inte gått ner mer än något hekto. Men men, det ät väl bara att fokusera på att inte hetsäta för det är ju det som egentligen spelar roll.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Jag har frossat som en jag vet inte vad i två dagar. Har dock motionerat rejält båda dagarna. Men nu är det skärpning som gäller. Igår blev det 90 minuters promenad! Och nu ska jag ut med två mammor till på en långpromenad!
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Har stampat länge nu på ungefär samma vikt. Händer inte så mycket på löpningen utan orkar ungefär lika mycket. Kondisen är halvskaplig utan benen blir knepigt trötta och ömma. Kom underfund med under en promenad förra veckan att jag har en rörelsestörning. Har ju ett ben som är kortare men som jag inte tänkt på.
Har iaf bokat tid nästa helg med en PT så nu jäklar ska det väl bli ordning på torpet. Hon är både PT och massör/habiliterare så jag har stora förhoppningar på att det blir bättring för denna kropp.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

roligt med en PT. Kan hon hjälpa dig med löpningen också eller ska du börja med någon annan motionsform?

Själv är jag lite nervös inför vägningen i morgon då jag vart borta över kristihimmelsfärd. Jag har verkligen försökt att äta normala portioner och om det har varit fika att inte ta av allt utan nöja mig med en bulle eller kaka. Vi har rört på oss rätt så mycket men det blir inget tempo när det är en 4-åring med som skall undersöka allting.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

*kl*
Vikt 10/12: 79,8kg
Vikt 1/1: 77,7kg
Vikt 7/1: 76,5kg
Vikt 14/1: 74,0kg
Vikt 28/1: 73,5kg
Vikt 6/5: 76,4kg
Vikt 13/5: 76,0kg

Med 2 födelsedagskalas under veckan samt besök på kinarestaurang på lördagen så är jag helt klart nöjd. Nu kör jag stenhårt med 1300 kalorier/dag denna veckan och ska försöka klämma in 2 joggingpass samt 1 pass på crosstrainern. Jag har väldigt ont i mitt knä men tänker inte låta knäet få stoppa mig.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Vikt 1/4 96,1 kg
vikt 8/4 93,5 kg
vikt 15/4 93,0 kg
vikt 22/4 92,1 kg
vikt 29/4 90,5 kg
vikt 6/5 89,4 kg
vikt 13/5 89,9 kg

Är lite irriterad över vikt uppgången då jag inte tycker jag ätit så mycket mer än vanligt. Visst det blev mer fika än vanligt då vi har varit bortresta över Kristihimmelsfärd, men jag åt inte så mycket och tackade dessutom nej till dessert. Men det är bara att ta nya tag.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Idag blev det -0,5 kg i viktminskning. Så totalt 14,5 kg nu så det är "bara" 5,5 kg kvar. De två senaste vägningar suger tycker jag som bara ett halvt kilo åt gången.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Vi ska träffas i helgen och gå igenom vad jag behöver. Jag behöver hjälp med ett lagom upplägg för hela kroppen och hjälp med att kolla hur jag springer. Kan behöva tips hur jag ska röra mig.

Mitt ena ben har tidigare varit kortare men inget jag tänkt på på länge. Först nu slog det mig att det kan ha med det jobbiga i träningen att göra.

Den här veckan cyklar jag till och från jobbet tänkte jag och nöjer mig med den träningen, det blir närmare 11 km om dagen.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Spännande med PT! Lycka till!

Jag har också "stannat upp", men tänker att det är bra med variation, för att "lura" kroppen så den inte vänjer sig.

Har sprungit runt halvmilen några ggr i veckan under maj. Men nu börjar kroppen bli van, jag blir knappt trött.

Börjar därför med tempoväxlingar o intervaller, samt styrketräning och powerwalk de andra dagarna.

Har räknat kalorier med Shape up, mycket bra, men testar nu en vecka med max 20 g kolh/dag(ketos) och kaloriräkning. Tycker nämligen att viktnedgången stannat av.

Men mitt bmi är i alla fall inom normalvikt nu och inte övervikt! :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Men det är ju kanonbra att vara inom normalvikt! Även om BMI är ett trubbigt mått. Jag hade sist 29 i BMI men hoppas det är lägre nu.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Men det är ju kanonbra att vara inom normalvikt! Även om BMI är ett trubbigt mått. Jag hade sist 29 i BMI men hoppas det är lägre nu.

Trubbigt sa bull... Håller med. Dessutom är det väl bara nån decimal på "rätt sida" men det går ju åt rätt håll i alla fall! :)
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Vikt 1/4 96,1 kg
vikt 8/4 93,5 kg
vikt 15/4 93,0 kg
vikt 22/4 92,1 kg
vikt 29/4 90,5 kg
vikt 6/5 89,4 kg
vikt 13/5 89,9 kg
vikt 20/5 87,5 kg

Ja, jag är supernöjd med veckans nedgång.

Just nu försöker jag jobba med hur jag ska tänka när jag blir godis/fikasugen. Jag tänker att jag förtjänar en stark och frisk kropp, det är inte att unna sig att äta sig till välfärdssjukdomar eller ett orörligt liv. Det brukar hjälpa, jag brukar också fundera på vilka roliga saker jag och barnen ska göra när de blir lite större som underlättas av att jag håller mig normalviktig och rörlig ex paddla kanot, turridning, cykelutflykt osv.

Jag har också funderingar på vad man ska göra i stället för att unna sig godis när man känner att man förtjänat något extra. Vad gör ni?
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

kl

Nu när jag ändå börjat skriva i "Vi som springer"-tråden kan jag lika gärna hoppa in här också. Den här gången finns inga ursäkter!!

Jag har alltid konkat runt på några extrakilon och gett mig på några misslyckade försök att gå ner. Men sen årsskiftet har jag känt att nu måste något ske! Har nu i två veckor jobbat ordentligt på att få in nya rutiner, ett nytt liv! Och det har gett resultat, -3 kilo.

Under vardagarna är det ett kaloriintag på ca 1400 som gäller, och inga kolhydrater a la pasta, vitt bröd, potatis etc. Mycket kesella, keso, broccoli, kött, kyckling och varma koppen! Slipper gå hungrig och äter sånt jag tycker om (skulle kunna leva på enbart broccoli och keso, sååååå gott!!). Har senaste veckan varit ute och sprungit varje dag (förutom fredag) där målet är att klara av 10 km innan 3 juni (då jag dumt nog ska springa ett lopp :banghead:).

På helgerna tillåt lite fusk, men då är det också hårdare löppass. Känns som en rutin som faktiskt är hållbar.

Hello christmas 2013! (varför ska man alltid börja för sent? :D)
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Här stod det still denna vecka, men är väl inte förvånad. Mått skit och stressig har förgående vecka varit!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 355
Senast: EmmaW
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 304
Senast: skuggi
·
  • Låst
Övr. Barn misslyckades tyvärr :cry: Hur orkar man fortsätta på den här tunga resan, hur klarar man nederlag efter nederlag utan att veta om...
2
Svar
27
· Visningar
2 529
Senast: solbacka1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp